Skip to main content
Yritin tuossa muutama kuukausi sitten kysellä SIM-lukituksen poistokoodia puhelimelleni, mutta ette suostuneet sitä antamaan. Tilanne on se, että kaikki kuukausimaksut (puhelin + liittymä) on 100% maksettu, laskuja ei tule enää kotiin, liittymää ei enää käytetä. Ongelma löytyy siitä, että sopimusajasta on kulunut vasta 21kk/24kk.

Olisin halunnut myös pitää saman numeron kun vaihdon operaattoria, mutta tämäkään ei onnistunut... VAIKKA liittymä Soneralla ei ole edelleenkään käytössä.

Minun olisi pitänyt maksaa 100e "sakkomaksu" jos olisin halunnut SIM-lukituksen poistokoodin. Eikö tuo ole vähän naurettavaa pyytää noin isoa summaa, kun itse puhelinkin on nykyään tuon arvoinen? Olen siis maksanut puhelimen kokonaan, mutta silti minä en saa sitä käyttää niin kuin itse haluan. Onko tämä täysin lakien mukaista?

Täytyy sanoa että tämä ei ole muuta kuin vittuilua ja rahastuksen yritystä Soneran puolelta, ja en varmasti tule olemaan teidän asiakas enää koskaan.

Olette saaneet kaikki sopimukseen kuuluneet maksut, en ole teille enää mitään velkaa, mutta en silti saa puhelinnumeroani tai puhelinta sellaiseen käyttöön kun haluan, kiitos teidän. Ymmärrän, että sopimus on sopimus, mutta tässä tapauksessa edes Sonera ei hyödy tilanteesta, vaan tästä on pelkästään haittaa (entiselle) asiakkaalle.
Kytkysopimus on aina määräaikainen (12 tai 24 kk), mikä tarkoittaa, ettei liittymää ole mahdollista irtisanoa eikä siirtää toiselle operaattorille määräaikaisen sopimuskauden aikana.

Määräaikainen sopimus koskee vain liittymää ja puhelinta, liittymän lisäpalveluja (esim. puhe- ja tekstiviestipaketteja) on mahdollista muokata sopimuskauden aikana. Puhelin on sopimuskauden ajan SIM-lukittu, eli toimii ainoastaan Soneran SIM-korteilla.

Jos kuitenkin haluat purkaa sopimuksen ja saada myös SIM-lukituksen auki, se on mahdollista maksamalla mainitsemasi 100 euron irtisanomismaksu. Lisäksi tulee maksettavaksi jäljelle jäävä osuus laitteen sopimuksentekohetken mukaisesta suositushinnasta sopimuksen purkuhetkeen mennessä maksamistasi laitemaksuista.

Kyseinen 100 euron irtisanomismaksu on siis aina sama, riippumatta jäljellä olevasta sopimuskaudesta. Sen sijaan laitemaksuja on aina vähemmän maksettavana mitä lähempänä sopimuskauden loppu on.

Kirjoituksestasi ei käynyt ilmi, miksi haluat purkaa sopimuksen näin loppumetreillä. Onhan liittymäsi ja sen mahdolliset lisäpalvelut kuitenkin käyty läpi, kun olet ollut yhteydessä asiakaspalveluumme?

Ohjeista ja Vinkeistämme löytyy tarvittaessa lisää tietoa puhelin- eli kytkysopimukseen liittyen.

Vastaa