saapuva posti hukkuu matkalla outlookkiin

  • 11 December 2014
  • 3 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Mistä ihmeestä johtuu, että webmailista outlookkiin tuleva saapuva posti hukkuu matkalla???? Se ei saavu outlookkiin ja lähtee kokonaan pois webmailista.
Jos menen suoraan outlookkiin, en näe saapuvaa postiani lainkaan, se on jossakin, en tiedä missä. Webmailistakin kaikki saapuva posti on kadonnut. Kuka varastaa postini???

Jos menen ensiksi webmailiin, saapuva posti on siellä. Mutta jos vierailen välillä outlookissa,
saapuva posti on hukkunut webmailista, siellä ei ole enää mitään. Kuitenkin outlookin asetuksissa on niin, että postin on säilyttävä webmailissa, vaikka se siirtyy outlookkiin. Nyt se häviää totaalisesti kokonaan. Sitä ei ole missään.

Tämä ongelma on ollut pääsiäisestä lähtien. En ole koskenut asetuksiin.

Mitä minun pitäisi tehdä???


kyselee

arjahelena

3 kommenttia

Kuvauksesi perusteella sähköposti saapuu palvelimelle, koska näet uudet viestit webmailin kautta (https://webmail.inet.fi). Kun käynnistät sähköpostiohjelmasi, vaikuttaa siltä että sähköpostiohjelma noutaa uudet viestit jättämättä niistä kopiota sähköpostipalvelimelle, koska webmailista viestit kuvauksesi mukaisesti poistuvat.

Kun avaat sähköpostiohjelman, ilmoittaako ohjelma että uusia viestejä vastaanotetaan? Mikäli sähköpostiohjelma ilmoittaa viestien vastaanotosta, tarkista kaikki sähköpostiohjelman kansiot läpi uusien viestien löytämiseksi.

Sähköpostiohjelmasta kannattaa vielä tarkistaa asetukset. Tarkista myös että asetuksissa on aktiivisena asetus, jonka mukaisesti sähköpostiohjelma jättää viesteistä kopion sähköpostipalvelimelle.

Mikäli asetukset ovat sähköpostiohjelmassasi kunnossa, varmista vielä ettet ole luonut samaiselle sähköpostiosoitteelle asetuksia mihinkään toiseen tietokoneellasi olevaan sähköpostiohjelmaan (tai toisen tietokoneen sähköpostiohjelmaan, jos olet käyttänyt jonkin toisen tietokoneen sähköpostiohjelmaa ongelman alkamisen aikoihin).


T. Jarmo
Sonera Asiakaspalvelu
Hei Jarmo!

Sähköpostiohjelma (outlook) ei ilmoita tässä ongelmavaiheessa siitä, että uusia viestejä vastaanotetaan. Viestien lähettäminen kylläkin toimii normaalisti.

Asetuksissa on aktiivisena se, että viesteistä jää kopio sähköpostipalvelimelle. Mutta kun ei
todellisuudessa jää!!! Eikä viestit saavu outlookkiin. Missä ne ovat? Olen hukannut paljon postia. Meillä on lisäksi maatilamajoitusta, joten asiakkaiden postia on voinut hukkua ja muutakin tärkeää.

Toista sähköpostiohjelmaa ei ole, joka olisi voinut häiritä. Eikä muutoksia ole tehty virustorjuntaohjelmaan.

Ongelma alkoi pääsiäisen tienoilla. Voitteko siellä Soneralla ystävällisesti tarkistaa, että kohdallani asiat ovat ok. Webmailia voin käyttää toistaiseksi, mutta jos vierailen outlookissa vaikkapa lähettämässä postia, niin sen aikana ja sen jälkeen saapuva posti webmailista on totaalisesti hävinnyt. Todennäköisesti myös se posti, jonka pitäisi saapua sinä aikana, kun olen outlookissa.


terveisin

arjahelena
Soneran puolelta voidaan tarkoilla viestin tiedoilla selvittää mitä viestille on tapahtunut sähköpostipalvelimellamme, mutta viestin kohtalo palvelimelta noutamisen jälkeen ei selviä palvelimen tiedoista.

Koska kertomasi oireet ovat selkeät (uusi viesti näkyy aluksi palvelimen Saapuneet kansiossa, Outlookin käynnistäminen hävittää viestit palvelimelta), yhden esimerkkiviestin tiedot riittänee. Jotta sähköpostin ylläpito voi selvittää mitä viestille on palvelimella tapahtunut, toimi seuraavasti:

Kirjaudu ensin webmailiin (https://webmail.inet.fi) ja ota ainakin yhdestä uudesta viestistä talteen seuraavat tiedot:
- Lähettäjän osoite
- Päivämäärä ja kellonaika (mahdollisimman tarkasti) milloin viesti on saapunut
- Osoite mihin viesti on lähetetty (eli oma sähköpostiosoiteesi)
- Viestin otsikko

Käynnistä tämän jälkeen MS Outlook ja nouda uudet viestit. Tarkista seuraavaksi onko viesti kadonnut webmailin Saapuneet-kansiosta. Jos on ja viesti ei näy Outlookissa, tee ilmoitus Omien sivujen Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeen kautta ja laita mukaan esimerkkiviestin tiedot. Näin ainakin selviää toimiiko osoitteesi palvelimella oikein.

Kertomasi oireet kuitenkin viittaavat siihen, että käyttämässäsi MS Outlook - sähköpostiohjelmassa saattaa olla asetukset muuttuneet ja tästä syystä ohjelma ei näytä uusia viestejä. Outlookin suhteen apua tarjoaa ainakin Helpson.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa