Skip to main content
Mikähän siellä Vantaan Hämeenkylän DSLAMissa on vikana kun ADSL-nopeudet ovat hidastelleet jo reilun viikon ajan?

Tänne Espoon Jupperin suunnalle 8Mbit/s ADSL downlink -nopeus on ollut tavallisesti n. 4.2 Mbit/s (uplink 0,85 Mbit/s), mutta reilun viikon ajan downlink -nopeus on ollut luokkaa 750kbit/s - 2Mbit/s (uplink 0,35-0,55 Mbit/s).

Modeemi näyttää tällä hetkellä neuvotelluksi nopeudeksi 4416000 bit/s ja uplinkiin 640000 bit/s.

Olen soittanut jo kolme tai neljä kertaa vika-automaattiin ja kerran saivat nopeuden nostetuksi n. 3,5 Mbit/s mutta tuota iloa kesti vain parin tunnin ajan. Uusinta vikailmoitusta eivät sitten enää ottaneet vastaankaan.

Olen testannut jo neljällä eri tietokoneella ja resetoinut modeemia lukemattomia kertoja eikä mikään auta. Verkkokorttienkin driveritkin on tässä samalla päivitetty uusimpiin.

Antakaa nyt jotakin selvyyttä näihin ongelmiin, ei näitä ole varmaankaan pelkästään minulla.
Itselläni näitä ongelmia on ollut jo kaksi kertaa aikaisemmin huhti-toukokuun aikana ja ainakin kerran DSLAM:n päässä yhteyteni nopeus oli pudotettu tai pudonnut 2Mbit/s:iin.

Aion joka tapauksessa huomenna saada ihmisen langan päähän. Tiedoksi kuitenkin, että tänne Jupperin suunnalle ette varmaankaan jatkossa voi myydä laajakaistaa kun hitain myynnissä oleva nopeutenne on jatkossa 10 Mbit/s.

Lisäksi Soneralla on pahoja DNS-ongelmia, joista ei tunnuta tietävän mitään vaikka ongelma on jatkunut jo vähintään yhtä kauan kuin omat ADSL:n nopeusongelmatkin.
DNS ei löydä useita, etupäässä amerikkalaisia nettisivustoja ollenkaan (esim. awkwardfamilyphotos.com). Vastaavia ongelmia ovat havainneet monet muutkin käyttäjät tuolle teknisten ongelmatilanteiden osiossa).
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa ADSL-liittymäsi tilan ja vastata tarkemmin nopeusongelmaan liittyen. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Asiakasnumero päivitetty
Liittymäsi linjapituuden takia nopeus on jo aiemmin rajattu luokkaan 4M/512k. Ainakin tällä hetkellä modeemisi saa käteltyä yhteyden päälle tätä hieman suuremmalla nopeudella, joten tältä osin liittymässä ei vikaa näyttäisi olevan. Olet kuitenkin jättänyt häiriöilmoituksen vikapalveluumme eilen, joka on siirretty asiantuntijoiden käsittelyyn. Kannattaa nyt odotella, että he saavat linjan tutkittua. Tämä menee hyvin todennäköisesti ensi viikkoon.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Liittymäsi linjapituuden takia nopeus on jo aiemmin rajattu luokkaan 4M/512k. Ainakin tällä hetkellä modeemisi saa käteltyä yhteyden päälle tätä hieman suuremmalla nopeudella, joten tältä osin liittymässä ei vikaa näyttäisi olevan. Olet kuitenkin jättänyt häiriöilmoituksen vikapalveluumme eilen, joka on siirretty asiantuntijoiden käsittelyyn. Kannattaa nyt odotella, että he saavat linjan tutkittua. Tämä menee hyvin todennäköisesti ensi viikkoon.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Miloin tällainen rajaus on tehty?
Olen koko ajan maksanut 8/1M yhteydestä ja näin lukee laskullanikin (tarkistin juuri).

Miten te laskette asiakkaittenne liittymänopeuksia lupaa kysymättä ja hintoja laskematta varsinkin, kun toisilla hinnat laskevat ja samalla nopeudet nousevat?
Nopeus on rajattu nyt kesäkuussa aiemman vikailmoituksen yhteydessä ja on tehty siksi, että liittymä toimisi varmemmin. Olet kuitenkin ollut tietoinen erittäin pitkästä linjasta jo pitkään ja että yhteys nyt ei vain yksinkertaisesti 8M nopeudella voi toimia kunnolla. Vanhemmasta vikailmoituksesta saa kyllä sellaisen kuvan että olet hyväksynyt sen, että yhteys ei yli 4M nopeudella voi toimia, eikä ole toiminut. Jos näin ei ole, voidaan liittymän nopeus toki laskea luokkaan 2M samalla hinnan laskiessa. Tästä sinun kannattaa kuitenkin keskustella vikapalvelun kanssa.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Nopeus saatiin kuntoon pari tuntia asiantuntijalle soiton jälkeen (torstaina).
Nyt kulkee hiukan päälle 4Mbit/s

Vastaa