Skip to main content

sähköpostia ei voi lähettää pp.inet.fi osoitteisiin

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 169 katselukertaa

Käytän Thunderbird-sähköpostiohjelmaa, jossa olen määritellyt useampia lähtevän postin palvelimia.
Näistä käytän aina sitä, mikä on kulloisenkin yhteyspisteeni palveluntarjoajan smtp-osoite.
(kotona = Sonera = mail.inet.fi, töissä=palvelin.tyonantajandomain.com)

Ongelmana on jos haluan lähettää sähköpostia vastaanottajalle, jonka sähköposti osoite on inet.fi -domainin alaisuudessa, viestit eivät mene läpi kun uskottelen olevani oma.nimi@pp1.inet.fi.
Saan sähköpostiini seuraavan sisältöisen virheilmoituksen

I'm sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to <postmaster>

If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.

<oma.nimi@pp1.inet.fi>: 553 <prvs=53167cc8e7=oma.nimi@pp1.inet.fi> unable to verify address




X-Symantec-Messaging-Gateway-Queue-ID: 15/93-29917-E2F07DE4
X-Symantec-Messaging-Gateway-Sender: rfc822; prvs=53167cc8e7=oma.nimi@pp1.inet.fi
Reporting-MTA: dns; palvelin.tyonantajandomain.com
Arrival-Date: Thu, 01 Dec 2011 07:22:54 +0200

Final-Recipient: rfc822; vastaanottaja@pp.inet.fi
Status: 5.0.0
Action: failed
Last-Attempt-Date: Thu, 01 Dec 2011 07:22:54 +0200
Diagnostic-Code: smtp; 553 <prvs=53167cc8e7=oma.nimi@pp1.inet.fi> unable to verify address

Samalle vastaanottajalle saman smtp-palvelimen kautta eri lähettäjänä (oma.nimi@harrastuksendomain.fi) viestit menevät kiltisti läpi.

Miksi?

Tarkennus, lisätty 2.12.2011: Virheilmoitus tulee siis kun käytän työnantajani smtp-palvelinta. Soneran yhteydellä ei ongelmaa ole.
Mutta annoin itseni ymmärtää, että virheilmoitus on lähtöisin Soneran systeemistä.

3 kommenttia

  • December 5, 2011
Tuon virheviestin, sekä lisäyksesi perusteella Thunderbird koittaa käyttää työnantajasi SMTP-palvelinta Soneran yhteyden yli (jolloin käytettävä palvelin on mail.inet.fi) ja tästä syystä viestit eivät lähde. Vastaanottajan osoitteella ei pitäisi olla asian kanssa mitään tekemistä (virheilmoituksen pitäisi olla erilainen, mikäli vastaanottajan osoite on väärä).

  • Aloittaja
  • Morsettaja
  • December 5, 2011
Rautalankamalli:
lähettäjä: oma.nimi@pp1.inet.fi vastaanottaja: joku@jossain.com = menee läpi
lähettäjä: oma.nimi@harrastuksendomain.fi vastaanottaja: joku@jossain.com = menee läpi
lähettäjä: oma.nimi@harrastuksendomain.fi vastaanottaja: kaveri@pp.inet.fi = menee läpi
lähettäjä: oma.nimi@pp.inet.fi vastaanottaja: kaveri@pp.inet.fi = ei mene läpi

Työnantajan yhteyttä käyttäessäni, jos Thunderbirdissä on määriteltynä Soneran lähtevän postin palvelin, lähetysyritys tyrehtyy heti alkuunsa virheilmoitukseen ohjelmassa. (Luonnollisesti, koska mail.inet.fi ei palvele Soneran verkon ulkopuolelle portissa 25.)
Ja päin vastoin: kotona Soneran yhteydellä työnantajan palvelimen kautta on turha yhteyttä yrittää viestejä lähetellä.

Eli siinä tapauksessa kun posti on menossa inet.fi avaruudessa olevaan postilaatikoon, Soneran järjestelmä ei hyväksy viestiä jos viestin lähettäjän uskotellaan olevan perusteella myöskin inet.fi avaruudesta.

Oletteko nyt aivan varmoja, ettei ongelma ole Soneran päässä?

  • December 13, 2011
Voi tosiaan olla että jotain on vialla, mikäli nuo pp.inet.fi -osoitteeseen kohdistetut viestit eivät mene läpi noilla kriteereillä. Ongelmasta kannattaa tehdä vikailmoitus, niin se saadaan tutkintaan. Voit jättää vikailmoituksen esim. palvelupyyntönä omien sivujen kautta ja laittaa linkin tähän keskusteluun (jossa on jo lisätiedot tilanteesta).