Skip to main content

Selvennyksiä modeemin logi-merkintöihin

  • December 11, 2014
  • 7 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Hei,

Mistä mahtaa johtua ja mitä tarkoittavat seuraavat modeemin (Netgear CG3000G) logi-merkinnät.

2013-01-27 15:40:29 Warning Lost MDD Timeout
2013-01-27 15:40:31 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-27 15:43:20 Warning Lost MDD Timeout
2013-01-27 15:43:50 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-27 15:44:16 Warning Lost MDD Timeout
2013-01-28 08:46:12 Critical No Ranging Response received - T3 time-out


Tässä vain lyhyt ote noista, lista jatkuisi samanlaisena pitlkälle.

Toisaalta myös yhteyteen liittyviä muita tietoja kyselisin, sillä 10Mbits kaapeliyhteyteni on toiminut viikonlopun ajan ja edelleen eri nopeustestien mukaan (myös soneran nopeustesti) noin 1Mbits nopeudella. Välillä yhteys taas ei toimi lainkaan. Modeemia ja tietokonetta on käynnistelty uudelleen, mutta sillä ei tunnu olevan vaikutusta. Ovatko nämä arvot normaaleja:

DownStream Channel 0

Downstream Frequency 529.998169 MHz
Downstream Power -15.1577 dBmv
MSE -30.824 dB


DownStream Channel 1

Downstream Frequency 522.001099 MHz
Downstream Power -15.0149 dBmv
MSE -29.666 dB


DownStream Channel 2

Downstream Frequency 537.999878 MHz
Downstream Power -13.9449 dBmv
MSE -28.983 dB


DownStream Channel 3

Downstream Frequency 546.001587 MHz
Downstream Power -13.6644 dBmv
MSE -31.544 dB


Tekninen tuki varmasti voi korjata vian jos sellainen on, mutta minua kiinnostaa tietää mistä vika johtuu. Sillä ei todellakaan ole ensimmäinen kerta kun yhteys ei toimi kunnolla.

7 kommenttia

  • January 28, 2013
Hei Sdmmc,

Ikävä kuulla että yhteyden kanssa on ongelmaa. Toimiiko TV kaapeliverkon kautta normaalisti?

Oletko kokeillut käynnistää modeemin uudelleen? Auttaako se tilanteeseen ollenkaan vai jatkuuko ongelma silti?

Onko modeemi kytketty samaan antennipistokkeeseen kuin TV? Jos on niin kokeile vaikuttaako TV:n irroitus ongelmaan ollenkaan. Jos mahdollista niin voisi kokeilla myös yhteyttä toisen antennipistokkeen kautta.

Jos yhteyden ongelmat kuitenkin jatkuvat niin olethan vikapalveluumme yhteydessä niin katsellaan tilannetta tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • January 28, 2013
Marko- kirjoitti:
Hei Sdmmc,

Ikävä kuulla että yhteyden kanssa on ongelmaa. Toimiiko TV kaapeliverkon kautta normaalisti?

Oletko kokeillut käynnistää modeemin uudelleen? Auttaako se tilanteeseen ollenkaan vai jatkuuko ongelma silti?

Onko modeemi kytketty samaan antennipistokkeeseen kuin TV? Jos on niin kokeile vaikuttaako TV:n irroitus ongelmaan ollenkaan. Jos mahdollista niin voisi kokeilla myös yhteyttä toisen antennipistokkeen kautta.

Jos yhteyden ongelmat kuitenkin jatkuvat niin olethan vikapalveluumme yhteydessä niin katsellaan tilannetta tarkemmin.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.


Hei,

Juuri minuutti sitten yhteys katkesi ja sen jälkeen yhteys on alkanut toimia normaalisti. Näissä katkoksissa ei tunnu olevan mitään logiikka. Hitautta ilmenee milloin mihinkin aikaan päivästä, saattaa olla että yhteys toimii muutamia viikkoja ilman mitään ongelmia ja yhtäkkiä ilman mitään normaalista poikkeavaa toimintaa yhteys hidastuu tai lakkaa toimimasta kokonaan.

Esimerkiksi nyt viikonlopun aikana laitteiden uudelleenkäynnistämisellä ei ollut mitään vaikutusta ongelmaan.

TV on toiminut aina ilman ongelmia, ja uskon että johtojen vaihtamisella ei ole vaikutusta koska yhteys saattaa toimia viikkoja ilman ongelmia, kunnes yhtäkkiä ongelmat ilmaantuvat. Vikailmoituksia olen laittanut aina silloin tällöin, ja ongelma on korjaantunut sen jälkeen kun olen saanut vahvistusviestin että vikaa tutkitaan. Uskon että vika ei ole laitteissani vaan jossain muualla, jos ongelman voi korjata etänä.

Lähtökohtaisesti on ihan hyvä että vika saadaan korjattua tekemällä vikailmoitus, mutta perimmäinen ongelma on se että vikailmoituksia pitäisi tehdä miltei viikoittain. Lisäksi vikailmoitusta ei voi silloin tehdä kun netti on poikki, ja kun netti taas toimii ei ole enää järkeä tehdä vikailmoitusta koska kaikki on taas kunnossa. Joten suurimmasta osasta näitä katkosia en ole tehnyt vikailmoistusta.

Olen jo keskustellut vuokranantajan kanssa jos hän vaihtaisi liittymän johonkin muuhun, sillä on mahdotonta yrittää tehdä töitä etänä koska ei voi luottaa siihen että yhteys toimii esimerkiksi koko videoneuvottelun ajan.

Muita viestiketjuja lukemalla vaikuttaa siltä että en ole ainoa joka kärsii vastaavista ongelmista, joten olisi kohtuullista että saisin (saisimme) selvityksen siitä mistä viat johtuvat.

  • February 1, 2013
Hei,

Laitan lisää logi-merkintöjä joihin kaipaisin selitystä.

2013-01-30 08:37:19 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-30 08:40:33 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-30 14:35:45 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-30 14:37:48 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-30 14:40:44 Warning Lost MDD Timeout
2013-01-30 17:34:59 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-30 17:40:46 Critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out
2013-01-30 19:10:29 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-30 19:11:04 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-30 19:11:16 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-30 19:11:23 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-31 08:43:40 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-31 08:43:48 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-31 08:43:55 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-31 08:44:07 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC
2013-01-31 08:44:27 Critical No Ranging Response received - T3 time-out
2013-01-31 08:44:27 Critical Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC

  • February 12, 2013
Hei taas,

Vihdoinkin huoltomies kävi (ainakin tekstiviestin mukaan) tekemässä jossain jotain, mutta eipä sillä ollut vaikutusta pätkimiseen. Yhteys takkuaa yhtälailla kuten aiemminkin. Nyt olen seurannut modeemin connection välilehden tietoja. DownStream kohdissa näyttää aina olevan seuraavan tyyliset:

DownStream Channel 0-3

MSE luokkaa -30 dB
Downstream Frequency luokkaa 530 MHz
Downstream Power luokkaa -17 dBmv

UpStream Channel 0-3

Upstream Frequency vaihtelee välillä 10 - 60 MHz (usein kuitenkin arvo jollain/usealla kanavalla 10.0000 MHz)
Upstream Power luokkaa 50 dBmv (kun Upstream Frequency 10.0000 MHz, niin power -1.0000 dBmv)

Hämärintä on se että vaikka nuo arvot vaihtelevat noin paljon, niin siitä huolimatta modeemin valot osoittavat että yhteys on kunnossa. Todellisuudessa netti ei kuitenkaan toimi ja mikään internet palvelu ei toimi.

Mikä olisi seuraava askel, koska huoltomiehen käyntikään ei auta?

  • February 13, 2013
Hei sdmmc

Harmi että pätkimistä ei saatu loppumaan. Yhteys näyttää tosiaan edelleen pätkivän. Asentaja on säätänyt vahvistinta ja saanut signaalit paremmaksi. Näköjään tästä ei ole apua. Asentaja ei ilmeisesti käynyt mittaamassa yhteyttä rasialtasi asti? Ehkä tässä tilanteessa rasiat ja sisäverkko kannattaisi tutkia tarkemmin. Yksi vaihtoehto voi olla että modeemi olisi viallinen. Modeemi on ilmeisesti pari vuotta vanha?

  • February 13, 2013
Hei,

Asentaja ei käynyt asunnossa sisällä, ilmeisesti vain taloyhtiön keskuksessa. Modeemi on tosiaan muutaman vuoden vanha. Tänäänkin yhteys on pätkinyt useita kertoja.

Onko mahdollista saada uusi modeemi tämän nykyisen tilalle ilman kuluja? Jos se vaikka auttaisi tähän ongelmaan.

  • February 14, 2013
Hei sdmmc

Valitettavasti laitteessa ei ole enää takuuta jäljellä. En kuitenkaan vielä lähtisi hankkimaan uutta modeemia. Ongelmaa kannattaa tutkia ensin rasialta asti. Ota uudelleen yhteyttä Vikapalveluumme ja jätä asiasta uusi vikailmoitus. Tutkitaan asiaa uudelleen hieman tarkemmin. Mietitään modeemin vaihtoa myöhemmin.