Satunnaisesti katkeileva internet yhteys

  • 11 December 2014
  • 4 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Käytössä on Soneran 24/1, joka pääsee speedtest.net: nopeustestin mukaan 15.5 / 0,87 nopeuksiin (jotka on varsin siedettävät ottaen huomioon normaalivaihtelun ja taloyhtiön iän.)

Ongelmaksi on ilmennyt se, että satunnaisesti, yleensä muutamia kertoja päivässä, internetyhteys katkeaa muutamaksi sekunniksi. Yhteys palaa yleensä takaisin ilman mitään toimia. Ongelma toistuu niin vanhalla Zyxelin P-660H-D1 modeemilla, kuin uudemmalla Asuksen DSL-N12u modeemilla. Uusi modeemi tuntuu nappaavan linjan takaisin nopeammin ja häiriötila esiintyy ehkä harvemmin (tai sitten uudemman modeemin nopeuden takia en havaitse jokaista kertaa). Sama ongelma toistuu talouden jokaisella koneella samanaikaisesti, eikä näinollen luultavasti ole yhteydessä verkkoyhteyttä käyttäviin koneisiin. Koska modeemin vaihtokaan ei ole korjannut tilannetta ainakaan täysin, on todennäköisin syypää ongelmaan ilmeisesti joko taloyhtiön kaapeloinnin kunto, tai jokin vika / ongelma Soneran päässä. Olenko olettanut oikein?

Aiemmin olleen 8/1 yhteyden kanssa en muista, että pätkimistä olisi ilmennyt ainakaan tässä mittakaavassa. Voi tosin olla, että olen vain unohtanut asian. Normaalikäytössä tuo pätkiminen on lähinnä pieni häiriötekijä, mutta käytettäessa VOIP palveluita, tai esimerkiksi pelatessa, pätkiminen aiheuttaakin jo suurempaa harmia.

4 kommenttia

Hei hamppis

Yhteys näyttää pätkivät ajoittain. Linja-arvot näyttävät sinäänsä ihan hyviltä. Tein pienen säädön linjaan. Tämän pitäisi auttaa pätkimisen kanssa. En usko, että vika jää modeemiin, jos sama ongelma on ollut kahden modeemin kanssa. Kuinka pitkä puhelinjohto sinulla on käytössä? Puhelinjohdon tulisi olla alle 2 metriä.
Linja seinästä modeemiin on tällähetkellä n. 50 senttiä, eli niin lyhyt, kuin järkevästi on mahdollista (tälläkin hetkellä modeemi on lattialla pahvilaatikon päällä, juuri tuon piuhan pituuden vuoksi).

Katsotaan tilannetta, ja jatkuuko häiriö edelleen.
Ok. Jos pätkiminen jatkuu edelleen, ota yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiasta vikailmoitus. Asiaa pitää tutkia tarkemmin. Tarvittaessa käytämme asentajaa paikan päällä tutkimassa vikaa. Toivottavasti pätkiminen loppui tähän!
-

Vastaa