Sonera Laajakaista ja Youtube



Näytä ensimmäinen kirjoitus

699 kommenttia

Onko kukaan muu sattunut huomaamaan että Saunalahti tekee ihan suoraa pilaa tästä Soneran youtube-pätkimisongelmassa uudessa televisiomainoksessaan? Hieman repsahdin huomatessani.
Manala kirjoitti:
Onko kukaan muu sattunut huomaamaan että Saunalahti tekee ihan suoraa pilaa tästä Soneran youtube-pätkimisongelmassa uudessa televisiomainoksessaan? Hieman repsahdin huomatessani.


Jep, vaikka olikin YouLama 😉
Minulla ei ole toiminut Youtube sitten kevään jälkeen muuten kuin että Soneran proxy pitää olla päällä. Mitään muutosta ei ole tapahtunut vaikka Soneralta välillä jo ilmoitettiin että homman pitäisi olla kunnossa.
Viimeisin tieto on, että ongelman syy on tiedossa ja ratkaisua haetaan koko ajan. Ongelma liittyy palveluntarjoajan reitityksiin Soneran yhteyksien ja Youtuben välillä.
Lainaus kahden vuoden takaa:

Pahoittelut epäselväksi jääneestä vastauksestani. Tarkoitin viestissä sitä, että vika on Soneran osalta selvitetty 8.10, jolloin verkonhallintamme on todennut vian jäävän Soneran verkon ulkopuolelle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Jääköhän vika jälleen Soneran vastuun ulkopuolelle? Käyttäkää OpenDNS palvelua ja kyllä taas pelittää, ei näillä Soneran vehkeillä kannata edes unelmoida nopeista latausajoista.
Manala kirjoitti:
Onko kukaan muu sattunut huomaamaan että Saunalahti tekee ihan suoraa pilaa tästä Soneran youtube-pätkimisongelmassa uudessa televisiomainoksessaan? Hieman repsahdin huomatessani.


Melko lailla tullut kuittia tosta kavereilta, joiden eri ISPien kanssa aiemmin vertailtiin tuubin toimivuutta.
Hitto kun alkaa ärsyttämään! Youtube ei toimi edelleenkään ilman Soneran proxya mutta nyt on alkanut sitten tuo proxy temppuilemaan tänään muilla sivuilla eli antaa koko ajan "network erroria" jos on tuo proxy päällä ja joutuu päivittämään sivun monta kertaa ennen kuin lähtee lataamaan sivua. Nyt joudun siis koko ajan vaihtelemaan proxya päälle ja pois riippuen siitä mille sivulle menen.

Olisi kiva jos tähän ongelmaan joskus saisi jonkun ratkaisun, nyt on jo viides kuukausi menossa kun ei toimi kunnolla.
Tmu kirjoitti:
Lainaus kahden vuoden takaa:

Pahoittelut epäselväksi jääneestä vastauksestani. Tarkoitin viestissä sitä, että vika on Soneran osalta selvitetty 8.10, jolloin verkonhallintamme on todennut vian jäävän Soneran verkon ulkopuolelle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Jääköhän vika jälleen Soneran vastuun ulkopuolelle? Käyttäkää OpenDNS palvelua ja kyllä taas pelittää, ei näillä Soneran vehkeillä kannata edes unelmoida nopeista latausajoista.


Ei ainakaan itselläni OpenDNS:n käyttö korjaa tätä ongelmaa.
jpalo kirjoitti:
[quote="Tmu":3szvwrp1]Lainaus kahden vuoden takaa:

Pahoittelut epäselväksi jääneestä vastauksestani. Tarkoitin viestissä sitä, että vika on Soneran osalta selvitetty 8.10, jolloin verkonhallintamme on todennut vian jäävän Soneran verkon ulkopuolelle.

T. Lauri
Sonera Asiakaspalvelu


Jääköhän vika jälleen Soneran vastuun ulkopuolelle? Käyttäkää OpenDNS palvelua ja kyllä taas pelittää, ei näillä Soneran vehkeillä kannata edes unelmoida nopeista latausajoista.


Ei ainakaan itselläni OpenDNS:n käyttö korjaa tätä ongelmaa.[/quote:3szvwrp1]

Toki muistit tyhjentää välimuistit heti kun vaihdoit dns asetuksia? OpenDNS sivuilla löytyy ohjeet kyllä.
Youtube -ongelman selvittelyyn kaivattaisiin nyt aktiivisilta palstalaisilta seuraavanlaisia infoja:

Hidastelevan videon URL, kellonaika hidastelulle (vai onko jatkuvaa) + jos mahdollista, Samin jo aiemmin mainitsema Traceroute -tieto.

Ongelma on yhteisessä tutkinnassa Youtuben / Googlen kanssa ja em. tiedot helpottavat merkittävästi asian selvittämistä. Tiedot voi ilmoittaa vikailmoituslomakkeella omien sivujen kautta (lisätietojen laitto mahdollista)
Veikko kirjoitti:
Youtube -ongelman selvittelyyn kaivattaisiin nyt aktiivisilta palstalaisilta seuraavanlaisia infoja:

Miten musta tuntuu että nää teidän "korjaustoimenpiteet" kiertävät kuukaudesta toiseen kehää samalla kun saatte aikaiseksi _ei_ _yhtään_ _mitään_?

Tää oli jo loppukeväästä tai alkukesästä teidän tiedossa että youtube-ongelmat johtuvat reitityksistä googletuben ja teidän välillä. Enkä ihmettelisi vaikka olisi ollut selvillä jo viime vuonna. Sitten se olevinaan kesä-heinäkuussa korjattiin, eli siis kusetettiin asiakkaille korjatuksi vaikka mitään ei tehty. Koska mikään ei muuttunut. Paitsi ettei ongelmaa enää teidän mielestänne ollut.

Ja taas mentiin karuselli ympäri. Taas ruinataan asiakkailta videourleja, kellonaikoja ja tracerouteja. Eli pyydetään asiakasta tekemään sellaista ihan oikeaa työtä mistä teille teknisille asiakaspalvelijoille maksetaan jo palkka meidän asiakkaiden rahoilla.

Mikä tässä voi oikeasti olla näin vaikeaa? Voisitko nyt sinä Veikko puolestasi selittää? Miten on niin mahdotonta löytää sieltä talosta ihmisiä jotka kykenisivät käydä analyyttisesti käsiksi ongelmaan, joka tuntuu koskevan helvetin suurta osaa koko Soneran asiakaskunnasta? Ihanko aidosti ette muka pysty toistamaan tätä ongelmaa mistä teidän asiakkaanne kärsivät, ja tutkia siten ongelman lähdettä itse, ilman töidenne jatkuvaa siirtelyä asiakkaittenne vastuulle?

Ymmärtäisin siis nää kuukaudesta toiseen jatkuvat vikailmoituspyytelyt (no ei, en kyllä ymmärtäisi sittenkään vaan nostaisin kytkintä) jos tämä koskisi yhtä asiakasta. Tai kymmentä asiakasta. Tai edes asiakkaita jotka ovat yhdessä kaupunginosassa, tai vaikka esimerkiksi koko Espoossa. Mutta kun tätä ongelmaa on KAIKISSA liittymämuodoista ADSL:istä Extranetteihin ja ympäri Suomea kaikilla asiakkaillanne, niin miten on mahdollista ettette osaa toistaa ja tutkia omissa olosuhteissanne tätä vikaa ilman jatkuvaa avunruinausta asiakkailta?

Te olette nyt ruinanneet noita vikailmoituksia jo kuukausikaupalla, ja saaneet niitä kuukausikaupalla. Kaikilla haluamillanne tiedoilla. Moniako satoja vikailmoituksia vielä tarvitsette osataksenne tehdä asialle jatkossakin _EI_ _YHTÄÄN_ _MITÄÄN_?
Tässä vastaus jonka sain vianselvitykseltä liittyen siihen, miksi yhä edelleen tarvitaan esim. URL-tietoja

Vianselvitys kirjoitti:
"Vika on ajoittainen eikä toistu mitenkään säännöllisesti. Olemme saaneet ongelman vain ajoittain esille omissa testeissämme, ja tämän vuoksi palveluntarjoajan rooli on merkittävä ja heidän selvityksiinsä tarvitaan näitä url-osoitteita."
Minulla tuo ongelma on käytännössä koko ajan ja jokaisessa videossa. Useimmiten edes Youtuben etusivu ei toimi videoista puhumattakaan. Ei ole siis mitenkään videon url:stä tai kellonajasta riippuvainen.
Veikko kirjoitti:
Tässä vastaus jonka sain vianselvitykseltä liittyen siihen, miksi yhä edelleen tarvitaan esim. URL-tietoja

[quote="Vianselvitys":3ppsiic8]"Vika on ajoittainen eikä toistu mitenkään säännöllisesti. Olemme saaneet ongelman vain ajoittain esille omissa testeissämme, ja tämän vuoksi palveluntarjoajan rooli on merkittävä ja heidän selvityksiinsä tarvitaan näitä url-osoitteita."
[/quote:3ppsiic8]

Mitenkäs olisi, jos vaikka joku Soneralla ottaisi yhden päivän hommakseen keräillä näitä URL:ja ja kellonaikoja? Kun vaiva kuitenkin on maanlaajuinen, niin sen verran aiheeseen voisi mielestäni aikaa uhrata. Päivän aikana näitä tapauksia varmuudella vastaan tulee, useampiakin.
Nyt tulee Youtubesta tällainen ilmoitus kun yrittää avata jotain videota Soneran proxyt päällä:

Järjestelmämme havaitsi epätavallista liikennettä tietokoneverkostasi. Tee pyyntösi uudelleen myöhemmin. Miksi näin kävi?

Tämä sivu näytetään, kun Google havaitsee tietokoneverkostasi tulevia pyyntöjä, jotka vaikuttavat olevat käyttöehtojemme vastaisia. Esto poistetaan kun pyynnöt loppuvat.

Tämä liikenne saattaa olla peräisin haittasovelluksesta, selaimen laajennuksesta tai koodista, joka lähettää automaattisia pyyntöjä. Jos verkkoyhteytesi on jaettu, pyydä apua järjestelmänvalvojaltasi – ongelman syy saattaa olla toinen samaa IP-osoitetta käyttävä tietokone. Lisätietoja

Saatat joskus nähdä tämän sivun, jos käytät robottien käytössä olevia edistyneitä termejä tai lähetät pyyntöjä peräjälkeen.

IP-osoite: XXX.XX.XXX.XX
Aika: 2011-09-17T17:53:39Z
URL: http://www.youtube.com/watch?v=PKVEe0mc ... re=related


Mitään haittasovelluksia tai viruksia ei kyllä pitäisi koneella olla koska tietoturva on kunnossa ja melko usein skannailen koneen läpi. lman proxya ihme kyllä toimii Youtube tällä hetkellä ensimmäistä kertaa sitten toukokuun.

edit: Eipä ollut pitkä ilo tuosta toimivuudesta, nyt lakkasi toimimasta ilman proxya ja proxyn kanssa tulee vaan tuo yllä mainittu virheilmoitus. Nyt alkaa oikeasti v******maan tämä touhu! Miten voi olla että Soneralla ei saada tällaista ongelmaa ratkaistua? Pitääkö tässä oikeasti vaihtaa liittymää että saa tuon Youtuben toimimaan?
Ohjeita youtuben korjaukseen.
Vaihtakaa DNS asetukset johonkin seuraavista:

Google - http://code.google.com/intl/fi-FI/speed/public-dns/
OpenDNS - http://www.opendns.com/
Norton - http://nortondns.com/

Ja googlella löytyy lisää. Nyt Sonera ottaa itseään perseestä kiinni ja alkaa korjaamaan näitä viko...*ominaisuuksia* jaan.
Ikävä kyllä on semmoinen kutina, että tää ketju jatkuu saman teeman tiimoilla vielä pitkään.
normaalisti toimii ja latautuu yms,ei vikaa ole ollu koskaan youtuben kanssa millään liittymällä =)
Mihinkään asetuksiin modeemissa ei olla koskettu,ainoastaan vähän aikaa sitten päivitin ohjelmiston,eli soneran paketilla tällä hetkellä mennään ja käytetään sovelluksia sekä tuota teidän harmittelemaa youtubeakin.
Youtube:n pätkiminen pohjoiseuroopan alueella johtuu liiallisen liikenteen vuoksi. Youtube:n tiedonsiirtokapasiteetti ei riitä kattamaan kasvanutta kysyntää tällä hetkellä. Sonera voisi tuskaisille asiakkailleen tämän informoida eikä kysellä tyhmiä. Monet lataavat useita Youtube videoita yhtäaikaisesti "etukäteen" katseltavaksi joka tavallaan kasvattaa liikennettä entisestään. Yksinkertainen ja selvä asia, joku osaava voisi olla Youtube:en yhteydessä ja kysellä milloin on tulossa muutoksia.
Ongelma on edelleenki DNS palvelussa, joka on Soneran vastuulla. Heti kun vaihtaa palvelimen toiseen, alkaa toimimaan hyvin. Puheet pohjois euroopan kuormituksesta ovat höpö höpö puhetta, eikä liity mitenkään ketjun ongelmaan. Ensi kerralla voisit lukea triidin ennen postausta...
Omat huomioni Youtube-asiaan operaattorimme vaihduttua Elisalta Soneraan:

Elisalla ADSL-linjamme teoreettinen nopeus oli 2 Mb/s (käytönnössä n. 1,8 Mb/s) ja Youtube latasi HD-videota moitteetta.

Nyt Soneralla ADSL-linjamme teoreettinen nopeus on 8 Mbs.

Asentajan mittauksissa omakotitalomme tekniseen tilaan tulee n. 5-6 Mb => nopeusprofiiliksi on asetettu 6 Mbs.

Modeemi on kytketty teknisessä tilassa suoraan ”maakaapeliin” ja ADSL-suodattimesta lähtee piuhapari takaisin sisäverkkoon (puhelimiin).

Modeemi (Telewell EA510v3c) pystyy kättelemään n. 4000-5000 kbs.

ADSL-tilaksi kannattaa tapauksessani valita Annex A.

Moduloinnin vaikutus:

ADSL2+ => ftp-latausnopeus 480 kB/s, heikkenee ajan myötä ja Youtube HD alkaa takkuilla jo päivässä.

ADSL2 => ftp-latausnopeus 445 kB/s, Youtube HD lataa ongelmitta, "pitkäkestotesti" vielä kesken...

T1.413 tai G.DMT => ftp latausnopeus 370 kB/s, Youtube HD lataa ongelmitta eikä heikkene ajankaan myötä!
Masa3000 kirjoitti:
Youtube:n pätkiminen pohjoiseuroopan alueella johtuu liiallisen liikenteen vuoksi. Youtube:n tiedonsiirtokapasiteetti ei riitä kattamaan kasvanutta kysyntää tällä hetkellä. Sonera voisi tuskaisille asiakkailleen tämän informoida eikä kysellä tyhmiä. Monet lataavat useita Youtube videoita yhtäaikaisesti "etukäteen" katseltavaksi joka tavallaan kasvattaa liikennettä entisestään. Yksinkertainen ja selvä asia, joku osaava voisi olla Youtube:en yhteydessä ja kysellä milloin on tulossa muutoksia.

Kerrohan yksinkertainen ja selvä ihminen missä maanosassa, universumissa tai rinnakkaistodellisuudessa mielestäsi sellaiset operaattorit kuten Elisa/Saunalahti tai DNA sijaitsevat, kun eivät näistä Pohjois-Euroopan ongelmista tunnu kärsivän?
Nyt on Youtube toiminut mallikkaasti pitemmän aikaa. 1080 HD-clipit toimii pätkimättä.

Tais olla Saunalahden mainoskampanja meille palvelus, koska sen aloituksen jälkeen näyttää Sonera todella paneutuneen ongelmaan.
KooKoo kirjoitti:
Nyt on Youtube toiminut mallikkaasti pitemmän aikaa. 1080 HD-clipit toimii pätkimättä.

Tais olla Saunalahden mainoskampanja meille palvelus, koska sen aloituksen jälkeen näyttää Sonera todella paneutuneen ongelmaan.


Tästä postauksesta innostuneena säntäsin tiedon valtatielle ja Youtuubiin kokeilemaan.
Mutta ei, edelleen se tökkii... :(

Soneralaiset kyselivät tällä palstalla aikanaan testidataa, että ongelmaa voitaisiin selvitellä.
Noh, tässäpä helppo tapa: 1) mene Youtube:een, 2) hae "high definition 1080p movie", 3) valitse mikä tahansa video ja 4) Valitse HD-tarkkuus.
Kyllä pätkii varmuudella!

Liittymäni siis Laajakaista Extra 24M/10M.

Aika heikkoa...

ps. Mielenkiintoinen pylväsdiagrammi putkahtaa muuten näkyviin osoitteessa: http://www.youtube.com/my_speed
Oma ISP (=sonera) on hitain kaikista (reilusti)...
nissil-11 kirjoitti:
ps. Mielenkiintoinen pylväsdiagrammi putkahtaa muuten näkyviin osoitteessa: http://www.youtube.com/my_speed
Oma ISP (=sonera) on hitain kaikista (reilusti)...

Niinpä niin, ei mikään yllätys, ja vielä todella suuri ero muihin!

---
Saanut taas odotella koko illan Youtube videoiden latautumista..
Jopa vartin kestää bufferoida viiden minuutin pituinen 720p video, kuukausi-muutama taaksepäin niin samaisen videon bufferointi kesti aivan hetken vain. Edes 480p videoita ei voi katsoa odottamatta bufferia.

http://www.youtube.com/my_speed
Testivideon mukaan 720p video bufferoi 5 kbps, välillä hypäten hetkeksi ~3000 kbps ja heti takaisin pohjalukemiin.

Kuitenkin 100M/5M kaapeli joka toiminut moitteettomasti yli vuoden. Nyt kerralla kasa paskaa, muitakin ongelmia nyt tullut samoihin aikoihin. Mitä helvettiä siellä Soneralla säädetään?

Vastaa