Rehellinen vastaus 3,6Mbit/s nopeudesta?


Hankin nettitkun 3,6 Mbit/s nopeudella. Tikku on Huawei E230.

Olen ajanut testejä kymmeniä kertoja speedtest.net avulla. Testit on tehty Espoossa ja Vantaalla eri vuorokauden aikoina.

Vantaalla on täysi kenttä (HSUPA) ilman erillistä antennia. Espoossa on täysi kenttä (HSUPA) antennin avulla ja ulkona ilman antennia.

Mittaustulokset.

Vantaa: ping keskimäärin 266 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s
Espoo: ping keskimäärin 155 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s

Tulokset eivät riipu kellonajasta eli download on tyypillisesti 1,22-1,26 ja ilmeisesti kuormituksen aikana joskus satunnaisesti alle 1.

Olen testannut samoissa paikoissa myös Elisan 5 Mbit/s nettitikkua (MF636+) ja tulokset olivat merkittävästi parempia ja download oli tyypillisesti 2-3,6 Mbit/s. Olen käyttänyt myös Vodafonen nettitikkua Espanjassa ja siellä jopa heikohkolla kentällä nopeus yli 3,6 Mbit/s.

En tiedä riippuuko nopeus enemmän etäisyydestä vai kentän voimakkuudesta, mutta edes tehokas antenni ei parantanut nopeuksia tippaakaan.

Homma haiskahtaa siltä, että Sonera rajoitta downloadnopeuden tuohon 1,26 Mbit/s (mitattuna speedtest.net:llä) vaikka myy sitä 3,6 Mbit/s liittymänä.

Sonera, tule rehellisesti ulos kuorestasi ja tunnusta huijauksesi tai kerro, miten ja missä tuo maksiminopeus saavutetaan? Toki ymmärrän, että se maksimi ei ole todellisuudessa 3,6, mutta olisi kohtuullista odottaa jatkuvasti vähintään 2,5-3 Mbit/s maksimi useilla mittauksilla. Tuo upload on kohdallaan, koska maksiminopeutenne lienee 0.384 Mbit/s.

Vai voiko myymässänne nettitikussa olla vikaa? Uusi softa?

Asiallinen ja rehellinen vastaus, por favor!

252 kommenttia

Sinun kannattaa ottaa yhteyttä Soneran matkapuhelinpuolen Vikapalveluun nopeusasian selvittämiseksi.

Voit ottaa yhteyttä Vikapalveluun soittamalla numeroon 0206 90101 (mpm/pvm) avoinna ma–pe 8–20 ja la 9–16.30

Voit ottaa yhteyttä myös lähettämällä Soneran Omien Sivujen kautta Matkapuhelinliittymän ongelmatilanne lomakkeen, johon kerrot tässä viestiketjussa kertomasi asiat sekä yhteystietosi.

T. Jarmo
Sonera Asiakaspalvelu
Ei huhhuh! Eikö nämä asiantuntijat voi ikinä vastata suoraan tänne foorumille?
Minulla on myös tuo huawei e230 mokkulana.
Seinäjoella toimii iltaisin noin 70 - 100kt/s nopeudella nopeustestit. Aamuisin mennään yli 300kt/s.
Turussa reissatessani testasin myös nopeuksia ja olivat jotain 360kt/s luokkaa illalla.

Näkyykö soneran omilla sivuillasi että liittymässäsi on kytkettynä datateho plussa?
joo samoin on mulla ja mun siskollakin tämä kyseinen mokkula. sisko asuu tampereella jossa sen nopeus on aivan totaallisen hidas, saattoi mennä 5 min yhden sivun latauksessa ja nopeus testit näyttivät jopa 3kt/s lataus nopeutta joten mitä mainostavat 3.6 mbit/s nopeudesta josse missään melkein toimi niin nopeasti, uskallan väittää että aika harvassa paikassa nousee lataus yli 3000kt/s. itselläkin nyt on se ja asun muuramessa jossa sen maximaalinen lataus nopeus on kutakuinkin 350 kt/s :ssän luokkaa.virroillakin olen testannut tätä ja silloin nopeus näytti lataus nopeus maximissaan 15 kt/s. uskon että on myös useille tämän mokkulan tilaajille ilmennyt että kun kirjautuu messengeriin tämä voi vähän ajan pästä kirjautua ulos ja sen jälkeen valittamaan ip:istä sun muusta.on aika rasittavaa kun vaihtelee noin suuresti eri kaupungeissa nopeus. voisi sonerakin antaa jotain hyödyllistä ohjeita suoraan blogeille eikä laittaa jotain automaattista vastaajaa kirjoittamaan ja sanomaan vaan soittamaan asiakaspalveluun jossa ruvetaa yhdistelemään 200 kertaa eri henkilöille ja miettimään kuka osaa sanoa aiheeseen liittyvää apua.
Kuulehan sinä Soneran asiantuntija,

Olin jo aiemmin yhteydessä asiakaspalveluun, jossa asiaa selvitettiin. Lupasivat vielä soittaa uudestaan torstaina, kun olen tehnyt testejä myös Vantaalla - ei soitettu. Ainoa asiantuntijan ohje oli laittaa vain WCDMA aina käyttöön - ei auttanut tippaakaan, kun yhteys oli jo muutoinkin aina 3G. Asiantuntija nosti tämän jälkeen kätensä ylös.

Vastaa nyt ihmeessä, missä on se ainoa solu Suomessa, jossa tuo max. nopeus savutetaan? Onko sellaista? Kaiketi meillä asiakkaillakin on aivot, jolloin ymmärrämme kun meitä vedätetään. Kuuluvuuskartta on harhaanjohtava.

Kirjoita tänne todellisia REHELLISIÄ Soneran testituloksia, joista ilmenee tarkka testauspaikka ja aika - mieluummin pääkaupunkiseudulta. Käyn sitten kokeilemassa omalla tikullani samasta paikasta yhteysnopeutta ja julkistan omat mittaustulokseni täällä. Sopiiko? Jos ei sovi, kerro miksei?
en väitä olevani asiantuntija enkä siihen pyrikkään sanon vain oman kantani asiasta joka on että tikkuni ei toimi ferrarin nopeudella jonka pitäisi olla 3.6mbit/s eikä alle 100

kyllä sen nyt tampereella ainakin pitäisi suht koht nopeaa toimia kun puhutaan jo isosta kaupungista kun käskit sanomaan testauksia isoista kaupungista, mene sinne ja testaa jos tikkusi toimii yli 500mbit/s GJ, jossei toimi niin on aika chaisse homma.

tällä hetkellä olen täälä virroilla jossa sen lataamis nopeus on noussut jopa 20 kt/s,tuntuu typerältä jankata pikkukaupungeista mutta sieläkin asuu ihmisiä ja kun luvataan 3.6mbit/s niin eikö pitäisi sillon aika nopsa olla?

ja minähän en tiedä missä saavutetaan 3.6mbit/s nopeus sitähän vähän niinkuin kysynkin ja ihmettelen missä voi olla vika kun ei ole 100mbit/s nopeampi
Sonera asiantuntijat osallistuvat Keskustele ja kysy -palstalla arkipäivisin kiinteän laajakaistan- ja TV -palveluita koskeviin keskusteluihin. Pyrimme auttamaan parhaamme mukaan Liikuvaa Laajakaistaa (mokkula, nettitikku) koskevissa kysymyksissä, mutta toistaiseksi asiantuntijoilla ei ole parasta mahdollista mobiili tuoteosaamista.

Tiedostamme tämän puutteen ja pyrimme laajentamaan osaamistamme, jotta asiakaat saisivat parasta mahdollista palvelua.

Kehotan teitä käyttäjiä auttamaan toisianne varsinkin näissä asioissa, jos osaamista löytyy.

Mobiili asioissa voit ottaa yhteyttä lähettämällä Soneran Omien Sivujen Matkapuhelinliittymän ongelmatilanne lomakkeella.

Voit ottaa myös yhteyttä Vikapalveluun soittamalla numeroon 0206 90101 ja valitsemalla 1. (mpm/pvm) avoinna ma–pe 8–20 ja la 9–16.30.

Keskustele ja kysy -palstan palvelukuvaus

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
Kiitos vihdoinkin rehellisestä vastauksesta, että ei ole tietoa. Toki se ei poista Soneran velvoitetta toimittaa sitä, mitä myydään! Jos ostan litran maitoa ja saan kolme desiä, jokin mättää.

By the way.... teillä asiantuntijoilla on käytössä kunnollinen kuuluvuuskartta ja netissä julkaistu on kovin ylimalkainen ja antaa yksiselitteisesti väärää tietoa. Ei ihan reilua - vai mitä? Ette kulemma saa luovuttaa tuota karttaa - heh heh.
huhhuh...missäköhän välissä' sanoin olevani *tietämätön*? kyllä minä ny sen verran tiiän että nettitikku ei oo 3.6mbit/s nopea niinkuin sanotaan.. oltekos itse joku asiantuntija?
PIN0000 kirjoitti:
Hankin nettitkun 3,6 Mbit/s nopeudella. Tikku on Huawei E230.

Olen ajanut testejä kymmeniä kertoja speedtest.net avulla. Testit on tehty Espoossa ja Vantaalla eri vuorokauden aikoina.

Vantaalla on täysi kenttä (HSUPA) ilman erillistä antennia. Espoossa on täysi kenttä (HSUPA) antennin avulla ja ulkona ilman antennia.

Mittaustulokset.

Vantaa: ping keskimäärin 266 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s
Espoo: ping keskimäärin 155 ms, upload 0.32-0.35 Mbit/s, download 0.7-1.26 Mbit/s

Tulokset eivät riipu kellonajasta eli download on tyypillisesti 1,22-1,26 ja ilmeisesti kuormituksen aikana joskus satunnaisesti alle 1.

Olen testannut samoissa paikoissa myös Elisan 5 Mbit/s nettitikkua (MF636+) ja tulokset olivat merkittävästi parempia ja download oli tyypillisesti 2-3,6 Mbit/s. Olen käyttänyt myös Vodafonen nettitikkua Espanjassa ja siellä jopa heikohkolla kentällä nopeus yli 3,6 Mbit/s.

En tiedä riippuuko nopeus enemmän etäisyydestä vai kentän voimakkuudesta, mutta edes tehokas antenni ei parantanut nopeuksia tippaakaan.

Homma haiskahtaa siltä, että Sonera rajoitta downloadnopeuden tuohon 1,26 Mbit/s (mitattuna speedtest.net:llä) vaikka myy sitä 3,6 Mbit/s liittymänä.

Sonera, tule rehellisesti ulos kuorestasi ja tunnusta huijauksesi tai kerro, miten ja missä tuo maksiminopeus saavutetaan? Toki ymmärrän, että se maksimi ei ole todellisuudessa 3,6, mutta olisi kohtuullista odottaa jatkuvasti vähintään 2,5-3 Mbit/s maksimi useilla mittauksilla. Tuo upload on kohdallaan, koska maksiminopeutenne lienee 0.384 Mbit/s.

Vai voiko myymässänne nettitikussa olla vikaa? Uusi softa?

Asiallinen ja rehellinen vastaus, por favor!



Hei..
Mittaustulokseni Kouvolan keskustassa tukee ajatuksiasi.
Download noin 20 minuutin latauskokeilussa 0,3-1,3M ollen keskimäärin noin puolivälissä.
Vastannee käytännössä 2M elisa/saunalahti mobiililiittymää joskin HSUPA puuttuu Soneralta.
Kokeiltu Speedtestillä ja dev/Funet latauksilla.
PIN0000 kirjoitti:
By the way.... teillä asiantuntijoilla on käytössä kunnollinen kuuluvuuskartta ja netissä julkaistu on kovin ylimalkainen ja antaa yksiselitteisesti väärää tietoa.


Tämä näyttää Sonera matkapuhelinverkon kuuluvuuden tarkasti, kunhan karttaa suurentaa tarpeeksi lähelle. Langattomissa yhteyksissä todellinen toimivuus tietyssä paikassa selviää lopullisesti vasta testaamalla, erityisesti jos ollaan verkon kuuluvuuden rajoilla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="PIN0000":2cmwoqam]By the way.... teillä asiantuntijoilla on käytössä kunnollinen kuuluvuuskartta ja netissä julkaistu on kovin ylimalkainen ja antaa yksiselitteisesti väärää tietoa.


Tämä näyttää Sonera matkapuhelinverkon kuuluvuuden tarkasti, kunhan karttaa suurentaa tarpeeksi lähelle. Langattomissa yhteyksissä todellinen toimivuus tietyssä paikassa selviää lopullisesti vasta testaamalla, erityisesti jos ollaan verkon kuuluvuuden rajoilla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:2cmwoqam]

Liittymän voi varmaankin palauttaa soneralle ja määräaikaisen sopimuksen purkaa, mikäli sonera ei kykene toteuttamaan siitä omaa osaansa? Itselleni ei tarjottu eikä soneran mainoksissakaan mainittu mitään, että asiakas voi testata ennen sopparin tekemistä verkon toimivuutta? Myöskään tämän soneran sivuston missään lisätiedoissa ei kerrota, että kuuluvuuskartta näyttää ihan mitä sattuu.

Koko laajakaista kaupan päälle tulleine lisätehoineen antaa vaikutelman jo jonikinlaisesta petoksesta. Itse asun keskellä 3g -aluetta eikä muutaman sadan kilotavun sekuntinopeutta suurempaa nopeutta ole kuulunut, hyvä jos yhteyden saa ollenkaan. Kilpailevien operaattorien mokkulat tulevat näillä nopeuksilla edullisemmiksi. Irvokkaana lisänä asiaan on sekin, ettei tuo soneran ohjevideo liikkuvan laajakaistan asentamiseksi näy kuin parin sekunnin pätkissä.

Tapio tai joku muu soneran "asiantuntija" varmaankin antaa meille kaikille sukkelasti vastauksen, miten liittymä palautetaan ja miten siitä saa rahat takaisin. Ja samaan hengenvetoon kertoo vielä, milloin asiakaspalveluun saa soitettua ilman 30 minuutin jonoja.

Mielipiteenäni on kokemukseni perusteella, että kannattaa pysyä erossa tämän firman tuotteista.
Onkos Soneran myymälöistä mahdollista saada kokeiltavaksi mokkulaa ja data teho plus -liittymää? Vai onko lyhin kokeiluaika 12kk?
vee kirjoitti:
[quote="Sonera-asiantuntija":15ywsjsu][quote="PIN0000":15ywsjsu]By the way.... teillä asiantuntijoilla on käytössä kunnollinen kuuluvuuskartta ja netissä julkaistu on kovin ylimalkainen ja antaa yksiselitteisesti väärää tietoa.


Tämä näyttää Sonera matkapuhelinverkon kuuluvuuden tarkasti, kunhan karttaa suurentaa tarpeeksi lähelle. Langattomissa yhteyksissä todellinen toimivuus tietyssä paikassa selviää lopullisesti vasta testaamalla, erityisesti jos ollaan verkon kuuluvuuden rajoilla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:15ywsjsu]

Liittymän voi varmaankin palauttaa soneralle ja määräaikaisen sopimuksen purkaa, mikäli sonera ei kykene toteuttamaan siitä omaa osaansa? Itselleni ei tarjottu eikä soneran mainoksissakaan mainittu mitään, että asiakas voi testata ennen sopparin tekemistä verkon toimivuutta? Myöskään tämän soneran sivuston missään lisätiedoissa ei kerrota, että kuuluvuuskartta näyttää ihan mitä sattuu.

Koko laajakaista kaupan päälle tulleine lisätehoineen antaa vaikutelman jo jonikinlaisesta petoksesta. Itse asun keskellä 3g -aluetta eikä muutaman sadan kilotavun sekuntinopeutta suurempaa nopeutta ole kuulunut, hyvä jos yhteyden saa ollenkaan. Kilpailevien operaattorien mokkulat tulevat näillä nopeuksilla edullisemmiksi. Irvokkaana lisänä asiaan on sekin, ettei tuo soneran ohjevideo liikkuvan laajakaistan asentamiseksi näy kuin parin sekunnin pätkissä.

Tapio tai joku muu soneran "asiantuntija" varmaankin antaa meille kaikille sukkelasti vastauksen, miten liittymä palautetaan ja miten siitä saa rahat takaisin. Ja samaan hengenvetoon kertoo vielä, milloin asiakaspalveluun saa soitettua ilman 30 minuutin jonoja.

Mielipiteenäni on kokemukseni perusteella, että kannattaa pysyä erossa tämän firman tuotteista.[/quote:15ywsjsu]

Kyseinen asia etenee ottamalla yhteyttä matkapuhelinasiakaspalveluumme numerossa 0200 17000 (valikosta kohta 1).

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymäsi nopeus on: 108.40kbps
Voit siis ladata 13.55 KB/sec.

tilasin viime viikolla siis mokkulan soneralta, jonka ilmoittivat tehoiksi jopa 3,6mb/s!
ei siltä näytä, menee 1-2min sivua ladatessa, videoita ei voi katsoa kun 2-3sekunnin pätkissä, jolloin alkaa taas latailemaan..

Vastausta kiitos
reedi kirjoitti:
Liittymäsi nopeus on: 108.40kbps
Voit siis ladata 13.55 KB/sec.

tilasin viime viikolla siis mokkulan soneralta, jonka ilmoittivat tehoiksi jopa 3,6mb/s!
ei siltä näytä, menee 1-2min sivua ladatessa, videoita ei voi katsoa kun 2-3sekunnin pätkissä, jolloin alkaa taas latailemaan..

Vastausta kiitos


Oletko 3G verkon alueella? Palaako mokkulassa (oletan että huawei e230) sininen ja syaani valo?

Jos palaa vihreä niin olet 2g verkossa jossa yhteys on hidas.

Jos olet 3g kuuluvusalueen rajoilla voit kokeilla pakottaa mbilepartner ohjelmasta mokkulan käyttämään ainoastaan 3g verkkoa. (wdcma only)
minipeikko kirjoitti:
[quote="reedi":3q51qw5f]Liittymäsi nopeus on: 108.40kbps
Voit siis ladata 13.55 KB/sec.

tilasin viime viikolla siis mokkulan soneralta, jonka ilmoittivat tehoiksi jopa 3,6mb/s!
ei siltä näytä, menee 1-2min sivua ladatessa, videoita ei voi katsoa kun 2-3sekunnin pätkissä, jolloin alkaa taas latailemaan..

Vastausta kiitos


Oletko 3G verkon alueella? Palaako mokkulassa (oletan että huawei e230) sininen ja syaani valo?

Jos palaa vihreä niin olet 2g verkossa jossa yhteys on hidas.

Jos olet 3g kuuluvusalueen rajoilla voit kokeilla pakottaa mbilepartner ohjelmasta mokkulan käyttämään ainoastaan 3g verkkoa. (wdcma only)[/quote:3q51qw5f]


Väillä palaa sininen, välillä tummansininen ja välillä vihreä, ja kone on samassapaikassa kokoajan, mistähän johtuu, ja en nyt kyllä löydä sitä mobile partnerista, että saisi vaihdettua käyttämään vain 3G verkkoa, neuvoja?
reedi kirjoitti:
a en nyt kyllä löydä sitä mobile partnerista, että saisi vaihdettua käyttämään vain 3G verkkoa, neuvoja?


Omani asensin lontoon murteelle. Jos sinun on suomeksi asennettu, niin tästä varmaan saa siihenkin vinkit:

Tools > Options > Network > Network type > "WCDMA ONLY"

tämän jälkeen mokkula ei vaihtele 2G verkkoon... huomioi kuitenkin että jos matkustat alueelle jossa 3G verkkoa ei ole ollenkaan täytyy tuo asetus vaihtaa niin että myös 2G verkkoa voi käyttää.

sininen ja syaani valo tarkoittaa että ollaan 3G verkossa
vihreällä valolla ollaan 2G verkossa
minipeikko kirjoitti:
[quote="reedi":3dbesru1]a en nyt kyllä löydä sitä mobile partnerista, että saisi vaihdettua käyttämään vain 3G verkkoa, neuvoja?


Omani asensin lontoon murteelle. Jos sinun on suomeksi asennettu, niin tästä varmaan saa siihenkin vinkit:

Tools > Options > Network > Network type > "WCDMA ONLY"

tämän jälkeen mokkula ei vaihtele 2G verkkoon... huomioi kuitenkin että jos matkustat alueelle jossa 3G verkkoa ei ole ollenkaan täytyy tuo asetus vaihtaa niin että myös 2G verkkoa voi käyttää.

sininen ja syaani valo tarkoittaa että ollaan 3G verkossa
vihreällä valolla ollaan 2G verkossa[/quote:3dbesru1]

En voi muuttaa kyseisiä asetuksia :s, on vain harmaalla ja klikkailemalla mitään ei tapahdu
reedi kirjoitti:


En voi muuttaa kyseisiä asetuksia :s, on vain harmaalla ja klikkailemalla mitään ei tapahdu


Katkaise nettiyhteys niin se antaa vaihtaa asetusta.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
[quote="vee":7qznnozz][quote="Sonera-asiantuntija":7qznnozz]

Liittymän voi varmaankin palauttaa soneralle ja määräaikaisen sopimuksen purkaa, mikäli sonera ei kykene toteuttamaan siitä omaa osaansa? Itselleni ei tarjottu eikä soneran mainoksissakaan mainittu mitään, että asiakas voi testata ennen sopparin tekemistä verkon toimivuutta? Myöskään tämän soneran sivuston missään lisätiedoissa ei kerrota, että kuuluvuuskartta näyttää ihan mitä sattuu.

Koko laajakaista kaupan päälle tulleine lisätehoineen antaa vaikutelman jo jonikinlaisesta petoksesta. Itse asun keskellä 3g -aluetta eikä muutaman sadan kilotavun sekuntinopeutta suurempaa nopeutta ole kuulunut, hyvä jos yhteyden saa ollenkaan. Kilpailevien operaattorien mokkulat tulevat näillä nopeuksilla edullisemmiksi. Irvokkaana lisänä asiaan on sekin, ettei tuo soneran ohjevideo liikkuvan laajakaistan asentamiseksi näy kuin parin sekunnin pätkissä.

Tapio tai joku muu soneran "asiantuntija" varmaankin antaa meille kaikille sukkelasti vastauksen, miten liittymä palautetaan ja miten siitä saa rahat takaisin. Ja samaan hengenvetoon kertoo vielä, milloin asiakaspalveluun saa soitettua ilman 30 minuutin jonoja.

Mielipiteenäni on kokemukseni perusteella, että kannattaa pysyä erossa tämän firman tuotteista.


Kyseinen asia etenee ottamalla yhteyttä matkapuhelinasiakaspalveluumme numerossa 0200 17000 (valikosta kohta 1).

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu[/quote:7qznnozz][/quote:7qznnozz]


Tiedoksi kaikille soneran kusetukseen kyllästyneille: soneran numeroon soittaessa ja sopimuksen purkua vaatiessa sonera vaatii vääntämään kirjettä ja lähettämään sen johonkin lahdessa sijaistevaan osoitteeseen ja odottamaan epämääräisen odotusajan kanssa. Soneran liittymän on kuitenkin voinut tilata ja tehdä sopimuksen puhelimitse, sähköisesti ja myymälässä asioimalla. Tällaisen asiointitavan tulee onnistuia purkamisessakin ja varsinkin ilman epämääräistä odotteluaikaa. Mikäli sonera on ollut tietoinen 3.6 mbit/s nopeuksien kelvottomuudesta ja tiennyt verkkojen olevan niin täynnä, ettei niitä voi käyttää, kysymyksessä on soneran tekemä petos. Sonera on salannut tietoa, jolla olisi ollut asiakkaan kannalta merkitys sopimuksesta päättämiseen. Ottakaa yhteyttä kuluttajaneuvojiin, jotka varmasti voivat auttaa, jos ette itse pääse eteenpäin.
Moro! Minäkin kiinnostuin Soneran 3,6 M tarjouksesta. Asun Helsingin Vallilassa. Naapuritalossa on tutulla tarjouksessa olevan näköinen Huawei-mokkula, mutta Elisan tarjoamana. Koska siinä nopeus vaihtelee paljon, piti alkaa ottaa selville, mikä sen nopeus on.
Tulokset:
- Huawei E230 mokkulan huippunopeus on 7,2 Mb/s 900MHz hsdpa-verkossa. Jos sitä ei ole, se käyttää gprs- ja edge-lähetyksiä ja vastaanottoja. Gprs on n. 50 ja edge 200 kb/s. (Huawein tekniset tiedot)
(En muista hsupa-tekniikkaa.)
- Koko Helsingissä eikä Espoossa, Vantaalla ja kuuluvuuskartan nelikulmaisella alueella Tuusulassa ja Sipoossakaan ei näy em. tekniikalla elämää.
- Pk-seudulla 3 g-tekniikka toimii 2100 MHz:n verkkona. (Soneran kuuluvuuskartta)
- Pielavedellä tämä mokkula näyttäisi toimivan ihan hyvin. Johtunee siitä, että on vähemmän ihmisiä ja enemmän vapaata kaistaa.
Kommenttini:
- TSF. eli Sonera saisi kertoa ilmoituksissaan, missä em. 3,6 Mb/s nopeus on nyt saatavilla tai julkaista karttoja. (Maininta "katso netistä" ei riitä, jos sitä ei voi käyttää.)
- Siis 3,6 M-bittiä/s = 0,45 M-tavua/s = 450 kt/s. Kai kaikki puhuu silti biteistä, oletan.
- Soneralla on yrityksille ainakin Option GlobeSurfer-mokkula, joka toimii 2100 MHz hsdpa-yhteydellä 3,6 Mb/s eli ainakin pk-seudulla.
- Useita 3 g-kännyköitä voi käyttää modeemina.
Rehellistä mainontaa Soneralta,
Hankin loistavan tarjouksen takia, uuden nettitikun huikealla 3,6 Mbit/s nopeudella,
Olipa yllätys kun olen testannut ja käyttänyt nettitikkua,
yhteys on kokoajan HSDPA täysillä kentillä (paikkakunta Porvoo)
todellinen nopeus (down load) on ollut tasaisesti 0,9 - 1,1 Mbits, eli luvatusta nopeusta toteutuu kolmannes!
Olin yhteydessä kuluttajaneuvontaan, heidän kantansa oli aivan selvä,
Jos Tuote ei vastaa luvattu, niin silloin kuluttajalla on aina oikeus purkaa kauppa tai saada hinnasta alennusta! (aihe oli heille kuulemma erittäin tuttu)

Reklamaatio tulee kyllä aina tehdä kirjallisesti tuotteen myyneelle liikkeelle (tai suoraan Soneralle)

nimin. voisihan sitä autonkin kulutuksen ilmoittaa, että tämä auto kuluttaa vain 2,1 l/100 km:llä (tietysti vain silloin kun ajat alamäkeä vapaalla, ilman kuljettajaa)
Nyt kun sonera äkkiä päivittäisi verkkonsa 7.2 megan vauhtiin, niin se varmaan helpottaisi tuota ummetusta.

Aika lailla minullakin nuo nopeudet vaihtelee. Soneran 3,6 megainen tarjous on nyt noin kuukauden ollut. Nopeimmillaan olen yhden ainoan kerran päässyt 2,5 megan vauhtiin.. normaalisti latausnopeus 60kt/s - 120kt/s, eli noin 0,5-1M nopeus bitteinä ilmoitettuna.
Käytössäni on "bandwidth meter pro" ohjelma jolla näen siirtonopeuden.

Ihan hyvin silti normaali uutistenlukeminen ja sähköposti on aina toiminut.

Ottakaa huomioon että tuo 3,6 megaa on vain maximi nopeus... ei kai sonera ole väittänytkään että kysessä on jatkuvasti 3,6 megan nopeudella toimiva yhteys.
Olen ollut ihan tyytyväinen hintaan nähden. 🙂 näin Tampereella down 2.76 ja up 0,32mb/s.
Yli kahden on aina Down mennyt kun kokeillut.

Vastaa