Skip to main content
A-Linkin RR24(i) ei suostu kytkeytymään 24Megan yhteyteen, vaan heti kun modulaation muuttaa ADSL2+ puolelle, ADSL-valo jää yrittämään ilman tulosta.

Setup on 1.5m johto ekasta rasiasta RR24:lle, eternetillä Macbookkiin. Siltaavana tai ei, sama tilanne ja 8Megan asetuksilla toimii loistavasti, mitattu nopeus yli 7Megaa.

Mitäs tehdään?
Yksi vaihtoehto ongelmassa on testata yhteydessä toista ADSL 2+ -modeemia ja kokeilla muodostuuko yhteys tällöin oikein ADSL 2+ Annex A -modulaatiolla. Jos esimerkiksi jollain tutullasi on vastaava modeemi käytössä, kannattaa kysyä voiko hänen modeemiaan testata liittymässäsi.

Mikäli yhteys ei muodostu ADSL2+ -modulaatiolla kummallakaan modeemilla, kannattaa asiasta jättää vikailmoitus vikapalveluumme. Vikailmoituksen voi tehdä joko puhelimitse tai Omien Sivujemme lomakkeella.

Jos liität asiakasnumerosi nimimerkkisi tietoihin (Omat asetukset ja Profiili -valikosta) pystymme myös tarkistamaan miltä liittymäsi tilanne näyttää puoleltamme tällä hetkellä. Asiakasnumerotieto löytyy esimerkiksi laajakaistaliittymän laskulta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Asiakasnumerotieto löytyy esimerkiksi laajakaistaliittymän laskulta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Löytyykö jostain muualta?
Asiakasnumero löytyy vain laskulta. Jos omistat Soneran matkapuhelinliittymän, asiakasnumero näkyy myös matkapuhelinliittymän laskulla.

Jos et ole vielä saanut aiemmin laskua liittymästäsi, voit vaihtoehtoisesti liittää asiakasnumerokenttään liittymänumerosi ilman väliviiivaa (esimerkiksi muodossa: 33312345).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Asiakasnumero löytyy vain laskulta. Jos omistat Soneran matkapuhelinliittymän, asiakasnumero näkyy myös matkapuhelinliittymän laskulla.

Jos et ole vielä saanut aiemmin laskua liittymästäsi, voit vaihtoehtoisesti liittää asiakasnumerokenttään liittymänumerosi ilman väliviiivaa (esimerkiksi muodossa: 33312345).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Ok. Liittymänumero lisätty. Modemin modulaatio on nyt G_dmt, koska muuten yhteys ei synny. Odotan kommentteja.
stratocaster: Näyttää, että liittymässäsi on yhä käytössä 8/1 Mbit/s -nopeus eikä liittymän nopeudennosto ole jostain syystä ole tapahtunut oikein. Ongelmasta kannattaa jättää vikailmoitus vikapalveluumme.

Liittymien vikailmoituksia ei ole mahdollista tehdä tämän keskustelupalstamme kautta, mutta asiasta kannattaa ottaa yhteyttä vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm), jotta liittymän nopeusluokka saadaan vikailmoituksella korjaukseen. Voit jättää vikailmoituksen myös Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeella.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
stratocaster: Näyttää, että liittymässäsi on yhä käytössä 8/1 Mbit/s -nopeus eikä liittymän nopeudennosto ole jostain syystä ole tapahtunut oikein. Ongelmasta kannattaa jättää vikailmoitus vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu


Vikailmoitus tehty. Soittivat ja totesivat että ei toimi, täytyy selvitellä. Nyt yhteys on pari päivää ollut 128k/640k eli muutosta on tapahtunut mutta jokseenkin väärään suuntaan. Alkaa olla aika huono vitsi. Onko minun nyt vaan odotettava epämääräinen aika, vai taas tehtävä jokin ilmoitus?
stratocaster: ADSL-liittymäsi nopeus on nyt 8/1 Mbit/s. Liittymäsi piti muuttua nopeusluokkaan 24/1M. Nyt on selvityksessä miksi näin ei ole tapahtunut ja asialle korjaus, jos vain mahdollista.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Mistä tiedän, että tälle asialle tehdään jotain, vai tehdäänkö ollenkaan? Auttaako, jos taas ten saman vikailmoituksen?
stratocaster: ADSL-liittymäsi piti olla jo 24/1M-nopeusluokassa, mutta näin ei ole. Yhteyden nopeusluokka verkossa on yhä 8/1M. Selvittelen asiaa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
stratocaster: ADSL-liittymäsi nopeusluokka on nyt 24/1 Mbit/s.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Nyt siis modeemi ilmoittaa 1/12M ja toimii hieman yli 10 megan nopeudella, kiitoksia siitä. Aikaisempi 8 megan yhteys saavutti 6 megan nopeuden. Tällä voi nyt elää eteenpäin.

RR24:n asetuksista vielä, modeemi siltana ja Time Capsulen dhcp ei vaan toimi ollenkaan. Sensijaan modeemi tehdasasetuksilla (dhcp) ja Time Capsule siltana toimii yhdistelmänä. Jos Time Capsulekin unohtuu dhcp:lle, yhteys pätkii parin minuutin välein.

Onkohan kukaan saanut tätä toimimaan ohjeiden mukaan?
Ei toimi vieläkään. Tässä vähän lokia:

2002:9:12:9:48 AutoHunt : use the old VPI.VCI
2002:9:12:9:49 DSL Carrier is down
2002:9:12:9:50 DSL Carrier is up
2002:9:12:9:50 DSL Carrier is down
2002:9:12:9:51 DSL Carrier is up
2002:9:12:9:51 sys_send_event - dhcp up
2002:9:12:9:51 AutoHunt : use the old VPI.VCI
2002:9:12:10:56 DSL Carrier is down
2002:9:12:10:56 DSL Carrier is up
2002:9:12:10:56 sys_send_event - dhcp up
2002:9:12:10:57 AutoHunt : use the old VPI.VCI
2002:9:12:10:58 DSL Carrier is down
2002:9:12:10:59 DSL Carrier is up
2002:9:12:10:59 sys_send_event - dhcp up
2002:9:12:10:59 AutoHunt : use the old VPI.VCI
2002:9:12:11:17 DSL Carrier is down
2002:9:12:11:18 DSL Carrier is up
2002:9:12:11:18 sys_send_event - dhcp up
2002:9:12:11:18 AutoHunt : use the old VPI.VCI

Pari vuotta sitten oli samanlainen tilanne, Sonera väitti, että laitteisssa tai asennuksissa voi olla vikaa, ja lopulta myönsi, että vika olikin sielläpäin....

Mitä nyt taas??
stratocaster: Esimerkiksi huono kaapeli tai liitos voi aiheuttaa ADSL-yhteyden "pumppaamista". Eihän modeemin ja puhelinpistokkeen välissä ole jatkojohtoa?
Yhteys pysyi aluksi päällä päiviä, mutta nyt on parin minuutin välein poikki. 8 megan yhteys toimi kuukausia ilman katkoja, kunhan ensin Sonera sai oman osuutensa kuntoon. Eikö siellä teillä näy mitään kummallista? Modemin loki näyttää tilanteeni:

2002:9:21:10:5 DSL Carrier is down
2002:9:21:10:6 DSL Carrier is up
2002:9:21:10:6 sys_send_event - dhcp up
2002:9:21:10:6 AutoHunt : use the old VPI.VCI
2002:9:21:10:6 DSL Carrier is down
2002:9:21:10:7 DSL Carrier is up
2002:9:21:10:7 DSL Carrier is down
2002:9:21:10:8 DSL Carrier is up
ADSL-modeemisi on verkossa tällä hetkellä kaistanleveydellä, jolla voisi maksimissaan saavuttaa noin 13/1 Mbit/s nopeudet. Modeemi on avannut jossain vaiheessa yhteyden huomattavasti paremmilla nopeuksilla. Tämä viittaa jompaan kumpaan seuraavista:

1. ADSL-signaalin fyysisellä reitillä jokin asia muuttuu ja sen vuoksi yhteys on välillä parempi ja väliillä huonompi. Usein kyseessä on ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välisen johdon huono kontakti, jolloin tilanne muuttuu kun kaapelia liikutetaan. Huono kontakti liittimissä ei silmillä erotu, joten käytännössä ainoa tapa tämän vian rajaamiseen on testaus toisella kaapelilla. HUOM! ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä aina vain yksi johto eli ei jatkojohtoa.

Vika voi olla myös ulkona verkossa eli jossain kohtaa kaapeli vuotaa ja/tai on osittain poikki.

2. ADSL-modeemin toiminta eli modeemi ei toimi tasaisesti. Tällaisessa tapauksessa modeemi usein toimii parhaiten silloin kun se on ollut pitkään sammutettuna ja kytketään uudelleen päälle. Syy modeemin takkuiluun voi olla fyysinen (yksi huono komponentti, toimii heikommin lämpimänä) tai että modeemin toiminta alkaa hidastumaan liikennemäärän kasvaessa (ohjelmisto-ongelmaa tai prosessointiteho loppuu kesken). Jälkimmäiseen saattaa auttaa modeemin ohjelmiston päivittäminen.

Modeemin osuus ongelmaan selviää helpoiten testaamalla liittymässä toista ADSL 2+ modeemia.
Nyt olen testannut yhteyttä toisella samanlaisella modeemilla. Modeemi on kytketty uudella 1.5m puhelinjohdolla suoraan ensimmäiseen rasiaan. Yhteys kytkeytyy jälleen 13/1M tasolla. Molemmilla modeemeilla saavutan speedtest.com nopeusmittarilla samat ping 16ms download 11.5M upload 0.86M. Konfasin toisen sillaksi ja edelleen sain samat lukemat.

Onko lisää ideoita?
Tällä hetkellä Soneran nopeusmittarilla mitattuna yhteyteni viive on 878ms ja nopeus 3.72/0.68M. Maksan laskua 24Megan yhteydestä, onko oikein?
Jos todellinen siirtonopeus jää noin alhaiseksi, tee liittymästä vikailmoitus Laajakaistan vikailmoituslomakkeella. Lomakkeen Lisätiedot-kenttään voit kirjoittaa tiivistettynä samat asiat kuin tähän ketjuun eli millaista nopeutta littymä antaa ja miten sitä on testattu.

Vastaa