Skip to main content
Hei,
tähän asti hyvin toiminut lähtevien sähköpostien palvelin smtp.tele.fi lakkasi toimimasta toissa iltana. Käytän pääasiassa Windows Mail-sähköpostiohjelmaa.

"Palvelin katkaisi yhteyden odottamattomasti. Tämä voi johtua palvelinongelmista, verkko-ongelmista tai pitkästä odotusajasta. Aihe '****', Tili: '*******', Palvelin: 'smtp.tele.fi', Protokolla: SMTP, Portti: 25, SSL-suojattu: Ei, Virhenumero: 0x800CCC0F"

Muuten yhteys toimii täysin moitteetta ja voin vastaanottaa sähköposteja käyttämällä haluamaani POP3-palvelinta. Asun taloyhtiössä, jossa on Soneran yritysliittymä koko talon asukkaille jaettuna.
Missä lienee vika ? Voiko ongelma liittyä jollain tavalla ns. "black-list"-listoihin ? Pari kuukautta sitten lakkasi toimimasta n. 7 vuotta käyttämäni mail.inet.fi smtp-palvelin. Aloin saada sen virheilmoituksena seuraavaa:

"Viestiä ei voi lähettää. Lähtevän sähköpostin (SMTP) palvelimen todennusasetus ei välttämättä ole oikea. Saat ohjeita tämän ongelman ratkaisemisesta avaamalla ohjeen, etsimällä Windows Mail -ongelmien vianmääritykseen liittyvää aihetta ja lukemalla sitten sähköpostiviestien lähettämisongelmista kertovan osan. Jos tarvitset apua oikeiden palvelinasetusten selvittämisessä, ota yhteyttä sähköpostipalvelusi tarjoajaan.

Hylätty sähköpostiosoite on *******. Aihe '****', Tili: '************', Palvelin: 'mail.inet.fi', Protokolla: SMTP, Palvelimen vastaus: '550 mail not accepted from blacklisted IP address n88.194.**.***]', Portti: 25, SSL-suojattu: Ei, Palvelinvirhe: 550, Virhenumero: 0x800CCC78"


Eli talossamme on useita saman IP-numeron takana olevia käyttäjiä ja jonkun kone lähettää ilmeisesti jonkin verran roskapostia... Voiko smtp.tele.fi lakkaaminen toimimasta johtua samasta ongelmasta ?
Mitä asialle olisi tehtävissä ? Vai johtuuko toimimattomuus vain jostain väliaikaisesta häiriöstä ?
Tietojemme mukaan smtp.tele.fi -palvelimellamme ei ole havaittu tällä hetkellä yleistä häiriötilannetta. Kyseinen palvelin on tarkoitettu yritysliittymillemme, joten voit käyttää lähtevänpostin palvelimena juuri tätä palvelinta.

Ongelman syytä ei ole mahdollista selvittää suoraan viestisi tietojen perusteella. Sinun kannattaa olla yhteydessä asiasta suoraan yrityspuolemme Tekniseen asiakaspalveluun, jota kautta asia pystytään selvittämään tarkemmin ja asiasta voidaan tehdä tarvittaessa vikailmoitus.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Jep,

laitoin kyselyn asiakaspalveluun ja sain vahvistusta epäilyilleni:

Hei,

Ongelmana on jokin haitalliseksi tulkittu sähköpostiliikenne, jota liittymän IP-osoitteesta on lähtenyt. Tilanne näkyy tästä: http://www.trustedsource.org/query/88.194.**.*** Eli osoite 88.194.**.*** listattuna "malicius" tasolla. Tilanne palautuu ennalleen automaattisesti pienellä viiveellä, kun haitalliseksi tulkittu postiliikenne osoitteesta loppuu. Mikäli tilanne ei korjaudu itsestään, roskapostittava kone olisi jäljitettävä ja puhdistettava.

Lisätietoa TrustedSourcen toiminnasta: http://www.trustedsource.org/en/about/faq


Ystävällisin terveisin,

XXXXXXXXXX
TeliaSonera Finland Oyj
Tekninen Yritysasiakaspalvelu


Eli en usko, että tilanne juurikaan itsekseen paranee, koska se on ollut näin jo toista kuukautta. Ja vaikka saastunut kone/koneet jossain välissä puhdistuisi, niin eiköhän joku taas kohta saa ladattua koneelleen jonkin vekkulin saastaohjelman...
En itse ainakaan halua ruveta vastaamaan talomme 22 asunnon virustorjunnasta ja en usko että kukaan muukaan talostamme jaksaa taistella tietoturva-asioista vähemmän perillä olevien ihmisten surffailutottumuksia vastaan ;)

Haluaisinkin kuulla it-ammattilaisiltä keinoista, joilla nämä saastaohjelmat saataisiin kuriin keskitetysti esim. sulkemalla joitain portteja tms.
Ideoita ?

Moderoitu henkilön nimi pois viestistä.

T. Sonera asiantuntijat

Asiaa on selvitetty aiemmin lähettämänne viestin perusteella ja nyt liittymänne kautta on mahdollista saada yhteys smtp.tele.fi -palvelimellemme ja viestin lähetys onnistuu tämän palvelimen kautta normaalisti.

Jos liittymässänne on useampi käyttäjä, mahdollisesti saastuneiden tietokoneiden löytäminen voi olla hankalaa. Yksi vaihtoehto jolla esimerkiksi roskapostin lähtemistä saastuneista tietokoneista voidaan rajoittaa on, että liittymän tcp-portin 25 liikenne estetään kaikille muille palvelimille paitsi smtp.tele.fi :lle. Kaikkiin yritysliittymä -tyyppeihin ei kuitenkaan ole suoraan liittymän puolelta mahdollista tehdä tällaista muutosta.

Yksi vaihtoehto taloyhtiön asukkaiden nettiyhteyksiksi on Sonera Laajakaista Extra -liittymät. Tällöin jokaisella liittymän käyttöön ottavalla asiakkaalla on oma henkilökohtainen liittymänsä, josta hän vastaa. Taloyhtiöön toimitettu Kiinteistöyhteys Kuitu -palvelu mahdollistaa Laajakaista Extra -liittymien toimituksen taloyhtiön asukkaille. Lisätietoja Taloyhtiöille tarkoitetuista palveluista löytyy sivumme kautta.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Hei,

smtp.tele.fi on toiminut nyt muutaman päivän ok.
Täytyy miettiä jotain ratkaisua roskapostituskoneiden varalle jossain vaiheessa. Nykyisessä liittymässämme ei tosiaan ole mahdollisuutta säätää ADSL-reitittimen ominaisuuksia asiakkaan (meidän) puolelta.
Kiitokset joka tapauksessa asian hoidosta !

Vastaa