Rehellinen vastaus 3,6Mbit/s nopeudesta?



Näytä ensimmäinen kirjoitus

252 kommenttia

http://www.speedtest.net/result/541937284.png

tällaista taas yhteksistä, maksimissaan downloannut 50-55kb/s, eihän tällä tee mitään, palautusoikeutta ei siis ole?

tv: pettynyt ostaja.
Kyllähän asia on niin, että kun näin monet ihmiset hitaista nopeuksista valittaa, niin ongelma on todellinen. Myöskään ystävä piiristä ei löydy kuin muutamia henkilöitä, joiden liittymänopeus vastaa luvattua.

Ihmettelen myös miksi asialle ei tehdä mitään, niin Soneran kuin kuluttajasuojankaan puolelta? Ylimääräisten nopeuksien markkinointi ( siis laskennalliset nopeudet, jotka toimivat vaan joskus ja Jouluna) on varmaankin laitonta? Vai miten kävisi esimerkiksi karkkipussin kanssa, jossa pitäisi olla 1 kg karkkia, mutta suurimmassa osassa pusseista oliskin vain 500 - 100 g?

Mielestäni tätä asiaa on hyssytelty jo liian pitkään tosin samat ongelmat olivat myös Elisalla ja heidän asiakaspalvelunsa vastaus alhaiseen nopeuteen oli, että alueelta ei ole tehty vikailmoituksia, vaikka kyseistä asiaa soittoni juuri koski!
Kyllä on hidasta Elisaan verrattuna. Tästä ei kuuluisi maksaa puoliakaan pyydetystä summasta.

Keskellä Poria, mitattu eri kellonaikoina, muuta nettiliikennettä ei ole käytössä mittauksen aikana.

Tulokset pyörivät 1,2-1,8Mbit/s täydellä 3,6 nopeudella. Mokkulassa aina sininen tai se hypersininen väri.
Hyvä "Soneran Asiantuntija".
Koitappa nyt kävellä sinne paljon mainitsemaasi asiakaspalveluun ja ottaa selvää siitä kuinka voimme tämän törkeän petoksen uhreiksi joutuneina palauttaa 0.36 Mbit/s toimivan liittymämme! Tämä on mielestäni asiakkaan halventamista ja totaalista kusetusta! Olisin ollut ihan tyytyväinen jos tämä toimisi edes puolella siitä mitä luvataan. Kysyin vielä pariin kertaan myyjältä että "onhan tämä nyt nopeampi kuin nykyinen Elisan 1mega adsl-liittymäni?" Myyjä vakuutti asian olevan näin koska asun keskellä parasta peittoaluetta. Paskaa puhui ja valehteli siis päin näköä. Jos sinulta nyt sitten löytyisi sen verta selkärankaa että todellakin käväiset ottamassa asiosta selvää! Seuraava taho on kuluttajansuojavirasto joka saa asiasta kuulla. Sinne tuskin tarvii jonotella puhelimessa!
Kertokaahan paikkakuntia ja kaupunginosia / kyliä jossa netti ei toimi tai joissa toimii hyvin.

Itse asun Seinäjoella kärjessä jossa voisi sanoa keskiarvon että vajaan megan nopeudella mennään.

Mökillä vimpelissä netti toimi yli 2mbit/s nopeudella joka testissäni.
Nyt "toimii" taas helvetin hitaasti Jyväskylässä 1.9 klo 19.00 .
Puskee sisään 10 -15 Kb:n (KILOBITIN)voimalla.Päivällä tuli sentään 90-120 Kb.
Minulla on tällainen kokemus uudesta 3,6megan Huavei mokkulayhteydestä. Alkuun pari viikkoa nopeustestit antoivat jopa yli 4000kbps lukuja Espoonlahden kakkosasunnolla joka sijaitsee hyvässä 3G kentässä, mutta tämän viikon lukemat ovat jo pudonneet surkealle tasolle 0,3 - 0,8 megan nopeusluokkaan, pääsääntöisesti alle 0,6 megaa...!!! Kyllä 3G verkko ja Huavei pystyy nopeuksiin, mutta tuntuu siltä, että Sonera on kiristänyt "hanaa" tiukemmalle, etten rohmuaisi liikaa kaistaa itselle ( ja näin pääsisin halvemmalla yhteydellä (24kk soppari data-teho-plus-max etc.) hoitelemaan nettiasioitani verrattuna kiinteään lankaliittymään jossa hinnoittelu on edelleen kermankuorinnan tasolla 2M yhteyksissä.
T.Lauri Inkoosta
Itse asun Jyväskylän keskustassa ja täytyy sanoa että nopeus pomppii ihan pirusti, käytössäni siis N97... Voi olla sitten vikaa tuossa nokiassakin mutta harvoin saavutan edes 1 megan nopeuden...
Täällä Äänekoskella pääsen optimaalisissa olosuhteissa lähes 10% nopeuteen luvatusta 3,6 Mb maksimista. Wau.

Ja kone kyllä sanoo nopeuden olevan jopa 7,2 Mbps, nopeustestien tulokset ovat kaikkea nollan ja 340 kbps välillä.

Paskan myivät. Barrikadeille vaan koko porukka! Tämä liittymä on käytännössä käyttökelvoton. Ei tällä oikeasti pysty nettiä käyttämään.

Ehdotan että ellei asiaa korjata, lähdemme joka ainoa ajamaan asiaa kuluttajaviranomaisten kautta. Kyllä asialle saadaan myös julkisuutta tiedotusvälineiden avulla.

Helvetin rotat. Että kehtaavat.
Jyväskylässä Lutakon alue 3,6mbit/s Data teho plus ja Huawei E1552 tikku. Kertaakaan en ole päässyt yli 1mbit/s. Normaalisti saavutettava nopeus 500-700 kbit/s. Tikussa palaa koko ajan kaksi sinistä valoa, eli 3g käytössä ja Mobile partner näyttää verkolle täydet palkit.
ite asun seinäjoen keskustas ja latausnopeus on sellasta alle 15kb/s, vaikka näyttää 7,2mbit/s aluetta...ja netti menee tyyliin puolen tunnin välein yhtäkkiä katki..mokkula vaihtelee vähä väliä WCDMA ja HSDPA tilan väliä...ihan perseestä suoraan sanottuna..pitäis lähettää takaasi...eikö siinä ollu se 14pv palautusoikeus..tää on nyt vkon ollu..
osmanos kirjoitti:
ite asun seinäjoen keskustas ja latausnopeus on sellasta alle 15kb/s, vaikka näyttää 7,2mbit/s aluetta...ja netti menee tyyliin puolen tunnin välein yhtäkkiä katki..mokkula vaihtelee vähä väliä WCDMA ja HSDPA tilan väliä...ihan perseestä suoraan sanottuna..pitäis lähettää takaasi...eikö siinä ollu se 14pv palautusoikeus..tää on nyt vkon ollu..


Vaikka E230 mokkula näyttääkin yhteysnopeudeksi 7,2 megaa niin se on vain mokkulan ja tietokoneen välinen nopeus. Verkon nopeutta et näe mistään.

Itse asun myös seinäjoella. Juuri kävin pohjaan kaverille e230 mokkulan soneran netillä asentamassa, nopeustestit näyttivät pohjassa samaa kuin täällä kärjessä eli noin 1mb nopeutta. Latausnopeus siis noin 110-120kt/s
Hankin nettitikun 3,6 Mbit/s nopeudella. Huawei E230.

Olen testannut kymmeniä kertoja nettimittarilla . Testit on tehty Rovaniemellä, eri vuorokauden aikoina.

Signaali on hyvä n. 95% (HSUPA) ilman erillistä antennia.

Mittaustulokset.

Aamulla: ping keskimäärin 366 ms, upload 0.22 Mbit/s, download 0.8 Mbit/s
Iltasella : ping keskimäärin 515 ms, upload 0.10 Mbit/s, download 0.3 Mbit/s

Arvot on pitkä-aikaisia keskiarvoja, siis myydystä nopeudesta, toteutuu aamusella 20%, illalla 10%. Tukiasema sijaitsee linnuntietä 700 metriä, masto on hiljattain rakennettu. Tuli epäilys että tukiasema on 1 mb, ja tuotu käytettynä Ruotsista.

Tämäkin viesti piti kirjoitin Elisan Sim-kortilla, tämä juttu on varmaan tosi.
T. Lekkeri
Tuossa jo aikaisemmin mainitsin, että mokkulaa (Huawei E230) ensimmäisiä kertoja kokeillessani se antoi hyvinkin 3,6 Megaa ja ehkä vähän ylikin, mutta kun aloin käyttämään mokkulaa "kiinteästi" samasta osoitteesta, on tapahtunut ratkaiseva nopeuden pudotus, eli systeemi / tukiasema tulkitsee, että tässä kierretään kiinteän (lanka/kuitu) ja kalliimman nettiyhteyden maksuja..? Tänään nopeudet ovat olleet msoynet.fi mittarin mukaan 292 -671 kbit/s, eli hikiset 0,5 Megan luokkaa. Suurin mittaamani nopeus oli ekalla viikolla samasta osoitteesta n. 4000 kbit/s ja "pudotuksen" jälkeen suurin mitattu on ollut 1054 kbit/s..? Olen jutellut pariinkin otteeseen vikapalvelun poikien kanssa, yksi sanoi, että näyttää normaalilta (eli vajaa 1Megaa) ja toinen selitti, että voihan sillä tukiasemalla olla paljon puheliikennettä ja puheella on korkeampi prioriteetti käyttää kaistaa..? OK. mutta eipä näistä asioista paljoa kerrottu liittymää tilatessa, eikä palvelusopimuksen liitteenä olleessa palvelukuvauksessa lue muuta kuin tavanomaiset liturgiat ja viitteet yleisiin toimitusehtoihin etc.
Tämä haiskahtaa hieman kiinteän laajakaistan (lanka/kuitu , tai langaton) puffaamisella, saahan sieltä paremman hinnan/kk...?
T:Lauri Inkoosta (Elisan reviiriä), (mokkula sijaitsee Espoonlahdessa)
Larzan48 kirjoitti:
Tuossa jo aikaisemmin mainitsin, että mokkulaa (Huawei E230) ensimmäisiä kertoja kokeillessani se antoi hyvinkin 3,6 Megaa ja ehkä vähän ylikin, mutta kun aloin käyttämään mokkulaa "kiinteästi" samasta osoitteesta, on tapahtunut ratkaiseva nopeuden pudotus, eli systeemi / tukiasema tulkitsee, että tässä kierretään kiinteän (lanka/kuitu) ja kalliimman nettiyhteyden maksuja..? Tänään nopeudet ovat olleet msoynet.fi mittarin mukaan 292 -671 kbit/s, eli hikiset 0,5 Megan luokkaa. Suurin mittaamani nopeus oli ekalla viikolla samasta osoitteesta n. 4000 kbit/s ja "pudotuksen" jälkeen suurin mitattu on ollut 1054 kbit/s..? Olen jutellut pariinkin otteeseen vikapalvelun poikien kanssa, yksi sanoi, että näyttää normaalilta (eli vajaa 1Megaa) ja toinen selitti, että voihan sillä tukiasemalla olla paljon puheliikennettä ja puheella on korkeampi prioriteetti käyttää kaistaa..? OK. mutta eipä näistä asioista paljoa kerrottu liittymää tilatessa, eikä palvelusopimuksen liitteenä olleessa palvelukuvauksessa lue muuta kuin tavanomaiset liturgiat ja viitteet yleisiin toimitusehtoihin etc.
Tämä haiskahtaa hieman kiinteän laajakaistan (lanka/kuitu , tai langaton) puffaamisella, saahan sieltä paremman hinnan/kk...?
T:Lauri Inkoosta (Elisan reviiriä), (mokkula sijaitsee Espoonlahdessa)


Täällä missä sonera on purkamassa 24/1M ADSL-yhteyksiä, ilmoituskirjeissä ilmoitetaan taas langattomien ratkaisujen korvaavan kiinteät ratkaisut. Hinnat halventuu jne...
Tosin täällä vain Élisalla on ollut 3G tarjolla jo kohta pari vuotta, Soneran vasta suunnitellessa aluelaajennuksia. Vihdoinkin siis joku yritys ajattelee kilpailijansa parasta ;O))
Tuo käytettyjen 1M lähettimien tuonti ruotsista alkaa kyllä kuulostaa järkevältä kun vähänkin seuraa tuota kapasiteettipulaa juuri perustuilla uusilla 3G peittoalueilla.
Voipi olla uusilla alueilla noita ruotsin 1M ihmeitä, mutta minun tapauksessani Espoonlahdessa on ollut 3G verkko jo jonkin aikaa tarjolla, eli joku muu selitys pitäisi onnettomalle tilanteelle löytyä. Yksi syy voisi tietysti olla näkyvä kampanjointi ja lähimarkettien Sonera myyntipisteiden myymät laitemäärät? Myynnistä johtuva liikkuvan laakaistan kuormituksen lisäys verkkoihin ei ole voinut tulla yllätyksenä, joten siihen olisi pitänyt Soneran osata varautua. Jotenkin tulee mieleen, että on lähdetty keräämään joutilaat irtorahat pois kaduilta kuljeksimasta, jotta eivät tuhlaisi niitä kilpailijan tuotteisiin tms. Juttuhan on myös niin, että tällaiseen tarjoukseen, "jopa 3,6M nopeus, vain 12,90/kk", on pienituloisen houkutus sanoa kyllä ja sitten kärvistellä yhteyksien kehnouden kanssa.
Mielestäni tuotteessa on vikaa, ellei se pysty edes puoleen nopeuteen mainoksessa ilmoitetusta maksimista jolla luodaan mielikuvaa yhteyden käytettävyydestä.
t:Lauri
Larzan48 kirjoitti:
Voipi olla uusilla alueilla noita ruotsin 1M ihmeitä, mutta minun tapauksessani Espoonlahdessa on ollut 3G verkko jo jonkin aikaa tarjolla, eli joku muu selitys pitäisi onnettomalle tilanteelle löytyä. Yksi syy voisi tietysti olla näkyvä kampanjointi ja lähimarkettien Sonera myyntipisteiden myymät laitemäärät? Myynnistä johtuva liikkuvan laakaistan kuormituksen lisäys verkkoihin ei ole voinut tulla yllätyksenä, joten siihen olisi pitänyt Soneran osata varautua. Jotenkin tulee mieleen, että on lähdetty keräämään joutilaat irtorahat pois kaduilta kuljeksimasta, jotta eivät tuhlaisi niitä kilpailijan tuotteisiin tms. Juttuhan on myös niin, että tällaiseen tarjoukseen, "jopa 3,6M nopeus, vain 12,90/kk", on pienituloisen houkutus sanoa kyllä ja sitten kärvistellä yhteyksien kehnouden kanssa.
Mielestäni tuotteessa on vikaa, ellei se pysty edes puoleen nopeuteen mainoksessa ilmoitetusta maksimista jolla luodaan mielikuvaa yhteyden käytettävyydestä.
t:Lauri


Nyt pari yötä nukuttuani olen tullut siihen tulokseen, että Sonera kun kävi saksanmaalla ostamassa paljon ilmaa (oliko oikein UMTS laatua), ovat nyt alkaneet tuotteistaa sitä suomessa ja myyvät sitä liikkuvana laajakaistana, joten väite, että ovat tuoneet ruotsista vanhoja 1M purkkeja ei ehkä pidä paikkaansa. Tutustuin myös eilen Soneran langallisen laajakaistan toimintaan Myrskylän "Kotkanlinnassa", TTAM:n kotona ja eipä siellä langallisillakaan yhteyksillä isommin juhlita.
t:Lauri
Sain uuden Huawei E1552 mokkulan ja käytän sitä mäkin kanssa. Speedtestillä mitattuna nopeus oli niin käsitämättömän hidas täällä Helsingissä, ettemme uskoneet silmiämme. Mittasimme nopeutta sekä eilen, että tänään ja nopeus on 40kbps luokkaa. No huh huh.

Oliskohan aika lopettaa tämä palstoilla valittelu ja tehdään kimpassa valitus kuluttajansuojalautakuntaan. Joukkovalitus vai mikä se termi virallisesti onkaan. Luettuani nämä viestit on minulle käynyt todella selväksi, että Soneran mainoskampanjan ja todellisuuden välissä on niin suuri ero, että kuluttajaviranomaisten pitää puuttua harhaanjohtavaan mainontaan. Itse aion irtisanoa sopimukseni perustuen juuri siihen, että minua on tietoisesti johdettu harhaan ja saamani palvelu on nopeudeltaan noin sadasosa siitä mitä luvattiin.

Otan jo huomenna yhteyttä kuluttajaviranomaisiin ja vadin heitä puuttumaan asiaan pikaisesti. Pidän teitä muita ajantasalla. Ja jos te siellä Sonerassa deletoitte tämän viestin, pidän huolen, että tämä viesti tulee julki sitten isosti. Todella isosti.
Eiköhän perimmäinen syy hidasteluun selvinne tästä uutisesta...

http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=38982

"Sonera on varautunut mobiiliverkkojen kaistan kasvuun jo mobiililaajakaistan sopimusehdoissaan. Niissä on ehto, että kun kolme gigatavua kuukaudessa on siirretty, operaattori voi puuttua asiaan. Se voisi tarkistaa kaistan puristamista pienemmäksi tai käyttäjän laskemista alhaisemmalle prioriteetille. Näin ei kuitenkaan ole vielä tehty."

Näin lienee jo tehdyn - jopa ennen kuin asiakas on ehtinyt siirtää ensimmäistäkään tavua..?
Erehdyin hankkimaan kyseisen yhteyden Huawein E230 -mokkulalla. Ajattelin säästäväni hieman kuukausittaisissa kustannuksissa kiinteään laajakaistaan verrattuna. Ei olisi kannattanut. Yhteys on aivan luvattoman hidas. Hyvä, jos 5 KB/s saavutetaan. Dataa on siirretty 1,13 GB viimeisen kuukauden aikana, joten tuskin on syytä rajoittaa. Asun pienehkössä/keskikokoisessa kaupungissa, jossa pitäisi 3G kaiken järjen mukaan pelata.

Pakko koettaa purkaa sopimus jollain tavalla, ei tätä kestä millään. Tulen myös ottamaan yhteyttä kuluttajaviranomaiseen, koska minua on johdettu pahasti harhaan. Kerron yhteydenoton tuloksen täällä. Tehkää muut samoin.
Olen testannut soneran mobiilinettiä seinäjoella, vimpelissä, turussa, torniossa ja kuopiossa.

Luvattuun vauhtiin en ole päässyt ,mutta kyllä aina suurinpiirtein yhden megan saa irti.

Tässä testi Kuopiosta Rauhalahti hotellilta.

http://www.speedtest.net/result/573630487.png 1,21 sisään 0,29 ulos
Ajattelin laittaa pari linkkiä kun täällä ihmiset on kiinnostuneet mokkulalla toteutuviin nopeuksiin ja itsekin olen aiheesta kiinnostunut. speedtest.net ja ficoran nettimittarit lienee jo kaiille tutut, joten tässä vähän teknisempää softaa tarjolle.

Törmäsin tuollaiseen softaan http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=MDMA

tuossa ohjelmassa ehkä kiinnostavin voi olla kuvaan merkattu kohta 9 - yhteyden tukemat maksiminopeudet. Käsitin että tämä lukema kertoo mitä nopeusluokkaa tukiasemasta on saatavana

Tikun oma ohjelma ei voi olla käynnissä samalla kun tuota käyttää, mutta asennettuna se tulisi olla ajurituen vuoksi.

Näyttäisi olevan vähän säätäjille suunniteltu softa, vissiin ajateltu mokkulan oman softan korvikkeeksi ja testikäyttöön ,kaikki kokeilut omalla vastuulla.

muuta kiinnostavaa tekstiä 3Gstä ja mokkuloista samalta saitilta:

http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=Modeemit
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=3G+mobiililaajakaista
Harmillista, etten tajunnut tulla tänne lueskelemaan ENNEN kuin lankesin pissitys-ansaan ja hankin Soneran Liikkuvan Laajakaistan. Yhteysvälineenä Huawei E230 ja Tampereella ollaan (kuten näköjään muutama muukin tähän ketjuun kirjoittaneista).
Kyseisen tikun maksimihan on se 7,2Mbs ja yhteyden piti olla Data Teho Plus 3,6Mbs. Salli mun nauraa, jos joku luvattuja nopeuksia joskus aikaan saisi!
Tein tänään ekan kerran Ficoran nettimittaritestauksia (aiemmin käyttänyt speedtest.net:iä). Tulokset down max 704kbs ka 565kbs, up max 253kbs ka 179kbs.

Joku joka ymmärtää tekniikoista paremmin, voisi selventää minulle hieman tätä, mitä etsiskelin (juu, wikipedia on huono lähde..):
"W-CDMA:n ominaisuuksia ... teoreettisesti jopa 2 Mbps tiedonsiirtonopeus, mutta käytännössä päästäneen enintään 384 kbps nopeuksiin".
Ja tätä Huaweitahan ei pysty pakottamaan parhaimmillaankaan kuin tuohon WCDMA:han!
HSDPA:han kun pääsisi pakotetusti kiinni (käy siellä sekunnin-kaksi ja palaa WCDMA:han), niin voisi nopeudetkin olla eri? Vai olenko ihan hukkateillä näiden ajatusteni kanssa?

Lisäksi ongelmaksi on muodostunut yhteyden katkeileminen noin 1-5 minuutin välein. Yhtäkkiä vain häviää yhteys, vaikka valo iloisesti palaakin tikussa. Helpoimmin selviän sillä, kun yhteysohjelmasta katkaisen yhteyden ja yhdistän sen uudelleen. Pahimmassa tapauksessa ei riitä edes tikun irroitus ja uudelleen kiinnitys, vaan pitää bootata koko kone. Kone on muuten parin kuukauden ikäinen HP Visvalla, ja samassa USB-portissa, kuin missä olen aina välillä kokeillut tuota Huaweita, toimii täydellisesti Saunalahdelta saatu A-Linkin nettitikku, Saunalahden liittymällä siis, ja nopeudetkin ovat jotain täysin eri luokkaa.

Kävin myyjäliikkeessä kysymässä, että mitä pitäisi tehdä, kun on myyty sellaista, mitä ei pystytä toimittamaan. Myyjätkin olivat sitä mieltä, että palvelussa on virhe ja sain heiltä mukaani kirjekuoret, jonne voin kirjallisen reklamaation tehdä.
Reklamaatio lähti viime viikolla ja vastaus tuli tänään:
Diipadaapa läpäläpä *syötä tähän haluamasi lässynlässyn selitys siitä, miksi yhteys voi "toisinaan" olla heikko*. Ja loppupäätelmänä se, että mitään virhettä ei ole ja Sonera ei korvaa mitään.

Noh, puhelinsoitto lähti sitten Kuluttajaneuvojalle, jonka neuvoja kuuntelen seuraavaksi.

Btw.. tämänkin viestin lähetys piti kertaalleen ottaa uusiksi, kun yhteys katkesi. Näppärää.
Onko jollain antaa osoite, johon reklamaatio tästä harhaanjohdetusta mokkulakaupasta lähetetään? Siis Soneran osoite. Aluksi.
Itselläni helsingin keskustassa noin 2kk käytön jälkeen siirtonopeus on tippunut tasaisesta 160kb/s (olen myös todistanut noin 300kb/s nopeuttakin), sivustosta riippuen noin 10-20kb/s nopeuteen. Mystisintä kuitenkin on perus surffailunopeus joka on edelleen 80kb-160kb/s, eli hidastuminen tapahtuu jos yrittää latailla videota, musiikkia tai suuria tiedostoja. Sopimuksesta ei ilman mielikuvitusta saa irti mitään tekstiä, joka viittaisi edes pienimmälläkään tasolla moisiin mielivaltaisuuksiin jota Sonera ystävällisesti harjoittaa maksavia asiakkaitaan kohtaan. Toivottavasti ihmiset eivät alistu tähän sikamaisuuten, vaan ottavat yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, koska Sonera ei selvästikään ole valmis palvelemaan asiakkaitaan markkinoimallaan tavalla.

Vastaa