Skip to main content
Hei. Olen omistanut tuon "8/1" jo vajaan vuoden ja en ole koskaan saanut siitä irti edes sitä 4 download speediä. Lataan tiedostoja 300KB/s max vauhdilla. Onko vika yksinkertaisesti vaan sonerassa vai miksikö noin pienet downloadit? pitääkö 2 vuotta vielä madella noilla vauhdeilla vaiko nostaa tohon 24/1.

http://www.speedtest.net/result/1095226364.png
Sinulla on nopea.
Liittymäni on ollut koko ajan 2-3Mb/s ja lähtevä siinä 0,5-0,6Mb/s. Silläkin nopeudella kyllä sähköpostin tekstejä lukee ja pankissa asioi.
Joskus tietysti olisi mukavaa, kun sivut latautuisivat nopeammin.Mikä siihen auttaisi?
Pitäisikö puhelinkaapeli, modemin (ZyXel P600) ja seinäpistokkeen välistä, lyhentää 1,5 metristä 0,5 metriin?
Auttaisiko verkkokaapelin lyhennys koneen ja modeemin välissä 1,2 metristä 0,4 metriin?
Vai onko jo neljä vuotta täyttävä Aspire E380 ja Win XP jääneet jo junasta, kun ei "bitti lennä"?
Mieluusti kuulisin myös minäkin kokemuksia, onko jotain tehtävissä laitteille.
Tietysti operaattori voisi vahvistaa, mikäli ei ole mahdollista saada kuin sen sopimuksessa luvatun 1/3 nimellisnopeudesta , niin ei tarvitsisi mitään virityksiä kokeilla.
Hei!Sama ongelma,ADSL 8M/1M eikä nopeus 8 hädin tuskin, jopa soneran omalla mittarilla saadaan irti maksimissaan latausnopeus 1,76-1,91m ja lähetys näyttää melkein aina 0.6m????Sitten...
"Jos ongelma on ADSL-modeemin ja -keskittimen välisessä yhteydessä, olisi seuraavista toimenpiteistä huomattava apu vian syyn rajaamiseen:

1. Jos ADSL-modeemin ja puhelinpistokkeen välissä on jatkojohto, poista se käytöstä. Modeemin kuuluu olla kytketty yhdellä kaapelilla suoraan puhelinpistokkeeseen.

2. Testaa toisella ADSL-kaapelilla. Huono kontakti johdon ja liittimen välillä voi hidastaa yhteyttä ja lisätä virheitä liikenteeseen.

3. Testaa toisesesta puhelinpistokkeesta, jos asunnossa pistokkeita useampi kuin yksi. Näin paljastuu mahdollinen huono kytkentä puhelinkaapeleiden haaroituksessa asunnon sisällä.

4. Jos käytössä lankapuhelin, ota lankapuhelin/puhelimet ja mahdolliset muut puhelinlinjaa käyttävät laitteet pois linjoilta (eli kaapeli irti seinästä) ja testaa ADSL-yhteyden nopeus. Muut laitteet kuin ADSL-modeemi tulee olla kytketynä puhelinlinjaan häiriösuodattimen kautta.

5. Testaa toisella ADSL-modeemilla. Modeemi on yhteyden kannalta erittäin tärkeä tekjiä. Vaikka modeemi olisi ennen toiminut moitteetta ja vaikka modeemi olisi uudehko, toisella modeemilla testaaminen on silti tarpeen. "


Miksi minun pitää tarkistaa modeemi , jos kaksi viikkoa sitten tällä samalla modeemin nopeus oli lähes 8m.....
kamivi kirjoitti:
Miksi minun pitää tarkistaa modeemi , jos kaksi viikkoa sitten tällä samalla modeemin nopeus oli lähes 8m.....


ADSL-modeemisi ja puhelinkeskuksesessa sijaitsevan Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveyden perusteella maksiminopeudet ovat tällä hetkellä korkeintaan 2,5/1 Mbit/s luokkaa. Kyseisten laitteiden välinen dataliikenne sisältää myös huomattavasti virhteitä, joten todelliset nopeudet jäävät alhaisemmaksi. Yhteys näyttää nyt siltä kuin siinä olisi huono jatkojohto modeemin ja puhelinpiostokkeen välissä käytössä.

Ennen ADSL-liittymän vikailmoitusta neuvotaan aina testaamaan toisella ADSL-modeemilla. Tämä saattaa monesti liittymän käyttäjästä tuntua turhalta, mutta fakta on että kaikissa ADSL-yhteyteen liittyvissä ongelmissa vika voi olla modeemissa. ADSL-yhteyden toisessa päässä on Soneran dslam eli DSL-keskitin ja toisessa päässä asiakkaan modeemi. Soneran Verkonhallinta pääsee näkemään oman ADSL-keskittimen toiminnan hyvin tarkasti ja pystyy tarvittaessa tekemään muutoksia liittymän konfiguraatioon, mutta linjan toisessa päässä olevaan ADSL-modeemin ei tällaista mahdollisuutta ole. Laajakaistan vian rajaamisessa toisella päätelaitteella eli modeemilla testaaminen on välttämättömyys, sillä se joko ratkaisee ongelman tai rajaa yhden mahdollisen ongelman aiheuttajan pois.

Vastaa