Skip to main content
Millä tavalla asiakas voi seurata kuukauden siirtorajan täyttymistä ? Tiedän kyllä, että modemini antaa menossa olevan yhteyden siirtomäärät, mutta mistä saan tietää sen saman, jota Sonerakin seuraa. On liian hankalaa alkaa summata käsin siirtomääriä.

MikkoK
Niin ja eikös ollutkin käytössä liukuva kuukausi eli ei mikään kalenteri- tai ilmoitettu kuukauden jakso??
Hankala seurata. Ja jos ylittyy tuo 5Gt niin alhaisempi prioriteetti siirrossa on edessä seuraavan kuukauden jakso eli noin 30 vuorokautta ylityshetkestä eteenpäin.
Langaton Laajakaista liittymän siirtorajaa/siirretyn liikenteen määrää ei käyttäjä voi tällä hetkellä seurata asiakaskohtaisten sivujen, esim. Soneran Omien Sivujen, kautta. Asiasta on laitettu palautetta eteenpäin.

Siirtorajasta löytyy tietoa täältä


T. Jarmo
Sonera Asiakaspalvelu
Onpa todella onnetonta asiakkaan kannalta. Täysin oleellinen piirre saada itse seurata tilannetta ja samalla vakuuttua oikeasta kohtelusta. Ei liene käytännössä vaikea toteuttaa. Pistäkää nyt vauhtia asiaan. Vaikuttaa asiakkaan kyykyttämiseltä. Tekisi mieli väittää, että niin kauan kuin asiakas ei voi itse siirtoja seurata samalla tavalla kuin toinen osapuoli, ei voida ylittämisestä rangaista.

MikkoK
Tämä on todellakin asiakkaan kyykyttämistä ja aliarvioimista.

Meillekin kaupattiin tämä onneton neliviiskymppinen, eikä siinä kauppahetkellä sellainen pieni asia kuin siirtoraja tullut tietenkään mieleen kertoa. Tyhmä minä tietenkin, kun en itse "tajunnut" moista kysyä.

Sikahinta on maksaa lähes 40 euroa yhteydestä, joka on entisaikojen puhelinmodeemin nopeustasoa. Meilläkin on tällä hetkellä taas pudottu tuonne alemmalle prioriteettitasolle.. netti on niin hidas että kerkiää kahvit keittää sivun latautumista odotellessa!

Ei luulisi olevan kummallinen teko saada systeemit toimimaan niin, että asiakas pystyisi itse seuraamaan käyttöaikaansa. Pystyyhän mokkulastakin näkemään, paljonko sillä on käyttöä ollut. Haluaisin nyt ihan tyhjentävästi vastauksen MIKSI tätä ei voida tehdä toimimaan????
Osaako Sonera vastata tähän?

Ihan oikeasti k*rpii ja kunnolla, meilläkin on vielä vajaa vuosi tätä pakkoliittoa kyseisen systeemin kanssa jäljellä. Sitten irtisanon aivan varmasti. Meillä pelittää myös Elisan mokkula, maksamalla vajaa 10 euroa saan saman nopeuden kun tällä hemmetin alasiirtorajaisella soneralla. Että todennäköisesti tämän sopimuksen lakatessa Elisalle käypi tieni.. myös kännykkäliittymien osalta. En halua tällaisen riistofirman kanssa olla enää missään tekemisissä!!!

Ja myös tähän haluaisin vastauksen: MIKSI se siirtoraja on sitten kokonaisen kuukauden ajan alempi? Eikö sen pitäisi olla vain kunkin laskutuskauden loppuun ja sitten taas nousta normaaliksi? Tästä muuten täytyykin ottaa ihan kuluttajaviranomaiseen yhteyttä, eihän näin saa toimia!!!

Odottelen Soneran puolelta vastausta (jos siellä ketään ylipäätään kiinnostaa vastata...)!
5 Gt tiedonsiirron raja on @450 -verkon ominaisuus, jolla mahdollistetaan verkon kapasiteetin jakaminen kaikille alueen käyttäjille. Jos liittymän tiedonsiirron määrä ylittää 5 Gt edellisen 30 vuorokauden aikana, laskee liittymän liikenteen prioriteetti saman tukiaseman muihin liittymiin nähden. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei. Liittymän prioriteetti pysyy alemmalla tasolla 30 vuorokautta ja nousee sen jälkeen takaisin normaaliksi, jos 5 Gt rajaa ei ole uudelleen ylitetty.

30 vuorokauden jakso liikennemäärän mittaukselle on verkkoon määritetty ominaisuus, eikä sillä ole tekemistä liittymän laskutusjakson kanssa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
5 Gt tiedonsiirron raja on @450 -verkon ominaisuus, jolla mahdollistetaan verkon kapasiteetin jakaminen kaikille alueen käyttäjille. Jos liittymän tiedonsiirron määrä ylittää 5 Gt edellisen 30 vuorokauden aikana, laskee liittymän liikenteen prioriteetti saman tukiaseman muihin liittymiin nähden. Prioriteetin laskemisen vaikutus liittymälle riippuu tukiaseman liikenteen määrästä eli onko muista liittymistä paljon liikennettä vai ei. Liittymän prioriteetti pysyy alemmalla tasolla 30 vuorokautta ja nousee sen jälkeen takaisin normaaliksi, jos 5 Gt rajaa ei ole uudelleen ylitetty.



Ymmärrän kyllä lukemani, kyseinen teksti on jo moneen kertaan nähtyä. Mitään uutta siis ei tällä(kään) kertaa ollut kerrottavana Soneran taholta.

Entä se tiedonsiirtomäärän näkyminen käyttäjälle? Onko sekin sen kuuluisan "jonkun muun" vallan alla? :D

Nämä keskustelut Soneran kanssa on ihan samanlaisia, kuin hakkaisi päätään seinään!!
Tämä on kieltämättä harmillista. Tuttuni on muuten ollut tyytyväinen tähän, mutta siirtorajaa pitää seurata ohjelmallisesti. Oli pistänyt verkosta vastaavalle Digitallekin kysymyksen, mutta en ole jutellut sen jälkeen.
somewhere kirjoitti:

Entä se tiedonsiirtomäärän näkyminen käyttäjälle? Onko sekin sen kuuluisan "jonkun muun" vallan alla? :D


Asiasta on välitetty palautetta eteenpäin ja asian toteuttamista Omilla Sivuilla selvitetään kauttamme. Vielä toiminteen toteutumisesta ei voi kuitenkaan luvata tarkkaa ajankohtaa.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa