Skip to main content
Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.
Olisiko kannattavaa tehdä vaikkapa juttuvinkki YLE:lle ja Iltalehdelle?
Täällä myös käsittämättömiä ongelmia liikkuvan kuvan kanssa,on se sitten Youtube tai Areena tai joku muu.
Vielä käsittämättömimpiä ovat soneran vastaukset joista kahden viimeisen puhelinkeskustelun jälkeen päätin
laittaa kuluttajavirastolle ilmoituksen!Myös yleisönosastokirjoitus tekeillä n.60000 levikkiseen maakuntalehteen.

Ei tälläinen voi jatkua,jos jumalauta asiasta on pyydetty korjausta vuodesta 2009!
Buffale kirjoitti:
Olisiko kannattavaa tehdä vaikkapa juttuvinkki YLE:lle ja Iltalehdelle?

Olen jo kuukausi sitten tehnyt juttuvinkin IL:lle, vaan ei tainnut kiinnostaa. Kuten odotinkin.
Ei yksi pääsky kesää tee, juttuvinkkejä kannattaa laittaa uudemman kerran. Kerran kirjoitetun tekstin voi ottaa talteen ja laittaa uudelleenkin menemään, vaikka pienin muutoksin.

Tietysti ikävää, jos tämä valittaminen (ihan syystä siis) jää vain muutaman "höyrypään" varaan. Jos jokainen tähänkin ketjuun kirjoittaneista jättäisi palautetta edes Ãu:6bmm8jbe]Kuluttajavirastoon[/u:6bmm8jbe], niin se voisi kiinnostua asiasta. Sama koskee tietenkin mitä tahansa tahoa, jos se saa riittävästi viestejä eri ihmisiltä, lopulta asiasta kiinnostutaan.

Itse jatkan omalta osaltani Sonerasta valittamista joka käänteessä missä voin. Olenkin ihan vaikka uutiskommentoinnissa, foorumeiden keskusteluissa jne. maininnut pikaisesti Soneran Youtube-ongelmat. Pidemmät tekstit olen jo lähettänyt mm. Kuluttajavirastoon ja tu:6bmm8jbe]Kuningaskuluttaja -ohjelmaan[/u:6bmm8jbe], ja lähipäivinä kirjoitan Hesarin yleisön osastolle (jonne on toki vaikea saada viestiä, mutta useita kirjoituksiani on sielläkin julkaistu vuosien saatossa).

Jatkan tätä niin kauan kuin:
  • joudun olemaan Soneran asiakas (määräaikainen sopimus näet), tai

  • kunnes Sonera korjaa pysyvästi Youtube-ongelmansa


Kumpikohan tapahtuu ensin?


PS. Jos Sonera haluaa, se voi tarjota minulle mahdollisuutta päästä määräaikaisesta sopimuksesta eroon, ja lopetan Soneran arvostelemisen. Kyllä, niin kypsä minä olen näihin ongelmiin. Minä haluan vain, että saan vastinetta kuukausimaksulleni, ja Youtube on aika tärkeä osa netin käyttöäni. Yhteystiedothan teillä onkin, mutta minut tavoittaa myös yamaneko@spamcop.net.
Hieman poikkeaa Soneran näkemys toimivasta yhteydestä yleisestä näkemyksestä.

Myönnetään vika, mutta ollaan sitä mieltä ettei vika kuitenkaan haittaa käyttöä.
Ainoa mitä tarjotaan on: "Voimme lähettää asentajan tutkimaan asiaan, mutta se maksaa jos vikaa ei löydy Soneran linjasta".
Totesin tähän että onko tuossa mitään järkeä lähettää aliurakoitsija toteamaan jo todettu ja myönnetty ongelma?
Voin toki päivystää arkipäivänä ja kuluttaa työaikaani turhuuksiin. Se edellyttää sitä että olette valmiit maksamaan normaalin tuntitaksani mukaisen summan, siitä kun vietän aikaani asentajanne kanssa todetaksemme jo todetun vian.

Jään myös osaltani odottamaan Kuluttajaviraston kantaa ja vastausta asiaan.
Ei muuta kuin painetta vain asian tiimoilta jotta asia korjaantuu.
Yllätys, että Sonera pakoilee ja lusmuilee vastuutaan.

Onko viestintäviraston kantaa kysytty aiheeseen?

En kyllä laske paljoa tämän maan kuluttajaviraston toimintaan. Soneran kanssa ovat aina rähmällään. Viestintävirastolla vähän samaa vikaa. Ilmeisesti Sonera tarjoaa hyväveli-järjestelmään jotain niin hyvää, että kukaan tee mitään mikä Soneraan liittyy. Eihän korppi korpin silmää noki.

Tunareita ja laiskoja tolloja, niistä on tämän maan hyväveliverkosto tehty.
Asiasta laitettu viestiä kuluttajavirastoon,viestintävirastoon ja maakuntalehteen.Välttämättä
mitään auta mut yritettävä on jospa jotain alkaisivat tajuamaan!
norgips kirjoitti:
Saattaa soneraa kiinnostaa, mutta itseäni kiinnostaa, että kuinka on mahdollista, että vuodesta 2007 aina 2011 vuoden puoliväliin saakka youtube toimi moitteetta?

Vuoden 2011 alku puoliskon/puolen välin jälkeen homma on ollut tämä. Juurikaan mitään videota ei voi katsoa suoraltaan, vaan pitää pausettaa ja antaa ladata.

Itse vaihdoin noin ~ 2011 puolessa välillä (jolloin myös ongelmat alkoivat) sonera 8mbit @45e/kk > Sonera Koti-tv palveluun ja 24mbit 39e/kk (vaikka e-laskut on 41e jostakin kumman syystä...) (virallisesti juuri ja juuri 13mbit) palveluun jonka jälkeen nämä ongelmat ovat alkaneet, kuten myös "DNS-palvelin virheet" pari kertaa viikossa.


Täysin samanlainen tapaus minulla. Toukokuussa 2011 vaihdoin 8mbit liittymän 24 mbit liittymään (jonka todellinen nopeus on koko ajan ollut alle 10 mbit) ja siitä nuo ongelmat alkoivat. Youtube ei ole toiminut sen jälkeen oikeastaan ollenkaan ilman proxyja ja noita DNS-virheitä tulee vähän väliä. Vaan näköjään Soneraa ei kiinnosta koko ongelma koska jos siellä oikeasti haluttaisiin tehdä asialle jotain niin olisi kai tuohon nyt jo jotain ratkaisua löytynyt kun mistään ihan uudesta asiasta ei näköjään ole kysymys.
Siis Soneraa tosiasiallisesti kiinnostaa Youtuben toimivuus, eiväthän he muuten täysin tahallisesti sitä käyttäjiltään estäisi. Tässäkin ketjussa on jo useaan kertaan todistettu "ongelman" johtuvan siitä, että Sonera tarkoituksella kierrättää yhteyttä ympäri Eurooppaa, kun eivät halua maksaa Youtuben suomalaiselle routtaajalle.

Eikö totta, asiakaspalvelu?
TeliaSoneran ja Googlen välisessä yhdysliikenteessä on ollut ongelmia, mikä on näkynyt Googlen palveluiden, mukaanlukien YouTuben, hitautena. Olemme tehneet yhdessä Googlen kanssa töitä jo pidemmän aikaa ongelman ratkaisemiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi. Olemme toimittaneet Googlelle lisäkapasiteettia ja teemme yhdessä töitä saadaksemme molemmat verkot hyödyntämään lisäkapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti. Olemme sitoutuneita tekemään parhaamme ratkaistaksemme ongelman mahdollisimman pian ja palauttaaksemme asiakaskokemuksen hyvälle tasolle. Pahoittelemme asian aiheuttamaa vaivaa ja harmia.
Hilda kirjoitti:
TeliaSoneran ja Googlen välisessä yhdysliikenteessä on ollut ongelmia, mikä on näkynyt Googlen palveluiden, mukaanlukien YouTuben, hitautena. Olemme tehneet yhdessä Googlen kanssa töitä jo pidemmän aikaa ongelman ratkaisemiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi. Olemme toimittaneet Googlelle lisäkapasiteettia ja teemme yhdessä töitä saadaksemme molemmat verkot hyödyntämään lisäkapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti. Olemme sitoutuneita tekemään parhaamme ratkaistaksemme ongelman mahdollisimman pian ja palauttaaksemme asiakaskokemuksen hyvälle tasolle. Pahoittelemme asian aiheuttamaa vaivaa ja harmia.


Vastaako Hilda tuote mielestäsi myymäänne palvelua?
Minua ei asiakkaana kinnosta selittelyt Soneran ja kolmannen osapuolen välisistä peering ongelmista,
jossa pohjimmiltaan on kyse kahden eri operaattorin kädenväännöstä, eli rahasta.

Minua kiinnostaa ainoastaan se että toimitatte ostamani palvelun.
Koska ette ole kyenneet korjaamaan vikaa sopimuksen mukaisessa hyväksytyssä ajassa, olette sopimuksen mukaan korvausvelvollisia vikailmoituksen jättöpäivästä alkaen.
Hilda kirjoitti:
TeliaSoneran ja Googlen välisessä yhdysliikenteessä on ollut ongelmia, mikä on näkynyt Googlen palveluiden, mukaanlukien YouTuben, hitautena. Olemme tehneet yhdessä Googlen kanssa töitä jo pidemmän aikaa ongelman ratkaisemiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi. Olemme toimittaneet Googlelle lisäkapasiteettia ja teemme yhdessä töitä saadaksemme molemmat verkot hyödyntämään lisäkapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti. Olemme sitoutuneita tekemään parhaamme ratkaistaksemme ongelman mahdollisimman pian ja palauttaaksemme asiakaskokemuksen hyvälle tasolle. Pahoittelemme asian aiheuttamaa vaivaa ja harmia.


Kovin on marginaalinen nopeudennousu näin iltaisin, näyttäisi tulevan noin kolmen megan vauhtia entisen kahden sijaan.

Aamulla kieltämättä toimi hienosti, noin 14 megaa. Siitä kiitos. Nyt kun saataisiin yhteydet toimimaan myös iltapäivisin.

Yle Areena ei toimi edelleenkään?

Edit: Nyt illasta ollaan Youtuben osalta palattu alta kahden megan nopeuteen ja Areena ei edelleenkään toimi.
Oikeastaan, jotain muutosta on selvästi havaittavissa. Tällä hetkellä http://www.youtube.com/my_speed näyttää että "Keskimääräinen videoiden yhteysnopeutesi tässä sijainnissa oli 5.43 Mt/s ajalla 24.12.2011–22.01.2012." joka on erittäin hyvä, koska ennen oli luokkaa 2.43Mt/s. Nyt myös taulukko on lähtenyt nousuun ja ainakin minulla olen jo ISP:tä korkeampi.
Näyttää keltainen käppyrä olevan nousussa,mutta eipä isompaa vaikutusta näy ainakaan
täällä.VeikkausTV:stä yritin katsoa matsia,eipä tarvinnut sen kauempaa yrittää,kun kuva
oli enemmän paikallaan kun liikkeessä!Youtubessa pätkii ja Areena pätkii...
Kolme (3) vuotta kesti että asia myönnettiin. Vähintään kolme (3) vuotta kestää että asia korjataan - jos korjataan.
Asiaan liittyen on nyt julkaistu uusi tiedote, laitan sen myös tähän ketjuun luettavaksi:

Youtube-yhteydet pätkivät ajoittain Soneran verkosta

TeliaSoneran ja Googlen välisessä yhdysliikenteessä on ollut ongelmia, mikä on näkynyt Googlen palveluiden, mukaanlukien YouTuben, hitautena. TeliaSonera ja Google ovat tehneet yhdessä töitä ongelman ratkaisemiseksi ja kapasiteetin lisäämiseksi. TeliaSonera on toimittanut Googlelle lisäkapasiteettiä ja yritykset tekevät nyt yhdessä töitä saadakseen molemmat verkot hyödyntämään lisäkapasiteettia mahdollisimman tehokkaasti. Molemmat yritykset tekevät parhaansa ratkaistakseen ongelman mahdollisimman pian ja palauttaakseen asiakaskokemuksen hyvälle tasolle.

Eli ei mitään uutta tässä asiassa. Asiakkaita yritetään tällä tavoin pitää aloillaan ja hiljaisina.
Kysymys asiantuntijoille!!Kaksi eri asiakaspalvelijaa antoi täysin ristiriitaiset vastaukset.
Toinen sanoi,ettei määräaikaista sopimusta voi irtisanoa,liittyen tähän Youtube,ym.ongelmaan.
Toinen taas sanoi,että sopimuksen voi irtisanoa,vedoten lukuisiin vikailmoituksiin asian johdosta,
eikä asiaa ole vieläkään korjattu.

Toinen kysymys!Lähetin eilen reklamaation,ja tänään tuli tekstiviesti.."Mahdollisia hyvityksiä
voidaan tehdä sitten,kun vikatilanne on korjattu"! Tarkoittaako tämä,että "mahdollisia" hyvityksiä
voidaan maksaa siitä asti,kun ensimmäinen vikailmoitus on tehty?Jos näin,taitaapi tulla pikkasen
kalliiksi Soneralle!!
Hei!
Olemme pahoillamme, että TeliaSoneran ja Googlen yhdysliikenteen kapasitettiongelma on vaikeuttanut ajoittain YouTube-palvelun käyttöä. Kapasitettia on lisätty ja yhtiöt tekevät yhdessä töitä asian parantamiseksi. Yksittäisen web-sivuston ongelma ei oikeuta hyvityksiin, eikä ole sopimuksen purkuperuste.

Larsen: Mikäli palvelupyyntösi on koskenut YouTube-ongelman lisäksi myös muuta asiaa, pyydän sinua olemaan yhteydessä uudelleen Asiakaspalveluumme, jotta asiaa voidaan tarkemmin selvittää. Pahoittelen asian selvittämisen sinulle aiheuttamaa vaivaa.
Hei Hilda!Jos viitsisit lukea sen reklamaation tarkemmin,tai jos et ole vielä lukenut,niin pyydä se
nähtäväksesi.Asia ei nimenomaan koske yksittäistä sivustoa,vaan montaa muutakin,mitkä liikkuvaa
kuvaa sivuillaan lähettävät.Ja edelleen siinä reklamaatiossa on mainittu koko laajakaistayhteyden toimimattomuus tietyllä ajanjaksolla.Olen niin turhautunut ottamaan puhelimella yhteyttä,joista ylemmässä
viestissä saamani kaksi erilaista vastausta,on vain pieni syy siihen.Isompi syy on se,ettei MITÄÄN
korjausta tapahdu lukuisista yhteydenotoista huolimatta!

as.no:1005175269
Nyt lisäkaistan lisäyksen jälkeen näyttää youtube lataavan noin megan nopeudella... No mutta hei, lasku ainakin tuli aikanaan!
Hei vielä Larsen!
Olen tarkistanut jättämäsi viestin Asiakaspalveluumme ja se tullaan käsittelemään uudelleen. Asiakaspalvelumme on siis sinuun yhteydessä vielä asian tiimoilta. Pahoittelen, ettei asia ole hoitunut kuntoon heti ensimmäisellä kerralla.
Meillä lukee näin Keskimääräinen videoiden yhteysnopeutesi tässä sijainnissa oli 2.96 Mt/s ajalla 24.12.2011–22.01.2012.
http://www.youtube.com/my_speed
Eli aivan paskaa? Liittymä 24/1.
Hilda kirjoitti:
Hei!
Olemme pahoillamme, että TeliaSoneran ja Googlen yhdysliikenteen kapasitettiongelma on vaikeuttanut ajoittain YouTube-palvelun käyttöä. Kapasitettia on lisätty ja yhtiöt tekevät yhdessä töitä asian parantamiseksi. Yksittäisen web-sivuston ongelma ei oikeuta hyvityksiin, eikä ole sopimuksen purkuperuste..


Tuntuuko vain minusta siltä että sama levy on jäänyt päälle näissä vastauksissa?
Useampi palstalainen on tuonut esiin ongelman laajuuden, se ei rajoitu vain youtube -sivustoon.

Esim. YLE Areenasta on myös muut maininneet ja reklamoineet vikailmoituksen muodossa.
Tässä esimerkkiä joka kumoaa käsityksenne yksittäisestä sivusta:
http://www.youtube.com/watch?v=Ddos3LDSUp4

Lisäksi https:n kanssa tai ilman flash -pohjaiset streamit ja pelit ovat polvillaan samalla tavalla.
Katkomista ja bufferointia.

Käyttöjärjestelmät joilla itse surffaan ja teen töitä ovat 2x Win 7 ja 1x Osx Lion.Koneita siis kolme ja kaikki ovat raskasta sarjaa, eivät siis mitään Anttilan pakettikoneita.

Thompsoneitanne on nurkissa kaksin kappalein ja 100/10 yhteyden parametrit ovat kohdallaan.
Tämä on todettu verkkopuolen asiantuntijanne kanssa.
On käytetty virheenkorjauksen kanssa ja ilman.

Ymmärrän satunnaiset ongelmat ja varsinkin adsl-verkon puolella.100/10 en näitä ymmärrä.
Ehkä kannataisi keskeyttää nopeiden yhteyksien myynti siksi aikaa kunnes olette saaneet verkon kapasiteetin nostettua riittävälle tasolle.
Liekkö sattumaa, itsellä ainakin tykittää nyt tuubin videot sen 1-1.4MB/s ... aiemman 50-300KB/s sijaan.

Vastaa