Skip to main content

Sonera Extra Thomson TG789vn reititin

  • December 11, 2014
  • 30 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Hei,

Toivottavasti tämä on oikea alue, koska alkoi tässä neljättä tuntia säätäessä tuo boksi (olettaisin syyn olevan boksissa) hieman ottamaan päähän.

Minulla on kotona virtualisoitu palvelin, jolla on 2 Windows serveriä sekä linux. No, jonkin takia kotiin tullessani koko verkko oli sekaisin, ja ajattelin samalla muuttaa kaikkien avaruudet kuntoon (koska ennen käytössä oli Elisa Viihde, niin avaruus oli 192.168.0.0/24. Staattiset osoitteet olivat siis vanhassa avaruudessa). No, ei tässä mitään, yksinkertainen homma.

Paitsi että nyt kun kaikki laitteet ovat Thomsonin takana, niin tuntuu että yhteys pätkii aivan jatkuvasti. Koneet eivät tunnistu nimellä (vaikka Thomsonin käsittääkseni tämä pitäisi mahdollistaa), RDP yhteydet tippuvat jatkuvasti, ja jopa SSH:lla on vaikeuksia pysyä pystyssä.

Olisiko tuohon boksiin siis jotain tapaa tappaa DHCP täysin (kyllä joku kolmesta palvelimesta voi IP:tkin antaa, kun yhdellä AD-palvelin jo pyörii valmiiksi)? Jos sen sammuttaa hallinnasta, niin ainoa muutos näyttää olevan että osoite annetaan vain tunniksi (edelleenkin samasta avaruudesta, joten ei paljoa auta).

Wippies-boksissa ei paljoa ollut ominaisuuksia, mutta sillä sentään verkkoyhteydet toimivat.

30 kommenttia

  • December 27, 2010
Haluatko sisäverkkoon kiinteät IP-osoitteet vai mistä on kyse?

  • December 27, 2010
Tapio kirjoitti:
Haluatko sisäverkkoon kiinteät IP-osoitteet vai mistä on kyse?


Sisäverkkoon tarvitsisi ensisijaisesti saada DNS-palvelimeksi (ensisijaiseksi sellaiseksi) AD-palvelin. Toki olisi mukava myös saada sillattua yhteys jollekkin koneelle reitittimen takana, mutta tämä on muutamassa ketjussa todettu mahdottomaksi.

Eli siis ko. reitittimen DHCP olisi mukava, jos sitä voisi itse säätää. Edes tuon DNS:n osalta, mutta mieluusti kaikilta osin.

  • January 3, 2011
hifi kirjoitti:
Eli siis ko. reitittimen DHCP olisi mukava, jos sitä voisi itse säätää. Edes tuon DNS:n osalta, mutta mieluusti kaikilta osin.


Soneran Thomson TG789 - palvelureitittimen ohjelmisto ei ole siinä määrin vapaasti muokattavissa kuin jos kyseessä olisi asiakkaan oma laite. Jää itse kunkin oman harkinnan varaan onko Sonera toimittama Thomson TG789vn oikea laite omiin käyttötarkoituksiin.

  • January 3, 2011
Tapio kirjoitti:
[quote="hifi":vorrj9mw]Eli siis ko. reitittimen DHCP olisi mukava, jos sitä voisi itse säätää. Edes tuon DNS:n osalta, mutta mieluusti kaikilta osin.


Soneran Thomson TG789 - palvelureitittimen ohjelmisto ei ole siinä määrin vapaasti muokattavissa kuin jos kyseessä olisi asiakkaan oma laite. Jää itse kunkin oman harkinnan varaan onko Sonera toimittama Thomson TG789vn oikea laite omiin käyttötarkoituksiin.[/quote:vorrj9mw]

Toisista ketjuista olen saanut käsityksen, että kotiTV ei ilman ko. palvelureititintä toimi. Toki jos KotiTV:n saa toimimaan ilman tuota palvelureititintä, niin sitten pystyisi rakentamaan verkon kuten itse haluaa (kun kuitenkin huoneistoon yhteys tulee ethernetillä).

Ja mielestäni on harhaanjohtavaa puhua "ohjelmiston muokkaamisesta", kun käytännössä kyseessä on konfiguraatioiden muokkaus (jotka hassusti ovat lukittu muutenkin; mitä hyötyä Sonera saa ettei voi sallia esim. käyttäjien määrittää omia haluamiaan sisäverkon avaruuksia?).

  • January 5, 2011
hifi kirjoitti:
Toisista ketjuista olen saanut käsityksen, että kotiTV ei ilman ko. palvelureititintä toimi. Toki jos KotiTV:n saa toimimaan ilman tuota palvelureititintä, niin sitten pystyisi rakentamaan verkon kuten itse haluaa (kun kuitenkin huoneistoon yhteys tulee ethernetillä).


Koti TV:n multicast-lähetys vaatii toimiakseen Soneran toimittaman palvelureitittimen. Jos Thomson TG789 ei sovellu täysin käyttötarkoituksiisi ja talossa on ethernet-verkko, on sinulla mahdollisuus käyttää myös toista ethernet-reititintä Laajakaista Extra - liittymässä. Thomson voi olla kytkettynä lähellä TV:tä olevaan datapistokkeeseen ja muu reititin vaikka huoneistojakamossa. (Tämä vastaus ei pidä paikkaansa kahden ethernet-reitittimen suhteen. Katso korjattu versio alempaa tästä ketjusta. T: Tapio)

hifi kirjoitti:
Ja mielestäni on harhaanjohtavaa puhua "ohjelmiston muokkaamisesta", kun käytännössä kyseessä on konfiguraatioiden muokkaus (jotka hassusti ovat lukittu muutenkin; mitä hyötyä Sonera saa ettei voi sallia esim. käyttäjien määrittää omia haluamiaan sisäverkon avaruuksia?).


En tiedä tarkkoja syitä miksi mitäkin kohtaa modeemin hallinssa on käyttäjältä rajoitettu/estetty, mutta tärkeimpänä syynä asiassa on kuitenkin se, että laitteen asetukset on Koti TV:lle spesifikoitu ja vapaa muokattavuus johtaisi siihen, että osa käyttäjistä muuttaisi Koti TV:lle tärkeitä asetuksia ja tuloksena olisi "vika Koti TV:ssä".

  • February 11, 2011
Tulipa vaan mieleeni kun puhuttiin thomsonista.
Todennäköisin syin noita asetuksia ei pääse koplaamaan, jotta sonera ei olisi vastuussa mahdollisten laittomien servereiden asennuksesta.
Mun mielestä ongelma ei pitäis olla niin ihmeellinen jos sisäverkkokaapelointi on cat6?
Joku halpa kytkin väliin niin pääset tosta ongelmasta, laitat palomuuri -servot sen taakse ja annat thomsonin tuottaa näitä koti-tv nautintoja.
Ihmeelliseltä kuulostaa kyllä nämä hommat, koska normaaleja ADSL-boxejakin voi viritellä, miksei VDSL ja SHDSL -boxejakin, tosin ne eivät ole soneran "osaamista" noi synkroniset modeemi olleet koskaan.
-Olli-

  • February 11, 2011
orma kirjoitti:
Tulipa vaan mieleeni kun puhuttiin thomsonista.
Todennäköisin syin noita asetuksia ei pääse koplaamaan, jotta sonera ei olisi vastuussa mahdollisten laittomien servereiden asennuksesta.
Mun mielestä ongelma ei pitäis olla niin ihmeellinen jos sisäverkkokaapelointi on cat6?
Joku halpa kytkin väliin niin pääset tosta ongelmasta, laitat palomuuri -servot sen taakse ja annat thomsonin tuottaa näitä koti-tv nautintoja.
Ihmeelliseltä kuulostaa kyllä nämä hommat, koska normaaleja ADSL-boxejakin voi viritellä, miksei VDSL ja SHDSL -boxejakin, tosin ne eivät ole soneran "osaamista" noi synkroniset modeemi olleet koskaan.
-Olli-


Edelleen omaa viestiäni lainaten, toi koti-tv boxi (meillä on motorolan joku härpäke) on eräänlainen pieni tietokone, jossa lienee jonkinlainen linux-pohjainen ohjelmisto, joten taitava kaveri käyttää sitä johonkin muuhun, mikäli nyt ylipäänsä joku jaksaa nähdä vaivaa tuollaisesta.
Syyt taitavat olla kuitenkin tuossa, sanoi sonera mitä tahansa...pesevät kätensä...

  • February 14, 2011
Tapio kirjoitti:
Koti TV:n multicast-lähetys vaatii toimiakseen Soneran toimittaman palvelureitittimen. Jos Thomson TG789 ei sovellu täysin käyttötarkoituksiisi ja talossa on ethernet-verkko, on sinulla mahdollisuus käyttää myös toista ethernet-reititintä Laajakaista Extra - liittymässä. Thomson voi olla kytkettynä lähellä TV:tä olevaan datapistokkeeseen ja muu reititin vaikka huoneistojakamossa.


Tässä on allekirjoittaneella päässyt ajatus karkaamaan. Soneran toimittama Thomson TG789vn täytyy olla verkosta päin katsottuna ensimmäisenä päätelaitteena, jotta Koti TV:n multicast-lähetys tulee läpi. Thomsonin voisi sijoittaa huoneistojakamoon ja kytkeä sen yhdestä LAN-liittimestä kaapeli siihen huoneistojakamon RJ-45 pistokkeeseen, jonka kaapelin toinen pää on lähellä Motorola IPTV-digiboxin sijoituspaikkaa.

Thomsonin yhteen LAN-liittimeen voi kytkeä jokin ethernet- tai WLAN-yhteyttä jakavan laitteen, ellei TG789vn omat ethernet- ja WLAN-sisäverkot ole käyttötarkoituksiin sopivat.

  • March 15, 2011
Tapio kirjoitti:
Soneran toimittama Thomson TG789vn täytyy olla verkosta päin katsottuna ensimmäisenä päätelaitteena, jotta Koti TV:n multicast-lähetys tulee läpi. (...) Thomsonin yhteen LAN-liittimeen voi kytkeä jokin ethernet- tai WLAN-yhteyttä jakavan laitteen, ellei TG789vn omat ethernet- ja WLAN-sisäverkot ole käyttötarkoituksiin sopivat.


Ongelma: Minulla on tällä hetkellä Thomson TG789vn kiinni puhelinpistokkeessa ja sekä LAN portit että WLAN yhteys toimivat hienosti. Televisio sijaitsee toisessa huoneessa, samoin kuin pöytäkone, jota mielelläni käyttäisin piuhan päässä eikä WLANin yli. Tässä toisessa huoneesa ei ole lähimainkaan ensimmäistäkään puhelinpistoketta.

Nykyinen tilanne: Kytkin Thomsonin LAN-porttiin A-Link PA200AV sähköverkkoadapterin, ja toisen samanlaisen olohuoneeseen tietokoneen ja television läheisyyteen. Sekä KotiTV että tietokoneen liikenne toimivat hienosti yhteyden yli, ja yhteyden tekninen laatu pysyy oikein hienona. Tämän yrityksen ongelma on se, että sähköverkkoadapterissa on vain yksi ulostulo, eli TV [u:3drypp5a]ja[/u:3drypp5a] tietokone eivät mahdu samaan aikaan kytkentään.

Ratkaisuyritykseni: Pistin sähköverkkoadapterin jatkoksi olohuoneeseen Buffalo WHR-HP-G54 AirStationia. Kirjoitan tätä viestiä virityksen läpi, tietokoneen yhteys toimii siis kivasti ja edelleen tekninen laatu on oikein kiva, mutta KotiTV pysyy pimeänä.

Kysymys: Onko Thomsonin ja KotiTV:n välissä mahdollista käyttää toista reititintä?

  • March 17, 2011
Werewolf kirjoitti:

Kysymys: Onko Thomsonin ja KotiTV:n välissä mahdollista käyttää toista reititintä?


Ei ole, mutta saattaa toimia jos muutat Buffalon siltaavaksi (bridge). Muutos onnistuu ilmeisesti Buffalon pohjassa olevasta kytkimestä, mutta kannattaa varmistaa laitteen käyttöohjeesta vaatiko siltaavaksi muuttaminen muita toimenpiteitä.

Kerro saitko Koti TV:n toimimaan Buffalon läpi.

  • March 27, 2011
Moro!

Sellaista ongelmaa laitteen kanssa, että ilmeisesti laitteeseen tulee täysi 100/10 (modeemin konfeissa), mutta siitä eteenpäin tulee lankaa pitkin 30/10 ja langattomasti 15/10. Missäköhän vika voisi olla? Kaksi vikailmoitusta tehty ja ilmoituksena tullut, että toimii hienosti. Kolmas vikailmoitus sisällä. Testattu kahdella modeemilla ja parilla tietokoneella sekä iPodilla ja PS3:lla. Testattu molemmista puhelinpistokkeista. Haluaisin saada liittymän toimimaan kunnolla oman mielenrauhan vuoksi. Todellisuudessa ei tarvetta noin suurille nopeuksilla. En ymmärrä miksei modeemi anna kaikkea ulos...

  • March 28, 2011
Kalenkki kirjoitti:
Moro!

Sellaista ongelmaa laitteen kanssa, että ilmeisesti laitteeseen tulee täysi 100/10 (modeemin konfeissa), mutta siitä eteenpäin tulee lankaa pitkin 30/10 ja langattomasti 15/10. Missäköhän vika voisi olla? Kaksi vikailmoitusta tehty ja ilmoituksena tullut, että toimii hienosti. Kolmas vikailmoitus sisällä. Testattu kahdella modeemilla ja parilla tietokoneella sekä iPodilla ja PS3:lla. Testattu molemmista puhelinpistokkeista. Haluaisin saada liittymän toimimaan kunnolla oman mielenrauhan vuoksi. Todellisuudessa ei tarvetta noin suurille nopeuksilla. En ymmärrä miksei modeemi anna kaikkea ulos...


itselläni ollut samaa ongelmaa. tänään sain uuden modeemin(thomsonin) joka toimii aivan samanlailla.
asentaja kävi mittaamassa kotonani ja 80M tuli seinästä ja modeemin jälkeen 30.
asentajien mukana oli erimerkkinen modeemi joka toimi sillä nopeudella mitä seinästä tuli.
onko näiden thomssonien tarkotus edes toimia kovemmilla nopeuksilla?
jos ei niin miksi liittymä on sitte 100/10?tai miksi ei anneta semmoista modeemia joka toimisi täysillä nopeuksilla?

  • March 28, 2011
"Kiva" kuulla etten ole yksin ongelmani kanssa. Tätä vähän epäilinkin ettei omissa laitteissa vikaa ole. Mikäköhän sitten olisi sellainen toimiva yhdistelmä, että saisi joskus sen täyden tehon irti? Silloin ei tietenkään enää IPTV toimisi. Se on kumma juttu, kun varmasti Soneralla tiedetään laitteen ongelmista, mutta asiakasta ei auteta kuin maksusta. Se on kiva maksaa liittymästä täysi hinta, mutta saada vain osa kapasiteetista. Itselläni liittymä on niin halpa ettei jaksa stressata, vaan odotan nyt, että joku vastaa jossain mitä voin tehdä. Auta armias, jos maksaisin tästä kurasta edes hieman enemmän, niin liittymää ei enää olisi ja mustan jätesäkin sisällöstä ei osaisi erottaa, että kuuluuko tämä komponentti modeemiin vaiko digiboxiin...

  • March 29, 2011
No niin. Nyt viimeisin vikailmoitukseni on käsitelty ja vastauksena sain lämpimät kiitokset yhteyden otostani. Sehän ratkaisikin ongelmani täysin. Tarjottiin Helpsonin maksullista apunumeroa. Mikä *voimasana* siinä on ettei kunnon modeemia löydy, jolla ongelma ratkeisi heti? Vastaako täällä yleensäkään kukaan näihin kysymyksiin? *Voimasana* mitä touhua!

  • March 30, 2011
Testasin tänään Zyxel 931wii:llä. Sama homma 30/10 ja 15/10 eli modeemit ei päästä vaan tavaraa ulos. Modeemi on myös saatu Soneralta.
EDIT. Tiputin tietokoneen palomuurin (ZoneAlarm) pois, niin sain nopeuden nousemaan melkein 50/10.

EDIT2. Mitä *voimasana*? Pistin palomuurin takaisin ja uusi testi. TULOS 250/11! Nyt on nopeus kohdillaan.

EDIT3. Thomsonilla ei edes kikkailu auta. Samaa tuubaa sen toimiminen.

Soneran nopeusmittarilla testattu ja funetista otettu paketteja.

  • March 30, 2011
vieläkö on toiminu?
täällä eletään näköjään 2 päivää myöhässä päivämäärien mukaan

  • March 30, 2011
Ei se toiminut kuin tuon yhden testin. Oli vaan joku piikki. Eikä se langaton toiminut missään vaiheessa.

Kyllä tuo päivämäärä ihan oikein on. 30.3 vai mitä meinasit? :-)

  • March 31, 2011
Hei Soneran väki!

Lähettäkääs sieltä tulemaan TeleWell TW-EV 904 -laite, niin saan hommat toimimaan. Toimittakaa ne Thomsonit seuraavalla laivalla jonnekin Bermudan kolmion paikkeille. Vaadin saada toimivat laitteet ja toivon, että joku teidän väestänne viitsisi vaivautua edes sen verran, että vastaisi täällä jotain.

Asiakasnumeron avulla osaatte ehkä selvittää osoitteen, jonne uusi laite toimitetaan veloituksetta. Kiitos oikein kauhian paljon loistavasta ja toimivasta palvelusta.

  • March 31, 2011
Kalenkki kirjoitti:
Hei Soneran väki!

Lähettäkääs sieltä tulemaan TeleWell TW-EV 904 -laite, niin saan hommat toimimaan. Toimittakaa ne Thomsonit seuraavalla laivalla jonnekin Bermudan kolmion paikkeille. Vaadin saada toimivat laitteet ja toivon, että joku teidän väestänne viitsisi vaivautua edes sen verran, että vastaisi täällä jotain.

Asiakasnumeron avulla osaatte ehkä selvittää osoitteen, jonne uusi laite toimitetaan veloituksetta. Kiitos oikein kauhian paljon loistavasta ja toimivasta palvelusta.


tuoko olisi semmoinen millä toimisi myös koti-tv kunnolla?

  • March 31, 2011
juhajava kirjoitti:
tuoko olisi semmoinen millä toimisi myös koti-tv kunnolla?


Ei se taida toimia muulla kuin Thomsonilla, mutta saisi ainakin netin muuten toimimaan kunnolla.

  • April 6, 2011
Kalenkki kirjoitti:
Testasin tänään Zyxel 931wii:llä. Sama homma 30/10 ja 15/10 eli modeemit ei päästä vaan tavaraa ulos. Modeemi on myös saatu Soneralta.
EDIT. Tiputin tietokoneen palomuurin (ZoneAlarm) pois, niin sain nopeuden nousemaan melkein 50/10.

EDIT2. Mitä *voimasana*? Pistin palomuurin takaisin ja uusi testi. TULOS 250/11! Nyt on nopeus kohdillaan.

EDIT3. Thomsonilla ei edes kikkailu auta. Samaa tuubaa sen toimiminen.

Soneran nopeusmittarilla testattu ja funetista otettu paketteja.


ZoneAlarmin ottaminen pois päältä nosti sovelluksella asti näkyvää nopeutta 30 Mbit/s > 50 Mbit/s. Modeemin ethernet-yhteyden (LAN) toimintaan tietokoneen softapalomuurin sammuttaminen ei vaikuta millään tavalla. Eikö tekemäsi testi osoita, että nopeuden pullonkaula jää jollain tavalla tietokoneesi toimintaan? Tätä vielä tukee se, että molemmat Thomson sekä Zyxel VSDL2-modeemit antoivat 30 Mbit/s latausnopeuden kuin tietokoneellasi on ZoneAlarm käytössä.

Jos haluat varmuuden liittymän todellisesta nopeudesta, testaa yhteyttä toisella tietokoneella, ja mieluiten sellaisella, joka varmuudella kykenee ethernet-verkkokortin kautta latamaan 100 Mbit/s nopeudella.

Koti TV toimii vain Thomson-palvelureitittimellä. Liittymään ei Soneralta toimiteta muuta VDSL2-modeemia, mutta voit tietenkin itse ostaa minkä tahansa VDSL2-modeemin, jos Thomson TG789vn ei sovellu käyttöösi. Koti TV tosin jää toisella modeemilla hyödyntämättä.

  • April 6, 2011
Tapio kirjoitti:


ZoneAlarmin ottaminen pois päältä nosti sovelluksella asti näkyvää nopeutta 30 Mbit/s > 50 Mbit/s. Modeemin ethernet-yhteyden (LAN) toimintaan tietokoneen softapalomuurin sammuttaminen ei vaikuta millään tavalla. Eikö tekemäsi testi osoita, että nopeuden pullonkaula jää jollain tavalla tietokoneesi toimintaan? Tätä vielä tukee se, että molemmat Thomson sekä Zyxel VSDL2-modeemit antoivat 30 Mbit/s latausnopeuden kuin tietokoneellasi on ZoneAlarm käytössä.

Jos haluat varmuuden liittymän todellisesta nopeudesta, testaa yhteyttä toisella tietokoneella, ja mieluiten sellaisella, joka varmuudella kykenee ethernet-verkkokortin kautta latamaan 100 Mbit/s nopeudella.

Koti TV toimii vain Thomson-palvelureitittimellä. Liittymään ei Soneralta toimiteta muuta VDSL2-modeemia, mutta voit tietenkin itse ostaa minkä tahansa VDSL2-modeemin, jos Thomson TG789vn ei sovellu käyttöösi. Koti TV tosin jää toisella modeemilla hyödyntämättä.


Niin kuin ensimmäisessä viestissä pistin, niin on testattu kahdella koneella. Mikä sitten selittää langattoman liikenteen huiman 15/10 nopeuden. Luulisi sen pääsevän vähän lähemmäs tuota 54. Tottakai vika on asiakkaan laitteissa. Tuo samainen modeemi toimiikin näistä topiceista päätellen muilla moitteetta...vika ei ole sinun, älä ota henkilökohtaisesti, haluisin vaan että se selvitetään. Oma liittymäni on niin halpa, että annoin jo asian olla, mutta enää kolmatta kertaa en Soneran liittymää ota muuton jälkeen. Eipä muuta kuin aurinkoista päivän jatkoa!

  • August 4, 2011
Moi!

Onko tähän tullut jo jotain selvyyttä, miksei modeemi päästä tietoa ulos? Onko modeemin sisällä jokin palomuuri tai asetus millä nopeus kuristetaan? Onko tämä tehty sitä varten ettei KotiTV nykisi? Näihin asetuksiin asiakas ei ilmeisesti pääse käsiksi. Minun liittymäni tökkii tosin niin pahasti, että välillä KotiTVkin nykii pahasti. Kiva maksaa turhasta.

Testattu nyt myös HP8440p koneella sekä langan kanssa, että langattomasti ja tulos edelleen sama. Jos vika on Soneran, niin tuskin mitään hyvitystä saa.

  • August 19, 2011
Kiitos vastauksesta.

  • August 23, 2011
Kalenkki: Pahoittelut vastauksemme viivestä.

Viestiesi mukaan olet viimeisen vikailmoituksen jälkeen testannut yhteyttä jo yhteensä kolmella eri tietokoneella. Jos ongelma on kuitenkin näiden toimenpiteiden jälkeen jatkunut samanlaisena, sinun kannattaa olla vielä uudelleen yhteydessä vikapalveluumme ja kertoa vikailmoituksen lisätiedoissa mitä toimenpiteitä olet käynyt jo läpi.

Epäilen, että voisiko käytössäsi olevassa Thompson -laitteessa olla jokin laitekohtainen vika tällä hetkellä, koska ongelmaa ei ole havaittu itse liittymän puolelta, mutta tilanne ei ole parantunut myöskään kun yhteyttä on testattu eri tietokoneilla. Vikapalvelustamme voisi tiedustella voiko modeemin vaihto eri Thompson -laitteeseen tulla kysymykseen.

Olitko koittanut aiemmin Thompson TG789vn -laitteen resetontia? Jos et ole tehnyt tätä, se kannattaa koittaa varmuuden vuoksi. Sen voi tehdä painamalla laitteen reset -painiketta, jollain teräväpäisellä esineellä, kuten kynällä, kunnes laitteen power -valo palaa oranssina. Resetointi nollaa kaikki laitteella mahdollisesti tekemäsi muutokset.

Vikailmoitus kannattaa tehdä tarvittaessa Omien Sivujemme vikailmoituslomakkeella, jolloin pystyt lisäämään vikailmoitukseen vapaamuotoisesti lisätietoja.