Skip to main content
Soneran sähköpostissä oli n. vuosi sitten hämminkiä ja saimme sen yhdessä puhelimessa saamieni ohjeiden mukaan toimimaan muuttamalla asetuksia. Tämä sai aikaan sen, ettei omilla sivuilla enää viestejä näy vaan ne sujahtavat suoraan Outlook Expressiin. Voiko tästä olla syy siihen, etten enää pysty lukemaan maileja kännykällä?.
Muutosten jälkeen ei ole ollut tarvetta lukea maileja kännykällä ja kun ostin uuden puhelimen ja tilasin siihen asetukset (edelliseen ne tulivat heti automaattisesti), ei sähköpostiasetuksia tullut vaikka miten yritin. Kokeilin laittaa asetuksia itsekin, mutta aina herjaa jotakin.

Voiko ongelma johtua juuri tuosta viestien omillasivuilla näkymättömyydestä ettei viestit näy kännykässä.
Mitä asetuksia vaihdetaan ja mistä??,
Sähköpostiamme voi käyttää sähköpostiohjelmalla kahdella eri tavalla, joko POP3- tai IMAP -asetuksilla.

POP3 -asetuksia käytettäessä, sähköpostiohjelma noutaa tietokoneelle sähköpostipalvelimellemme saapuneet uudet viestit. Viestien noudon jälkeen, noudetut viestit poistuvat sähköpostipalvelimeltamme ja noudetut viestit jäävät talteen vain sähköpostiohjelmaan johon viestit on noudettu. Viestisi perusteella kuulosti siltä, että sähköpostiohjelmassasi on todennäköisesti käytössä tällä hetkellä POP3 -asetukset.

IMAP -asetuksia käytettäessä, sähköpostiohjelma ei nouda viestejä tietokoneelle vaan viestit säilyvät kokoajan palvelimellamme. Sähköpostiohjelma näyttää tällöin vain sähköpostipalvelimemme viestilaatikon sisällön.

Jos haluaisit käyttää sähköpostiasi usealla eri laitteella, sähköpostia kannattaa käyttää IMAP -asetuksilla. Tällä sivullamme olevien ohjeiden avulla voit tarkistaa oikeat IMAP-asetukset Outlook Expressille ja muille sähköpostiohjelmille.

IMAP -asetuksien käyttäminen on mahdollista, jos sähköpostiosoitteesi koko on 500 Mt:a. Voit tarkistaa liittymänhallinta -sivujemme kautta sähköpostiosoitteesi nykyisen kokoluokan. Liittymänhallinnan kautta voit myös muuttaa sähköpostilaatikkosi koon maksutta 500 Mt kokoluokkaan, jos sähköpostiosoitteesi koko ollut vielä 10 Mt tai 50 Mt.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Voiko POP3 -asetukset muuttaa ite IMAP -asetukseksi Outlookissa? Omistan 500Mt laatikon. Jos voi, niin onko vaarana, että saapuneet -kansion postit häviää?

Toinen kysymys: Jouduin viime sunnuntaina uusimaan Windows XP profilin ja samalla asentamaan sähköpostitilit uudelleen. Samassa yhteydessä, kun Outlook haki posteja palvelimelta, se samalla tyhjensi netin kautta luettavan sähköpostilin saapuneet -kansion. Miksi näin kävi? Harmillista siinä on se, että tärkeät saapuneet postit löytyy nyt vain Outlookista. Sinne nettiin toki tulee uudet saapuneet, mutta vanhat ovat poissa.
mmo kirjoitti:
Voiko POP3 -asetukset muuttaa ite IMAP -asetukseksi Outlookissa? Omistan 500Mt laatikon. Jos voi, niin onko vaarana, että saapuneet -kansion postit häviää?


POP3-tiliä ei voi muuttaa IMAP-tiliksi, vaan Outlookiin on luotava uusi IMAP-protokollaa käyttävä tili. Voit jättää Outlookiin myös nykyisen POP3-tilin, jolloin siinä olevat viestit säilyvät tietokonellasi nykyisellään. POP3-tilistä kannattaa ottaa ottaa synkronointi pois päältä, jotta se ei enää tarkista uusia viestejä palvelimelta. Tällä tavoin Outlookin POP3-tili jää "viestiarkistoksi", jolla on mahdollista aina halutessaan tyhjentää tai varmuuskopioida viestejä palvelimelta laittamalla synkronointi takaisin käyttöön.

mmo kirjoitti:
Toinen kysymys: Jouduin viime sunnuntaina uusimaan Windows XP profilin ja samalla asentamaan sähköpostitilit uudelleen. Samassa yhteydessä, kun Outlook haki posteja palvelimelta, se samalla tyhjensi netin kautta luettavan sähköpostilin saapuneet -kansion. Miksi näin kävi?


POP3-sähköpostiprotokolla toimii oletuksena siten, että se siirtää viestit palvelimelta sähköpostiohjelmaan eli omalle tietokoneelle. Tämän voi välttää laittamalla tiliasetuksista käyttöön valinta "jätä viestistä kopio palvelimelle", jolloin viestit kopioituu omalle koneelle ja alkuperäinen viesti jää palvelimelle. Toinen vaihtoehto on käyttää Outlookissa IMAP-tiliä.

Soneran sähköpostiasetukset ja ohjeita eri sähköpostiohjelmille on Ohjeet ja vinkit - sivuilla.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sain uuden E75 puhelimen, enkä puhelimen sähköpostiasetuksien asettamisen jälkeen enää pysty vastaanottamaan s-postia tietokoneellani. Käytän Windows 7 järjestelmää ja outlook office ohjelmaa. Puhelimeen en pysty valitsemaan POP tiliä ja valitsemaan "jätä kopio palvelimelle" enkä "lähetä lähetetty viesti kopiona palvelimelle"
Puhelin valitsee automaattisesti ainoastaan IMAP tiliasetuksen. S-postit tulevat hienosti puhelimeen, mutta tietokoneeseen ei. Sähköpostin lähetys onnistuu tietokoneella kuten ennenkin. Aikaisemman puhelimen E70 kanssa ei ollut mitään ongelmia. Olen koittanut ottaa vastaan postia sekä laajakaistan, että tietokoneen sisäisen Sonera mokkulan kautta. Kumpikaan ei onnistu. S-postin voin toki lukea Soneran sivustojen kautta, mutta haluaisin sen toimivan myös niinkuin ennenkin.

Ystävällisin Terveisin, Marjo
tynnma8: Ongelma poistuu todennäköisesti siten, että määrität myös Microsoft Office -ohjelmiston sähköpostiohjelman (todennäköisesti on Microsoft Outlook) noutamaan viestit IMAP -asetuksilla. Tämän viestiketjun aiemmissa viesteistä on neuvottu tarkemmin IMAP-sähköpostiasetuksien käyttöönottamisessa.

Löydät lisätietoa aiheeseen liittyen aiemmasta keskusteluketjusta, jossa eri käyttäjällä oli ollut samanlainen ongelmatilanne kuin sinulla.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Kuinka sähköpostin saapumisesta ilmoittavan maksuttoman tekstiviestin saa kokonaan pois käytöstä??

Haluan siis pois käytöstä kaikki alla olevat vaihtoehdot:

edelleenlähetys (hinta 0,09 €/sanoma)
ilmoitusviesti (maksuton)
Edelleenlähetys sähköpostiin
Sähköpostiohjelmissa on tavallisesti (esim. Windows Mailissa, Outlook expressissä, Outlookissa, Thunderbirdissä) myös pop3-protokollalla mahdollisuus tilikohtaisesti käskeä säästämään viestit palvelimilla määräajan tai olla poistamatta niitä kyseisellä tilillä ohjelmalla lainkaan. Vaikka oletusasetus on poistaa haetut viestit palvelimelta. http://email.about.com/od/outlookexpress/qt/et060703.htm

Oma käytäntöni on, että "pääkoneellani" pääsähköpostiasiakasohjelmalla säästän viestit palvelimella 3 päivää ja muilla koneilla en poista viestejä lainkaan. Näin pystyn lukemaan pari päivää viestit kaikilla postinlukuun käyttämilläni koneilla ja kaikki viestit tulevat pääkoneelle talteen.
onetimer kirjoitti:
Kuinka sähköpostin saapumisesta ilmoittavan maksuttoman tekstiviestin saa kokonaan pois käytöstä?? Haluan siis pois käytöstä kaikki alla olevat vaihtoehdot:

edelleenlähetys (hinta 0,09 €/sanoma)
ilmoitusviesti (maksuton)
Edelleenlähetys sähköpostiin


Kaikki listatut sähköpostin lisäpalvelut on kytkettävissä pois/päälle Omien sivujen kautta. Palvelut ovat tunnuskohtaisia, joten Omille sivuille kirjaudutaan sen sähköpostiosoitteen käyttäjätunnuksella minkä lisäpalveluihin ollaan tekemässä muutoksia.

Esimerkiksi viestin edelleenlähetyksen pääpostilaatikosta saa pois päältä näin:

1. Kirjaudu Omille sivuille kyseisen sähköpostin käyttäjätunnuksella ja salasanalla
2. Valitse otsikon Laajakaistan Viestit ja liittymänhallinta alta linkki Liittymänhallinta
3. Valitse avautuvalta sivulta linkki Sähköpostilaatikot
4. Valitse muokattavan sähköpostiosoitteen jälkeen oleva linkki Asetukset
5. Valitse tekstin Sähköpostin edelleenlähetys jälkeen oleva linkki Asetukset
6. Tee tarvittavat muutokset ja paina Aseta-painiketta.

Lisäpostilaatikoilla kohta 4 jää välistä pois.

Maksuton ilmoitusviesti on mahdollinen vain liittymän pääkäyttäjäosoitteelle.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa