Skip to main content
Toukokuun alkupuolella hankimme 100/5 liittymän kotiimme Lappeenrannassa. Siitä lähtien kun saimme liittymän on ollut seuraavanlainen ongelma:

Latausnopeus liittymässä jää parhaimmillaan öisin 45mb/s ja pahimmillaan jää sinne 30mb/s asti. Lähetysnopeus on kuitekin se luvattu 5mb/s. Olen tästä jo monta kertaa kysellyt suoraan Soneran asentajalta, mutta vastaus on aina ollut sama "katsotaan, vika on luultavasti Lauritsalan keskuksen puolella jossain reitittimessä, soittelen kun uutta tietoa selviää". Tästä on nyt jo kohta toista kuukautta aikaa ja sama ongelma piilee vieläkin eikä jaksa aina soitella kun tietää ettei asentaja tunnu tietävän itsekkään missä se vika on.

Modeemi on Thomsonin TCM 470, joka on saatu suoraan Lappeenrannan sonera kauppiaalta. Modeemin vaihtokin on kanssa jo suoritettu kun sitä epäiltiin jo heti ensimmäiseksi kun havaitsimme ongelman, eikä siitä kuitenkaan ollut apua.

Se mikä tästä ongelmasta tekee vielä kiusallisemman on se, että aina kun modeemin tarvitsee hakea linjat uudelleen, se jää solmuun ja modeemia pitää sitten käynnistellä uudestaan kunnes DownStream valo ei jää välkkymään - Ja tähän tarvitaan yleensä se 4 modeemin uudelleenkäynnistystä.

Ymmärtääkseni (nettiä selattuani) tähän wideband 100MB nopeuden pääsyyn kaapelimodeemin tarvitsee "yhdistää" vähintään 3-4 kanavaa. Tässä tapauksessa aina kun modeemi jää solmuun, niin modeemi onnistuu valita parhaimmillaan vain 3 linjaa ja viimeinen jää harmaaksi, jonka takia DS valo jää vilkkumaan ja modeemi jää ilmeisesti jumiin koska modeemi ei kuulemma näy edes soneran puolelle että se olisi päällä. Muut valot kuitenkin palavat kutes UpStream ja Online.

Kun katson tämmöisessä tapauksessa linjatietoja modeemista, niin se näyttää seuraavanlaista:
http://y0ok.wippiespace.com/netti_ei_toimi.png

Soneran asentaja jonka kanssa olen ollut tästä kuitekin yhteydessä väittää kiven kovaan, että kaapeli käyttää vain yhtä taajuutta myös 100MB liittymän kanssa ja se on täällä lauritsalan suunnassa toi 410MHz. Hän ei osannut selittää mitä nämä muut taajuudet ovat, koska niitä ei kuulemma ole olemassa...

Kun lopulta onnistun sen 4 uudelleenkäynnistyksen jälkeen saamaan netin toimimaan, eli IP-osoite tulee ja ettei DS valo vilku, niin linjatiedot näyttävät tältä:
http://y0ok.wippiespace.com/netti_toimii.png

Tämmöisessä tapauksessa kuitenkin modeemi on valinnut vain yhden linjan, ja mitä lueskelin modeemin tietoja netistä niin se ilmeisesti tuon 4 "rebootin" jälkeen palaa tahalteen hitaamman liittymän kanssa yhteensopivaan tilaan, jonka takia nopeus rajoittuu siihen 30-40mb sisäänpäin että edes yhteys toimisi.

Nopeutta on testattu ftp:llä funetin kautta, speedtest.net sivulta, soneran omalla nettimittarilla sekä torrenteilla kokeiltu ladata ubuntun dvd-levyjä.

Olisi mukava tietää että missä se vika nyt oikeasti on, onko modeemi esim. vain epäyhteensopiva soneran nykyisien 100/5 liittymien kanssa vai onko Soneralla Lauritsalan keskuksella jotain iänikuista vikaa jota he eivät osaa korjata?

Netti on myös tässä kuukauden aikana pätkinyt melkein päivittäin aina 30-60min ajan satunnaisena ajankohtana, mutta selattuani tätä keskustelupalstaa olen huomannut jo muiden siitä jo ilmoitelleen säännöllisesti että samanlaista vikaa Lappeenrannassa päin, joten jätän sen ilmoittelun vähemmälle.

Onkos kellään asiantuntijalla valaista onko ongelma edes korjattavissa, vai pitääkö tässä loppuun asti tyytyä vain tähän "rampautettuun" liittymään?
Kannattaa noista pätkimisistä tehdä vikailmoitusta, jos niitä jatkuu, niin pääsisi niistä eroon. Jos sillä tavalla menisi tieto sinne verkonhallinnan puolellekin että osaavat alkaa tutkimaan vikaa oikeasta päästä.

Minulla pätkintää ei ole tapahtunut perjantain jälkeen (jolloin tein vikailmoituksen) kuin maanantai iltana.
Tosin tuo maanantain pätkäisy oli ihan Soneran aiheuttama.

Itse asustelen Lauritsalan itäpuolella ja minulla kyllä nopeudet ovat lähellä sitä mitä pitääkin. Funetilta tulee ftp:llä yli 10Mt/s ja lähetyspuolikin oli yli 4Mbps mitä sitä viimeeksi olen talvella testaillut.
Taajuuskin on muistaakseni sama. Sitä en tiedä mitä tuo modeemi näyttää kun se on online tilassa, kun silloin modeemin (linksys wcm300) info sivulle ei pääse.
EuroDocsis 3.0 modeemi, joka TCM470:kin on, voi bondata useamman kanavan yhteen - tässä tapauksessa on kysymys downstream-kanavista. Yksi noista kanavista toimii primäärikanavana, jolla hoidetaan hallintaliikenne (mm. aikasynkronointi, lähetystehojen säätö) eli tässä esimerkissä primäärikanavana on 410 MHz, koska sille kaapelimodeemi lukittuu. ED3.0 modeemissa käyttäjän dataa liikkuu vain bondatuissa kanavissa (bonding-group). Primäärikanavan ei välttämättä tarvitse kuulua bonding-grouppiin ollenkaan. Kaapelimodeemi saa primäärikanavalla tiedon käytettävissä bondattavista kanavista ns. MDD-messulla ja niistä se yrittää muodostaa bittiputken. Tässä tapauksena ongelmana lienee ettei CMTS ja kaapelimodeemi ymmärrä toisiaan. Kaapelimodeemi ja CMTS (operaattorin laite) neuvottelevat keskenään mitkä ovat kaapelimodeemin ominaisuudet ja epäilen ettei CMTS jostain syystä ymmärrä TCM470 arkkitehtuuria (kaksi viritintä 32 Mhz ikkunalla) ja rejektoi ED3.0 moden.
Hei,

Minun ongelmani on seuraavanlainen. Nostettiin tällä viikolla nopeutta tuohon satamegaiseen ja Soneralta tuli uusi modeemi (Netgear CG3300D).

Ethernetin kautta yhteys toimii mutta wlaniin vaihdettaessa yhteys takkuilee sekä kannettavassa että PS3:ssa. Yhteyskatko tapahtuu samaan aikaan molemmissa langattomasti kytketyissä laitteissa. Kuitenkaan piuhan kanssa yhteys ei samaan aikaan katkea.

Kannettava säilyttää kyllä yhteyden modeemiin mutta sanoo että "Ei verkkoyheyttä". Erilaisia vikamahdollisuuksia on varmasti paljon. Onko tiedossa, että ko. modeemissa olisi tavallista huonompi wlan-yhteys. Aikasemmalla modeemilla katkoja ei ollut lähimainkaan näin paljon.

Onko salaustavalla merkitystä internet-yhteyden toimivuuden kannalta? Voi olla että kuvittelen mutta WPA:lla näitä yhteyskatkoja tuntuisi olevan enemmän kuin WEP:llä.

Kiitoksia etukäteen mahdollisista vastauksista.

EDIT. Kun netti katkeaa niin sen saa kyllä yleensä toimimaan niin että katkaisee yhteyden modeemiin ja yhdistää samantien takaisin, mutta silti ärsyttää suunnattomasti langattoman yhteyden toimimattomuus.
Tämän vaikutusta voisit koettaa ellet ole sitä jo tehnyt. En tiedä onko mitään apua kertomaasi ongelmaan, mutta ainakin mahdolliset ylimääräiset WLAN-käyttäjät poistuvat käyttämästä modeemiasi.


T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Vierailijaverkko on poistettu jo. Lisäksi poistin modeemin palomuurin käytöstä. Olen nyt Ethernet-kaapelin laittanut molempiin laitteisiin kiinni ja on toiminut toistaiseksi hyvin. Testailen nyt välillä langatonta yhteyttä ja kokeilen vielä erilaisia ratkaisuja asiaan.

Onko tietoa että ko. modeemiin (Netgear CG3300D) olisi tulossa mitään päivityksiä?
Minulla on myös samanlainen ongelma langattoman tietokoneen kanssa. Modeemi on sama. PS3 ja toinen tietokone on ENTHERNET kaapelilla kytketty ja ne toimii hyvin. Kokeilin langatonta konetta vierailijaverkon
kautta eikä silloin ollut mitään ongelmia. Voisikohan ongelmat liittyä suojaukseen itselläni on käytössä WEP.
Periaatteessa suojauksella ei pitäisi olla vaikutusta siihen pätkimiseen. Voihan se olla että tämä Netgearin modeemi ei kestä niin suurta langatonta kuormaa..ongelmia voi olla monia.

Vielä en ole keksinyt kuinka tämän pätkimisen saisi vähenemään, mutta yritys on kova.
jis87 kirjoitti:
Onko tietoa että ko. modeemiin (Netgear CG3300D) olisi tulossa mitään päivityksiä?


Laitoin tästä asiasta tiedustelun eteenpäin.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Testailtuani tämän viikon, olen tullut siihen tulokseen että Netgear CG3300D:n langaton yhteys on todella huono. Langaton yhteys pätkii vähän väliä.

Langallinen yhteys on toiminut lähes moitteetta. Se on pätkäissyt kahdesti ja silloin modeemi on käynnistänyt itsensä uudestaan.

Langaton yhteys kadottaa yhteyden internettiin mutta yhteys modeemiin yleensä säilyy. Muutamaan otteeseen modeemi on kadonnut kokonaan windowsin käytettävissä olevien langattomien yhteyksien listalta ja on tullut sinne takaisin vasta sen jälkeen kun on käyttänyt modeemia virrattomana.

Ongelma vaiheittain: 1. Sivu ei lataudu 2. Katson tehtäväpalkin oikeaan laitaan, Yhteys muodostettu kohteeseen Netgear: Ei verkkoyhteyttä TAI Ei internet-yhteyttä, joskus rajoitetut oikeudet modeemiin?..3. Katkaisen yhdeyden modeemin windows 7:sta. 4. Yhdistän takaisin ja internet yhteys toimii jälleen.

En ole asiantuntija mutta käyttökokemuksen perusteella modeemi resetoi wlan-yhteydessä olevan tietokoneen ip-osoitteen, jolloin kone putoaa linjalta. Ongelma korjaantuu usein sillä että tietokoneelta katkaisee yhteyden modeemin ja yhdistää samantien takaisin jolloin internet-yhteys palautuu. Onglema korostuu kun verkkoa kuormitetaan.

Event log sanoo seuraavia asioita: "No Ranging Response received - T3 time-out", "Unicast Ranging Received Abort Response - initializing MAC", "B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded", "DHCP FAILED - Discover sent, no offer received" ja "Lost MDD Timeout".

Toisella modeemilla en pysty kokeilemaan koska ei nyt sattumalta satu kaapeista löytymään toista Eurodocsis 3.0 -modeemia (Kymmenen megan liittymässä oli Thomsonin modeemi ja se toimi langattomanakin oikein hyvin, mutta ei tietenkään toimi satamegaisen netin kanssa). Langatonta ja langallista yhteyttä on testattu yhdellä läppärillä ja kahdella PS3:lla. Läppärissä n-verkkokortti ja PS3-konsoleissa g-verkkokortti.
Täältä taipalsaaren suunnalta samaa viestiä kuin alkuperäisestä viestissä tuolta Lappeenrannasta.

Ruvennut tuossa viime aikoina keskiyön kohdalla, aikalailla jos tehny hommia tai katsellu sarjoja niin 20 yli puolen yön kohalla netti katkennu lähes joka tai joka toinen yös. Aikalaista sattumaa jos kerta niin tarkalleen koneen kelloa 00:19 katson ku netti ei tahdo toimia ja ei tahdo taas Ip osoitetta hakea ja valittaa dhcp palvelimen ongelmia.

Sitten kun nopeus on, se on kaikilla mittareilla tuossa 40-50 paikkeilla maksimissaan. Olisi hyvä saada selvitystä tälle asialle. En jaksa uskoa että se on sattumaa kun lappeenrannan ja taipalsaaren alueella monelta kuullut ihan samaa.

Laite on Ciscon epc 3000 ja soneran kaapeli 100/5 käytössä.
JuhoJ: Tee liittymästä vikailmoitus niin asia tulee Vikapalvelun tietoon.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa