Tilasin Sonera Extra 10/10M laajakaistan (Ethernet), 31.5 asentaja testasi liittymän omalla kannettavallaan ja kaikki kuulemma toimi hyvin. Olen yrittänyt nyt tämän viikon saada myös oman koneeni toimimaan mutta tähän mennessä ei ole onnistunut.
Kovin paljoa ei pitäisi olla ns liikkuvia osia, verkkopiuha seinään ja toinen pää koneeseen - tämän jälkeen pitäisi kaiken pelata. Päytäkone sekä kaksi kannettavaa (Vista, Ubuntu) joilla olen tätä yrittänyt eivät kuitenkaan ole saaneet IP-osoitetta.
Teknisestä tuesta todettiin että näköjään kone pyytää osoitetta, heidän päästä lähetetään tieto takaisin mutta tämä ei jostain syystä mene koneelleni asti.
Vista ilmoittaa rajallisesta verkkoyhteydestä, koneen ip osoite alkaa 169 eikä Soneran ip-soitetta saa kuntoon ipconfig /renew -käskyllä (herjaa ettei DHCP vastaa).
Kysymys kuuluu mitä temppuja Extra -liittymän kanssa voisi kokeilla ennen kuin hermot palavat lopullisesti?
Sivu 1 / 1
Pystyvätkö tietokoneesi verkkokortit kuitenkin muodostamaan ethernet-yhteyden verkkoomme, kun yhdistät tietokoneen verkkokaapelilla seinäpistorasiaan? Verkkokortin yhteyden tilan voi tarkistaa, esimerkiksi Windowsin ohjauspaneelin verkkoyhteydet -näkymästä.
Jos yhteys muodostuu kaikilla tietokoneilla, mutta tietokoneet eivät saa IP-osoitetta, asia vaikuttaa kyllä vahvasti jonkinlaiselta verkkomme ongelmatilanteelta.
Kannattaa vielä varmuudeksi testata yhteyttä siten, että yhdistät tietokoneesi verkkojohdolla suoraan huoneistossasi olevan huoneistojakamon 'nousu'-rasiaan, jos huoneistossasi on olemassa tällainen jakomo. Löydät lisätietoa huoneistojamosta täältä.
Jos yhteydet eivät toimi suoraan nousu-rasialta testatessa, kannattaa asiasta olla vielä yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm).
Ethernet-kohteissa käytössä olevat verkkokaapelit on oltava suoraankytkettyjä, mutta tästäkään asiassa ei todennäköisesti voi olla kyse. Mikäli käytössä on väärän tyyppinen kaapeli, ethernet-yhteys verkkomme ei muodostu.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Jos yhteys muodostuu kaikilla tietokoneilla, mutta tietokoneet eivät saa IP-osoitetta, asia vaikuttaa kyllä vahvasti jonkinlaiselta verkkomme ongelmatilanteelta.
Kannattaa vielä varmuudeksi testata yhteyttä siten, että yhdistät tietokoneesi verkkojohdolla suoraan huoneistossasi olevan huoneistojakamon 'nousu'-rasiaan, jos huoneistossasi on olemassa tällainen jakomo. Löydät lisätietoa huoneistojamosta täältä.
Jos yhteydet eivät toimi suoraan nousu-rasialta testatessa, kannattaa asiasta olla vielä yhteydessä vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm).
Ethernet-kohteissa käytössä olevat verkkokaapelit on oltava suoraankytkettyjä, mutta tästäkään asiassa ei todennäköisesti voi olla kyse. Mikäli käytössä on väärän tyyppinen kaapeli, ethernet-yhteys verkkomme ei muodostu.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Ongelma ratkaistu.
Tarkempi vilkaisu huoneistojakoon auttoi, jostain syystä huoneistojaossa oli kaksi ethernet -kytkentää (plus puhelinkytkentä) ja näitä vaihtamalla yhteydet toimivat laakista. En vieläkään ymmärrä miten ihmeessä asentajan koneella IP-osoite oli muodostunut oikein mutta pääasia että yhteydet toimivat nyt kotikoneellakin.
Tarkempi vilkaisu huoneistojakoon auttoi, jostain syystä huoneistojaossa oli kaksi ethernet -kytkentää (plus puhelinkytkentä) ja näitä vaihtamalla yhteydet toimivat laakista. En vieläkään ymmärrä miten ihmeessä asentajan koneella IP-osoite oli muodostunut oikein mutta pääasia että yhteydet toimivat nyt kotikoneellakin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.