Skip to main content
Olen tässä viimeiset 6kk kärsinyt World of Warcraft -nimisessä pelissä jatkuvista yhteyden pätkimisistä. Ongelmien alkaminen ajoittuu kutakuinkin samoihin aikoihin Soneran Extra -palveluun liittymiseni kanssa.

Kyseessä on hyvin kausiluontoinen ongelma, joka esiintyessään poikkaisee yhteyteni pelipalvelimelle (peli ilmoittaa, että "You have been disconnected from the server"). Sama ongelma on vaivannut useaa pelaajaa, ja olen nyt kokeillut käytännössä jokaista pelinkehittäjän ja muiden pelaajien tarjoamia ratkaisua. Viimeisenä ongelmanaiheuttajana mainitaan internet-palveluntarjoajat, joista jotkut ovat hoitaneet huonosti omat yhteytensä pelipalvelimille.

Olen siis itse kokeillut aivan jokaista mahdollista ratkaisua, tuloksetta. Olen poistanut nk. kolmannen osapuolen ohjelmat (nk. addonit) pelistä, päivittänyt koneen verkkoajurit, rajannut tiedonsiirtoa (koska yksi teoria oli, että suuret datapaketit voisivat jumittaa tiedonsiirron hetkellisesti), sulkenut kaikki muut nettiä käyttävät ohjelmat, kokeillut toista ADSL modeemia (ennen oli käytössä toimittamanne Thomson, nykyään A-linkin RR24AP) ja poistanut pelin levyltä ja asentanut uudelleen.

Kuten sanottu, kyseessä on kausiluontoinen ongelma, joka saattaa pysyä poissa jopa viikon kerrallaan, mutta esiintyessään tekee pelin pelaamisen täysin mahdottomaksi. Esimerkiksi tänään yhteys katkesi joka 10. minuutti, ja viime viikolla joka 2. minuutti. Ongelma näyttäisi esiintyvän useammin klo 22 jälkeen, mutta on se vaivannut aikaisemminkin päivällä.

Mainittakoon vielä kerran, että tätä ongelmaa ei esiintynyt edellisellä palveluntarjoajallani (Welho). Kenelläkään muulla peliä pelaavalla tutullani ei ole vastaavanlaista ongelmaa, eivätkä he ole Soneran asiakkaita. Uskon kuitenkin, että Soneran asiantuntijat voivat tämänkin ongelman ratkaista.

Liitän tähän vielä pathping-komennolla saamani tiedot peliserverille, jotta voisitte helpommin löytää ongelman aiheuttajan:


Tracing route to host-87.wow-europe.com i80.239.179.87]
over a maximum of 30 hops:
0 Kone.home.network .10.0.0.3]
1 dsldevice.home.network >10.0.0.2]
2 dsl-hkibrasgw2-ff60c300-1.dhcp.inet.fi n88.195.96.1]
3 141.208.151.62
4 hkicore1-e-1-2-0.datanet.tele.fi B141.208.12.97]
5 hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi t141.208.8.10]
6 hls-b2-link.telia.net -213.248.75.17]
7 s-bb1-link.telia.net l80.91.251.33]
8 ffm-bb1-link.telia.net -80.239.147.174]
9 prs-bb1-link.telia.net b80.91.246.209]
10 prs-b1-link.telia.net -80.91.247.57]
11 prs-tc-i1-link-telia.net b80.91.250.30]
12 80-239-174-106.customer.teliacarrier.com t80.239.174.106] reports: Destination net unreachable.

Computing statistics for 300 seconds...
Source to Here This Node/Link
Hop RTT Lost/Sent = Pct Lost/Sent = Pct Address
0 Kone.home.network B10.0.0.3]
0/ 100 = 0% |
1 0ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% dsldevice.home.network 10.0.0.2]
0/ 100 = 0% |
2 7ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% dsl-hkibrasgw2-ff60c300-1.dhcp.inet.fi /88.195.96.1]
0/ 100 = 0% |
3 7ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% 141.208.151.62
0/ 100 = 0% |
4 6ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% hkicore1-e-1-2-0.datanet.tele.fi 141.208.12.97]
0/ 100 = 0% |
5 13ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi s141.208.8.10]
0/ 100 = 0% |
6 9ms 1/ 100 = 1% 1/ 100 = 1% hls-b2-link.telia.net >213.248.75.17]
0/ 100 = 0% |
7 18ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% s-bb1-link.telia.net /80.91.251.33]
0/ 100 = 0% |
8 42ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% ffm-bb1-link.telia.net 80.239.147.174]
0/ 100 = 0% |
9 54ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% prs-bb1-link.telia.net 80.91.246.209]
0/ 100 = 0% |
10 50ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% prs-b1-link.telia.net >80.91.247.57]
0/ 100 = 0% |
11 48ms 0/ 100 = 0% 0/ 100 = 0% prs-tc-i1-link-telia.net 180.91.250.30]
100/ 100 =100% |
12 --- 100/ 100 =100% 0/ 100 = 0% Kone 00.0.0.0]

Trace complete.
Lähettämiesi testitulosten perusteella on vaikea suoraan päätellä mistä ongelma voi johtua. Ongelman selvitystä hankaloittaa myös se, jos häiriötä on ilmennyt pelissä vain ajoittain.

En näe asiassa muuta vaihtoehtoa kuin sen, että tekisit liittymästä tarvittaessa vikailmoituksen vikapalveluumme, jos vastaavaa häiriötä vielä ilmenee pelissä.

Vikailmoitus on mahdollista jättää, esimerkiksi Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeen kautta. Vikailmoituksen lisätietoihin kannattaa tällöin myös lisätä esimerkiksi pathping-komennon tulos palvelimelle ajalta jolloin ongelmaa on ilmennyt ja tietoja pätkimisen ilmenemisajoista.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa