Skip to main content
Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.
yamaneko kirjoitti:
[quote="Manala":9ridkoef]Luojan (no okei, oman nokkeluuteni) kiitos että pääsin eroon tuosta määräaikaisesta sopimuksesta kesken sopimuskauden.

Miten onnistui, jos saa kysyä?[/quote:9ridkoef]
Ilmoitin aspaan että muuttuneesta elämäntilanteesta johtuen olen tällä hetkellä maksukyvytön.
Minä kiitän tiedosta! 🙂
Näköjään taas suurin osa HD-laatusista pätkistä ei toimi ollenkaan tai lataa ihan sairaan hitaasti. Johan ne toimikin hetken aikaa ihan normaalisti.
Pätkii pahasti, 720p Youtube videoiden katsominen on varsin mahdotonta. Videota tulee ehkä 30 sek, sitten odotellaan 15 sek, jne. 100/10 kuitu ja kaikki muu toimii.
Säälittävän hitaasti toimii täälläkin youtuben videot. Liittymänä 100/10 valokuitu.
Palataanpa itsekin asiaan, kun mieleen tuli.

Kuukauden päivän ollut muuton vuoksi toinen operaattori alla. Ja yllättäen... Ongelmat päättyivät operaattorin vaihtoon. Eikä ole kaapeli katkennutkaan kuin kerran nyt reilun kuukauden aikana. Soneralla se oli jokseenkin päivittäistä.
Piti katsoa Soneran 24 MB liittymällä yksi video, mutta haaveeksi jäi HD-tilassa :(

Lataa kahdessa minuutissa pari sekunttia videota... on tää Sonera pers**stä.

http://www.youtube.com/watch?v=NMUp-x3P6XE

Valitse Suomen suosituin laajakaista – Sonera Laajakaista

Sonera Laajakaistalla kyyti on ihanan tasaista. Sano hei hei nykyiselle liittymällesi ja ota tilalle hyvä sekä edullinen kiinteä netti Soneralta. Sonera Laajakaista ei käy kengurubensalla!

Millä ihmeellä tämä laajakaista sitten käy jos ei kengurubensalla?
Hei,

Sonera ja Youtube on ollut taas pitkään käyttökelvoton. Kirjoittelin aikaisemmin siitä, että ongelma on jatkunut jo viisi vuotta. Työni puolesta olen paljon tekemisissä eri operaattoreiden ja liittymien kanssa. Tänään Youtube ei käytännössä toiminut taas lainkaan, edes 360p videot eivät lautautuneet ollenkaan.

Koska minulla on mahdollisuus hallinnoida palvelimia jotka ovat eri operaattoreiden verkossa, asensin ns. välityspalvelimen eräälle palvelimelle, jonka kautta ohjasin kaiken WWW-liikenteen, mukaanlukien Youtube videot. Full HD videot toimivat täysin pätkimättä ja ne 'esilatasivat' muutamassa sekunnissa koko videon. Siitäkin huolimatta, että käytin kokoajan Soneran laajakaistaa.

Eli siis samalta koneelta, sama video, samaan aikaan, eri reitityksellä ja ero kuin yöllä ja päivällä.

Mielestäni tätä Soneran Youtube ongelmaa voisi nostaa vielä paremmin yleisön tietoisuuteen, muuten ei mikään korjaannu. Tämä on valitettavaa, koska Soneran nettiyhteys muutoin toimii todella hyvin. En voi jatkossakaan suositella Soneran palveluja kenellekkään ja itse koen että on HUIJAUSTA JA VALHETTA myydä liittymiä, joista keinotekoisesti on rajoitettu verkon eniten käytetyimpiä palveluita.

Itse en toistaiseksi irtisano liittymääni, koska minulla on tekniset valmiudet ongelma kiertää. Näkisin kuitenkin että pitkän sopimuksen tehneet voivat näihin syihin vedoten irtisanoa liittymän kesken sopimuskauden.
Joo, täälläkin on taas viimepäivinä ollut aivan erityisen surkeeta, videot ei usein käynnisty lainkaan (tai siis puolen minuutin odottelulla.) Joskus uudelleenlataus auttaa, joskus ei.

Nämä käppyrät näyttää aika nolon huonolta mun silmään:
http://i.imgur.com/UkjhqAo.png
http://i.imgur.com/o4K0mE3.png
Mun Youtube-nopeudet 24-megaisella yhteydellä on pitkään olleet jopa globaalin keskiarvon alapuolella. Ja vaikka toi käyrä näyttääkin vain viimeisen kuukauden tilanteen niin samalta se on näyttänyt aiemminkin, en ole vain vaivautunut tänne kirjoittamaan asiasta.

Silloin tällöin sitten kun video alkaa lataamaan niin sitä pystyy katsomaan pätkimättä, mutta kaverin luona ipadilla surffaillessa huomasin, että suurin ero kodin ja kaverin netillä oli siinä että video alkoi soida melkein heti, eikä monen sekunnin odottelun jälkeen.
Kuinka monta vuotta siihen voi helvetti soikoon mennä että tämä ongelma saadaan kuntoon! Viime päivinä ollut taas aivan toivotonta YouTube-videoiden katselu. Tai toivotontahan se on ollut viimeiset kaksi vuotta, siitä lähtien kun vaihdoin tähän 24/1-liittymään, mutta nyt on viime päivät ollut jopa Sonera-skaalalla erityisen heikkoa. Miten voi olla mahdollista että tälle ongelmalle ei löydetä ratkaisua? Vai halutaanko sitä edes löytää?
Hei,

Te Soneran asiakaspalvelijat jotka tätä ketjua saatatte ehkä hyvässä lykyssä vielä useammankin vuoden jälkeen seurata (ainakin toivottavasti)

Olisiko vihdoin mahdollista saada jonkun niinkutsutun Soneran Teknisen asiantuntijan kommentti (mielellään henkilö jolla on edes CCNA tasoiset paperit) tähän ongelmaan. ?

Miten on mahdollista että ongelman selvittely on kestänyt vuosia ja vähän väliä tulee uutta tekosyytä siitä miksei kyseinen palvelu toimi Soneran verkosta?

Milloin vedotaan Googlen pohjoismaiden kaistaan, joka selkeästikkään ei ole syynä kun muiden operaattoreiden huomattavasti hitaamilla yhteyksillä pystyy katsomaan Youtubea ongelmitta? ( keskustelussa useamman kerran mainittu 0.5 megan mokkula, omien testien 1/4 megan mobiilidata DNA:lta )


Milloin jonkin Soneran yhteistyökumppanin vikaan?

Tästä jää pahasti sellainen maku suuhun, että "suomen suurin" operaattori pissii asiakkaitaan silmiin eikä sillä / sen verkkoasiantuntijoilla ole selvästikään minkään sortin käsitystä siitä mistä oikeasti on kyse?

Ongelmaa selvitellään ilmeisesti Soneran taholta jollain Ö- prioriteetillä, vaikka se käytännössä hankaloittaa ison osan koko operaattorin asiakkaista kokemukseen palvelusta.

Keskustelussa tuntuu olevan mukana huomattavasti teknisemmin valveutuneita asiakkaita kuin tähän mennessä vastaan (niin puhelimitse kuin tässä keskustelussa) tulleet Soneran "asiakaspalvelijat"

Pitänee kohta itsekkin tehdä sekä Soneralle, että kuluttaja-asiamiehelle ilmoitus halukkuudesta katkaista määrä-aikainen sopimus palvelun toimimattomuuden perusteella. Jos halvimmalla mahdollisella mobiilidataliittymällä saa huomattavasti paremmin toimivan Youtuben ja Yle Areenan niin ei tässä jää enää oikein vian syyksi mikään muu kuin soneran taholta tapahtuva yhteyden rajoittaminen tiettyjä palveluita käytettäessä. Tämänkin keskustelun tiimellyksessä on useampaan otteeseen poissuljettu 99.5% potentiaalisista ongelman syistä.
Jumalaare kun tämä on merkillistä!

Miten monta kottikärryllistä euroja pitäisi soneralle työntää että youtube alkaisi toimimaan?

Joka kerta (eli 90% kerroista) kun videon toisto pätkii, teen tuubin "ilmoita toisto-ongelmasta" ilmoituksen ja kerron että isp = sonera. Jos näitä ilmoituksia tulisi vaikka miljoona niin alkaisiko asenne muuttumaan? Oma saldoni on jo sadoissa.

Miksi ei näihin vaivauduta edes vastaamaan? Pitääkö asiasta tehdä helvetinmoinen sosiaalisen median tempaus niin että iltapäivälehdetkin kirjoittavat, olisko sitten asia tarpeeksi vakava?
.
Tänään ei tunnu toimivan oikein lainkaan. Videot näyttää spinneriä sekunnin pari, mutta sitten ei tapahdu mitään. Yksi video alkoi toimia kun muutaman kerran jaksoi ladata sivun uudestaan.
wheany kirjoitti:
Tänään ei tunnu toimivan oikein lainkaan. Videot näyttää spinneriä sekunnin pari, mutta sitten ei tapahdu mitään. Yksi video alkoi toimia kun muutaman kerran jaksoi ladata sivun uudestaan.


Jep, tänään on ollut uudella tavalla rikki, video ei näy lainkaan, ei lataudu ollenkaan eikä edes puskuroi. Toisaalta sitten osa videoista näkyy ihan ok, esimerkiksi Soneran omat mainosvideot.

Huippuhomma!
Eipä tähän taida tulla muutosta. Noh DNA:n 4g-liittymällä toimii hienosti youtubet niin voi vaihtaa siihen.
Soneran surkealla liittymällä ei koskaan saa tasaista "kyytiä". Mainontanne on valheellista, kusetusta ja muutenkin harhaanjohtavaa. Pitääpä tehdä valitus viranomaisille tästä teidän mainonnasta.

Sonera on kyllä yks surkeimmista "palveluntarjoajista" ikinä!
w33q kirjoitti:
***** mitä ******. Soneran mainos "pätkiikö videot? Hanki nyt huippunopea laajakaista!" ***** joo hankin ******* teijän ****** laajakaistan joka ei toimi.

Youtubea ei voi kattoo ees 240p laadulla ku ei lataa!!!!!!
Oon resetoinu jokaikisen vehkeen!
Resetoikaa te OMAT PALVELIMENNE! PAKKO OSTAA JOKA IKINEN ELISAN PIUHA!


Jeps. Täällä 100/10 Soneran kuitu Espoossa.

Youtuben katselu on Soneran verkossa kuin vetäisi piikkilankaa persvaossaan.

Ehdottaisin että kun ette pysty tarjoamaan toimivia Youtuben ulkomaanyhteyksiä niin:

a) hommaatte asiakkaillenne maksuttoman proxyn Euroopasta. Kyllä joku muu nää hommat vielä osaa, jos te ette!

b) ilmoitatte Satolle, että "Sori, me mokattiin. Oltiin ahneita. Luultiin että hallittiin tää. Voitte ottaa Welho/DNA:n takaisin"

Saas nähdä mitäs nyt. Tälleen ei voi jatkua!
Sonera viihde + 24mb laajakaista toimii vallan mainiosti pl. Youtube. Tuolle asialle voisi kyllä yrittää oikeasti tehdä jotain. Vimeo ja muut videopalvelut toimivat ilman ongelmia.
viewtopic.php?f=53&t=11224

Sanon sen uudelleen tässä mitä tuonne kirjoitin:

"Jeps. Täällä 100/10 Soneran kuitu Espoossa.

Youtuben katselu on Soneran verkossa kuin vetäisi piikkilankaa persvaossaan.

Ehdottaisin että kun ette pysty tarjoamaan toimivia Youtuben ulkomaanyhteyksiä niin:

a) hommaatte asiakkaillenne maksuttoman proxyn Euroopasta. Kyllä joku muu nää hommat vielä osaa, jos te ette!

b) ilmoitatte Satolle, että "Sori, me mokattiin. Oltiin ahneita. Luultiin että hallittiin tää. Voitte ottaa Welho/DNA:n takaisin"

Saas nähdä mitäs nyt. Tälleen ei voi jatkua!"
PormestariSisu kirjoitti:
Jumalaare kun tämä on merkillistä!

Miten monta kottikärryllistä euroja pitäisi soneralle työntää että youtube alkaisi toimimaan?

Joka kerta (eli 90% kerroista) kun videon toisto pätkii, teen tuubin "ilmoita toisto-ongelmasta" ilmoituksen ja kerron että isp = sonera. Jos näitä ilmoituksia tulisi vaikka miljoona niin alkaisiko asenne muuttumaan? Oma saldoni on jo sadoissa.

Miksi ei näihin vaivauduta edes vastaamaan? Pitääkö asiasta tehdä helvetinmoinen sosiaalisen median tempaus niin että iltapäivälehdetkin kirjoittavat, olisko sitten asia tarpeeksi vakava?


Ei tunnu kovin uskottavalta, että tämä tepsisi, koska kyseessä on valitettavasti ruotsalaisen yhtiön haarakonttori ja konsernitason johtoa ei sellaiset "mikromanagerointi" tason asiat kiinnosta. Niitä kiinnostaa lähinnä mobiilidatan käyttömääräpohjaiseen veloitukseen siirtyminen ja muut sellaiset korkeamman strategian tason älynväläykset, joilla voi uskotella itseään mahdollisuuteen parantaa tulosta. Tämän ongelman ratkaisu ei niiden näkemyksen paranna tulosta millään lailla.

Jos asian ratkaisemiseen olisi mitään kiinnostusta sillä tasolla, jossa päätökset todella tehdään, olisi jotain tapahtunut jo ajat sitten. Ilman sitä "päätöstä" ei tälle asialle tapahdu yhtään mitään.
Wasama kirjoitti:
http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=53&t=11224

Sanon sen uudelleen tässä mitä tuonne kirjoitin:

"Jeps. Täällä 100/10 Soneran kuitu Espoossa.

Youtuben katselu on Soneran verkossa kuin vetäisi piikkilankaa persvaossaan.

Ehdottaisin että kun ette pysty tarjoamaan toimivia Youtuben ulkomaanyhteyksiä niin:

a) hommaatte asiakkaillenne maksuttoman proxyn Euroopasta. Kyllä joku muu nää hommat vielä osaa, jos te ette!

b) ilmoitatte Satolle, että "Sori, me mokattiin. Oltiin ahneita. Luultiin että hallittiin tää. Voitte ottaa Welho/DNA:n takaisin"

Saas nähdä mitäs nyt. Tälleen ei voi jatkua!"


Kysynpä vaan miltä näyttää jos alatte moderoimaan kriittisiä huonosta palvelustanne johtuvia keskusteluketjuja pois???

Siinä kannattaa samalla sitten valmistautua ehkä isoonkin (sosiaalisen median joukkovoiman??) arvosteluun, pahimmassa tapauksessa.

Jos mä olisin Sonera mä olisin hoitanut Youtube- asian kuntoon jo.

Jos mä olisin Sonera, ja jos en pystyisi hoitamaan tätä kuntoon, kertoisin siitä rehellisesti. Että ei onnistu. Me ei vaan saada tätä toimimaan. Pahoittelemme.

Kyllä me saatettaisiin siinä tapauksessa ymmärtää.

MInä täällä muuten viitti riehua mutta mua alkaa kyllästyttää kun ette saa helkuta vuosien kuluttuakaan tähän ratkaisua. Ensimmäinen viesti on "nettikivikaudelta" 2009!

Lisäksi: ärsyyntyneiden asiakkaidenne kommenttien viestiketjujen poisto / muu moderointi on nyt kyllä IMHO typerintä mitä voitte tehdä...

Saas nähdä josko tääkin viesti moderoidaan...
Tuossahan voisikin olla ideaa, että alkaisi antamaan palautetta Facebookin kautta. Varmasti näkee useampi silmäpari kun täältä.

Allekirjottaneella on muutaman päivän nyt toiminut youtube ongelmitta. Jopa 1080p-videoita on pystynyt katsomaan..
Moi

Olen tässä kevään odotellut tuota youtube:n toiminnan parantumista, mutta se ei vissiin korjaannu koskaan.

Todella ärsyttävää, kun videot näkyy vain heikoimmalla tarkkuudella ja nekin joskus pätkii ja jumii.
HD -tasoinen toimii (720p ja 1080p) hyvin sattunnaisesti, esim aamupäivisin. Mutta se ei ole varmaa silloinkaan.
Sitten taas esim. Vimeon kautta katsotut HD videot toimii hienosti.
Otsikko kertookin jo tärkimmät, eli Youtuben kanssa ongelmia ollut reilun viikon verran. 360p-tasolla toimii miltei pätkimättä, mutta jos haluaisi katsottavan laatuista kuvaa, niin sitä saakin sitten katsoa muutaman sekunnin kerrallaan puskuroinnin välissä. Liittymä kyllä antaa nopeustesteissä 75Mbps ja Pingtestikin näyttää yhteyden olevan vakaa. Laitteissakaan ei ole vikaa, sillä jopa tetheröity 21Mbps mobiilidata tarjoilee 720p-videot mukisematta. Luulisi että 100Mbps kuitukin pystyisi samaan, ja pitäisihän kaistan riittää 1080p-materiaaliinkin.

Onko vika siis jossain Soneran omissa proxyissä/cacheissa/runkolinkeissä vai mistä johtuu ettei streami liiku?

Vastaa