Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.
Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.
Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.
Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?
Kiitos.
Sivu 14 / 28
Tuli vaihdettua TOIMIVA Kymen puhelimen ADSL-liittymä Soneran vastaavaan, koska Sonera veti tälle kylälle kuidun. Nyt aloin pohtimaan oliko siinä mitään järkeä. Kuitua en ole vielä tilannut, enkä enää tiedä kannattaako siitä reilua tonnia maksaa jos Youtuben toimivuus on tällaista. Otin vielä varmuuden vuoksi kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen, ihan vaan varmistaakseni Youtuben hitauden maksimaaliseksi ajaksi.
Mitäköhän asiakaspalvelu sanoo liittymän irtisanomisesta tällaisessa tapauksessa?
Mitäköhän asiakaspalvelu sanoo liittymän irtisanomisesta tällaisessa tapauksessa?
johnspawn kirjoitti: Tuli vaihdettua TOIMIVA Kymen puhelimen ADSL-liittymä Soneran vastaavaan, koska Sonera veti tälle kylälle kuidun. Nyt aloin pohtimaan oliko siinä mitään järkeä. Kuitua en ole vielä tilannut, enkä enää tiedä kannattaako siitä reilua tonnia maksaa jos Youtuben toimivuus on tällaista. Otin vielä varmuuden vuoksi kahden vuoden määräaikaisen sopimuksen, ihan vaan varmistaakseni Youtuben hitauden maksimaaliseksi ajaksi.
Mitäköhän asiakaspalvelu sanoo liittymän irtisanomisesta tällaisessa tapauksessa?
Jos oikein muistan, niin täällä oli aiemmin joku kysynyt samaa.
Vastauksena taisi olla se, että ei ole mukamas riittävän hyvä syy lopettaa määräaikainen sopimus.
Sonera ei kaiketi halua myöntää ongelmaa?
Vai onko Soneran mielestä vika sittenkin jossain muualla ja se vieläkin tutkitaan?
Vai onko Soneran mielestä vika sittenkin jossain muualla ja se vieläkin tutkitaan?
Youtuben käyttö milloin tahansa, kellonaikaan katsomatta on tukahduttavaa!
Video joka on >720p latautuu lähes moitteetta, mutta jos haluaa silmille karkkia
saa 10min videon katselulle varata puolituntia lataus aikaa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
seurataan reitti isäntään youtube.com e173.194.65.91]
enintään 30 siirräntävälillä:
1 4 ms 99 ms 99 ms dsldevice.lan l192.168.1.254]
2 22 ms * * 84.248.160.1
3 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
4 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
5 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
6 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
7 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
8 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
9 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
10 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
11 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
12 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
13 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
14 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
15 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
16 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
17 61 ms 63 ms 63 ms ee-in-f91.1e100.net 3173.194.65.91]
Seuranta suoritettu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiitti vaan hei!
Video joka on >720p latautuu lähes moitteetta, mutta jos haluaa silmille karkkia
saa 10min videon katselulle varata puolituntia lataus aikaa.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
seurataan reitti isäntään youtube.com e173.194.65.91]
enintään 30 siirräntävälillä:
1 4 ms 99 ms 99 ms dsldevice.lan l192.168.1.254]
2 22 ms * * 84.248.160.1
3 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
4 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
5 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
6 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
7 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
8 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
9 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
10 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
11 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
12 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
13 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
14 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
15 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
16 * * * Pyyntö aikakatkaistiin.
17 61 ms 63 ms 63 ms ee-in-f91.1e100.net 3173.194.65.91]
Seuranta suoritettu.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kiitti vaan hei!
Tällainen löytyi Muropaketista:
Tein kaksi hyvin havainnollista videota käyttämällä yhtä aikaa kahden eri operaattorin liittymää samalla koneella vuorotellen. Ensimmäisessä videossa tutkitaan tracerouttia ja pingiä ja toisessa videossa demonstroidaan kahden eri operaattorin nopeuseroja.
http://www.youtube.com/watch?v=a0IaMBF4R_E&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=9B7Ii3SYYnk&feature=youtu.be
^ Edit: saman postasin.
Jäätävää!! Olisiko Soneran aika tehdä jotain?
johnspawn kirjoitti: Tällainen löytyi Muropaketista:
Tein kaksi hyvin havainnollista videota käyttämällä yhtä aikaa kahden eri operaattorin liittymää samalla koneella vuorotellen. Ensimmäisessä videossa tutkitaan tracerouttia ja pingiä ja toisessa videossa demonstroidaan kahden eri operaattorin nopeuseroja.
http://www.youtube.com/watch?v=a0IaMBF4R_E&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=9B7Ii3SYYnk&feature=youtu.be
Juu ja saamat videot myös Vimeossa:
edit: linkkaan tähän hetken päästä samat videot myös vimeosta jotta soneran asiakkaatkin voivat katsoa
http://vimeo.com/33290899
ja
http://vimeo.com/33291090
Tässä luulisi asiakaspalvelulle olevan tarpeeksi näyttöä aiheesta.
Viime viikolla Sonera kuittasi myös itseltäni vikailmoituksen korjatuksi kahden päivän jälkeen... Ilmeisesti modeemin softa olikin päivittynyt operaation yhteydessä, mutta nopeudet ovat kyllä edelleen samaa luokkaa kuin ennenkin. Sonera pyytää tekemään vikailmoituksen asiasta, mutta sitten sillä pyyhitään takamusta?
Miten asiakkaan tulisi tilanteessa toimia? Tehdä uusi vikailmoitus? Yllä oleva video kyllä paljastaa varsin dramaattisesti eron... Mielelläni kyllä vikailmoituksen teen asiasta, jos se asiaa auttaa, mutta kun siitä ei ole mitään viitteitä. Alkaa olemaan korkea aika Sonerallakin toimia.
Miten asiakkaan tulisi tilanteessa toimia? Tehdä uusi vikailmoitus? Yllä oleva video kyllä paljastaa varsin dramaattisesti eron... Mielelläni kyllä vikailmoituksen teen asiasta, jos se asiaa auttaa, mutta kun siitä ei ole mitään viitteitä. Alkaa olemaan korkea aika Sonerallakin toimia.
Taitavat soneran asiantuntijat olla aikaisin joululomilla, kun ei ole mitään virallisia tiedotteita tullut vähään aikaan...
Soneran todellakin pitäisi tehdä tälle jotain. On ihan pakko laittaa huonoin laatu videolle kuin videolle jos meinaa ilman bufferointia mitään katsoa. Eikä sekään välttämättä takaa takutonta toistoa.
HOP HOP, kiitos
HOP HOP, kiitos
theshepherd kirjoitti: Soneran todellakin pitäisi tehdä tälle jotain. On ihan pakko laittaa huonoin laatu videolle kuin videolle jos meinaa ilman bufferointia mitään katsoa. Eikä sekään välttämättä takaa takutonta toistoa.
HOP HOP, kiitos :)
Sonera: Pidempään kestäneistä vioista on toki mahdollista saada hyvitystä (vika lasketaan alkaneeksi vikailmoituksen jätöstä). Kunhan vika on korjattu, voit kysäistä hyvitysten mahdollisuutta esim. palvelupyyntölomakkeella Omien Sivujen kautta. T. Niina
9 tuntia sitten · Tykkää
YouTube-hitaus on kestänyt jo kaksi vuotta. Saavatko kaikki ADSL-asiakkaat jotain hyvitystä? Niinpä.
Vikaahan ei ole korjattu, joten sitä ei siis Soneran mielestä ole, joten älkää vaan menkö pyytämään sitten hyvityksiä...
Ei tämä ole enää todellista. Vaikka käytössä on 100/10 Valokuitu&Ethernet yhteys, ei youtubea voi käyttää lainkaan. Helpompaa ja varmempaa käyttää nettiä kännykän kautta.
Sonera: Pidempään kestäneistä vioista on toki mahdollista saada hyvitystä (vika lasketaan alkaneeksi vikailmoituksen jätöstä). Kunhan vika on korjattu, voit kysäistä hyvitysten mahdollisuutta esim. palvelupyyntölomakkeella Omien Sivujen kautta. T. Niina
Eiköhän lähtökohta ole kuitenkin se että korjaatte ongelman.
Helppo ratkaisu olisi lisätä kaistaa. Kaistan vajauksessa ei force majour -pykälänkään taakse voi paeta.
Se että xxx määrä asiakkaita alkaa kuormittaa aspaa hyvitysvaatimuksilla on suhteellisen järjetön linjanveto.
Turha sitä on taputella jos on jo housuissa. Jos katsoo viestikejtun avauspäivää niin se ehkä kuvastaa asian tilasta jotain.
Resurssit kannattaa varmasti kohdentaa ennemminkin vian korjaamiseksi.
OT:
240p sentään toimii, ehkä siksi koska se on niin lähellä Soneran kampanjaa?
OT:http://youtu.be/xgMgkl-gRxk
Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...
kivikasa kirjoitti: Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...
No eikö sinun mielestäsi pitäisi jo saada hyvitystä, kun liittymä ei toimi kuin pitäisi (?)
Minusta kyllä. Vaan mitä teet, kun hyvitystä on mahdollista saada vasta, kun vikailmoitus on merkitty korjatuksi, eli ei koskaan...
hpguru kirjoitti: [quote="kivikasa":3ihcayj7]Liittyikö tuo lainaus (Facebookista?) nyt todella tähän ongelmaan? Itse nyt ymmärsin, että hpguru irroitti sen asiayhteydestä ihan tietoisesti (ironia)...
No eikö sinun mielestäsi pitäisi jo saada hyvitystä, kun liittymä ei toimi kuin pitäisi (?)[/quote:3ihcayj7]
Ehkä pitäisi, mutta en luule saavani. En nyt kuitenkaan tarkoittanut tuota. Liittyikö lainattu suoraan tähän Youtube-ongelmaan? (Mistä se nyt sitten olikaan...)
Se liittyi siihen, kun käyttäjä pyysi saada hyvitystä toimimattomaan liittymään liittyen.
Käytäntö koskee Soneralla niin mobiili- kuin laajakaistaliittymiä. Hyvitystä ei heru ennen kuin vika on korjattu vikailmoituksen jälkeen.
Ja tässä asiassahan jopa Soneran asiakaspalvelu ei edes tiennyt koko YouTube-ongelman olemassaoloa, kun sellaista yksi toinen asiakas mainitsi!
Käytäntö koskee Soneralla niin mobiili- kuin laajakaistaliittymiä. Hyvitystä ei heru ennen kuin vika on korjattu vikailmoituksen jälkeen.
Ja tässä asiassahan jopa Soneran asiakaspalvelu ei edes tiennyt koko YouTube-ongelman olemassaoloa, kun sellaista yksi toinen asiakas mainitsi!
Vähän lisää selvitystä
sain hyvin toimivasta tukholmassa olevassa telia liittymästä trace, ja yllätyin kun huomasin että reitit ovat melkein samat.
Ruotsista:
Suomesta
kuten huomatte loppuosa on miltei sama. Sattui jopa samaan serveriin tossa 213.155.130.251 kohdalla.
Joka tapauksessa, koska ruotsin piuha toimii ja suomen piuha ei, olisikohan ongelma on joko se että suomen puolella, tai suomen ja ruotsin välillä on ongelma?
Toivotavasti tästä on jotain apua.
sain hyvin toimivasta tukholmassa olevassa telia liittymästä trace, ja yllätyin kun huomasin että reitit ovat melkein samat.
Ruotsista:
2 s-b2-link.telia.net (80.91.248.199) 1.613 ms
s-b2-link.telia.net (80.91.247.96) 1.529 ms
s-b2-link.telia.net (213.155.134.55) 1.576 ms
3 s-bb2-link.telia.net (213.248.66.13) 39.900 ms
s-bb2-link.telia.net (213.155.131.30) 1.558 ms
s-bb1-link.telia.net (213.248.66.5) 1.582 ms
4 kbn-bb2-link.telia.net (213.248.65.166) 12.926 ms
kbn-bb2-link.telia.net (80.91.246.109) 70.487 ms 21.797 ms
5 nyk-bb2-link.telia.net (80.91.247.121) 132.338 ms 105.211 ms
nyk-bb2-link.telia.net (213.248.82.101) 101.390 ms
6 nyk-b6-link.telia.net (213.155.133.13) 111.784 ms 121.238 ms
nyk-b6-link.telia.net (213.155.130.251) 109.193 ms
Suomesta
4 hkicore1-o-1-3-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.166) 24.883 ms 26.840 ms 27.020 ms
5 hkiasbr2-o-4.datanet.tele.fi (141.208.25.18) 281.544 ms 281.611 ms
hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi (141.208.8.10) 30.423 ms
6 hls-b2-link.telia.net (213.248.75.17) 31.639 ms
hls-b1-link.telia.net (213.248.68.209) 66.373 ms 22.551 ms
7 s-bb2-link.telia.net (213.155.130.56) 28.390 ms
s-bb1-link.telia.net (80.91.247.218) 30.089 ms
s-bb2-link.telia.net (80.91.246.86) 31.783 ms
8 kbn-bb2-link.telia.net (213.248.65.29) 42.637 ms
kbn-bb2-link.telia.net (80.91.247.163) 42.690 ms
kbn-bb1-link.telia.net (80.91.246.107) 46.193 ms
9 nyk-bb2-link.telia.net (213.155.130.155) 136.739 ms 136.771 ms
nyk-bb1-link.telia.net (80.91.254.89) 159.693 ms
10 nyk-b6-link.telia.net (213.155.130.251) 168.069 ms 170.089 ms
nyk-b6-link.telia.net (80.91.253.95) 142.163 ms
kuten huomatte loppuosa on miltei sama. Sattui jopa samaan serveriin tossa 213.155.130.251 kohdalla.
Joka tapauksessa, koska ruotsin piuha toimii ja suomen piuha ei, olisikohan ongelma on joko se että suomen puolella, tai suomen ja ruotsin välillä on ongelma?
Toivotavasti tästä on jotain apua.
Itse tein Soneralle vikailmoituksen Youtuben toimimattomuudesta, toivottavasti muutkin tekevät saman.
johnspawn kirjoitti: Itse tein Soneralle vikailmoituksen Youtuben toimimattomuudesta, toivottavasti muutkin tekevät saman.
Tein itsekin eilen uuden vikailmoituksen, edellinen ei kylläkään lämmittänyt. Tuskin tähän mitään nopeaa korjausta on luvassa, mutta ainahan sitä sopii toivoa.
Vikailmoitukset ehkä auttaisi yhdistettynä pieneen masinointiin... ehkä jossain määrässä vikailmoituksia ylittyy se raja, että Soneran kannattaa oikeasti tehdä asialle jotain eikä selvitellä (jos ylipäänsä selvittelevät) "turhia" vikaselvityksiä.
Toivottavasti... mutta onhan tämä surkuhupaisaa, jos operaattori tarvitsee asiakkaiden selvityksiä.
mece kirjoitti: Toivotavasti tästä on jotain apua.
Toivottavasti... mutta onhan tämä surkuhupaisaa, jos operaattori tarvitsee asiakkaiden selvityksiä.
Ongelma koskee lähes kaikkia stream video palveluita. Esim youtube ja areena. Sain tänään vastauksen soneralta, että he eivät ota vastuuta yksittäisen sivuston toimimattomuudesta, koska yhteys toimii. Näin ollen hyvityksiäkään ei tipu. Kiva juttu.
Kysyin myös mistä vika johtuu ja vastauksena sain, että youtube määrää reitin mitä pitkin soneran verkosta liikenne kulkee heidän palvelimelleen ja vika on youtubessa Kuitenkin mainitsi myös että vikaa korjataan.
Jos edellä oleva pitää paikkansa, miten sonera voi korjata vikaa jos se ei ole heidän!?
Kysyin myös mistä vika johtuu ja vastauksena sain, että youtube määrää reitin mitä pitkin soneran verkosta liikenne kulkee heidän palvelimelleen ja vika on youtubessa Kuitenkin mainitsi myös että vikaa korjataan.
Jos edellä oleva pitää paikkansa, miten sonera voi korjata vikaa jos se ei ole heidän!?
Soneralta tuli tekstiviesti, jossa kertoivat, että ongelmaa yritetään ratkaista ja kehottivat vaihtamaan Googlen DNS:ään. Oman kokemukseni mukaan DNS:n vaihto auttoi pahimpaan hätään vielä muutama kuukausi sitten, mutta nyt siitäkään ei ole enää hyötyä.
Allekirjoitan myös Areenan toimimattomuuden, sillä Soneran yhteydellä en pysty katsomaan ainuttakaan Areenan videota. Video puskuroi noin 30 sekunnin välein 10 sekunttia. Johtuuko tämäkin sitten Sonerasta (?).
Allekirjoitan myös Areenan toimimattomuuden, sillä Soneran yhteydellä en pysty katsomaan ainuttakaan Areenan videota. Video puskuroi noin 30 sekunnin välein 10 sekunttia. Johtuuko tämäkin sitten Sonerasta (?).
Valitettavasti.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.