Skip to main content

Puhelinpistookkeesta RJ11 vai RJ45 telerasia

  • December 11, 2014
  • 1 kommentti
  • 272 katselukertaa

taloyhtiöömme tulee Sonera Valokuitu, mutta puhelinpistorasiat ovat vanhat (vuodelta 1970). Kaapelointi on ilmeisesti CAT3-standardia? Kun nyt uusimme vanhat puhelinrasiat, voimmeko vaihtaa niihin liittimiksi RJ45 vai RJ11? Rajoittaako RJ11 liitin jotenkin nopeutta vai vaikuttaako liittimen tyyppi mitenkään asiaan? Nyt remontin yhteydessä voisimme kerralla laittaa teleasiat kuntoon, mutta mitä kannattaa sähkömiehen huimilla tuntitaksoilla teettää?

1 kommentti

  • January 25, 2012
Näissä asioissa kannattaa melkein kysäistä asiantuntijaliikkeen kantaa, mikä on tämän hetkinen suositus rasia-/liitintyypiksi kyseiseen kaapelointiin.

RJ-11 -rasioita on vaihdettu ymmärtääkseni vanhojen kolmipiikkisten kytkentärasioiden tilalle, koska puhelinlaitteen (esim. modeemin) käyttämä liitinstandardi ja johto on nykyään RJ-11 -mallia. Signaaliin liittimen ei normaalisti toimiessaan pitäisi vaikuttaa, ja on tullut vastaan myös tapauksia että Cat3-/puhelinkaapelointi on RJ-45 -rasian takana. Tämä ei sinänsä ole ongelma, sillä liittimet ovat alaspäin sopivia (RJ-11 liitin menee ongelmitta RJ-45 -rasiaan, joskin hiukan löysästi - johdotus on kuitenkin sama).