Rehellinen vastaus 3,6Mbit/s nopeudesta?



Näytä ensimmäinen kirjoitus

252 kommenttia

Hei,

Soneran 3G-verkkoa laajennetaan tänä vuonna n. 1000 uuden tukiaseman verran laajoille alueille Suomea. Olemassa oleville 3G -paikkakunnille että kokonaan uusille alueille tuodaan uusilla tukiasemilla lisää nopeutta ja kapasiteettia. 3G-tukiasemien kuormitusta seurataan päivittäin ja havaintojen perusteella kapasiteettia laajennetaan, jos muodostuu ongelmaksi.

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Hei,

Soneran 3G-verkkoa laajennetaan tänä vuonna n. 1000 uuden tukiaseman verran laajoille alueille Suomea. Olemassa oleville 3G -paikkakunnille että kokonaan uusille alueille tuodaan uusilla tukiasemilla lisää nopeutta ja kapasiteettia. 3G-tukiasemien kuormitusta seurataan päivittäin ja havaintojen perusteella kapasiteettia laajennetaan, jos muodostuu ongelmaksi.

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava

Osaatteko sanoa milloin laajennus tapahtuu? Saammeko vihdoin 3.6 nopeuden käyttöön? Tai edes 2 megasen tasolle?
Kuinkahan nopeaa tämä vaikuttaa esim. Tampereen alueelle. Asun lähestulkoon Tampereen ja Nokian rajalla ja haluaisin tietää alkaako tämä netti edes vähän toimimaan. Joudun vähintään 15 minuutin välein yhdistämään nettiä uudelleen ja aina välillä tulee virheilmoitusta ja joutuu odottelemaan puolta tuntia että havaitsee jonkun verkon. Onhan tämä melko järjetöntä!

Voiko tätä edes vaihtaa mihinkään ADSL-laajakaistaan, ois nimittäin ajoittain tärkeitä duunijuttujakin jotka pitäs netissä hoitaa. Eikä ois hirveesti aikaa haaskattavaksi netin yhdistelemisen takia.
VihainenAsiakas kirjoitti:

Osaatteko sanoa milloin laajennus tapahtuu? Saammeko vihdoin 3.6 nopeuden käyttöön? Tai edes 2 megasen tasolle?


Hei,

Mainitsemani laajennukset tehdään tämän vuoden aikana, joten osa on jo tehty ja osa on vielä tekemättä. Aikataulu riippuu kovasti alueesta mistä on kyse. Verkkoa laajennetaan ja kapasiteettia kasvatetaan päivittäin. Yksittäisiä paikkakuntia en ala kommentoimaan.

Suunnilleen samaa tahtia jatketaan ensi vuonna.

T. Mika
Sonera verkkoasiakaspalvelu
Palveluvastaava
Meillä on DataTehoPlus toiminut jo pari kuukautta keskimäärin 2,5 Mbit/s nopeudella (Porvoon keskustan alueella) ja olemme tyytyväisiä hankintaan.

Tänään tosin jostakin syystä nopeus on ollut vain 1 Mbit/s, mutta kyse on toivon mukaan vain tilapäisestä häiriöstä.
motoman68 kirjoitti:
Meillä on DataTehoPlus toiminut jo pari kuukautta keskimäärin 2,5 Mbit/s nopeudella (Porvoon keskustan alueella) ja olemme tyytyväisiä hankintaan.

Tänään tosin jostakin syystä nopeus on ollut vain 1 Mbit/s, mutta kyse on toivon mukaan vain tilapäisestä häiriöstä.

Teijän tukiasemalla ei sitten ilmeisesti ole paljoa ruuhkaa, kun täällä helsingissä(ei edes keskustassa) kituutetaan reilusti alle 1 megan netillä.
Ootkos muuten säädellyt jotakin, vai onko ilman säätämistä noin nopea?

Tällasta täällä.
No, tostahan saa hyvää aineistoa kuluttajavirastolle. Noita on kerääntyny aika paljon. Vois ottaa joka päivä ylös testitulokset, pääsis ainakin irti tästä nettihel*etistä jossakin vaiheessa, jos muutosta ei tapahdu.
motoman68 kirjoitti:
Meillä on DataTehoPlus toiminut jo pari kuukautta keskimäärin 2,5 Mbit/s nopeudella (Porvoon keskustan alueella) ja olemme tyytyväisiä hankintaan.

Tänään tosin jostakin syystä nopeus on ollut vain 1 Mbit/s, mutta kyse on toivon mukaan vain tilapäisestä häiriöstä.


Näimpä. Luultavasti siellä Porvoossakin alkaa nopeudet hidastumaan kun uusia mokkulan käyttäjiä ilmaantuu.
Täällä Espoossa, tarkemmin Espoonlahdessa löytyi nopeutta alkuun reilusti yli 3megaa pari viikkoa, ennenkuin "Älä ole Ööö"/12.90,- kampanjan tuloksena on tienoo täynnä mokkuloita ja muita pakettidatan käyttäjiä (Isukit Espoonlahden jäähallin katsomossa kännyköineen etc.). Nytkin nopeudet pyörivät siinä 50kt/s (tai KB/s) molemmin puolin, enempi alle, jotta vajaata 0,5 megaa pukkaa, aikaisemmin iltapäivällä yhteys pätki useaan otteeseen. Yhteys toimii tätä kirjoittaessa hieman paremmin, kun toisella selaimella loudaa linuksikamaa latauskansioon (pysyy yhteys auki paremmin, mutta hidasta on näillä bittimäärillä)....

T:Larzan
Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +11
Kävin Sonerapisteen myyjää jututtamassa. Kaupungissa toiminnassa olevista kahdesta Soneran 3G tukiasemasta toiseen tulee 100 megainen linja ja toiseen 2 megainen. Lienee hyvin luultavaa että sen 2 megaisen kuuluvuusalueella ei kovin kummoisia mobiilidatanopeuksia saada aikaiseksi? Ja yksi uusi tukiasema on jo valmiina ja toinen valmistumassa mutta ei ole vielä mitään tietoa milloin niihin saadaan kaapeli vedettyä, valmis masto on odottanut linjaa jo heinäkuusta saakka.

Valmistumassa oleva 900 MHz 3G-tukiasema tulee ruokkimaan kotipaikkaani (10 km päässä), jospa siihen ensi vuoden aikana saavat valojohdon asennettua ja toivottavasti riittävän nopeankin? Tuossa ikkunan takanakin paistaa Soneran tukiasemamaston valot muutaman sadan metrin päässä mutta se on vain 900 MHz GSM eikä ole suunnitelmia päivityksestä.
Onhan tämä jumalauta kumma homma. Eihän tässä oo mitään järkeä enää. Maksimissaan yhden sivun kerkeän päivittää, kun jo yhteydet taas katoaa. Eikö Soneran kuuluisi jo jotain korvauksia heittää peliin? Vaikka sitten kiinteää laajakaistaa tai rahat takaisin? Sopimuksen purkaminen, mitä vaan, mutta ei tommosta paskaa voi kukaan käyttää!

Antaa tulla Asiantuntijalta kommenttia. Täys läppä koko mokkulatarjous!

Edit. Yritin soittaa tonne mainostamaanne asiakaspalveluun.
No näppäilin sieltä sen liikkuvan laajakaistan ja henk. koht. asiakaspalvelu, sieltä sitten yhdistivät jonnekin tekniseen tukeen, ja sitten joku sonera pertti yhdisti jonneki vaihteeseen ja sitten meni taas vaihteeksi sinne samaiseen asiakaspalveluun. Eli täyspaska tuo koko asiakaspalveluki. Mitä tässä enää voi tehä? Menee hermot koko soneranpaskaan.
Juksu kirjoitti:
Onhan tämä jumalauta kumma homma. Eihän tässä oo mitään järkeä enää. Maksimissaan yhden sivun kerkeän päivittää, kun jo yhteydet taas katoaa. Eikö Soneran kuuluisi jo jotain korvauksia heittää peliin? Vaikka sitten kiinteää laajakaistaa tai rahat takaisin? Sopimuksen purkaminen, mitä vaan, mutta ei tommosta paskaa voi kukaan käyttää!

Antaa tulla Asiantuntijalta kommenttia. Täys läppä koko mokkulatarjous!

Edit. Yritin soittaa tonne mainostamaanne asiakaspalveluun.
No näppäilin sieltä sen liikkuvan laajakaistan ja henk. koht. asiakaspalvelu, sieltä sitten yhdistivät jonnekin tekniseen tukeen, ja sitten joku sonera pertti yhdisti jonneki vaihteeseen ja sitten meni taas vaihteeksi sinne samaiseen asiakaspalveluun. Eli täyspaska tuo koko asiakaspalveluki. Mitä tässä enää voi tehä? Menee hermot koko soneranpaskaan.

Tossa tilanteessa jos et soneran kautta pääse irti liittymästäs, niin kuluttajaviranomaiselle soitton vaan ni oon nopeesti irti tosta.

Mä en pysty edes suoratoistamaan pelkkää ääntä tällä "laajakaistalla".
Voi kusetuksien kusetus. pitää vissiin soittaa Hannu Karpolle. 0.2 - 0.7 pyörii latausnopeudet Soneran hienolla Maximinopeuden kaistalla ja tätäkö paskaa pitäisi 2 vuotta katella. Vanha 64kb modeemikin oli kovempaa kamaa.

EIkö näitä 24kk soppareita voi millää irtisanoa. Hyvä vertaus oli aikasemmin, että kun myydään 1 litra maitoa, saa vain 3dl. Todellisuus on, että myydään/kaupitellaan 3litraa maitoa ja saadaan 3dl.
T1000 kirjoitti:
Voi kusetuksien kusetus. pitää vissiin soittaa Hannu Karpolle. 0.2 - 0.7 pyörii latausnopeudet Soneran hienolla Maximinopeuden kaistalla ja tätäkö paskaa pitäisi 2 vuotta katella. Vanha 64kb modeemikin oli kovempaa kamaa.

EIkö näitä 24kk soppareita voi millää irtisanoa. Hyvä vertaus oli aikasemmin, että kun myydään 1 litra maitoa, saa vain 3dl. Todellisuus on, että myydään/kaupitellaan 3litraa maitoa ja saadaan 3dl.


Näimpä: myyjä antaa ymmärtää myyvänsä 3,6 litraa maitoa, mutta asiakas saakin vain 0,3 litraa. Toisaalta onhan tämä aika hyvin Soneralta, kun ovat saaneet Saksasta ostetun umst-ilman muuttumaan 0,3megaksi "laajakaistaa"...

Terv. yksi "ole öö" mokkulaan retkahtanut
Asiat pahenee päivä päivältä kun uusia liittymiä myydään, eikä kapasiteettia tunnu lisääntyvän. Nykyään joudun joka viides minuutti käynnistää netin Mobile Partnerista uudestaan kun katkeilee niin paljon. Tämän ongelman lisäksi vielä mokkulan 0.10 megan nopeus. Tai oikeastaan hitaus.

+ Vielä että jos haluan selata pätkimättä, pitää käyttää Edge (2g) yhteyttä.

Tässä tulee melkeen ikävä Elisan mokkula, joka piti luvatun nopeutensa mutta katkeili..

Kohta on pakko päästä tästä irti, tällä ei voi tehä yhtää mitään.
3G alueella, Data Teho Plus - liittymä, Huawei E1762 (sinistä valoa pukkaa et sentään löytää 3G). Näillä eväillä yhteys 0.11mb/s & siirto 0.02mb/s. Kerkesin vielä kehumaan mammalle et nyt saadaan kunnon yhteydet, hahaha.. Ikävä jo Elisan mokkulaa. " Älä Ole Öö " " Juuri Sellainen Kuin Haluat " Hienot Sloganit ainakin on Sonera keksiny. Perseen perseen perseen perse, ei hyvältä näytä..
Vaihoinpa nimipalvelinta ja nopeutti jonkin verran.

Ainakin tämä merkitsee sitä että soneralla on surkea/ylikuormitettu nimipalvelin.
Ilmeisesti soneralla ei toimi mikään kunnolla.
VihainenAsiakas kirjoitti:
Vaihoinpa nimipalvelinta ja nopeutti jonkin verran.

Ainakin tämä merkitsee sitä että soneralla on surkea/ylikuormitettu nimipalvelin.
Ilmeisesti soneralla ei toimi mikään kunnolla.


Tämä foorumi toimii hyvin !
Noh, ihan vakavasti ottaen, on hienoa että Sonera itse on laittanut tämmöisen foorumin pystyyn, vaikka se tarkoittaa myös sitä, että me täällä itkemme liittymänopeuksista. Itselläni on myös tuo 3,6mb 3g, mutta olen happy jos toimii noin puolella siitä mitä on teoriassa luvattu. Isompana ongelmana näen sen, että kehä 3:sen sisällä Myyrmäessä ei toimi (vaikka myydään) missään talossa 8/1 nopeus (noh, se ei kuulu tähän keskusteluun)

1. Kiva, että netti toimii sinänsä
2. Olisi tosi kiva jos toimisi ilman katkoksia
3. Olisi tosi, tosi, kiva jos liittymä on vähintään puolet siitä mistä maksaa
4. Olisi superia jos liittymä ei katkoisi ja toimisi aina sillä nopeudella mistä maksetaan
Olisi pitänyt lukea tämä ketju ennen soneran asiakkaaksi siirtymistä mutta nyt jo myöhäistä. Linkit tähän ketjuun olisi hyvä lisätä suosituimmille suomalaisille keskustelupalstoille ettei sonera pääse vedättämään enempää ihmisiä.

Käytin viimeisen 13 kuukautta elisan 1 megabitin mobiililaajakaistaa käyttäen kännykkää modeemina. Nopeus oli tuon 1 mega Tampereen ja Seinäjoen keskustassa missä tuona aikana asuin. Nyt asun Seinäjoen keskustassa. Vielä 3 tuntia surffailin iloisesti elisallani ja sain tekstiviestin että tunnin päästä upo uusi soneran liittymäni aukeaa. Ja aukesihan se. Nyt on sitten tullut pari tuntia kirottua. Käytössä siis sama 3,6 megabitin ruoska minkä toimivuus on täällä jo tullutkin monelle tutuksi.

Olen saanut tähän mennessä huippuina siirtonopeudeksi 0.16 megabittiä sekunnissa. Toteutuva nopeus on siis alle 5 prosenttia siitä mitä pitäisi. Varmaankin se sitten yön tullessa siitä paranee mutta siltikin tämä on niin rankkaa perseeseen nussintaa että oksat pois.

Olisi kiva käyttää nettiä kännykänkin kautta mutta nyt joudun ostamaan erikseen nettiliittymän koska kännykkä ja soneran liittymä ovat vuoden osamaksukytkyjä. Onneksi saan edes tämän mobiilidatan irtisanottua heti.

Suosittelen kaikkia teitä oikeasti toimivaa mobiililaajakaistaa haluavia vaihtamaan Elisaan. Maksiminopeuksilla se saattoi joskus pätkiä mutta nopeudet olivat kuitenkin ne mitä luvattiin.
Toista päivää Soneran "DataTehoPlus":D asiakkaana olen jo melkein valmis unlokkaamaan puhelimeni(iphone 32gs) ja vaihtamaan operaattoria.
Asun Keravan keskustassa ja testaillut ympäriinsä, jossa varmasti pitäisi olla hyvä kuuluvuus. Tulokset ovat kyllä todellakin kaukana siitä mitä myytiin;

15.12.klo 9:49 900kb/211kb
15.12.klo 15:11 138kb/56kb
15.12.klo 15:13 117kb/56kb
15.12.klo 15:16 143kb/0kb?
15.12.klo 15:40 157kb/3kb
15.12.klo 15:41 71kb/47kb
15.12.klo 15:42 198kb/54kb
15.12.klo 16:46 850kb/57kb
15.12.klo 16:47 300kb/205kb
15.12.klo 17:05 178kb/54kb
15.12.klo 19:58 1139kb/57kb
16.12.klo 0:44 2114kb/343kb Nyt alkaisi passaamaan, mutta katso aika:)
16.12.klo 0:45 1777kb/325kb
16.12.klo 9:50 567kb/0kb?
16.12.klo 9:51 766kb/309kb Nyt paremmin kuin eilen tähän aikaan!
16.12.klo13:12 109kb/57kb Paluu samaan paashaan:/
16:12.klo13:13 247kb/0kb
16.12.klo13:34 874kb/118kb

Soitin eilen vikailmoituksiin, ja kysyin mistä johtuu alhaiset nopeudet. Sieltä kerrottiin kutakuinkin se että alueella on sekä nopedeltaan 1megan että 3,6megan tukiasemia ja Soneralla on tarkoitus lisätä kapasiteettia vuoden alusta ja alueella on ruuhkaa blääh blääh.
Eli heidän mielestään siellä ei ole mitään vikaa, jos nopeudet ovat pahimmillaan jotain alle 1/10 osa luvatusta nopeudesta:) Ja sillä Soneran kuuluvuuskartalla johdetaan todellakin harhaan asiakkaita. Sen mukaan täälläkin pitäisi olla täysin maksiminopeus käytössä.
Noh vaikka hinta on edullinen( 9,80€/kk), en aio maksaa täyttä hintaa sen on varma. Teen reklamaation kuluttaja-asiamiehelle tarvittaessa.
Empiiristä käyttöä Soneran 3G laajakaistalle minäkin olen joutunut tekemään, kun iPonin 3GS mallin menin hankkimaan, sitä kun ei ikävä kyllä ilman Soneran kytkyä saanut.

Poni saapui minulle Soneran vahingossa toimittamasta Turkin markkinoille tarkoitetusta erästä, joka ei ollut SIM-lukittu. Yllättäen kun Soneran SIM-kortti ei tullutkaan silloin kun piti, ja aktivointiakin piti odottaa hyvä tovi, ehdin käyttää laitetta Elisan verkossa pari viikkoa ennen Soneran kahleisiin joutumista.

Kokemukset ovat olleet samansuuntaisia kuin muillakin asiakkailla: Elisan verkossa homma toimi kuin junan vessa, mutta Soneralla Helsingissä esimerkiksi metrolinjalla ollessa yhteys pätkii jatkuvasti (koko verkko hukkuu). Enkä tarkoita tässä mitään tunnelia, vaan ihan kalasatama-siilitie -väliä, noin esimerkkinä. Elisalla tosin verkko toimii metrossa myös tunnelissa oltaessa. Tähän ei Sonera todellakaan pysty.

Lisäksi koko 3G data on usein täysin toimimaton, useina aamuina olen huomannut, ettei bitti kertakaikkiaan liiku. Tätä voi kestää jopa useita tunteja. Silloin kun data liikkuu, ovat siirtonopeudet todella säälittäviä, verrattavissa vanhoihin 56kbps modeemeihin.

Soneran verkossa ei todellakaan voi puhua laajakaistasta. Satunnaisesta bittien siirtelystä enemmänkin.
Minun Sonera, ei todellakaan sellainen kuin minä haluaisin 😞.
On erittäin aiheelliset valitukset. Sama ongelma ja taatusti optimipaikassa. Masto näkyy ja liikennemäärät ei voi olla liian suuret. Kysymyshän on nyt mitä ilmeisemmin investointirahojen puutteesta. Ei tämä nyt puhumalla parane enää. Elisa toimii vastaavassa paikassa hyvin.

Ennen oli Soneralla asiat kunnossa
maattahe kirjoitti:

Ennen oli Soneralla asiat kunnossa


Sittemmin on paljon muuttunut. Ei ole ihme, että markkinaosuudet kapenee.

Arvojärjestys tuntuu Soneralla olevan omistajat, omistajat ja omistajat. Suurimmat ongelmat on asiakkaat ja työntekijät, joista täytyy päästä eroon. Tässä ollaankin hyvällä polulla.

Henkilökuntaa on pistetty pihalle (tosin ulkoistetusti, ettei näy Soneran YT:nä, ensin myydään sopiva toiminto ja kuukautta-paria myöhemmin uusi omistaja pistää hommat kuplamuoviin).

Asiakkaista pyritään eroon monin keinoin: palvelun laatua huonontamalla (sekä katteettomilla lupauksilla palveluiden laadusta), olemassaolevien laajakaistaliittymien hintoja nostamalla (ilman nopeusvaikutusta), lankaliittymäasiakkaiden siirtämisellä pätkiviin langattomiin yhteyksiin maaseudulla, laskuttamalla jopa laskuista, asiakaspalvelulla johon ei saa yhteyttä, ja tietenkin yleisellä hinnoittelulla.

Lopulta jäljelle jää erittäin kustannustehokas ja siten sijoittajaystävällinen yritys, jonka taakkana ei ole näitä perinteisiä rasitteita, kuten työntekijöitä tai asiakkaita.
Voiko tätä sopimusta mahdollisesti purkaa? Itse soitin, ja tilasin tuon mokkulan ja luvattiin AINAKIN 1M nopeutta - todellisuudessa pääsee hädin tuskin 100 kbit/s joskus hyvällä mäihällä 200.
Raim0 kirjoitti:
Voiko tätä sopimusta mahdollisesti purkaa? Itse soitin, ja tilasin tuon mokkulan ja luvattiin AINAKIN 1M nopeutta - todellisuudessa pääsee hädin tuskin 100 kbit/s joskus hyvällä mäihällä 200.


Herra asiantuntija vastailehan tännekkn päin
Sonera-asiantuntija kirjoitti:Matkapuhelinpuolen tuotteen (Liikkuva Laajakaista) ollessa kyseessä, voit lähettää asiakaspalautteen seuraavaan osoitteeseen:

TeliaSonera Finland Oyj
Asiakaspalvelu
PL 0400
65101 Vaasa

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu


Lähetä reklamaatio tuonne, sain omani irtisanottua sitä kautta. Asiallisesti hoitivat liittymän kiinni ja palautin mokkulan.
Raim0: kannattaa soittaa Asiakaspalvelun numeroon 0200 17000, valita matkapuhelinasiat 1 ja sopia asiat Liikkuva laajakaista - liittymän suhteen sitä kautta. Kirjallinen reklamaatio ei välttämättä ole tarpeen ja varsinkaan USB-modeemia ei kannata palauttaa ennen kuin olet sopinut Asiakaspalvelun kanssa liittymän jatkosta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa