Skip to main content
Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.
http://chart.googleapis.com/chart?chxt= ... n%7Cglobal

Toimiskohan tommonen linkki...

Sen mukaan ISP'n (Soneran) asiakkaiden keskimääräinen nopeus nyt joulun aikaan youtube'n suuntaan on ollut 2.59Mbps, suomen keskiarvo taas on 6.89 eli lähes kolminkertainen. Koko maailman keskiarvo taas on "vain" lähes tuplat Soneraan verrattuna (joka on kyllä säälittävää ottaen huomioon että suomessa on kansainvälisesti vertailtuna aika nopeat yhteydet).

Itsellä tuo näytti 8Mbps (100Mbps kuitu pääkaupunkiseudulla), tosin varsinaisessa testissä nopeus kävi välillä yli 15Mbps).
Manala kirjoitti:
[quote="nuffieldmaster":uq3yqq1x]Outoa tämä kyllä on... Kaikki muut toimii hirveän hyvin vaan juutuubi ei...

Toimisikin, mutta kyllä tää ongelma koskee tiettyihin aikoihin/satunnaisesti myös mm. iltalehden videopalvelua ja yle areenaa.

Voisiko joku soneralainen ystävällisesti kertoa, onko asiassa tapahtumassa yhtään mitään mihinkään suuntaan, vai suljenko tämän liittymän ja alan suosiolla käyttää mobiililaajakaistaa 24/7, joka toimii jo 0,5Mbit -nopeudella paremmin kuin tämä laajakaista EXTRAslow?[/quote:uq3yqq1x]

Tähän Sonera mitä ilmeisemmin tähtääkin.
Päästään laskuttamaan kaistan käytön mukaan mobiliipuolella.

Veikko tai joku muu Soneran asiantuntija voinee tämän vahvistaa.
Ilmeisesti on selvää, että kyseessä on nimenomaan tahallinen nopeuden rajoitus Soneralta. Kiinnostaisiko ketään muuta ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaisiin saadakseen hyvitystä kuukausimaksuista? Käsittääkseni tämä olisi varsin selvä tapaus.
Taas kerran kun paloi pinna YouTuben hitauteen, rupesin tutkimaan miten homma toimii Saunalahden mobiililaajakaistalla. Saunalahden liittymällä siis YouTube videot (1080p asti) toimivat sujuvasti, kun taas jo 480p videot tökkivät tällä soneran 24 megasella laajalla kaistalla.

Tässä vähän vertailun vuoksi tuloksia mitä sain iPadin traceroutella aikaiseksi:

Ensin Saunalahden versio:
ru:1lyzvky7]http://imageshack.us/f/13/saunalahtitrace.png/[/u:1lyzvky7]
]u:1lyzvky7]http://imageshack.us/f/513/saunalahtimap.png/[/u:1lyzvky7]
Melko suoraa tietä kulkee data Silicon Valleysta Suomeen.

Kun taas Soneran koukerot:
ku:1lyzvky7]http://imageshack.us/f/694/soneratrace.png/[/u:1lyzvky7]
7u:1lyzvky7]http://imageshack.us/f/822/soneramapeurope.png/[/u:1lyzvky7]
7u:1lyzvky7]http://imageshack.us/f/641/soneramap.png/[/u:1lyzvky7]

Ei ihme että YouTube pätkii jos pitää tieto kierrättää Sveitsin ja Puolan kautta Suomeen.
Tällästä tänään...

http://www.youtube.com/watch?v=rvH6tuMvzWQ&feature=channel_video_

Ei paljon naurata kun tämä on jatkunut jo noin kaksi vuotta
Pitänee odotella, milloin Soneralaiset palailevat lomiltansa ja antavat tilannepäivityksen asian tiimoilta.
Mutta veikkaisin, että kaikille Soneralaisille on annettu täysi tiedotussulku asiaan liittyen.
Onhan tässä ollut jo hyvin pitkä aika välissä, kun viimeeksi virallista kommenttia tuli..

Viimeisin Soneralaisen viesti oli tänne laitettu 29. Marraskuuta 2011 klo. 10:22
Sivulla 32.
Sen jälkeen ei yhtään mitään.

Edit:
Nyt kun vilkaisin, niin ainakin hyvin ahkerasti on muualle tullut Soneralaisilta kommentteja, paitsi ei tietenkään tänne. Eivät he ainakaan lomilla ole olleet koko tätä aikaa.
Eli todennäköisesti heillä on jokin tiedotussulku tähän asiaan.
Ihme etteivät ole jo poistaneet tätä keskustelua...
Mitä muut ovat tänne statistiikkaa jättäneet, niin kuristetut nopeudet ja priorisointi esim.Youtuben suuntaan Atlantin ylityksissä/alituksissa herättää seuraavan kysymyksen:

Pitääkö olettaa että operaattorimme ei halua maksaa kaistan käytöstä muille tahoille ja siksi yhteyden nopeus ja laatu on mitä on?

Onko tässä kyseessä loivennettu versio vuoden 2008 episodista Cogentin kanssa?
Pitääkö olettaa että operaattorimme ei halua maksaa kaistan käytöstä muille tahoille ja siksi yhteyden nopeus ja laatu on mitä on?


Ei pidä olettaa, sillä juuri tästä Soneran huijauksesta on kyse. Asia on todistettu aukottomasti tässä ketjussa kymmeniä kertoja. Siksi Soneralle tulee laittaa kova kovaa vastaan ja vaatia viimeistään kuluttajaviranomaisten välityksellä sekä hyvitystä kuukausimaksuista että ongelman korjausta.

Myös markkinointiin voisi puuttua, jos lähes kaikki kaistaa vaativat palvelut rampautetaan tahallisesti – eihän silloin ole kyse "huippunopeasta laajakaistasta".
Itselläni ratkesi tämä youtube -ongelma todella nopeasti heti ensimmäisen vikailmoituksen jälkeen, vaikka ongelma itsessään on ollut olemassa jo pitkään Joten kiitos siitä Soneralle. En vaan muistanut tehdä ilmoitusta asiasta aiemmin. Tosin, itse laitoin vikailmoitukseen mukaan reititystiedot niin youtube.com -osoitteeseen (tai "videon osoitteeseen"), kuin myös itse videostreamin todelliseen (usein vaihtuvaan) IP-osoitteeseen.

Vrt. itselläni youtuben.com päätyy osoitteeseen 173.194.65.91.
Satunnaisesti napattu video näyttäisi tulevan osoitteesta 173.194.57.175, kun latauksen aikana avoimia yhteyksiä katsoo. Näiden välillä oli aika iso ero "mutkien" määrässä ja latensseissa.

Noh, oli näillä tiedoilla merkitystä tai ei, niin nyt youtuben video info antaa latausnopeuksia 10-50mbps välillä, ja toivottavasti myös pysyvät siellä. Liittymänä siis 100/10M VDSL2. Jo yhden päivän aikana on keskiarvo kasvanut reilusti yli soneran keskiarvon ja käytännön nopeus menee yli tuon asteikon, kuten kuvasta näkyy:
http://imageshack.us/f/210/sonerayoutube.png/
Millaset reititystiedot laitoit vikailmoitukseen mukaan? Ihan yksinkertaisesesti "tracert www.youtube.com" tulokset? Oma vikailmoitukseni on ollut sisässä jo viikkoja eikä ongelma ole sillä korjaantunut... Ei kait haittaisi, jos laittaisi päällekkäisen ilmoituksen tracert tiedolla.
Laajakaistaverkon huoltotyö pääkaupunkiseudulla

Huoltotyö aiheuttaa pääkaupunkiseudulla osalle laajakaista- ja kotiTV liittymiä 60 minuutin katkoksen.

Huoltotyö alkaa.............:05.01.2012 02:00
Huoltotyö päättyy........:05.01.2012 06:00

Mikäli yhteys ei toimi huoltotyön jälkeen, tulee päätelaitteet käynnistää uudestaan.

Pahoittelemme huoltotyöstä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

TeliaSonera Finland Oyj
Sonera Asiakaspalvelu



Kiitos hyvästä huollosta.
Purkki ressutettu ja bootattu pariin otteeseen aamun jälkeen.


Katsomo.fi, bufferoi>katkoo>virheilmoitus.
YLE Areena bufferoi keskimäärin 15 sekunnin välein.

OSX Lion 10.72:
Traceroute http://www.youtube.com
DNS lookup took 377 ms
TLL=45 (reilusti alle 128)
RTT keskimäärin 36.0 ms ja maksimi 86 ms
Packetloss keskimäärin 4.6% ja maksimi 100%

Win 7:
Pathping -komentoa käytettäessä tracing pysähtyy osoitteeseen 80.220.64.1.
Onko tähän jokin erityinen syy miksi asiakas ei voi saada tarkkaa diagnostiikkaa yhteydestään peruskomennolla?
Cmmts kirjoitti:
Millaset reititystiedot laitoit vikailmoitukseen mukaan? Ihan yksinkertaisesesti "tracert http://www.youtube.com" tulokset?

Juuh, pistin mukaan ihan perus tracert youtube.com sekä tracert videon.ip]. Mukaan pistin myös varmuuden vuoksi videon URL:n, koska sitäkin pyydettiin tuolla asiaa koskevassa ketjussa. Videon oikean IP:n kaivoin TCPViewillä. Videon ip:n näkee tuolla melko helposti, katsoo vaan mikä selaimen muodostama yhteys sulkeutuu suunnilleen samalla hetkellä kun videon lataus on kokonaan valmis. Eli yhteyden palkki muuttuu punaiseksi ja katoaa. Siinä vaiheessa kun palkki on punainen, niin painaa spacebaria niin tietojen päivitys keskeytyy, jolloin tuon ip:n voi ottaa ylös.

TCPView löytyy: http://technet.microsoft.com/en-us/sysi ... s/bb897437

Ja tuloksista, niin youtube.comiin latenssit on siinä 50ms alle pahimmillaankin, kun taas tuolle videolähteelle latenssit on helposti +200ms / hyppy, ja kun niitä hyppyjä on vaikka 6 peräkkäin noilla latensseilla ja niitä ennen toiset 6 vähän pienemmillä, niin kyllähän se videon tulo kestää tovin jos toisenkin.

Itsellä menee edelleen osa reitityksistä "väärin", koska jokunen video latautuu vielä heikosti. Onhan noita videpalvelimiakin youtubella niin paljon, että ei ne kaikki voi aina toimia kunnolla. Pääasiassa nopeudet ovat kuitenkin hyvät, eilen päästiin jo hetkittäin 70mbps tasolle. Tosin, nyt kun täällä asiasta mainitsin, niin mun tuurilla nopeudet romahtaa vanhalle tasolle takaisin lähipäivinä 😛
Olisiko mahdollista että adsl boxin asetuksilla olisi jotain vaikutusta tähän ongelmaan. mulla meinaan ongelma poistui kun vaihdoin boxin toiseen.

Edit: Ei se ongelma ihan täysin poistunutkaan mutta väheni huomattavasti.
Soneralla on erittäin omalaatuinen tapa suhtautua useita käyttäjiä koskevaan vikaan.
Jätin vikailmoituksen ja ohessa Soneran vastaus:

http://img651.imageshack.us/img651/699/soneravikailmo.png


- Edelleenkin vastaamatta jäi vikailmouituksessa mainitsemani entistäkin korkeammat latenssit
- Yhteyden laatu, ongelma tuntuu koskevan useita eri palveluja jotka ovat kilpailevien operaattoreiden hostaamia

Olen ollut lähes tyytyväinen asiakas, vaikka vaihdoinkin toimivasta Elisan paketista Soneran Viihdepakettiin.
TV palveluja ette saaneet toimintakuntoon kuukaudessa ja nyt tämä semitoimivuus tuli vielä Extrana kaupanpäälle.

Koska myönnätte vian ja ette sitä ole kyenneet korjaamaan, niin eikö tämän vian aiheuttama rajoite käytettävyydessä tulee näkyä tuotteen hinnoittelussa?

Jatkan keskustelua aspan kanssa huomenna.
Käykäähän kaikki tätä palstaa seuraavat: 1) tekemässä valitus kuluttaja-asiamiehelle, 2) laittakaa palautetta Soneran yleisen palautelomakkeen kautta ja 3) raportoikaa ongelmavideo(t) Youtube:ssa. Voihan sen vikailmoituksenkin vielä jättää, vaikka aika turhaltahan tuo vaikuttaa.

Jos vaikka isommalla massalla jotain tapahtuisi. Esimerkiksi kuluttaja-asiamies kilauttaisi Soneralle ja kysäisisi aiheesta.

https://qune.kuluttajavirasto.fi/kulutt ... oitus.aspx
http://www.sonera.fi/asiakastuki+ja+edut/palautelomake
Täytyy kirjoittaa Hesarin yleisönosastolle ja mahd. moneen paikkaan, jotta asiasta tulee julkinen. Kaikki mahd. tahot, Kuningaskuluttaja, Kuluttajavirasto jne. Alkaa mennä naurettavaksi, että lyhyttä videota pitää ladata 20-30 minuuttia.

Kun pääsen Sonerasta eroon, en varmasti koskaan palaa. Ja otan tehtäväkseni pitää mahdollisimman monen pois Sonerasta.

Sonera, huonoin Internetpalveluntarjoaja Suomessa, ellei peräti koko maailmassa. Kenties Pohjois-Koreasta löytyisi huonompi.

Edit: Kirjoitettu nyt Kuluttajavirastoon ja Kuningaskuluttajaan juttuvinkiksi. Asialle on saatava kunnolla julkisuutta.
Hei!
Pahoittelen, ettei ongelmaa ole kommentoitu keskustelupalstalla. Ongelman selvitystä ei kuitenkaan ole tahollamme lopetettu. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole uutta tiedotettavaa ongelman ratkaisusta. Tiedotamme heti, kun asian suhteen tulee uutta tietoa.
Hilda kirjoitti:
Hei!
Pahoittelen, ettei ongelmaa ole kommentoitu keskustelupalstalla. Ongelman selvitystä ei kuitenkaan ole tahollamme lopetettu. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole uutta tiedotettavaa ongelman ratkaisusta. Tiedotamme heti, kun asian suhteen tulee uutta tietoa.


Haluaako Sonera kommentoida mitä asian tutkimiseksi on tehty? Millä aikataululla voidaan ajatella, että vika korjattaisiin? Pari vuotta tässä jo tuota samaa viestiä kuunneltu... Joltain voisi usko jo mennä.
Soneralta olisi oikein antaa seuraaviin laskuihin vaikka 50% alennus niin kauan, kun tätä ongelmaa jatkuu.
Ja tottakai lisäalennuksia/korvauksia näistä kahden vuoden ajalta.
Tuo ainakkin kiihdyttäisi huomattavasti ongelman korjaantumista.

Veikkaan kuitenkin että ei minkäänlaista korvauksia tule. Kyseessähän on Sonera...
Koko viime yön Soneran Extra-verkkoyhteys oli näemmä alhaalla täällä Espoonlahdessa, eikä mitään vikatiedotteita yllättäen missään. Tilanne korjaantui vasta joskus kahdeksan jälkeen aamulla.

En tiedä oliko tämä taas joku sivuleikkuriupdate vai mikä, mutta youtube on tänään ollut entistäkin käyttökelvottomampi. Parin minuutin 360p -pätkä vaatii vartin verran esibufferointia. Voitaisko siellä Soneralla laittaa vähän valoja päälle?
Mielestäni tällä keskustelupalstalla asian eteenpäin saaminen on osoittautunut turhaksi. Suosittelen tekemään asiasta julkista joka ainoassa tilanteessa missä vain keksitte. Soneran on pakko reagoida siinä vaiheessa kun asiasta alkavat keskustelemaan iltapäivälehdet, kuluttajaohjelmat jne.
Onko tästä tehty ihan varmasti kuluttajavirastolle ja kaiken mahdollisiin paikkoihin, jotta asiaa voidaan vihdoin ratkaista ja saada korvauksia?
Hei!
Ymmärrän täysin harminne asian suhteen. Ongelmaa selvitetään yhteistyössä Googlen kanssa ja tiedotamme asiasta mahdollisimman pian, kun asiasta saadaan lisätietoa.
Hilda kirjoitti:
Hei!
Ymmärrän täysin harminne asian suhteen. Ongelmaa selvitetään yhteistyössä Googlen kanssa ja tiedotamme asiasta mahdollisimman pian, kun asiasta saadaan lisätietoa.


Mikä mahtaa olla ongelman yhteys Koti TV -palveluun?
Rohkenin kokeilla uudestaan palvelua ja tällä kertaa palvelun aktivoiti eilen onnistui. Digiboxia ei ole vielä käsissä mutta VLC:llä sain iptv kuvan ulos heti hetkellisen linjakatkoksen jälkeen.
Tämän aktivoinnin jälkeen Youtube muuttui totaalisen käyttökelvottomasi.

Cogent taitaa edelleenkin tuottaa palvelut Youtube:lle joten olisiko jälleen kerran kyse rahasta?
Ei varmaankaan ole kaukaa haettu syy ettei kilpailijalle ei haluta maksaa kaistasta.
Jokainen voi googlettaa hakusanoilla TeliaSonera Cogent peering 2008 vuoden episodin esiin.

Muuten ei semitoimivuutta pelkällä pahoittelulla kuitata.
Näytti jo välillä että toimii, nyt taas paskoo naamalle. Luulisin että ongelmassa on kyse puhtaasti rahasta, koska luulisi että Soneralla osataan sen verran että vika olisi tähän mennessä jo korjattu.

Vastaa