Sonera Laajakaista ja Youtube



Näytä ensimmäinen kirjoitus

699 kommenttia

Tuli vaihdettua TOIMIVA Kymen puhelimen ADSL-liittymä Soneran vastaavaan, koska Sonera veti tälle kylälle kuidun. Nyt aloin pohtimaan oliko siinä mitään järkeä. Kuitua en ole vielä tilannut, enkä enää tiedä kannattaako siitä reilua tonnia maksaa jos Youtuben toimivuus on tällaista. Otin vielä varmuuden vuoksi kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen, ihan vaan varmistaakseni Youtuben hitauden maksimaaliseksi ajaksi.

Mitäköhän asiakaspalvelu sanoo liittymän irtisanomisesta tällaisessa tapauksessa?
johnspawn kirjoitti:
Tuli vaihdettua TOIMIVA Kymen puhelimen ADSL-liittymä Soneran vastaavaan, koska Sonera veti tälle kylälle kuidun. Nyt aloin pohtimaan oliko siinä mitään järkeä. Kuitua en ole vielä tilannut, enkä enää tiedä kannattaako siitä reilua tonnia maksaa jos Youtuben toimivuus on tällaista. Otin vielä varmuuden vuoksi kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen, ihan vaan varmistaakseni Youtuben hitauden maksimaaliseksi ajaksi.

Mitäköhän asiakaspalvelu sanoo liittymän irtisanomisesta tällaisessa tapauksessa?

Jos oikein muistan, niin täällä oli aiemmin joku kysynyt samaa.
Vastauksena taisi olla se, että ei ole mukamas riittävän hyvä syy lopettaa määräaikainen sopimus.
Sonera ei kaiketi halua myöntää ongelmaa?

Vai onko Soneran mielestä vika sittenkin jossain muualla ja se vieläkin tutkitaan?
Youtuben käyttö milloin tahansa, kellonaikaan katsomatta on tukahduttavaa!
Video joka on >720p latautuu lähes moitteetta, mutta jos haluaa silmille karkkia
saa 10min videon katselulle varata puolituntia lataus aikaa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
seurataan reitti isäntään youtube.com [173.194.65.91]
enintään 30 siirräntävälillä:

1 4 ms 99 ms 99 ms dsldevice.lan [192.168.1.254]
2 22 ms * * 84.248.160.1
3 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
4 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
5 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
6 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
7 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
8 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
9 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
10 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
11 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
12 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
13 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
14 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
15 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
16 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
17 61 ms 63 ms 63 ms ee-in-f91.1e100.net [173.194.65.91]

Seuranta suoritettu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiitti vaan hei!
Tällainen löytyi Muropaketista:

Tein kaksi hyvin havainnollista videota käyttämällä yhtä aikaa kahden eri operaattorin liittymää samalla koneella vuorotellen. Ensimmäisessä videossa tutkitaan tracerouttia ja pingiä ja toisessa videossa demonstroidaan kahden eri operaattorin nopeuseroja.

http://www.youtube.com/watch?v=a0IaMBF4R_E&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=9B7Ii3SYYnk&feature=youtu.be
^ Edit: saman postasin.
Jäätävää!! Olisiko Soneran aika tehdä jotain?
johnspawn kirjoitti:
Tällainen löytyi Muropaketista:

Tein kaksi hyvin havainnollista videota käyttämällä yhtä aikaa kahden eri operaattorin liittymää samalla koneella vuorotellen. Ensimmäisessä videossa tutkitaan tracerouttia ja pingiä ja toisessa videossa demonstroidaan kahden eri operaattorin nopeuseroja.

http://www.youtube.com/watch?v=a0IaMBF4R_E&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=9B7Ii3SYYnk&feature=youtu.be


Juu ja saamat videot myös Vimeossa:

edit: linkkaan tähän hetken päästä samat videot myös vimeosta jotta soneran asiakkaatkin voivat katsoa
http://vimeo.com/33290899
ja
http://vimeo.com/33291090


Tässä luulisi asiakaspalvelulle olevan tarpeeksi näyttöä aiheesta.
Viime viikolla Sonera kuittasi myös itseltäni vikailmoituksen korjatuksi kahden päivän jälkeen... Ilmeisesti modeemin softa olikin päivittynyt operaation yhteydessä, mutta nopeudet ovat kyllä edelleen samaa luokkaa kuin ennenkin. Sonera pyytää tekemään vikailmoituksen asiasta, mutta sitten sillä pyyhitään takamusta?

Miten asiakkaan tulisi tilanteessa toimia? Tehdä uusi vikailmoitus? Yllä oleva video kyllä paljastaa varsin dramaattisesti eron... Mielelläni kyllä vikailmoituksen teen asiasta, jos se asiaa auttaa, mutta kun siitä ei ole mitään viitteitä. Alkaa olemaan korkea aika Sonerallakin toimia.
Taitavat soneran asiantuntijat olla aikaisin joululomilla, kun ei ole mitään virallisia tiedotteita tullut vähään aikaan...
Soneran todellakin pitäisi tehdä tälle jotain. On ihan pakko laittaa huonoin laatu videolle kuin videolle jos meinaa ilman bufferointia mitään katsoa. Eikä sekään välttämättä takaa takutonta toistoa.

HOP HOP, kiitos 🙂
theshepherd kirjoitti:
Soneran todellakin pitäisi tehdä tälle jotain. On ihan pakko laittaa huonoin laatu videolle kuin videolle jos meinaa ilman bufferointia mitään katsoa. Eikä sekään välttämättä takaa takutonta toistoa.

HOP HOP, kiitos :)


Sonera: Pidempään kestäneistä vioista on toki mahdollista saada hyvitystä (vika lasketaan alkaneeksi vikailmoituksen jätöstä). Kunhan vika on korjattu, voit kysäistä hyvitysten mahdollisuutta esim. palvelupyyntölomakkeella Omien Sivujen kautta. T. Niina
9 tuntia sitten · Tykkää

YouTube-hitaus on kestänyt jo kaksi vuotta. Saavatko kaikki ADSL-asiakkaat jotain hyvitystä? Niinpä.

Vikaahan ei ole korjattu, joten sitä ei siis Soneran mielestä ole, joten älkää vaan menkö pyytämään sitten hyvityksiä...
Ei tämä ole enää todellista. Vaikka käytössä on 100/10 Valokuitu&Ethernet yhteys, ei youtubea voi käyttää lainkaan. Helpompaa ja varmempaa käyttää nettiä kännykän kautta.
Sonera: Pidempään kestäneistä vioista on toki mahdollista saada hyvitystä (vika lasketaan alkaneeksi vikailmoituksen jätöstä). Kunhan vika on korjattu, voit kysäistä hyvitysten mahdollisuutta esim. palvelupyyntölomakkeella Omien Sivujen kautta. T. Niina


Eiköhän lähtökohta ole kuitenkin se että korjaatte ongelman.
Helppo ratkaisu olisi lisätä kaistaa. Kaistan vajauksessa ei force majour -pykälänkään taakse voi paeta.

Se että xxx määrä asiakkaita alkaa kuormittaa aspaa hyvitysvaatimuksilla on suhteellisen järjetön linjanveto.
Turha sitä on taputella jos on jo housuissa. Jos katsoo viestikejtun avauspäivää niin se ehkä kuvastaa asian tilasta jotain.
Resurssit kannattaa varmasti kohdentaa ennemminkin vian korjaamiseksi.

OT:
240p sentään toimii, ehkä siksi koska se on niin lähellä Soneran kampanjaa?
OT:http://youtu.be/xgMgkl-gRxk
Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...
kivikasa kirjoitti:
Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...


No eikö sinun mielestäsi pitäisi jo saada hyvitystä, kun liittymä ei toimi kuin pitäisi (?)

Minusta kyllä. Vaan mitä teet, kun hyvitystä on mahdollista saada vasta, kun vikailmoitus on merkitty korjatuksi, eli ei koskaan...
hpguru kirjoitti:
[quote="kivikasa":3ihcayj7]Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...


No eikö sinun mielestäsi pitäisi jo saada hyvitystä, kun liittymä ei toimi kuin pitäisi (?)[/quote:3ihcayj7]
Ehkä pitäisi, mutta en luule saavani. En nyt kuitenkaan tarkoittanut tuota. Liittyikö lainattu suoraan tähän Youtube-ongelmaan? (Mistä se nyt sitten olikaan...)
Se liittyi siihen, kun käyttäjä pyysi saada hyvitystä toimimattomaan liittymään liittyen.

Käytäntö koskee Soneralla niin mobiili- kuin laajakaistaliittymiä. Hyvitystä ei heru ennen kuin vika on korjattu vikailmoituksen jälkeen.

Ja tässä asiassahan jopa Soneran asiakaspalvelu ei edes tiennyt koko YouTube-ongelman olemassaoloa, kun sellaista yksi toinen asiakas mainitsi!
Vähän lisää selvitystä

sain hyvin toimivasta tukholmassa olevassa telia liittymästä trace, ja yllätyin kun huomasin että reitit ovat melkein samat.

Ruotsista:

2 s-b2-link.telia.net (80.91.248.199) 1.613 ms
s-b2-link.telia.net (80.91.247.96) 1.529 ms
s-b2-link.telia.net (213.155.134.55) 1.576 ms
3 s-bb2-link.telia.net (213.248.66.13) 39.900 ms
s-bb2-link.telia.net (213.155.131.30) 1.558 ms
s-bb1-link.telia.net (213.248.66.5) 1.582 ms
4 kbn-bb2-link.telia.net (213.248.65.166) 12.926 ms
kbn-bb2-link.telia.net (80.91.246.109) 70.487 ms 21.797 ms
5 nyk-bb2-link.telia.net (80.91.247.121) 132.338 ms 105.211 ms
nyk-bb2-link.telia.net (213.248.82.101) 101.390 ms
6 nyk-b6-link.telia.net (213.155.133.13) 111.784 ms 121.238 ms
nyk-b6-link.telia.net (213.155.130.251) 109.193 ms


Suomesta

4 hkicore1-o-1-3-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.166) 24.883 ms 26.840 ms 27.020 ms
5 hkiasbr2-o-4.datanet.tele.fi (141.208.25.18) 281.544 ms 281.611 ms
hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.10) 30.423 ms
6 hls-b2-link.telia.net (213.248.75.17) 31.639 ms
hls-b1-link.telia.net (213.248.68.209) 66.373 ms 22.551 ms
7 s-bb2-link.telia.net (213.155.130.56) 28.390 ms
s-bb1-link.telia.net (80.91.247.218) 30.089 ms
s-bb2-link.telia.net (80.91.246.86) 31.783 ms
8 kbn-bb2-link.telia.net (213.248.65.29) 42.637 ms
kbn-bb2-link.telia.net (80.91.247.163) 42.690 ms
kbn-bb1-link.telia.net (80.91.246.107) 46.193 ms
9 nyk-bb2-link.telia.net (213.155.130.155) 136.739 ms 136.771 ms
nyk-bb1-link.telia.net (80.91.254.89) 159.693 ms
10 nyk-b6-link.telia.net (213.155.130.251) 168.069 ms 170.089 ms
nyk-b6-link.telia.net (80.91.253.95) 142.163 ms


kuten huomatte loppuosa on miltei sama. Sattui jopa samaan serveriin tossa 213.155.130.251 kohdalla.
Joka tapauksessa, koska ruotsin piuha toimii ja suomen piuha ei, olisikohan ongelma on joko se että suomen puolella, tai suomen ja ruotsin välillä on ongelma?

Toivotavasti tästä on jotain apua.
Itse tein Soneralle vikailmoituksen Youtuben toimimattomuudesta, toivottavasti muutkin tekevät saman.
johnspawn kirjoitti:
Itse tein Soneralle vikailmoituksen Youtuben toimimattomuudesta, toivottavasti muutkin tekevät saman.


Tein itsekin eilen uuden vikailmoituksen, edellinen ei kylläkään lämmittänyt. Tuskin tähän mitään nopeaa korjausta on luvassa, mutta ainahan sitä sopii toivoa.
Vikailmoitukset ehkä auttaisi yhdistettynä pieneen masinointiin... ehkä jossain määrässä vikailmoituksia ylittyy se raja, että Soneran kannattaa oikeasti tehdä asialle jotain eikä selvitellä (jos ylipäänsä selvittelevät) "turhia" vikaselvityksiä.

mece kirjoitti:
Toivotavasti tästä on jotain apua.

Toivottavasti... mutta onhan tämä surkuhupaisaa, jos operaattori tarvitsee asiakkaiden selvityksiä.
Ongelma koskee lähes kaikkia stream video palveluita. Esim youtube ja areena. Sain tänään vastauksen soneralta, että he eivät ota vastuuta yksittäisen sivuston toimimattomuudesta, koska yhteys toimii. Näin ollen hyvityksiäkään ei tipu. Kiva juttu.
Kysyin myös mistä vika johtuu ja vastauksena sain, että youtube määrää reitin mitä pitkin soneran verkosta liikenne kulkee heidän palvelimelleen ja vika on youtubessa 😃 Kuitenkin mainitsi myös että vikaa korjataan.
Jos edellä oleva pitää paikkansa, miten sonera voi korjata vikaa jos se ei ole heidän!?
Soneralta tuli tekstiviesti, jossa kertoivat, että ongelmaa yritetään ratkaista ja kehottivat vaihtamaan Googlen DNS:ään. Oman kokemukseni mukaan DNS:n vaihto auttoi pahimpaan hätään vielä muutama kuukausi sitten, mutta nyt siitäkään ei ole enää hyötyä.

Allekirjoitan myös Areenan toimimattomuuden, sillä Soneran yhteydellä en pysty katsomaan ainuttakaan Areenan videota. Video puskuroi noin 30 sekunnin välein 10 sekunttia. Johtuuko tämäkin sitten Sonerasta (?).
Valitettavasti.

Vastaa