Skip to main content
Muutin toiseen asuntoon ja yhteys muuttui valokuidusta kaapeliin. Samalla vaihtui tietysti myös modeemi. Aiemmalla yhteydelle ja laitteistolla ei ollut mitään ongelmia mutta nyt on. Suurimpana on se, että en pääse joillekin sivuille, kuten esimerkiksi:

http://www.microsoft.com
http://www.windows.microsoft.com
http://www.office.microsoft.com

Myös se onSivujen ja linkkien avaaminen on edelliseen konfiguraatioon verrattuna myös yleisesti ottaen hitaampaa. Yhteys menee myös välillä poikki.

Ongelma on sama kahdella eri koneella, olivatpa palomuurit ja virustorjunnat sitten päällä tai poissa. Asensin toiseen koneeseen windowsin myös uudelleen, joten sen puhtaampaa konetta ei saakaan.

Mielenkiintoista on, että kun laitan koneeseen Saunalahden nettitikun, ei ole mitään ongelmaa saada em. sivuja avattua.

Soittaessani vikatiedotenumeroon, työhönsä kyllästynyt "asiakasapalvelija" huusi päälleni että yhteys on kunnossa, soita Helpsonille. Ei siinä mitään, olin ilmeisesti ymmärtänyt numeron väärin. Se onkin ilmeisesti vain katkenneista kaapeleista ilmoittamiseen. Minkäänlaista apua en saanut.

Mainittakoon, että pääsen em. sivuille esimerkiksi http://www.hidemyass.com kautta. Sen vuoksi epäilinkin alun perin, että Microsoft on bannannut Soneran yhteydet mutta he eivät moista ainakaan myöntäneet.


EDIT: Ongelma ratkesi noiden sivujen osalta siten, että otin välityspalvelimen käyttöön. Ihmettelen vaan, että Soneran vikapalvelussa ei voida tätä ohjetta sanoa vaan käsketään soittaa maksulliseen Helpsoniin. Toisekseen, missään muuallakaan Soneran sivuilla ei lue, että välityspalvelinta tulee käyttää vaan päinvastoin, esim.

Internet-selaimen asetuksista tärkeimmät ovat puhelinverkkoyhteyksien ja välityspalvelinten poistaminen käytöstä. Välityspalvelimien käyttö on perusteltua soittosarjayhteyksissä, mutta laajakaistassa niitä ei tarvita.
http://www5.sonera.fi/ohjeet/Verkkoasetukset

Toivottavasti tekemäni vikailmoitus ei tuota satasen sakkoa. Varmaan yritetään kuitenkin mun syyksi laittaa, koska täällä tehdyillä asetuksillahan se korjaantu. Niitä asennusohjeita kun ei vaan anneta. Katotaan - mistään en ylläty tämän firman kanssa.
Hei Burgga,

Ikävä kuulla että asian selvittäminen ei ollut mennyt niinkuin pitäisi.

Lisäisitkö asiakasnumeron tietoihisi, niin voimme selvittää asiaa. Lisääminen onnistuu valitsemalla Omat asetukset >> Profiili >> Asiakasnumero.

Oletko tarkistanut mikä ohjelmistoversio modeemissa on tällä hetkellä asennettuna?

Vastaa