Skip to main content

Sonera 8/1 kivasti katkoo Kotkassa.

  • December 11, 2014
  • 6 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Otsikon mukaisen S:n liittymä alkanut temppuilemaan loppuvuodesta 2010. Silloin parin vikailmoituksen (ja yhtä monen viikon) jälkeen sain paikalle paikallisen puhelinyhtiön asentajan joka soitti että mittailee linjat lähimmasta keskuksesta meille. Tuli sitten paikan päälläkin käymään ja sanoi vaihtaneensa "korttipaikkaa" siellä keskuksessa. Ongelmana olleet SNR-arvot nousivatkin 6/12:sta arvoihin 9/15. Hieman tippui nopeus millä modeemi "lukittuu" linjaan mutta annoin olla kun parempaan ei kuulemma pysty ja oli silti 8062/932. Nyt ongelmat alkoivat uudestaan satunnaisilla pätkimisillä aina säiden vaihdellessa. Nollakelillä varsinkin sateella pätkii ja kovilla pakkasilla samoin. Saan ongelmatilanteissa itse modulaatiota vaihtamalla G.Dmt --> G.Lite linjan pysymään päällä nopeuden kustannuksella. DL tippuu n. 1.5Megaan. Viikko sitten tein mielestäni onnistuneesti vikailmoituksen täällä netissä mutta taisin nähdä unta koska enää en löydä mistään sellaista Soneran sivustoa missä sellaisen voisi taas tehdä. Ohessa kiinnostuneille Telewellin syslogia n. viikon ajalta, voitte katsoa päivämääriä ja kellonaikoja Linesync lost -riveillä. Onkos tuo Sonera-asiantuntijan mielestä hyväksyttävä palvelutaso?

Mar 4 05:31:24 syslog: Linesync lost
Mar 4 05:31:30 syslog: Linesync lost
Mar 4 05:31:36 DHCP client: Broadcast a release
Mar 4 05:31:36 DHCP client: Sending release...
Mar 4 05:31:37 DHCP client: Entering released state
Mar 4 05:31:54 syslog: Linesync achieved
Mar 4 05:31:54 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 8064 kbps
Mar 4 05:31:54 syslog: near-end fast channel bit rate: 0 kbps
Mar 4 05:31:54 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 832 kbps
Mar 4 05:31:54 syslog: far-end fast channel bit rate: 0 kbps
Mar 4 05:32:00 DHCP client: Performing a DHCP renew
Mar 4 05:32:00 DHCP client: Sending discover...
Mar 4 05:32:01 DHCP client: Sending select for 80.xxx.xxx.xxx...
Mar 4 05:32:01 DHCP client: Lease of 80.xxx.xxx.xxx obtained, lease time 43200
Mar 4 05:32:01 dnsmasq[152]: using nameserver 193.210.19.190#53
Mar 4 05:32:01 dnsmasq[152]: using nameserver 192.89.123.231#53
Mar 4 05:32:01 DHCP client: before call UpdateWANIP, unit=0, ip=80.xxx.xxx.xxx
Mar 4 09:32:59 syslog: Linesync lost
Mar 4 10:58:29 syslog: Linesync lost
Mar 4 12:21:03 syslog: Linesync lost
Mar 4 12:34:56 syslog: Linesync lost
Mar 4 15:38:06 syslog: Linesync lost
Mar 4 23:16:53 syslog: Linesync lost
Mar 4 23:18:31 syslog: Linesync lost
Mar 5 04:14:12 syslog: Linesync lost
Mar 5 05:23:29 syslog: Linesync lost
Mar 5 05:25:08 syslog: Linesync lost
Mar 5 07:10:24 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:01:37 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:09:31 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:12:42 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:21:29 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:23:02 syslog: Linesync lost
Mar 5 09:57:02 syslog: Linesync lost
Mar 5 10:57:37 syslog: Linesync lost
Mar 5 10:59:45 syslog: Linesync lost
Mar 5 11:04:51 syslog: Linesync lost
Mar 5 11:44:33 syslog: Linesync lost
Mar 5 12:06:24 syslog: Linesync lost
Mar 5 12:34:46 syslog: Linesync lost
Mar 5 12:38:05 syslog: Linesync lost
Mar 5 14:05:56 syslog: Linesync lost
Mar 5 14:08:20 syslog: Linesync lost
Mar 5 14:51:09 syslog: Linesync lost
Mar 5 15:39:40 syslog: Linesync lost
Mar 5 15:43:08 syslog: Linesync lost
Mar 5 18:41:24 syslog: Linesync lost
Mar 5 23:15:23 syslog: Linesync lost
Mar 6 04:22:58 syslog: Linesync lost
Mar 6 04:45:43 syslog: Linesync lost
Mar 6 12:38:36 syslog: Linesync lost
Mar 6 12:40:21 syslog: Linesync lost
Mar 7 04:15:15 syslog: Linesync lost
Mar 7 07:20:22 syslog: Linesync lost
Mar 7 08:55:34 syslog: Linesync lost
Mar 7 13:40:38 syslog: Linesync lost
Mar 7 15:23:53 syslog: Linesync lost
Mar 7 16:17:12 syslog: Linesync lost
Mar 7 16:18:40 syslog: Linesync lost
Mar 7 16:39:35 syslog: Linesync lost
Mar 7 16:40:45 syslog: Linesync lost
Mar 7 17:08:37 syslog: Linesync lost
Mar 7 18:14:49 syslog: Linesync lost
Mar 7 18:49:19 syslog: Linesync lost
Mar 7 22:01:19 syslog: Linesync lost
Mar 7 22:02:08 syslog: Linesync lost
Mar 7 22:02:57 syslog: Linesync lost
Mar 8 04:03:34 syslog: Linesync lost
Mar 8 10:24:28 syslog: Linesync lost
Mar 8 16:03:04 syslog: Linesync lost
Mar 8 16:04:47 syslog: Linesync lost
Mar 8 17:43:23 syslog: Linesync lost
Mar 8 18:17:25 syslog: Linesync lost
Mar 8 19:16:10 syslog: Linesync lost
Mar 9 04:23:50 syslog: Linesync lost
Mar 9 04:32:02 syslog: Linesync lost
Mar 9 05:36:33 syslog: Linesync lost
Mar 9 05:37:22 syslog: Linesync lost
Mar 9 05:38:11 syslog: Linesync lost
Mar 9 15:26:51 syslog: Linesync lost
Mar 9 15:34:49 syslog: Linesync lost
Mar 9 19:43:05 syslog: Linesync lost
Mar 10 09:53:21 syslog: Linesync lost
Mar 10 16:11:13 syslog: Linesync lost
Mar 10 16:11:20 DHCP client: Broadcast a release
Mar 10 16:11:20 DHCP client: Sending release...
Mar 10 16:11:20 DHCP client: Entering released state
Mar 10 16:11:38 syslog: Linesync achieved
Mar 10 16:11:38 syslog: near-end interleaved channel bit rate: 4992 kbps
Mar 10 16:11:38 syslog: near-end fast channel bit rate: 0 kbps
Mar 10 16:11:38 syslog: far-end interleaved channel bit rate: 800 kbps
Mar 10 16:11:38 syslog: far-end fast channel bit rate: 0 kbps
Mar 10 16:11:45 DHCP client: Performing a DHCP renew
Mar 10 16:11:45 DHCP client: Sending discover...
Mar 10 16:11:45 syslog: vc=0: change the peak rate

6 kommenttia

  • March 10, 2011
Legendaarista, ei voi muuta sanoa, ei oo vastauksia näkyny hetkeen täällä ;D

  • March 10, 2011
Yllätys, jos ees vähän piristäs ku ei voi muute auttaa =)

  • March 10, 2011
:D

  • March 11, 2011
Vähän lisää kommenttia itse itselleni. Pätkiminen loppui kuin seinään kun nopeus tippui kahdeksasta megasta viiteen. Nyt askarruttaakin että tuoko se oli se Soneran reaktio vikailmoitukseen. Nyt sitten maksan reilut 40e/kk viiden megan liittymästä vai? No määäräaikainen soppari loppuu toukukuun lopussa ja testissä on käyneet kaikkien operaattoreiden mokkulat. Omalla kohdallani DNA osoittautui parhaaksi, Saunalahti kakkosena ja Tele/Telia/Sonera peränpitäjänä. DNA:n mokkula antaa ping 35ms/DL 5.78/UL 1.78 ja maksaa sen 15e/kk. Toki suorituskyky vaihtelee kuormituksen mukaan mutta liki kahden viikon mittausten aikana olen todellut että ei se tuosta paljon heittele. Ja jännä juttu: EI PÄTKI YHTÄÄN!

http://www.bitworks.fi/Speedtest.jpg

Lainasin kaverin Telewellin 510:n, pävitin firmiksen ja kokeilin. Sama 4992/800.

  • March 11, 2011
Itseni kanssa taas täällä keskustelen, mut jos vaikka joku muukin lueskelee. Kävin huvikseni taas tekemässä vikailmoituksen kun löysinkin sen lomakkeen sieltä "omat sivut" osiosta.

"Kahdeksan megan yhteys on tippunut viiden megan yhteydeksi (kun valitin yhteyden jatkuvasta pätkimisestä??) Onneksi DNA:n mokkula toimii vastaavalla nopeudella eikä maksa kuin 15e/kk. Laittakaa se asentaja kiipeemään tuonne talon vieressä olevaan tolpaan ja vaihtamaan se tolpan ja talon välinen kupari. Joko se on venynyt tai siellä on vettä koska aina kostealla ilmalla (tai pakkasella) se pätkiminen vaivaa."

Ei tuossa viiden megan yhteydessä sinänsä mitään valittamista muuta ole kuin hinta. Jos sovitaan että pidetään tämä yhteys tuossa 5/1:ssä ja maksan siitä 25e/kk ilman määräaikaisuuksia. Eiks kuulosta reilulta? Joku teistä Sonera-asiantuntijoista voi viedä asian eteenpäin laskutukseen. Muuten nimittäin katkeaa pitkäaikainen asiakkuus 31.5.2011. Ai niin, hommaan pitää tulla kuittaus viikon sisällä että ehdin palauttaa DNA mokkulan ennen kuin 14vrk:n kokeiluaika menee umpeen.

Viikonlopputerveisin
Kotkanpoika

  • March 15, 2011
Vastaamme viesteihin aihealueittain aikajärjestyksessä. Ketjuun kommentointi siirtää sen aina uusimmaksi ja vastausjonon hännille.

pso64: Liittymäsi ADSL-yhteyden katkominen on saatu loppumaan kaistanleveyttä rajoittamalla. Nopeus on edelleen ADSL-palvelukuvauksen mukainen 8/1M-nopeusluokan liittymälle.