Ongelma:
Satunnaisesti, yleensä iltaisin, 100/10 Sonera Laajakaista Extra (Hoasnet) alkaa yhtäkkiä takkuamaan ja kun pingaan mitä tahansa osoitetta, vaikka http://www.sonera.fi tai http://www.funet.fi niin packet loss on 60% tasoa ja yhteys on käyttökelvoton. Saattaa mennä tunti ja yhteys toimii taas moitteitta.
Ilmoitin tästä joskus aiemmin soneran asiakaspalveluun, joka lähetti lähitukiasentajan kämppääni ja vaihtoi verkkorasian huoneistostani, vaikka päivänselvää oli että vika ei todellakaan ole omassa kämpässäni koska muilla samassa talossa on täysin sama ongelma. Asentaja sanoi että soita uudelleen asiakaspalveluun...
Suoraan sanoen jo silloin v*tutti niin paljon mutta ongelmaa ei sitten taas hetkeen aikaan ollut niin en sitten jaksanut. Siinä välissä sitten Sonera vaihtoikin asiakaspalveluun ihmisen tilalle robotin jonka jälkeen vitutuskäyrä kasvoi entisestään. Mikään ei oikeasti vituta enempää kuin että joudut 15min selittämään robotille että nettiyhteys pätkii ja sitten saat tekstiviestin Soneran "asiantuntijalta" että vikaa ei löydetty ja kaikki on kunnossa.
Siinähän se onkin kun kaikki on kunnossa 85% ajasta mutta ei iltaisin kun ruuhkahuippu tulee, mutta kun Soneralla ei tunnu olevan enää ketään ihmistä ketä edes kiinnostaisi koko ongelma. Luulisi "asiantuntijoiden" näkevän verkonvalvonnastaan että siellä ne lähiverkko- tai muut runkokytkimet ovat alimitoitettuja ja alkavat pudottaa paketteja kun kytkimien cpu load on tapissa.
Mistäköhän mäkin oikein maksan...
Sivu 1 / 1
Jos yhteys toimii samoilla laitteilla suurimman osan ajasta hyvin, mutta ajoittain takkuaa kertomallasi tavalla, niin laita ylös ajankohdat jolloin ongelmaa on ollut.
Liittymän vianselvitys ja korjaus etenee aina vikailmoituksen kautta. Ellet halua Vikapalvelun automaattiin soittaa, jätä ilmoitus Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeen kautta, jonka jälkee sinuun ollaan yhteydessä. Lomakkeen tekstikenttään voit laittaa kellonaikoja joina yhteys on hidastellut. Mahdollisimman tarkka viankuvaus on avuksi vian paikallistamisessa, mutta mitään pitkiä ping-listauksia ei kannata lomakkeelle copy-pastettaa. Vapaamuotoinen, tiivistetty ja tarkka kuvaus ongelmasta on parempi.
Kertomasi 60% hävikki pingauksessa on suuri. Eihän liittymässä tällöin ole muuta liikennettä?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Liittymän vianselvitys ja korjaus etenee aina vikailmoituksen kautta. Ellet halua Vikapalvelun automaattiin soittaa, jätä ilmoitus Internet-liittymän ongelmatilanne lomakkeen kautta, jonka jälkee sinuun ollaan yhteydessä. Lomakkeen tekstikenttään voit laittaa kellonaikoja joina yhteys on hidastellut. Mahdollisimman tarkka viankuvaus on avuksi vian paikallistamisessa, mutta mitään pitkiä ping-listauksia ei kannata lomakkeelle copy-pastettaa. Vapaamuotoinen, tiivistetty ja tarkka kuvaus ongelmasta on parempi.
Kertomasi 60% hävikki pingauksessa on suuri. Eihän liittymässä tällöin ole muuta liikennettä?
T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kiitos vastauksesta.
Eipä ole. Yhteysongelmat huomaa kyllä välittömästi kun edes Google ei enää aukea koska paketteja putoaa niin tiuhaan tahtiin. Sitten menee jonkin aikaa, keskimäärin 30-60min ja paketteja ei enää tipu yhtä tiuhaan tahtiin ja latenssit alkavat vakiintua pikkuhiljaa ja yhteys alkaa taas toimia normaalisti. Jos sen virheen tekee että pyytää uuden leasen DHCP-palvelimelta kesken pätkimisen, uutta ei ihan hetkeen saa kovan pakettien tippumisen vuoksi.
Mutta alan pitämään logia yhteyden jumituksesta ja pistän tuon palautelomakkeen kautta viestiä eteenpäin. Tuota lomaketta kannattaisi laittaa vähän näkyvämmälle paikalle jos vaikka joku muukin asiakas kyrpiintyisi asioimaan robotin kanssa.
Kertomasi 60% hävikki pingauksessa on suuri. Eihän liittymässä tällöin ole muuta liikennettä?
Eipä ole. Yhteysongelmat huomaa kyllä välittömästi kun edes Google ei enää aukea koska paketteja putoaa niin tiuhaan tahtiin. Sitten menee jonkin aikaa, keskimäärin 30-60min ja paketteja ei enää tipu yhtä tiuhaan tahtiin ja latenssit alkavat vakiintua pikkuhiljaa ja yhteys alkaa taas toimia normaalisti. Jos sen virheen tekee että pyytää uuden leasen DHCP-palvelimelta kesken pätkimisen, uutta ei ihan hetkeen saa kovan pakettien tippumisen vuoksi.
Mutta alan pitämään logia yhteyden jumituksesta ja pistän tuon palautelomakkeen kautta viestiä eteenpäin. Tuota lomaketta kannattaisi laittaa vähän näkyvämmälle paikalle jos vaikka joku muukin asiakas kyrpiintyisi asioimaan robotin kanssa.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.