Skip to main content
Sama täällä Hyvinkäällä, itsellä kaapeli laajakaista 10/2 ja otettu hiljattain käyttöön, youtuben videoitten katselu on yhtä tuskaa kun kuva nykii ja pysähtelee, olen ilmoitellut Soneralle asiasta useamman kerran, mutta en ole pyytänyt mitään maksullisia (99.00€) mahdollisia kotiintulotarkistuksia, eikä meillä ole ketään käynytkään, olisi kyllä tullut. Silti uhattu periä tuo maksu, elikä täysin käsittämätön asia sekin? Eki
Olen sen verran pitkään "tapellut" soneran kanssa tuosta kuvan tökkimisongelmasta että muutin nopeuteni taloyhtiöllemme ilmaiseen 1/1, siitäkin kuulemma peritään 29.00€:n veloitus, mutta sain sen veloituksetta kun ilmoitin sanovani irti koko liittymän, sillä irtisanominen ei saa lain mukaan maksaa yhtään mitään mikäli ei ole mitään sopimuksia kuten 12/24kk. Jäi erittäin huono maku soneran touhuista, älytöntä rahastusta kaikesta mahdollisesta, jopa semmoisestakin mitä ei lain mukaan saa tehdä, elikä tuo 99.00€, ilman mitään kotikäyntejä tai muita päteviä perusteita! Eki
Maksullisen asentajakäynnin hinta 99 euroa peritään vain jos liittymästä on tehty vikailmoitus ja asentajan käynnin yhteydessä vian todetaan jäävän asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin, mukaan lukien talon sisäverkko. Maksullisen asentajakäynnin mahdollisuuden saa useimmissa tapauksissa pitkälti eliminoitua testaamalla yhteyttä toisella modeemilla ja kaapelilla (ilman jatkojohtoa, suodattimia tai haaroittimia) sekä testaamalla ilman ylimääräisiä verkkolaitteita (esimerkiksi erilinen WLAN-reititin).

Laajakaistaliittymien toimenpidemaksut löytyvät täältä.

Siirsin nämä viestit omaksi ketjukseen pois YouTube-keskustelusta, koska viestien aihe ei varsinaisesti YouTubeen liity.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Koko tämä oma valitusrumpa alkoi juuri siitä että youtuben kuva pysähtelee ja pätkii, vanhin poikani on it alan ammattilainen ja tarkasti kaikki mahdolliset syyt, koneesta niitä ei löytynyt ja muusta ei osaa sanoa, kuitenkin minulla oli 10.3 asti DNA asdl 2/1 eikä minkäänlaista ongelmaa esiintynyt myöskään youtubella! Tämä 10/2 laajakaista minulla on ollut 22.2-10 alkaen, tosin alussa 1/1 megasena ja silloin oli modeemina vanha Thomson model tcm390 ja toimi ihan ok myös nostettuani nopeuden 10/2 megaan. Minulle kuitenkin ilmoitettiin että jokin päivitys Soneralla tekee edellämainitun modeemin toimintakelvottomaksi joten sain Soneralta wlan modeemin, mikä on yhdistetty ethernet kaapelilla pc:hen. Modeemiin on noin 3-4m pitkä hyvälaatuinen kaksoisvaipalla ja kierrettävät liittimet molemmissa päissään.

Kun olen valitellut Soneralle tuosta pätkimisestä youtubessa, olen aina kysynyt että eihän tarkistus maksa ja on todettu että semmoinen taristus missä ei tulla kotia ei maksa, kuitenkin minulle esitettiin puhelimessa että joutuisin maksamaan 99.00€ siksi koska linjoja on mittailtu. Olen itse radioamatööri (oh2eki) ja ymmärrän hyvin näitä mittausasioitakin, eikös tuo maksu tule vasta silloin jos vika löytyisi asiakkaan laitteista ja asentaja olisi sen todennut, nythän meillä ei ole käynyt yksikään asentaja asiaa toteamassa ja täältä sivustolta löytyy kymmeniä vastaavia tapauksia youtuben kuvan pätkimisestä sekä Sonera on itse myöntänyt että vikaa tutkitaan tai jopa että se on selvitetty? Meillä n. 50 taloyhtiötä fuusioitui yhteen ja ottivat Soneralta kaapelilaajakaistan, hinnasto laajakaistassa on: 1/1=0€ 2/2=15.90€ 10/2=19.90 ja 100/5= 29.90€.

Nyt tänään 15.3 pyysin tiputtamaan nopeuteni tuohon ilmaiseen 1/1 nopeuteen, koska en näe mitään järkeä maksaa edes sitä vajaata 20.00€ tökkivästä yhteydestä, niin todettiin että nopeuden lasku maksaa asiakkaalle 29.90€ jolloin totesin että ei ole totta, että laitetaan sitten katki koko yhteys, sillä mitään sopimuksia minulla ei Soneralle ole joten se yhteyden katkaisun ei pitäisi lain mukaan maksaa centtiäkään? No asiakaspalvelussa kaveri totesi että hän voi tehdä sen maksutta, mutta vielä nopeus ei ole tippunut? Minulla on palanut vähintäinkin 500 minuutin puhepaketin verran kännykkäkuluja soittelustani Soneralle, toki sieltä on annettu 5.0€:n hyvitys tulevasta laskusta ja kysytty että onko minulla tv katselu korttia, on ja kaveri itse ehdotti että hän laittaa kuukaudeksi jonkun 29 kanavan paketin näkymään ilmaiseksi, toki ok homma vaikkei niitä tulekkaan katseltua, maksamastani tulee vain maxikanavaa katsottua! Että tämmöistä täältäpäin! ;))
Kun laajakaistaliittymästä tehdään vikailmoitus, tulee Vikapalvelun ilmoittaa siitä että vikailmoitus saattaa johtaa maksulliseen asentajakäyntiin. Asia ilmoitetaan myös Omilla sivuille olevassa Laajakaistan vikailmoitus lomakkeessa ja vikailmoituksen tekijän on hyväksyttävä tämä mahdollisuus jotta asia etenee.

Asentajakäynnin maksu 99 euroa peritään asiakkaalta vain jos vianselvitykseen paikalle lähetettävä asentaja toteaa vian jäävän asiakkaan vastuulle kuuluviin laitteisiin tai sisäverkkoon.

Vikailmoitus saattaa vaatia asentajan käynnin jos kyseessä on yhteysvika eli vian etsiminen vaati linjojen mittaamista ja/tai testaamista liittymän käyttöpaikassa. Palveluissa olevat ongelmat eivät käytännössä koskaan vaadi asentajakäyntiä. Esimerkiksi YouTube-sivuston kanssa esiintyvät ongelmat ovat esimerkki sellaisesta tapauksesta jossa asentajan käynnin mahdollisuutta ei ole, koska ongelman aiheuttaja ei ole mikään fyysisen verkon vika.

Sitten toiseen asiaan. Tietyissä puitesopimuksella olevissa kohteissa on laajakaistaliittymän alin nopeusluokka käyttäjälle maksuton eli perusnopeus kuuluu vuokraan tai yhtiövastikkeeseen. Jos liittymän nopeutta nostaa, maksaa liittymän käyttäjä suoraan Soneralle suuremman nopeusluokan hinnan ja samalla liittymän maksajana myös mahdolliset muut maksulliset palvelut tai toimenpidemaksut.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Maksullisen asentajakäynnin hinta 99 euroa peritään vain jos liittymästä on tehty vikailmoitus ja asentajan käynnin yhteydessä vian todetaan jäävän asiakkaan laitteisiin tai kaapeleihin, mukaan lukien talon sisäverkko. Maksullisen asentajakäynnin mahdollisuuden saa useimmissa tapauksissa pitkälti eliminoitua testaamalla yhteyttä toisella modeemilla ja kaapelilla (ilman jatkojohtoa, suodattimia tai haaroittimia) sekä testaamalla ilman ylimääräisiä verkkolaitteita (esimerkiksi erilinen WLAN-reititin).

Laajakaistaliittymien toimenpidemaksut löytyvät täältä.

Siirsin nämä viestit omaksi ketjukseen pois YouTube-keskustelusta, koska viestien aihe ei varsinaisesti YouTubeen liity.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Kirjoitan vielä tästä omasta laajakaistasta, mikä on otettu 22.1-2010, ongelmia on ollut koko tämän ajan, yhteys on katki useita kertoja päivässä, youtube sekä muutkin videot mm. ylen arkistosta pysähtelevät ja tökkivät kaiken aikaa, minulla on aktivoitu nyt kaksi eri modeemia, elikä kumpikin toimii ja molemmilla vika esiintyy, on luvattu jopa lähettää takuuvaihtoon uusi modeemi, mutta en usko että vika kuitenkaan on niissä?! Huomautan tässä että en halua minkäänlaisia maksullisia huoltokäyntejä enkä ota riskiä että minulle toistamiseen ilmoitetaan että peritään 99 euron lasku olemattomasta käynnistä, elikä meillä ei ole kukaan asentaja käynyt. Koneesta on muutettu liki kaikki mahdollinen mikä voisi aiheuttaa tuon kuvan tökkimisen, elikä aboden flash player, virustutka on vaihdettu ja tarkistettu koko kone, mutta mikään ei asiaan auta! Minulla oli Dna:n adsl 2/1 liittymä 10.3-2010 asti ja mitään vastaavia ongelmia ei siinä esiintynyt! Eki
Jos yhteydessäsi on vielä ollut pätkintää tai häiriötä, asiassa kannattaa ensin pyrkiä varmistamaan, että häiriö ei ole omaan laitteistoon liittyvää.

Kerroitkin viestissäsi, että oman laiteistosi toimintaa on jo valmiiksi varmistettu ja yhteyttä on testattu kahdella modeemilla. Löydät vielä tältä sivultamme ohjeita joilla voi rajata, että häiriö ei rajoitu laitteistoosi ja joista voi olla apua ongelmaan.

Mikäli käyt ohjeen neuvot läpi, mutta yhteydessä ilmenee vieläkin häiriötä, asiassa kannattaa vielä olla yhteydessä vikapalveluumme vikailmoituksen tekemiseksi. Näin ongelmaa pystytään selvittämään puoleltamme. Vikailmoituksen voi jättää, esimerkiksi Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta.

Maksullisen asentajakäynnin maksu 99 euroa peritään tilanteissa, jossa asentaja käy vikailmoituksen yhteydessä tutkimassa ongelmaa asiakkaan luona ja ongelma havaitaan selkästi olevan asiakkaan oman laitteiston tai sisäverkon puolella.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa