Skip to main content
Hei,

Käytössäni on 10/2mbit sonera laajakaista extra. Ongelmat alkoivat 16.6.2010 kun uudelleenkäynnistin toisen koneeni jossa käyttöjärjestelmänä on linux debian etch. Langattomassa verkossa oman adsl-modeemin sisäverkon ip:n saanut kone menee verkkoon hienosti ja modeemi saa ulkoisen ip:n hienosti mutta sillatun yhteyden takana oleva debian etch kone saa ip-osoitteen 10.41. verkosta joka ilmeisesti on liittymän tilausta varten tehty soneran "sisäverkon" ip-osoitealue? Minkä takia moinen ip-osoite sillatun yhteyden takaa tulee? Ainoa sivu minne linuxillani pääsen on www4.sonera.fi palvelun tilaus ym sivu. Tämä siis jo toimivassa liittymässä josta pääsee verkkoon NAT:n takana olevilla koneilla.

Käytössä siis konsolipohjainen käyttöliittymä jonka lynx-selaimelle tuo www4.sonera.fi sivu ei toimi oikein ja näyttäisi siltä etten voi tuota sivua ohittaa (tämän tehtyä ilmeisesti, verkko uusisi uuden julkisen IP:n?)

DHCP-palvelin antaa siis osoitteeksi 10.41.40.167 osoitteen jolla en pääse minnekkään muualle kuin tuonne soneran sivulle.
Kieltämättä hieman mystinen tapaus, jos kerran olet varmistanut että adsl-modeemisi saa verkosta julkisen ip-osoitteen ja tietokone varmasti ottaa yhteyden omaan langattomaan tukiasemaasi. Tämä hieman nimittäin kuulostaa siltä, että langaton yhteys toimii jonkun toisen asukkaan liittymässä ja omaa extra-liittymääsi ei ole aktivoitu.

Et ole lisännyt asiakas- tai liittymänumeroasi tietoihisi, joten en pääse tarkistamaan tilannetta. Sinun kannattaa ottaa yhteyttä vikapalveluumme asian tarkistamiseksi. Vikapalveluumme saat yhteyden joko Omien sivujen vikalomakkeella, mikäli sinulla vain on tunnukset Omille sivuille, tai soittamalla numeroon 0206 90101.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Varmuudella voin sanoa että langaton verkko johon olen yhteyden saanut on oma telewellin adsl-modeemini.

Ongelmallisella koneellani havaitsin ohjelmistovirheestä (bugista) johtuvan prosessien ylikuormituksen (etätyöpöytä->kirjautuminen->kymminiä istuntoja purkamatta), voiko tällainen näkyä teidän päästä saastuneena koneena? Jos voi, onko mahdollista että tämä tietty kone on pistetty niinsanotulle mustalle listalle? Eli adsl-modeemin ip-osoite jatkaa toimintaansa mutta toinen julkisella ip:llä varustettu kone on joutunut tällaiselle rajoitetulle yhteydelle?
Tästä ei ainakaan ole kyse. Jos jokin kone liittymässä saastuu, suljetaan koko liittymä. Sinun kannattaa nyt ottaa yhteyttä vikapalveluun, jotta voimme varmistaa että liittymä toimii niin kuin pitää.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa