Skip to main content
Minulla on Thomson TCW750-4 merkkinen kaapelimodeemi jossa on WLAN-tuki. Käytän WLAN-kaapelimodeemissa oletusasetuksia WLANin suhteen mutta olen kytkenyt WPA2 suojauksen päälle. Tietokoneena minulla Apple Macbook Unibody ja Ibook G4. Jostain syystä langaton nettiyhteys tuntuu pätkivän ja välillä kone kadottaa koko yhteyden. Kun taas yhteys on olemassa tuntuu netti hidastelevan. Olen kommentoinut tästä Soneralla asiakaspalautteella mutta heidän mukaan linjassa ei ole mitään vikaa. Tuntuukin että RJ-45 verkkopiuhalla yhteys tomii mutta WLANilla pätkii.

Onko ideoita mikä TCW750-4 kaapelimodeemissa olisi vialla?
Ensimmäisenä olisi hyvä jos saisit testattua modeemia esimerkiksi jonkun kaverisi liittymässä ja vastaavasti toista modeemia sinun liittymässäsi.

Ongelma johtuu todennäköisesti siitä, että modeemissa on vikaa tai alueella on niin runsaasti langattomia verkkoja, että ne häiritsevät sinun langattoman verkon yhteyttä.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu
Koitin vaihtaa langattoman verkon kanavaa mutta tämä ei auttanut. En valitettavasti pääse testaamaan kaverilla tätä laitetta. Miten saan kyseisen kaapelimodeemin siltaavaan tilaan? Jos siis otan DHCP:n (ja täten NATin) pois asetuksista Network -> LAN -> DHCP Server: No, niin läppärinä ei saa edes ethernet-kaapelilla IP-osoitetta. Ideana oli vaan käyttää toista wlan-kytkintä ja antaa kaapelimodeemin lähettää WANista tuleva ip-osoite sille.
Jos modeemin mukana oli tullut ohjekirja, kannattaa tarkistaa onko siinä ohjeistettu modeemin siltaavaan tilaan muuttamisessa. En valitettavasti tunne kyseistä modeemia tai sen asetusvaihtoehtoja tarkemmin.

Muilla palstan käyttäjillä, joilla on vastaava TCW750-4 -laite käytössään, voi olla asiaan kuitenkin tarkempia neuvoja.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Mielestäni ohjekirjassa ei ollut siltauksesta mitään tietoa, ainoastaan ohjemistä DHCP:n saa pois. Kysymys kuuluukin kenelle kuuluu tuki kun laite on ostettu Soneralta?
Varsinainen laitetuki ei kuulu Soneran Asiakas- tai Vikapalvelulle, vaan näissä tilanteissa asiakasta neuvotaan ottamaan yhteyttä laitteen maahantuojan tukeen tai Helpsoniin. Takuuasiat Soneran myymissä laitteissa menevät tietenkin myyjän eli Soneran kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Varsinainen laitetuki ei kuulu Soneran Asiakas- tai Vikapalvelulle, vaan näissä tilanteissa asiakasta neuvotaan ottamaan yhteyttä laitteen maahantuojan tukeen tai Helpsoniin. Takuuasiat Soneran myymissä laitteissa menevät tietenkin myyjän eli Soneran kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


Soneran asiakaspalvelu voisi varmaankin ainakin kertoa myymiensä laitteiden maahantuojan taikka tahon joka tuosta käyttötuesta vastaa...???
Olen samaa mieltä. Kuka vastaa Thomsonin laitteiden maahatuonnista ja jos itse nettiyhteys toimii oikein mutta WLAN ei niin mitä kautta hoituu takuu?
Jos wlan ei toimi ja olet rajannut ongelman nimenomaan modeemiin, modeemin saat vaihdettua vikapalvelumme kautta, jonne voit joko soittaa numeroon 0206 90101, tai jättää yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Jos wlan ei toimi ja olet rajannut ongelman nimenomaan modeemiin, modeemin saat vaihdettua vikapalvelumme kautta, jonne voit joko soittaa numeroon 0206 90101, tai jättää yhteydenottopyynnön Omien sivujen lomakkeella.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu


Niinpä niin taas... Toinen "asiantuntija" sanoo toista ja toinen toista... huh. Eli näköjään sittenkin Sonera hoitaa Thomsonin tuen... heh

Lisäksi taas voisi yrittää kertoa mitenkä tuonne vikapalveluun voi kertoa että vika rajoittuu modeemiin?
hvihavai kirjoitti:
Niinpä niin taas... Toinen "asiantuntija" sanoo toista ja toinen toista... huh. Eli näköjään sittenkin Sonera hoitaa Thomsonin tuen... heh


Laitetuki ei kuulu Soneran Asiakas- tai Vikapalvelulle. Takuuasiat Soneran myymissä laitteissa hoituvat Soneran kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:


Laitetuki ei kuulu Soneran Asiakas- tai Vikapalvelulle. Takuuasiat Soneran myymissä laitteissa hoituvat Soneran kautta.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu


No voisitteko jo sitten jossakin vaiheessa kertoa kuka hoitaa Thomsonin tuen?
Thomsonilla ei ole omaa laitetukea Suomessa. Käyttötuki jää maksullisten tukinumeroiden (esim. Helpson) ja oman tiedonhakemisen varaan.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Niinpä...


Kertoisitteko vielä sen maahantuojan...?
Kerrotko tarkemmin miten modeemi ja WLAN käyttäytyy kun yhteys pätkäisee? Lähteekö modeemi rekisteröitymään uudelleen kaapeliverkkoon (ts. miten modeemin LEDit käyttäytyy vikatilanteessa). Oletko kokeillut käyttäytyykö modeemi samalla tavalla jos pelkkä G-radio on käytössä? Minkälaisessa tilantessa pätkiminen tapahtuu esim. mikä downstream/upstream kuorma ko. hetkellä? Mikä softaversio modeemissasi on tällä hetkellä?
Sitä maahantuoja info odottelen vielä?
Jos joku yrittää auttaa niin toivoisi asiallisia vastauksia... Pätkimistapauksissa on oleellista tarkistaa ekana miten modeemin ledit vilkuu ja että käyttäytyykö modeemi myös langallisessa verkossa samanlailla. Lähes kaikissa kaapelimodeemeissa on samat Broadcomin chipsetit ja parhaimmassa tapauksessa ne tehty saman Broadcomin referenssiarkkitehtuurin mukaan ja softakin on niissä sama - hiukan websivuja ja logoja muutettu.

Thomsonin TCW750-4 kuten muutkin reitittävät kaapelimodeemit saadaan poikkeuksetta myös siltaavaan moodiin - valitettavasti operaattorin on sallittava tämä vaihtoehto kaapelimodeemin konfiguraatiotiedostoissa.

Vastaa