Skip to main content

Sähköpostin välitystietojen jäljittäminen

  • 11 December 2014
  • 1 kommentti
  • 12 katselukertaa

Tärkeiden mailien perään tulee soitettua tai muuten varmistettua perillemeno, mutta nyt tuli tilanne, jossa herjaviesti vasta tunteja lähettämisen jälkeen ilmoitti lähetyksen viivästymisestä ja viesti oli loppujen lopuksi mennyt vastaanottajalle vasta seuraavana päivänä - lähetys 8.10. ja perille meni vasta 9.10.2010. Oliko Soneralla silloin jotain vikaa/ mail.inet.fi? Pystyykö tarvittaessa jotenkin jälkikäteen selvittämään [u:v77kpjx9]varmuudella[/u:v77kpjx9] koska tosiasiallisesti lähettämäni viesti on jaettu vastaanottajalle, ts. koska se on ollut hänen luettavissaan laatikossa?

  • 12. marraskuuta 2010
Jokaisessa sähköpostiviestissä on mukana header, josta näkee miten viesti on kulkenut. Mikä on header ja mitä siitä voi selvittää? Aiheesta löytyy runsaasti artikkeleita googlettamalla.

Soneralla sähköpostin ylläpito voi tarvittaessa tutkia milloin tietty viesti on tullut Soneran omalle sähköpostipalvelimelle, mutta sitä ei ole mahdollista selvittää milloin viesti on saapunut jokun muun palveluntarjoajan palvelimelle.

Lähettäjä voi laittaa omaan viestiin mukaan kuittauspyynnön, mutta sen toiminta on täysin kiinnii siitä hyväksyykö viestin vastaanottaja avatessaan viestä kuittauksen vai ei.

Internet-sähköposti järjestelmänä toimii "best effort" periaatteella. On olemassa paljon eri tekijöitä jotka voivat viivästää viestin kulkua maailmanlaajuisessa verkossa, joten Sonera tai kukaan muukaan palveluntarjoaja ei lupaa että viesti olisi perillä muutamassa minuutissa tai edes samana päivänä.

Tällä hetkellä merkittävin tiedossa oleva Soneran sähköpostin kulkuun liittyvä häiriö on Hotmail-osoitteiden kanssa, joihin viestit eivät mene Soneran palvelimelta perille.

Vastaa