Tuossa eilisiltana tuli viriteltyä uusi Playstation 3 -konsoli tulille, ja nätisti lähtikin pelittämään. Kone käyttää langatonta verkkoa joka myös toimi nätisti kunnes alkoi aika ajoin antamaan DNS-virhettä (80710102), ja silloin tällöin myös sulkemaan nettiyhteyttä koko talouteen.
Pienellä hakukonejumpalla löysin virhekoodilla PS3:n liittyviä juttuja. Näiden ohjeilla vaihdoin aiemmin käytössä olleet Soneran DNS-palvelimet OpenDNS-palvelun palvelimiin. Pleikka ei enää tämän jälkeen herjannut virheistä, ja yhteyden katkomisetkin hellittivät, kunnes sitten myöhemmin paukahti uudestaan yhteys poikki.
Yhteyden poikkaisu kestää puolisen tuntia kerrallaan. Tänä aikana modeemi ei sytytä ADSL-valoa kuten asiaan kuuluisi. Modeemin sammuttaminen ei vaikuta asiaan.
Jotenkin tuntuu että tuo PS3 on jotenkin asiaan liitoksissa, tai sitten kyseessä on joku todella iloinen yhteensattuma linjojen pätkimisen kanssa.
Itselläni on samat laitteet olleet samoilla asetuksilla jo pitkään toiminnassa, joten niissä ei ole vikaa.
DNS-palvelimien vaihtaminen ei ainakaan korjannut asiaa lopullisesti, mutta saattoi hiukan avittaa asiassa.
Soneran häiriösivuilla mainitut haittaohjelmat tuskin ovat syypäitä, sillä mikään talouden nettiä käyttävä laite ei ole haittaohjelmille altista sorttia.
Soneran tukeen olin jo soittelemassa kunnes kuulin että jollekin robotille olisi pitänyt henkilötunnus antaa ja käydä läpi joku vianhakukaavio koneiden ja modeemien sammutuksineen, vieläpä maksulliseen numeroon. Ei kiitos.
Kysymys siis kuuluu; voiko PS3 aiheuttaa siihen malliin häiriöliikennettä linjoilla että ne katkaistaisiin muutamaan kertaan päivässä? Koneella on kyllä ahkerasti Playstation Networkista latailtu pelidemoja ja elokuvatrailereita, että sitä liikennettä on kyllä riittänyt.
EDIT: Näyttää tosiaan siltä että linja toimii loistavasti silloin kun PS3 ei ole päällä.
Sivu 1 / 1
Jos ADSL-valo sammuu tai rupeaa vilkkumaan pätkimisen aikana, on epätodennäköistä, että PS3 aiheuttaisi kyseisen vian, koska ongelma on silloin modeemin ja Soneran verkon välissä.
Sonera ei sulje tai katko linjaa, vaikka PS3 aiheuttaa liikennettä.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera ei sulje tai katko linjaa, vaikka PS3 aiheuttaa liikennettä.
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Tuossa onkin tullut tuon kirjoituksen jälkeen hiukan muutoksia tilanteeseen. Yhteys katkoo aiempaa useammin, mutta ei ole pois linjoilta kuin ihan sen aikaa että ehtii uudestaan yhdistää. Tätä tapahtuu siitä huolimatta että PS3 on ollut pari päivää pois päältä.
Yhteyden katkomisen olen huomannut siitä että on tapahtunut pientä hyppelyä IRC-kanavilla.
Tämän päiväistä katkomista on sattunut kello 15:23, 18:23, 19:30, 20:20, 20:51, 21:10 ja 21:18, eikä tänä aikana ole tietokoneilla ole ollut käyttäjiä lainkaan.
Liikennettä tänä aikana on koneilta ollut vain IRC-yhteys ja ajoittaiset selaimen automattiset sivupäivitykset. Langattomassa verkossa on muutaman kerran puhelimella käyty.
Modeemiin (Telewell EA510v3) päivitin uusimman firmwaren edellisen kirjoitukseni jälkeen, mutta ilmeisesti tämä ei asiaan vaikuttanut lainkaan. Myös langattoman verkon suojauksen vaihdoin samalla WEP:istä WPA2:n.
Yhteyden katkomisen olen huomannut siitä että on tapahtunut pientä hyppelyä IRC-kanavilla.
Tämän päiväistä katkomista on sattunut kello 15:23, 18:23, 19:30, 20:20, 20:51, 21:10 ja 21:18, eikä tänä aikana ole tietokoneilla ole ollut käyttäjiä lainkaan.
Liikennettä tänä aikana on koneilta ollut vain IRC-yhteys ja ajoittaiset selaimen automattiset sivupäivitykset. Langattomassa verkossa on muutaman kerran puhelimella käyty.
Modeemiin (Telewell EA510v3) päivitin uusimman firmwaren edellisen kirjoitukseni jälkeen, mutta ilmeisesti tämä ei asiaan vaikuttanut lainkaan. Myös langattoman verkon suojauksen vaihdoin samalla WEP:istä WPA2:n.
Sammuuko modeemin ADSL-valo yhä, kun yhteys katkeaa? Jos näin tapahtuu, yhteyttä olisi hyvä testata ensin toisella ADSL-modeemilla tai lyhyellä puhelinjohdolla. Tällä testillä voi rajoittaa, että ongelma ei ole johtoon tai modeemiin liittyvää.
Tässä ADSL-yhteys pätkii -ohjeessamme on kerrottu kattavammin eri toimenpiteet, joita yhteyden pätkimistilanteessa kannattaa koittaa. Jos ohjeen toimenpiteet eivät auta ongelmassa, asiasta kannattaa jättää vikailmoitus vianrajausautomaattimme tai vikailmoituslomakkeemme kautta, koska ongelma voi olla tällöin verkkomme puolella.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Tässä ADSL-yhteys pätkii -ohjeessamme on kerrottu kattavammin eri toimenpiteet, joita yhteyden pätkimistilanteessa kannattaa koittaa. Jos ohjeen toimenpiteet eivät auta ongelmassa, asiasta kannattaa jättää vikailmoitus vianrajausautomaattimme tai vikailmoituslomakkeemme kautta, koska ongelma voi olla tällöin verkkomme puolella.
T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Modeemista asti pätkii juu. Odottelen vielä että saan käsiini toisen modeemin jolla kokeilla yhteyttä.
Mielenkiintoisen asian huomasin linjan katkeilussa kuluneen vuorokauden aikana.
Tässä ajat jolloin yhteys on katkennut eilen: 10:45, 15:27, 19:03, 20:06, 20:21, 20:39, 20:55.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tuo ilta näkyy olevan se aktiivinen katkeiluaika. Koneiden käyttö tänä aikana ei vastaa mitenkään noihin katkeiluaikoihin, että liikenne sitä tuskin tekee.
Modeemin hätähuuto aina katkeamisen aikaan on "linesync lost".
EDIT:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/581322
Vähän vanhaa tietoa aiheesta, mutta muillakin tuntuu olleen juuri tuohon aikaan sijoittuvaa katkeilua. Muita yhteneviä seikkoja oli Soneran liittymät, Telewellin modeemit ja noin 8-megainen yhteys.
Vanhoja piuhoja arvelivat jossain syyksi, mutta itselläni ongelma alkoi ilman muuttoa tai nopeuden muutosta. Talokaan ei ole niin vanha että piuhoissa olisi häikkää.
Vastaavaa ongelmaa asiakkaan kirjoittaman päiväkirjan muodossa: http://www.dlc.fi/~ikavalko/ADSL-vika-julk.txt
Paljon löytyy asiaa aiheesta kun hakee. Viikonloppua vielä odotellessa. Silloin on aikaa kokeilla ainakin toisella piuhalla ja seurata tilannetta. Jos modeeminkin saisi silloin kokeiltavaksi jostakin.
EDIT:
Torstai-ilta ja sama rumba jatkuu. Iltasella kuuden jälkeen alkaa pätke käymään. Tällä kertaa osui pariin kertaan ihan minuutilleen samaan aikaan kuin eilisiltana.
Mielenkiintoisen asian huomasin linjan katkeilussa kuluneen vuorokauden aikana.
Tässä ajat jolloin yhteys on katkennut eilen: 10:45, 15:27, 19:03, 20:06, 20:21, 20:39, 20:55.
Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta tuo ilta näkyy olevan se aktiivinen katkeiluaika. Koneiden käyttö tänä aikana ei vastaa mitenkään noihin katkeiluaikoihin, että liikenne sitä tuskin tekee.
Modeemin hätähuuto aina katkeamisen aikaan on "linesync lost".
EDIT:
http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/581322
Vähän vanhaa tietoa aiheesta, mutta muillakin tuntuu olleen juuri tuohon aikaan sijoittuvaa katkeilua. Muita yhteneviä seikkoja oli Soneran liittymät, Telewellin modeemit ja noin 8-megainen yhteys.
Vanhoja piuhoja arvelivat jossain syyksi, mutta itselläni ongelma alkoi ilman muuttoa tai nopeuden muutosta. Talokaan ei ole niin vanha että piuhoissa olisi häikkää.
Vastaavaa ongelmaa asiakkaan kirjoittaman päiväkirjan muodossa: http://www.dlc.fi/~ikavalko/ADSL-vika-julk.txt
Paljon löytyy asiaa aiheesta kun hakee. Viikonloppua vielä odotellessa. Silloin on aikaa kokeilla ainakin toisella piuhalla ja seurata tilannetta. Jos modeeminkin saisi silloin kokeiltavaksi jostakin.
EDIT:
Torstai-ilta ja sama rumba jatkuu. Iltasella kuuden jälkeen alkaa pätke käymään. Tällä kertaa osui pariin kertaan ihan minuutilleen samaan aikaan kuin eilisiltana.
Linjaa kokeiltu lyhkäisellä (1.5m) puhelinjohdolla. Ei vaikutusta.
Ostin myös erillisen WLAN-purkin jonka kytkin modeemiin ja sen taakse kaikki talouden koneet.
Tästähän linja riemastui ja alkoi katkomaan oikein urakalla. Pienen vääntämisen jälkeen pöytäkoneen ovat nyt langalla kiinni modeemissa ja langatonta käyttävät erillisen WLAN-purkin takana.
DHCP:n kytkeminen pois päältä modeemista tuntui helpottavan aluksi, mutta se olikin vain hetkellistä, ellei sitten vain kuvitelmaa.
Ostin myös erillisen WLAN-purkin jonka kytkin modeemiin ja sen taakse kaikki talouden koneet.
Tästähän linja riemastui ja alkoi katkomaan oikein urakalla. Pienen vääntämisen jälkeen pöytäkoneen ovat nyt langalla kiinni modeemissa ja langatonta käyttävät erillisen WLAN-purkin takana.
DHCP:n kytkeminen pois päältä modeemista tuntui helpottavan aluksi, mutta se olikin vain hetkellistä, ellei sitten vain kuvitelmaa.
Tässä tapauksessa kotikonstein ei enää pysty juuri muuta testaamaan kuin modeemin osuuden. Jos yhteys pätkii vielä lainamodeemillakin, kannattaa liittymästä tehdä vikailmoitus Sonera Vikapalvelun numeroon 020 690101 (mpm/pvm).
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Sain vaihdettua kaverin kanssa oman Telewell 510:ni 501:n viikon ajaksi.
Itselläni tämä 501 järjestelmälokin mukaan katkeilee samalla "Linesync Lost" virheellä aivan yhtä usein kuin edellinenkin, mutta hakeeko tämä motukka sitten yhteyden nopeammin kun ei IRC ehdi kuitenkaan katkeamaan välissä.
Pitänee vielä kaverin luona käydä se oma 510 katsastamassa josko siellä olisi modeemin vaihdon yhteydessä alkaneet samat oireet. Vahvasti epäilen että ei.
Se mikä tässä kuitenkin vielä vaivaa ja estää soittelemasta vikapalveluun on se, että tällä 501 modeemilla tuo tihein pätkiminen sijoittuu aivan eri aikaan kuin omallani. Entinen tiheimmän pätkimisen aika (19-21) tuntuu tällä olevan sitä parasta surffailuaikaa. Pahimmat hetket tuntuvat olevan nämä aamut tälle purkille.
Itselläni tämä 501 järjestelmälokin mukaan katkeilee samalla "Linesync Lost" virheellä aivan yhtä usein kuin edellinenkin, mutta hakeeko tämä motukka sitten yhteyden nopeammin kun ei IRC ehdi kuitenkaan katkeamaan välissä.
Pitänee vielä kaverin luona käydä se oma 510 katsastamassa josko siellä olisi modeemin vaihdon yhteydessä alkaneet samat oireet. Vahvasti epäilen että ei.
Se mikä tässä kuitenkin vielä vaivaa ja estää soittelemasta vikapalveluun on se, että tällä 501 modeemilla tuo tihein pätkiminen sijoittuu aivan eri aikaan kuin omallani. Entinen tiheimmän pätkimisen aika (19-21) tuntuu tällä olevan sitä parasta surffailuaikaa. Pahimmat hetket tuntuvat olevan nämä aamut tälle purkille.
Vikailmoitus lyöty sisälle ja Soneralta otettiin yhteyttä. Sanoivat että linjassa kyllä jotakin häikkää että siirretään asentajalle.
Tämä voidaan katsoa tältä erää ratkaistuksi.
Tämä voidaan katsoa tältä erää ratkaistuksi.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.