Skip to main content
Hei. En päässyt aamulla sähköpostiini. Ei hyväksynyt voimassa olevaa salasanaa joten tilasin uuden. En päässyt silläkään sisään. Nyt tilasin uuden salasanan, eikä sekään toiminut. Missä vika????
😃 täytynee yrittää ymmärtää. Hyvää pääsiäistä 🙂
Kiitos. Kiitoksena en malta olla linkittämättä Suomen parhaanakin pidettyyn blogiin, jonka kirjoitus sivusi laajakaistapalveluita, ei tosin tältä operaattorilta: http://kemppinen.blogspot.fi/2014/04/fyr-elisalle.html. Ajankuvaa.
Onkohan salasanasysteemeissä nyt jotain muutenkin pielessä?

Omien sivujen kautta vaihdetulla sähköpostin salasanalla ei pääse sähköpostiin kuin omien sivujen kautta. Suoraan sähköpostiin salasana lakkasi omine aikoineen toimimasta (huomasin kun outlook kieltäytyi tekemästä enää mitään ja herjasi IMAP-tilin olevan pielessä). Vaihdoin salasanan omien sivujen kautta, koska muualta ei päässyt minnekään kirjautumaan. Omien sivujen kautta tehdyt tunnukset eivät kelvanneet sähköpostiin. Vanha tunnus käyttöön ja sille uuden salasanan tilaaminen. Ne toimii, salasana on sellainen jonka muistaminen ei tosiaankaan onnistu. Yritin keksiä mistä saisin salasanan vaihdettua. No, ainoa paikka omilla sivuilla, suoraan spostiin ei onnistu. Omille sivuille kävi nyt vain sähköpostitunnus ja uusi salasana. Omat sivut eivät hyväksy käyttäjätunnukseksi sitä, mikä spostissa on. Uusi yritys vaihtaa salasana. Toimii omillasivuilla omien sivujen tunnusten kanssa. Omien sivujen tunnus ei kelpaa sähköpostiin. Sähköpostin oma tunnus ei kelpuuta vaihdettua eikä edellistä salasanaa. Uusi salasana sähköpostiin (ei tosiaankaan muistettava). Sillä pääsee taas spostiin vanhalla käyttäjätunnuksella ja omille sivuille uudella käyttäjätunnuksella. Siispä mitä hemmettiä oikein on meneillään? Ja mistähän voisi saada itselleen sähköpostiin salasanan jonka voisi jopa itse vaihtaa haluamakseen?
Minulle sähköpostin salasanan vaihto toimii "Omilla Sivuilla" sähköpostin tunnuksella asettaen edellä kertomallani tavalla ja tulee heti voimaan sekä "Omille Sivuille" että Soneran webbimailiin. Joudun valitsemaan muuttaessani sähköpostitilin käyttäjätunnuksen listasta jossa virheellisesti on myös "Sonera Tunnus"

Muuta keinoa asettaa haluamansa salasana sähköpostitilille ei liene kuin "Omien Sivujen" kautta sähköpostitilin tunnuksella tai sähköpostiosoitteella.
Kun tieto matkapuhelinnumerosta on annettuna asiakastietoihin, voi "Omilta sivuilta" myös pyytää Soneran arpoman kryptisen salasanan matkapuhelimeen tekstiviestillä. Myös asiakaspalveluun soittamalla voi pyytää uuden salasanan mutta sille on hinta.

Varsinaista sähköpostiohjelmaa kuten MS Outlook tai Thunderbird käyttäessä, muutettu salasana on käytävä muuttamassa myös omassa sähköpostiohjelmassa sähköpostitilin asetuksiin. Sen lisäksi, että muutos on tehty Soneralla.

En tietenkään voi taata samalla tavoin toimintaa muilla, mutta lisäpostilaatikollani kokeilin juuri.
Hei Hely ja aina,

Alla kuvalliset ohjeet, miten pääpostilaatikon ja lisäpostilaatikon salasanojen vaihto pitäisi onnistua.

Mene aluksi Omien sivujen kirjautumissivulle.


Pääpostilaatikon salasanan vaihtaminen:
Tunnuskenttään kirjoitetaan pääsähköpostilaatikon käyttäjätunnus ja salasana (liittymän pääkäyttäjätunnus).
tattachment=0:1xo8cs24]SSV01_PT.png[/attachment:1xo8cs24]
hattachment=8:1xo8cs24]SSV02_PT.png[/attachment:1xo8cs24]
hattachment=7:1xo8cs24]SSV03_PT.png[/attachment:1xo8cs24]
hattachment=6:1xo8cs24]SSV04_PT.png[/attachment:1xo8cs24]
hattachment=5:1xo8cs24]SSV05_PT.png[/attachment:1xo8cs24]

Vaihdon jälkeen testattuna salasana toimii webmailiin ja Omille sivuille kirjauduttaessa.

Lisäpostilaatikon salasanan vaihtaminen:
Tunnuskenttään kirjoitetaan lisäpostilaatikon käyttäjätunnus ja salasana.
¤attachment=4:1xo8cs24]SSV01_LP.png[/attachment:1xo8cs24]
>attachment=3:1xo8cs24]SSV02_LP.png[/attachment:1xo8cs24]
>attachment=2:1xo8cs24]SSV03_LP.png[/attachment:1xo8cs24]
>attachment=1:1xo8cs24]SSV04_LP.png[/attachment:1xo8cs24]


Mikäli salasananvaihdon jälkeen kirjautuminen ei onnistu sähköpostiin tai omille sivuille, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, niin asiaa voidaan selvittää.
Marko jätti ensimmäisessä, pääpostilaatikon salasanan vaihtomallissa kertomatta onko tunnus ("asiakas-1") sivulla kehotettu Sonera Tunnus vai laajakaistaliittymän käyttäjätunnus.

Sonera-tunnuksella sisään mennessäni ja laajakaistaliittymään siirtyessäni ei ole tarjolla salasanan vaihtoa.

Laajakaistaliittymän käyttäjätunnuksella kaiketi on vain lajaakaistaliittymä käsiteltävissä - ei muita kuten kuvassa - ja mennään suoraan laajakaistaliittymään. Siinä on tarjolla salasanan vaihto. Tätä en kokeillut

Oma toiminut kokeiluni äsken oli lisäpostilaatikolle, jota varten kirjaudutaan sen lisäpostilaatikon tunnuksella, jonka salasana halutaan vaihtaa. Siinä tarjotaan popupissa valittavaksi Sonera Tunnusta, jonka merkitystä en ymmärrä. Voin kuvitella suunnitteluvirheen, jossa tuollainen tulisi, mutta turha arvailla. En lähtenyt kokeilemaan mitä se tekisi.

Markon esimerkkikuvasta voisi erehtyä luulemaan, että lisäpostilaatikon salasanan vaihtoon mentäisiin asiakastunnuksella. On mentävä lisäpostilaatikon käyttäjätunnuksella - samalla jolla voi kirjautua kyseiseen sähköpostitiliin. Ja puuttuu kuva että kirjaudutaan kohdasta "Laajakaistan lisäpostilaatikoita aKirjaudu]". Silloin kysytään ruudulla Sonera internet käyttäjätunnusta eikä "Sonera Tunnusta". Siihen siis kirjataan lisäpostilaatikon käyttäjätunnus. Tai sähköpostiosoite. Lisäpostilaatikkokohdasta voi kirjautua myös "Sonera Tunnuksella" (asiakastunnuksella) ja liittymän käyttäjätunnuksella, mutta silloin ei lisäpostilaatikon salasanaa saa vaihdetuksi. Paitsi lisäpostilaatikkokohdasta kokemuksen mukaan myös pääkirjautumiskohdasta voi kirjautua "Sonera Tunnukselle" varattuun kohtaan
1) "Sonera tunnuksella"; Useita asiakkaanliittymien ja palvelujen tietojavoi käsitellä; esimerkiksi salasanoja ei
2) Liittymän käyttäjätunnuksella tai laajakaistaliittymän pääpostilaatikon sähköpostiosoitteella; Voidaan käsitellä vain kyseisen liittymän tietoja mutta jonkinverran eri mahdollisuuksin kuin "Sonera Tunnuksella"
3) Laajakaistaliittymän lisäpostilaatikon käyttäjätunnuksella tai sähköpostiosoitteella; Voidaan ainoastaan vaihtaa sähköpostiosoitteen salasana joko itse asettamalla tai pyytämällä uusi arvottu salasana tekstiviestinä käyttäjätietoihin talletettuun puhelinnumeroon
4) itselläni ei ole kokemusta puhelinliittymän (puhe- tai nettitikkuliittymän) puhelinnumerolla kirjautumisesta

_______________________________________
Nytpä Marko näkyy ohjetta jo korjanneen pääpostilaatikon osalta että "Sonera Tunnusta" kysyttäessä ei saa antaa "Sonera Tunnusta" vaan liittymän käyttäjätunnuksen. Korjaisitko myös lisäpostilaatikon osalta. (Nämä virheet olen tässä ketjussa aikaisemminkin raportoinut.)

Seuraava vaihe on muuttaa sivuja niin, että sivulta ilmenee mitä tunnusta on mihinkin tarpeeseen käytettävä.

Sen jälkeen selkeyttää koko asiakas- ja palvelukokonaisuuden käytettyä termistöä niin, että niin käyttäjät kuin soneralaisetkin ymmärtävät.
Hei aina,

Päivittelin tuota ohjetta hieman. Toivottavasti se on nyt selkeämpi. Laitoin palautteesi myös eteenpäin.

Sivuiltamme löytyy myös ohjeita Omien sivujen käyttöön, sähköpostilaatikoiden hallintaan ja Sonera Tunnuksen luomiseen.

- Omat Sivut ohje.
- Sonera Tunnuksen luominen.
- Sonera Tunnuksen yhdistäminen.
- Laskuarkisto
- Sähköpostilaatikoiden hallinta
Kiitos pienistä mutta tarpeellisista täsmennyksistä edellä olevaan ohjeviestiin. Auttaa epäilemättä ohjeiden avulla sähköpostin salasanan vaihtamista.

Minäkin lisäsin asiaa edelliseen viestiini.

Noita ohjeita Soneran sivuilla olen runsain mitoin keskusteluissa moittinut. Ennen kuin ohjeita laitetaan julki, kannattaisi laittaa käyttäjä kokeilemaan ohjeiden mukaan toimimista. Sitä ennen vielä laittaa toiminnot toimimaan oikein ja ymmärrettävästi. Ja pohjalla on tarpeen olla selkeä ajatus. Käyttäjällä ei ole motivaatiota ähertää kummallisesti toimivien ja toimimattomien toimintojen kimpussa. Tuntee olevansa keskentekoisen jäjestelmän palkaton testaaja vaikka olisi tarve saada asiansa hoidetuiksi.

Vastaa