Skip to main content

Sonera DNS

  • December 11, 2014
  • 8 kommenttia
  • 35 katselukertaa

Voiko koneessani olla vikaa vai voiko vika olla soneran palvelimissa, kun ei toimi selain jos dns haku on automaattisella?
Esim googlen antamilla(8.8.8.8) selain toimii.. Muut nettiä käyttämät ohjelmat kuitenkin toimivat normaalisti oli dns osoite mikä tahansa.. Asun Tampereella

8 kommenttia

  • January 21, 2010
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, että mikä IP-osoite ilmestyy DNS-palvelimen osoitteeksi jos DNS-haku on määritetty automaattiseksi. Jotkut haittaohjelmat muuttavat nimipalvelinasetuksia käyttäjän huomaamatta, joten kannattaa tutustua tähän Viestintäviraston ohjeeseen.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu

  • January 21, 2010
DNS-palvelimet . . . . . . . . . : 192.168.0.254

Tommoset on mun vastaavas kohas olevat automaattihaulla. Ja tällä hetkellä selain toimii.

Edit: Nyt ei taaskaan toimi ja myöskään messenger ei toimi.. Vaihdoin dns osoitteen taas 8.8.8.8 ja kaikki rupes toimimaan..

Toisessa koneessa(wlan) ei myöskään toimi ja siinä verkkoyhteys on "vain paikallinen" samaan aikaan kun dns haetaan siitä koneesta automaattisesti.

  • January 22, 2010
IP-osoite 192.168.0.254 on sisäverkon IP-osoite eli tämä osoite on todennäköisesti lähtöisin käytössäsi olevalta modeemi- tai reititinlaitteelta, joka toimii tällä hetkellä DNS-palvelimena.

Ongelma voi olla esimerkiksi päätelaitteeseesi tai sen asetuksiin liittyvää. Laitteen asetuksista kannattaa ainakin tarkistaa, onko sinne määritelty tällä hetkellä jotkin kiinteät DNS-osoitetiedot ja ovatko nämä tiedot meidän osoitteitamme.

Suosituksena on, että tietokone tai käytössä oleva päätelaite hakee DNS-asetukset automaattisesti DHCP-palvelimeltamme, mutta modeemille tai tietokoneelle voi tarvittaessa määritellä käyttöön myös kiinteät DNS-osoitteemme. Näillä ohjesivuillamme on listattu eri nimipalvelintemme (DNS) osoitetietoja.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

  • January 22, 2010
Modeemin asetuksissa heti etusivulla lukee Ensisijainen nimipalvelinen: 192.89.123.231, mutta kuitenkin sivulla mistä pystyy säätää sitä on arvot tyhjillään ja toiminto pois päältä.

  • January 22, 2010
192.89.123.231 on Soneran nimipalvelin eli on nähdäkseni oikea IP, vaikka ei Ohjeet ja vinkit - sivun DNS-palvelimien listassa olekaan mainittuna.

Mikä liittymätyyppi on kyseessä ja mitä verkkolaitteita siinä on käytössä?

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

  • January 22, 2010
24/1 ja TW-EA510 v3(b)

  • January 25, 2010
En tiedä liittyykö tähän ongelmaan, mutta kun avaan toisen koneen jossa netti langattomalla ni tähän koneeseen ilmestyy toinen verkko tuonne oikealle alas "yhteys muodostettu kohteeseen" samalla kuitenkin ku suljen sen ni sulkeutuu alkuperäinenkin..
Toisessaa koneessa ku kirjottaa komentoriviin ipconfig niin siihen ilmestyy niin paljon tunnelisovitin yhteyksiä ettei itse ipconfig tiedot edes mahtu koko ikkunaan vaikka rullaan ihan ylös..

  • January 25, 2010
Hieman kuullostaa siltä, että tietokoneesi verkkoyhteyksissä olisi jotain ylimääräistä. Jos käytät sillä tietokoneella yhteyttä vain WLAN:in kautta, ei Windowsin verkkoyhteyksissä tarvitse olla käytössä muuta kuin kyseinen verkkosovitin. Mahdolliset muut sovittimet saa poistaa käytöstä eli "sammuttaa" Windowsista.

Jos varsinainen ongelman syy jää ADSL-modeemiin, saattaisi laitteen resetointi tehdasasetuksille auttaa. Haittapuolena tässä on se, että tällöin myös itse asetettu WLAN-salaus häviää ja se on määritettävä uudelleen.

Toinen vaihtoehto on, että tietokoneiden verkkoyhteyksissä on jotain väärin. Ainoa mitä yhteys tarvitsee toimiakseen on verkkosovitin (langallinen ethernet tai langaton WLAN) ja siinä automaattinen IP-osoitteen haku käytössä. Tästä ohjeesta Ohjeet ja vinkit - sivuilla saattaisi olla hyötyä.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu