Skip to main content

Puhukaa suomea, kiitos!

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 1 katselukerta

Vaimoni vaihtoi operaattoria DNA:lta Soneraan tämän kuun alussa. Hän sai Soneralta tekstiviestin, jossa ainakin ä- ja ö- kirjaimet puuttuvat ja ne on korvattu ylösalaisin ja oikeinpäin olevilla kysymysmerkeillä. Tekstin lukeminen on siis arpapeliä. DNA:lla vastaavat tekstiviestit olivat selvällä suomen kielellä. Jotta vaimoni ei siirtyisi takaisin edelliselle operaattorille, pyydän, että puhutte ja kirjoitatte suomea. Kiitos.

4 kommenttia

  • September 6, 2013
Hei luminpe1!

Kaikki meiltä lähtevä posti, teksitiviestit ja muu asiakkaille lähetetty materiaali on asiakkaan oman äidinkielistä.

Tuo miksi viestin merkit ovat olleet väärin päin, ja muuten poikittain voi johtua monesta syystä vaikka puhelimesta.

kjns
Irkkaaja
  • Irkkaaja
  • September 6, 2013
luminpe1 kirjoitti:
... ainakin ä- ja ö- kirjaimet puuttuvat ja ne on korvattu ylösalaisin ja oikeinpäin olevilla kysymysmerkeillä.


Kokemanne ilmiö johtuu tyypillisesti ongelmasta merkistökoodauksien kanssa, lähettävän osapuolen merkistökoodaus on ollut eri kuin vastaanottavan osapuolen ohjelmassa. Tekstiviestiessä tätä ongelmaa ei kyllä pitäisi olla, vika voi johtua jossain vaiheessa viestiketjua tapahtuneesta virheestä, jolloin merkistöjä ei ole käännetty oikein viestiä välittäessä.

Yleensä ohjelmistot tunnistavat käytetyn merkistökoodauksen, luultavasti Soneran tietokonejärjestelmän lähettämän viestin merkistökoodauksen kääntö tekstiviestijärjestelmään on jostain syystä epäonnistunut ja siksi ääkköset ovat korvautuneet kysymysmerkeillä.

Tätä virhettä joutuu esim. webbisivuja tehdessä monesti ihmettelemään jos koodaus vaihtuu jossain vaiheessa uudemman UTF-8 ja vanhemman ISO-merkistön välillä.

  • September 6, 2013
Puhelin on ollut sama noin kaksi vuotta, ja siihen ei ole tehty muutoksia. Puhelimesta ilmiö ei siis johdu. Tämä omituisten merkkien jono on vaimolle tulleessa Soneran tekstiviestissä, ei sähköpostissa. Ja kuten sanottu, DNA:n viesteissä moista ilmiötä ei ollut. Pyydän uutta viestiä numeroon 044 342 5823, Lisbeth Lumineva.

  • September 11, 2013
luminpe1: Viestien lähetyksessä meiltä päin on varmaankin ollut jotain ongelmaa koska muutkin asiakkaat ovat saaneet viestejä joissa kirjaimia on korvautunut ? merkillä tai muilla vastaavilla merkeillä. Nyt en tiedä millaisen viestin vaimosi on saanut, joten ikävä kyllä en voi lähettää sitä uudelleen. Pahoittelut että tästä viestistä on aiheutunut sinulle ja vaimollesi harmia. Toivotaan että jatkossa tällaista ongelmaa ei enää ole.