Skip to main content

Rajoitettu

  • December 11, 2014
  • 10 kommenttia
  • 51 katselukertaa

Taloyhtiöömme tuli valokuitu viime maanantaina ja postissa Soneralta tilaamani reititin ZyXEL NBG-419N v2. Eilen kaikki tuntui toimivan moitteettomasti, mutta ei enää. Tänään pääsen nettiin PC:llä, jossa on Windows Vista, ja älypuhelimen sekä tabletin WiFi:llä. PC:llä, jossa on Windows 8, laite ilmoittaa "Rajoitettu". Mikä on mennyt pieleen?

10 kommenttia

  • July 17, 2013
Moi Tenori,
Pystytkö laittamaan meille yksityisviestiä Facebookin kautta (http://www.facebook.com/sonera), kerro siinä vaikkapa tarkka osoitteesi niin lähdetään tarkistamaan mistä voisi olla kyse.

  • July 17, 2013
Hei,

En ole facebookissa, joten ei taida onnistua. Kytkin reitittimen kaapelilla laitteeseen, jossa on W8, ja kirjoittelen tätä viestiä jälleen langattoman yhteyden kautta. Olen kuitenkin melko varma, että huomenna reitin ilmoittaa olevansa tässä laitteessa offline-tilassa. Eli ongelmana on saada reititin olemaan / pysymään online-tilassa. Reitittimen ja internetin välillä ei mielestäni ole vikaa, koska kolme muuta laitetta yhdistyvät vaivatta nettiin.

  • July 18, 2013
Hei Tenori

Käsitinkö nyt ongelmasi viestistä oikein: W8-koneella langaton yhteys ei toimi tai herjaa rajoitettua yhteyttä MUTTA muilla laitteilla langaton toimii? Mikäli asia on näin, luultavasti yhteysongelma johtuu W8-wlan asetuksista TAI reitittimen Wlan-asetuksista.

Mikäli myös muilla laitteilla on ongelmia, silloin ongelma jää todennäköisesti reitittimeen. Monesti wlan ongelmiin auttaa jo reitittimen wlan-asetusten säätö (esimerkiksi kanavan vaihto, salaustason lasku pykälää pienempään, SSID-nimen vaihto jne) jolloin yhteys toimii paremmin. Ohjeet Zyxelin NBG-419N hallintaan löytyy laitteen ohjekirjasta.

Lisäätkö asiakasnumeron käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset -> Profiili -> Asiakasnumero) niin pääsen näkemään laitetiedot sekä varmistamaan yhteyden toiminnan modeemin ja internetin välillä!

  • July 18, 2013
Hei Antti,

Olen uusi asiakas ja palvelusopimuksessa ei ole asiakasnumeroa. Siitä löytyy ainoastaan liittymän numero sekä tieto, mihin kiinteistösopimukseen numero liittyy. Saako liittymän numeron ilmoittaa tätä kautta?

Reitittimen mukana ei ollut ohjekirjaa, ainoastaan a-nelonen, jossa kytkennät on kerrottu. Suomenkielistä ohjekirjaa ei löydySoneran eikä ZyXELin sivuilta tälle reitittimelle. Wizard, johon ohjeessa viitataan, ei avaudu sen näköisenä kuin ohjeissa näytetään. Minusta tuntuu, että asetuksissa on jotain pielessä, sillä nyt W8 toimii, mutta Vista ei. Vistassa on viesti 'Vain paikallinen'. Eli PC:t saavat yhteyden nettiin vuorotellen, älypuhelin ja tablet koko ajan. Kaikki laitteet toimivat moitteettomasti kilpailijan 'mokkulan' kautta.

  • July 18, 2013
Hei Antti,

Tällä hetkellä kaikki laitteeni yhdistyvät nettiin, siis myös PC/Vista. Toivottavasti tilanne on pysyvä.

Lisäkysymys: Olen tilannut 10M/10M -yhteyden. Siirtäessäni valokuvia Dropboxiin siirtonopeus oli alle 1M. Miksi näin?

  • July 18, 2013
Hei Tenori

Voit lisätä asiakasnumeron sijaan tietoihisi liittymänumerosi ilman väliviivaa (-) eli esim 346123456. Voisin sitten tutkaista mistä tämä ongelma johtuu. Minkälaisia lukuja nopeustestit näyttää ?

  • July 18, 2013
Moi Antti,

Päivitin profiilin. Nopeustesti näyttää ihan sopimuksen mukaisia arvoja.

  • July 18, 2013
Hei Tenori

Vilkaisin yhteyttäsi ja liittymänopeudet kyllä on mitä pitää. Onko lähetyspuolen nopeutesi joka palvelussa tarkalleen tuo 1m? Mahdollisesti ongelma voi olla Dropboxissa ettei se pysty vastaanottamaan tietoa nopeammin tai reitti dropboxin palvelimelle on todella pitkä. Käytätkö yhteyttä koneelta langattomasti mistä lähetät tietoa dropboxiin?

  • July 18, 2013
Hei Antti,

Käytän langatonta yhteyttä reitittimen kautta. Soneran taloyhtiön osakkaille järjestämässä infossa tiedustelin reitittimen käytön vaikutusta nopeuksiin. Vastaus oli: "Ei juurikaan vaikutusta".

Minulla ei vielä ole tietoa nopeuksista muiden tiedostojen siirtonopeuksista (kuituyhteys vasta neljättä päivää käytössä). Palaan asiaan, mikäli tilanne ei parane. Kiitos vastauksistasi.

  • July 18, 2013
Hei Tenori

Tenori kirjoitti:
Käytän langatonta yhteyttä reitittimen kautta. Soneran taloyhtiön osakkaille järjestämässä infossa tiedustelin reitittimen käytön vaikutusta nopeuksiin. Vastaus oli: "Ei juurikaan vaikutusta".

Käyttämälläsi reittittimen merkillä ei ole merkitystä mutta langattoman yhteyden (Wifi) käyttö vaikuttaa hieman nopeuteen. Eli parhaimman nopeuden / yhteyden saat aina kun kytket tietokoneen kiinni reitittimeen verkkokaapelilla. Silloin kun kone on kytkettynä reitittimeen langattomasti (Wifi) niin silloin yhteyden nopeuteen vaikuttaa esimerkiksi laitteiden välinen etäisyys, muut alueella toimivat langattomat verkot, oman laitteen langattoman verkkokortin nopeusluokka yms.

Jos kuitenkin nopeustestit antavat sopimuksen mukaisia tuloksia myös langattomasti, en välttämättä usko vian johtuvan laitteista tai yhteydestä. Kannattaa kokeilla myös muita palveluita missä lähetysnopeutesi joutuu rasitukseen. Ilmoittele mikäli ongelma jatkuu niin tutkitaan sitten lisää!