Puhelinmyyjä soitti toukokuussa 2010 ja ehdotti laajakaistan nopeuden nostoa 2M:stä 24M:ään kahden vuoden määräaikaisella sopimuksella. Olen ollut aina periaatteessa vastaan näitä määräaikaisia sopimuksia, mutta tällä kertaa tyhmyyksissäni suostuin.
Nopeuden nostosto tuli sähköposti 5.6. ja heti tämän nopeuden noston jälkeen alkoivat ongelmat. Ongelma on siinä että yhteys pätkii joka päivä. Pahimmillaan useamman kerran päivässä. Omat laitteet on testattu ja vikailmoitus tehty (heti kesäkuussa). Ensimmäisen vikailmoituksen jälkeen tuli taas tietoa että nyt pitäisi yhteyden toimia. Mutta pätkiminen jatkui edelleen. Soitin vikapalveluun uudelleen heinäkuun alussa ja sovimme että vikailmoitus tehdään uudelleen. Samalla sovimme, että Soneralta soitetaan minulle jos/kun vika on korjattu ja jos vika ei korjaannu keskustelemme nopeuden laskusta takaisin 2M:aan ja määräaikainen sopimus kumotaan.
Mitään soittoa Soneralta ei ole tämän jälkeen kuulunut ja laskut tulevat 24M:n nopeudesta.
Sopimusehdoissa sanotaan: "Hinnanalennus. Jos palvelun virhettä ei ole korjattu kohtuullisessa ajassa asiakkaan virheilmoituksesta tai jos virhe ei ole korjattavissa, eikä suorituksen uusiminen tule
kyseeseen, asiakkaalla on oikeus virhettä vastaavaan hinnanalennukseen."
Lisäksi puhelinmyyjä sanoi liittymän nopeudennostoa myydessään, että jos liittymä ei jostakin syystä toimi oikein, on se sopimus sillä perusteella oikeus purkaa, vaikka olisikin kysymyksessä määräaikainen sopimus.
Tämä liittymän pätkiminen on siis kestänyt nyt kaksi ja puoli kuukautta ja on erittäin ikävää. Aikaisemman 2M:n yhteyden kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia.
Lisäksi haluaisin huomauttaa, että asiakaspalvelu Soneralla on huonontunut muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen huomattavasti. Asiakaspalvelu on kuitenkin ollut yksi syy tähän asti pysyä Soneran asiakkaana. (Perheessämme on myös kolme puhelinliittymää Soneralla ja yksi TeleFinlandilla)
Sivu 1 / 1
Keskustelupalstan kautta reklamaatio ei etene, vaan asia pitäisi hoitaa Asiakaspalvelun kanssa. Voit lähettää viestin Asiakaspalveluun Omilta sivuilta löytyvällä palvelupyyntölomakkeella.
ADSL-liittymästäsi löytyi kaksi vikailmoitusta. Ensimmäisen perusteella liittymän fyysinen kytkentä on tehty uudelleen. Toisen vikailmoituksen johdosta ei varsinaisia korjaustoimenpiteitä ole tehty, koska ADSL-yhteys oli ollut koko tarkkailujakson ajan hyvä. Tilanne vaikuttaa päätyneen siihen, että yhteys toimi ja tarvetta nopeuden laskulle verkon toiminnan vuoksi ei ollut.
Tällä hetkellä liittymässä oleva modeemin on muodostanut ADSL-yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimisaan noin 18 Mbit/s latausnopeuden ja lähtevän datan kaista on noin 800 kbit/s. Lukemat eivät yllä nopeusluokan maksimiarvoihin, mutta ovat sinänsä kohtuullisen hyvät arvot. Katkoksia ADSL-yhteydessä ei ainakaan viimeisten tuntien aikana ole ollut. Katkova yhteys esiintyy liikenteen virheilynä ja ainakaan nyt sitä ei ole havaittavissa.
Liittymän nopeusluokan ja sopimuksen jatkon suhteen ota yhteyttä tai lähetä viesti Asiakaspalveluun ja reklamaatio laitetaan tarvittaessa eteenpäin sitä kautta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
ADSL-liittymästäsi löytyi kaksi vikailmoitusta. Ensimmäisen perusteella liittymän fyysinen kytkentä on tehty uudelleen. Toisen vikailmoituksen johdosta ei varsinaisia korjaustoimenpiteitä ole tehty, koska ADSL-yhteys oli ollut koko tarkkailujakson ajan hyvä. Tilanne vaikuttaa päätyneen siihen, että yhteys toimi ja tarvetta nopeuden laskulle verkon toiminnan vuoksi ei ollut.
Tällä hetkellä liittymässä oleva modeemin on muodostanut ADSL-yhteyden kaistanleveydellä, joka mahdollistaa maksimisaan noin 18 Mbit/s latausnopeuden ja lähtevän datan kaista on noin 800 kbit/s. Lukemat eivät yllä nopeusluokan maksimiarvoihin, mutta ovat sinänsä kohtuullisen hyvät arvot. Katkoksia ADSL-yhteydessä ei ainakaan viimeisten tuntien aikana ole ollut. Katkova yhteys esiintyy liikenteen virheilynä ja ainakaan nyt sitä ei ole havaittavissa.
Liittymän nopeusluokan ja sopimuksen jatkon suhteen ota yhteyttä tai lähetä viesti Asiakaspalveluun ja reklamaatio laitetaan tarvittaessa eteenpäin sitä kautta.
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Olen lähettänyt Soneraan reklamaation eilen ihan perinteisellä kirjeellä. Sain osoitteen, johon reklamaatio lähetetään ankaralla työllä; eli surffailemalla läpi tämän keskustelupalstan muita viestejä. Eräästä viestistä sen sitten satuin bongaamaan.
Eilen illalla viimeksi muuten pätkäisi yhteyden poikki. Pätkiminen on yleensäkin tapahtunut iltaisin tai ainakin olemme itse sen yleensä iltaisin huomanneet. Verkossa olo kun on painottunut täällä kotona lähinnä ilta-aikaan. En ymmärrä miten pätkiminen ei siellä teillä näy. Seuranta kannattaa ajoittaa ilta-aikaan ja pidemmäksi aikaa kerralla.
Ja vielä tuosta omien sivujen palvelupyyntölomakkeesta. Sehän on ihan naurettava!!! Siinä uhkaillaan asentajan maksullisesta asentajakäynnistä vaikka ensin on kysytty monta kysymystä jolla rajataan pois viat asiakkaan omista laitteista. Ilmeisesti Sonera haluaa, ettei sitä kautta myöskään tule kovinkaan montaa avunpyyntöä. Itsellä ei ainakaan ole mitään aikomusta maksaa Soneralle mitään ylimääräistä enää yhtään mistään.
Tällainen huono asiakaspalvelu taitaa olla Soneran tapa palkita uskolliset ja pitkään asiakkaana olleet käyttäjät.
Eilen illalla viimeksi muuten pätkäisi yhteyden poikki. Pätkiminen on yleensäkin tapahtunut iltaisin tai ainakin olemme itse sen yleensä iltaisin huomanneet. Verkossa olo kun on painottunut täällä kotona lähinnä ilta-aikaan. En ymmärrä miten pätkiminen ei siellä teillä näy. Seuranta kannattaa ajoittaa ilta-aikaan ja pidemmäksi aikaa kerralla.
Ja vielä tuosta omien sivujen palvelupyyntölomakkeesta. Sehän on ihan naurettava!!! Siinä uhkaillaan asentajan maksullisesta asentajakäynnistä vaikka ensin on kysytty monta kysymystä jolla rajataan pois viat asiakkaan omista laitteista. Ilmeisesti Sonera haluaa, ettei sitä kautta myöskään tule kovinkaan montaa avunpyyntöä. Itsellä ei ainakaan ole mitään aikomusta maksaa Soneralle mitään ylimääräistä enää yhtään mistään.
Tällainen huono asiakaspalvelu taitaa olla Soneran tapa palkita uskolliset ja pitkään asiakkaana olleet käyttäjät.
Ongelma voisi liittyä modeemin ylikuormitukseen.
Minulla on Telewellin EA501v2 ja siinä on NAT ja DHCP päällä. Jos latailen jotain aktiivisesti (max. latausnopeudella) ja käytän selainta samanaikaisesti tai useampia PCtä on yhtaikaa kiinni modeemissa ja kytkettynä internettiin, modeemi silloin tällöin ylikuormittuu ja boottaa itsensä (tekee siis resetin ja käynnistää itsensä uudelleen). Jos modeemillesi on olemassa uudempi firmware-softa valmistajan tukisivuilta, se päivittäminen modeemiin voisi auttaa.
Jos modeemisi on yli 3 vuotta vanha on todennäköistä, että suuremmilla yhteysnopeuksilla ongelmia voi tulla. Modeemin prosessori ei vain pysty yhtaikaiseen NAT/DHCP + suureen yhteysnopeuteen samanaikaisesti. Valitettavasti operaattorit myydessään ja markkinoidessaan jättävät lähes poikkeuksetta asiakkaan vastuulle selvittää onko heidän modeeminsa yhteensopiva ADSL2+ ja 24/1-nopeuksiin.
Minulla on Telewellin EA501v2 ja siinä on NAT ja DHCP päällä. Jos latailen jotain aktiivisesti (max. latausnopeudella) ja käytän selainta samanaikaisesti tai useampia PCtä on yhtaikaa kiinni modeemissa ja kytkettynä internettiin, modeemi silloin tällöin ylikuormittuu ja boottaa itsensä (tekee siis resetin ja käynnistää itsensä uudelleen). Jos modeemillesi on olemassa uudempi firmware-softa valmistajan tukisivuilta, se päivittäminen modeemiin voisi auttaa.
Jos modeemisi on yli 3 vuotta vanha on todennäköistä, että suuremmilla yhteysnopeuksilla ongelmia voi tulla. Modeemin prosessori ei vain pysty yhtaikaiseen NAT/DHCP + suureen yhteysnopeuteen samanaikaisesti. Valitettavasti operaattorit myydessään ja markkinoidessaan jättävät lähes poikkeuksetta asiakkaan vastuulle selvittää onko heidän modeeminsa yhteensopiva ADSL2+ ja 24/1-nopeuksiin.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.