Skip to main content
Käydessäni Virossa puhelin oli ainkain osan aikaa kytkeytyneenä Tele2 EE - verkkoon, joka käsittääkseni ei ole Soneran kumppani eikä käytetyt minuutit sisälly Sopiva-liittymän pakettiin? Onko näin? Valitsin sitten itse listalta EMT:n verkon, kun huomasin väärän verkon. Käytin ensimmäsitä kertaa Soneran liittymää ulkomailla ja olin hämmästynyt kun sain tekstiviestin TeleFinlandilta liittymän käytön hinnoittelusta Virossa. Liittymäni on siis siirtynyt aiemmin TeleFinlandilta Soneralle. Pitääkö käyttäjän itse huolehtia siistä, että käyttää oikeaa verkkoa pohjoismaissa ja Baltiassa? Eli käytännössä siis poistaa roaming-tilan ja valitsee itse verkon listalta...
Tässä ainakin TeliaSoneran konserniin kuuluvat operaattorit:

https://www.elion.ee/eraklient

https://www.emt.ee/

https://www.diil.ee/
Roaming tilan tulee olla päällä. Jos se on pois, et pääse ulkomailla nettiin, millään verkolla, mukaan lukien Soneran verkon. Varsinainen virheesi tuli siinä, että sinulla oli operaattorin valinta asetuksella automaattinen. Tätä ei tulisi koskaan ulkomailla käyttää. Käytä aina manuaalista ja valitse verkko käsin.

Edit: Ja olkitun viestistä löytyy Soneran verkot virosta, eli siis yleensä se on tuo EMT:n verkko.
Hei Pritre,

Sonera Sopiva -liittymät ovat automaattisesti vain siinä verkossa, missä pääsevät käyttämään näitä etuuksia. Mikäli liittymäsi menee johonkin muuhun verkkoon ulkomailla, niin kyseessä saattaa olla vikatilanne. Johtunee hyvin todennäköisesti siitä, että liittymäsi on siirtynyt TeleFinlandilta Soneralle, eikä tieto ole mennyt perille asti järjestelmissämme.

Jokaiseen liittymään, mikä ylittää valtion rajan lähetetään roaming-tiedote (jos ei ole erikseen tätä estänyt). Sonera Sopiva -liittymätkin saavat siis tämän hintatiedon. Tästä tekstiviestistä huolimatta voit käyttää Sonera Sopiva -liittymiä niin kuin olisit Suomessa (Ruotsi, Norja, Tanska, Viro, Latvia ja Liettua ovat näitä maita).
Täytyy hieman kyseenalaistaa Pian vastausta.

Mikäli liittymäsi menee johonkin muuhun verkkoon ulkomailla, niin kyseessä saattaa olla vikatilanne.


Aikaisemmin, toisessa ketjussa, sekä Tapani_V että Iiro_ teiltä Soneralta väittävät seuraavaa:

ViestiKirjoittaja Iiro_ » 24 Kesä 2014, 09:13

Nasse93: Se että puhelin päivittyy johonkin muuhun kuin TeliaSoneran -verkkoon pohjoismaissa tai Balttiassa, vaatii sen että puhelin on ilman verkkoa yli 5min. jonka jälkeen puhelin vasta etsii seuraavan vapaan verkon.



ViestiKirjoittaja Tapani V » 01 Heinä 2014, 14:16

Hei Nasse93!

Sonera Sopiva -liittymä hakee automaattisesti kunkin "Sonera-maan" verkon automaattisesti, mikäli liittymää käytetään sellaisessa paikassa, jossa kyseinen verkko on saatavilla.



Lähde: http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=127&t=18792


Joten edellisten perusteella väittäisin, että kyseessä ei suinkaan ole vikatilanne. Tapanin vastauksestä päätellen, on puhelin ollut alueella, jossa ei ole EMT:n verkkoa ollut käytettävissä. Soneran puhelimilla siis pääsee muihinkin verkkoihin, mikäli siitä on valmis maksamaan pakettiin kuulumattomasta käytöstä.
Hei Nasse93,

vastasin kysymykseen oman tietämyksen mukaan. Näin se on aikaisemmin ainakin ollut. Selvitän asian ja kirjoitan vastauksen kun sen saan vahvistettua.
Hei Nasse93,

Asiantuntijan vastaus aiheesta: Sonera Sopiva ei pysty kirjautumaan muihin kuin TeliaSoneran omiin verkkoihin pohjola & Baltia-alueella. Jos TS verkkoa ei jollain alueella ole, ei Sopiva pääse mihinkään verkkoon. Jos pääsee, kyseessä on ollut vikatilanne.
Heissulivei!

Kiitos Pia_ selvityksestä. Hieno juttu, että tuli tämä minun väärä käsitys korjattua.
Hei Pritre,

haluaisin sinulta kysäistä vielä sitä, että kuinka nopeasti liittymän vaihdon jälkeen olit käymässä Virossa?
Nasse93 kirjoitti:
Heissulivei!

Kiitos Pia_ selvityksestä. Hieno juttu, että tuli tämä minun väärä käsitys korjattua.


Heippa Nasse93, tämä asia onneksi tuli selvitettyä ja tästä oli hyötyä monelle eri taholle. Oikaisemaan myös meidän tietojamme aiheesta.

Vastaa