Skip to main content
Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.
Youtube -palvelua koskeva hidastelu verkossamme on saatu selvitettyä viime perjantain (12.2.) aikana.

Vika ei ole havaittu johtuneen Soneran verkosta tai DNS-palvelimista. DNS-palvelimien vaihto on voinut kuitenkin auttaa joillain asiakkaillamme ongelmassa, koska liikenteen reitti on tällöin voinut muuttua.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Jeski kirjoitti:
Yritää ottaa yhteyttä s.ytimg.com, päivitä napin hakkaaminen auttaa hieman asiaa.
ongelma poistuu kun heittää nimipalvelimet esim tässäkin ketjussa esillä olleisiin.
viskasin vikailmoituksen menemään jos se vaikka vahingossa kiinnostaisi jotakuta.

ongelmia on nyt ollut ehkä n viikon verran.


Tietojemme mukaan ongelma on selvitetty viime perjantain (12.2.) aikana. Jos vastaavaa häiriötä on kuitenkin liittymässäsi vielä ilmennyt, asian selvittämiseksi voi olla yhteydessä vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen välityksellä.

Jos ongelma on koskenut myös muuta yhteyden tietokoliikennettä tai muita sivustoja, kyse voi olla yhteyden yleistä ongelmatilanteesta. Tällöin kannattaa käydä läpi kyseisen liittymätyypin yleiset ongelmatilanneohjeemme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Samaa ongelmaa esiintynyt koko ajan, useamman kerran päivässä ja viimeksi aivan hetki sitten (15.2.2010). Saitti välillä toimii täysin moitteettomasti ja välillä sivu ei lataudu ollenkaan. "s.ytimg.com"-serveriltä odotellaan vastausta tai "transferring data" loputtomiin.
acdx kirjoitti:
Samaa ongelmaa esiintynyt koko ajan, useamman kerran päivässä ja viimeksi aivan hetki sitten (15.2.2010). Saitti välillä toimii täysin moitteettomasti ja välillä sivu ei lataudu ollenkaan. "s.ytimg.com"-serveriltä odotellaan vastausta tai "transferring data" loputtomiin.


Asian selvitystä jatketaan yhä puoleltamme.

Jos Youtube -palvelussa on ilmennyt ongelmaa liittymäämme käyttäessä, siitä voi ilmoittaa vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta. Vikailmoitukseen kannattaa tällöin liittää seuraavat lisätiedot ongelman kuvauksen lisäksi:

1. Tracert -testin tulos http://www.youtube.com :lle ja sille palvelimelle jolta selain odottaa vastausta (esim. tässä tapauksessa s.ytimg.com). Tässä ohjeessamme on neuvottu miten tracert -komentoa voi käyttää.

2. Yhteyden julkinen IP-osoite. Tiedon voi tarkistaa helposti http://whatismyip.com -osoitteesta.

3. Yhteyden käytössä olevat DNS-palvelimet, jotka on saatu automaattisesti palvelimemme kautta.

4. Kellonaika, päivämäärä ja avatun videon www-osoite.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Ahaa, pitää siis ratkoa ihan ITSE oman yhteytensä ongelmat. Yhteyden, jonka Sonera tarjoaa maksua vastaan. Tämä on melkein kun kaukolämmössä kuumavesilinja menisi putki poikki ja maksava asiakas itse joutuisi selvittämään kylillä, että missä on katkos ja kuinka korjata tilanne?

Saako alennusta liittymän hinnasta, jos toimii itse oman liittymänsä teknisenä tukena?
Sain ongelman ratkaistua, käytän kännykkää jossa Saunalahden mobiililaajakaista modeemina; toimii kuin junan vessa ja Youtuben videot striimaa nätisti.

Nyt vaan täytyy miettiä mihin Soneran 10/2:sta enää tartee kun ei siitä surffailuun kerran ole.
OlliJ kirjoitti:
Nyt vaan täytyy miettiä mihin Soneran 10/2:sta enää tartee kun ei siitä surffailuun kerran ole.
Siinä on muuten ihan hyvä kysymys.

Tuolla arskamen DNS kikkailulla sain ytimg junnaamisen ainakin toistaiseksi pois, mutta ei tämä nyt mikään salama edelleenkään ole tämä soneran "nopein".
Ilmottaudun mukaan, täälläkin kahdella liittymällä hidastumisia youtuben käytössä..

Joskus lataa ja joskus ei sitten millään, pitää refressaa sivustoa jatkuvasti kun katsoo videoita.

Täällä Soneran ADSL 2 / 1 ja kotona Sonera Extra 24 / 2..

Kummallakkaan ei tahdo toimia.. 😕
En oikein tiedä miten vastata koko asiaan, haja alueiden palvelut aiotaan selvästi joko täysin minimoida, tai jopa tehdä käytännössä niin surkeiksi että niiden käyttö on periaatteessa mahdotonta. Esimerkiksi haja alueella missä olen itse, tälläkin hetkellä toimiva kiinteä yhteys siis tuottaa vain sen 1mgbittiä mikä ei esimerkiksi periaatteessa ei riitä edes YouTubin videoiden katseluun. Siis kun olen testannut linjan se ei juuri koskaan anna enempää kuin 0.8, vaikka sopimus on tehty per 1Mgbt. Upload on vain .25 vaikka sopimus on tehty .5. Joo tiedän, sopimus myös sanoo että nämä luvut ovat teoreettisia-hah! No miksei myös laskutukseni ole teoreettisia?

Kaikesta näkee sen että operaattorit yrittävät laittaa haja asutus henkilöt täysin mottiin, ilman mahdollisuutta käyttää esim internettiä niinkuin se on nykyisin suunniteltu, tai siten kuin sen tulevaisuus selvästi osoittaa. Ja se ei varmasti osoita sitä että pienempi nopeus tulee riittämään myös parin vuoden päästä. Kaikki nykyiset ohjelmien tekijät ja muut tekniikan suunnittelijat lisäävät koko ajan netin syvyyttä erilaisilla teknisillä uutuuksilla. Uutuksilla joista hyvin nopeasti tulee normeja. Kuten esim YouTube. Tällä hetkellä esim, YouTube ohittaa jopa Googlenkin hakukoneena! Kuitenkin sen katsominen on periaatteessa mahdotonta 1mgb nopeuksilla.

Toinen vaihto ehto mitä on tarjottu on yritys palvelut?! Aivan uskomatonta! Yrityspalvelut siis ovat edelleenkin vain sama yhteys joka voidaan säätää kuten asiakas haluaa, mutta siitä joutuu maksamaan aivan kohtuuttoman hinnan. Jopa niin että jos olisi kysymyksessä pien yrittäjä, niin maksu lohkaisisi kohtuuttoman suuren osan budjetista. Mutta pointti tässä onkin se, että yritetään kääntää yksityinen asiakas yrityspalvelun puolelle missä asiakasta sitten voi rahastaa täysin kohtuuuttomasti. Aivan sanoo operaattori, siihen hintaan kuuluu muitakin palveluja, niin se ymmärretään mutta ei sitä että ne on pakko ostaa-tai muuten ei saa yritykselle suunniteltua netti nopeutta.

En voi yksinkertaisesti ymmärtää miksi esim. haja alueella asuvat ihmiset tämän hyväksyvät? Internet on täysin verrattavissa maantieverkostoon, ja kuten maantieverkostokin, se viedään sinne missä ihmisetkin ovat. Ja nopeuden mahdollistaminen ei ole paljotikaan kysymys muusta kuin tukiasemista. Niin ne varmaan maksavat jotain. Mutta kuten tiemmekin, ne voidaan jyvittää kaikkien kansalaisten kesken. Se ei lisäisi kuin euron tai kaksi ihmisten laskuun, sillä ei ole mitään käytännön merkitystä.

Mutta kuten uskon niin operaattorit eivät tähän lämpene, koska em. kiristyspolitiikalla he saavat haja asutuista alueista monenkertaisen maksun. Eli he siis pyrkivät maksimoimaan tulot taajamiilla mutta todella lyövät rahoiksi haja asutus alueilla.

Mielestäni tämä on törkeää hyväksikäyttöä koska internet, siinä kuin maantieverkostokin, on pakko olla saatavilla, muuten erakoituisi aivan täysin. Ja tietenkin korruptoituneet politiikot eivät tässä juuri auta, heillä on oma agendansa asiassa.
Olenkin ihmetellyt miksi youtube on hidastellut ja jumittanut pari viikkoa. Eikö tätä tosiaan saada kuntoon ilman, että asiakkaan täytyy suorittaa nuo kaikki operaatiot, mitkä sonera-asiantuntija on maininnut ja sitten vielä olla yhteyksissä Soneraan? Jos ongelma on niin monilla sama, niin jäljet johtavat sylttytehtaalle. Tehkää asialle jotain.

"Asiakaspalvelukin" on nykyään sitten yhtä diipadaapaa puhelimen kanssa ja viimeksi paloi päreet n. 1 minuutin kohdalla, kun automaatti alkoi tenttaamaan. Onhan tuosta jo aikaa mutta olisiko muuttunut parempaan? Tuskin.
Löysin s.ytimg.com ratkaisun joka ainakin itsellä näyttäisi toimivan.
Siirrä hiiri kursori youtube video ikkunan päälle -> oikea hiirenklikkaus -> settings
ainakin mulla kysyy "Allow s.ytimg.com to access your camera and microphone"
oletuksena kielto on päällä mutta REMEMBER täppi ei valittuna.
Klikkaa rasti ruutuun ja sulje ikkuna.
Mulla ainakin auttoi.
mutta kokemusta tuon avusta ei ole tällä hetkellä kuin n 10 min.
joka video kyllä lähtee tällä hetkellä 8/1 liittymällä heti käyntiin, aikaisemmin sai hakata refressiä koko ajan.


linkki kuvaan jossa valinta näkyy
http://www.keiths-place.com/files/u1/YTFlashPic3.png

nyt testannu n tunnin. toimii hyvin youtube.
pistäkää viestiä josko auttaa muillakin.
Eipä taas aukea mikään youtube sivusto, ei edes www.youtube.com... No saihan ne taas toimimaan kun otti Saunalahden liittymän käyttöön; onkos tietoa milloin Sonera saisi tarjoamansa ja veloittamansa yhteyden toimimaan?

Eiks teitä hävetä yhtään veloittaa moisesta "laajakaistasta"?
Täällä tökkii todella pahasti monetta viikkoa youtube.com sivu ei suostu latautumaan saati videot. No lähtee soneran 10/2 vaihtoon heti kun mahdollista! Kyllä tuo tube muiden liittymillä toimii kuten elisan jne... No aina sonera on ollut surkea en tiedä miksi taas tähän haksahdin :(

1 3 ms <1 ms <1 ms router.home.network e10.0.0.2]
2 6 ms 5 ms 5 ms dsl-hkibrasgw2-ff60c300-1.dhcp.inet.fi p88.195.
6.1]
3 5 ms 5 ms 5 ms 141.208.151.62
4 6 ms 6 ms 6 ms hkicore1-e-1-2-0.datanet.tele.fi t141.208.12.97

5 5 ms 5 ms 5 ms hkiasbr1-s0-0-0.datanet.tele.fi t141.208.8.10]
6 6 ms 5 ms 5 ms hls-b2-link.telia.net t213.248.75.17]
7 13 ms 12 ms 12 ms s-bb2-link.telia.net t80.91.249.2]
8 27 ms 27 ms 27 ms hbg-bb2-link.telia.net t80.239.147.170]
9 31 ms 31 ms 31 ms adm-bb4-link.telia.net t80.91.253.142]
10 31 ms 31 ms 31 ms adm-b1-link.telia.net t80.91.253.165]
11 35 ms 34 ms 34 ms google-118151-adm-b4.c.telia.net t213.248.72.14

12 32 ms 32 ms 32 ms 209.85.251.14
13 37 ms 37 ms 37 ms 64.233.175.246
14 35 ms 35 ms 35 ms 72.14.239.199
15 38 ms 38 ms 39 ms 209.85.255.118
16 36 ms 38 ms 36 ms www.youtube.com !74.125.79.100]
Jeski kirjoitti:
Löysin s.ytimg.com ratkaisun joka ainakin itsellä näyttäisi toimivan.
Siirrä hiiri kursori youtube video ikkunan päälle -> oikea hiirenklikkaus -> settings
ainakin mulla kysyy "Allow s.ytimg.com to access your camera and microphone"
oletuksena kielto on päällä mutta REMEMBER täppi ei valittuna.
Klikkaa rasti ruutuun ja sulje ikkuna.
...
pistäkää viestiä josko auttaa muillakin.

Todella suuri kiitos tästä! Korjasi tämän raivostuttavan ongelman täällä päässä.

Edit: Höh, eipä korjannut sittenkään
entiiä oliko sattumaa taas että alko toimimaan
mutta kokeilkaapa moista että menkää komentokehotteeseen ja kirjottakaa ipconfig /flushdns

edit: joo ei. vieläki tökkää s.ytimg.com joskus.
Sain selvitettyä tämän ongelman;

Lisää hosts-tiedostoosi seuraava rivi: 74.125.162.39 static.cache.l.google.com s.ytimg.com

Kyseinen tiedostohan löytyy sieltä windowssystem32driversetc","

"4938
Katsotaan auttaako tämä.

Mutta ainakin nyt lähti heti latautumaan videot kivasti!

Mikähän tämän aiheuttaa Soneran Asiantuntijat vastatkoon?

shadows kirjoitti:
Moi!
Lisäsin hosts tiedostoon nämä:
74.125.163.94 s.ytimg.com
74.125.163.94 static.cache.l.google.com

Nyt toimii Youtube ainakin 3 eri koneessa.

Dns palvelimet ne siellä kuseksii tms ;)


-Shadows-

DNS-palvlimet antavat eri osoitteet.

Samaan tulokseen pääsee laittamalla nuo ongelmalliset osoitteet host-tiedostoon tai vaihtamalla DNS-palvelinta. Kokeilin googlen 8.8.8.8 palvelinta ja se antoi eri osoitteet nslookupilla kuin soneran palvelin.

> static.cache.l.google.com
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: static.cache.l.google.com
Address: 74.125.8.213

> s.ytimg.com
Server: google-public-dns-a.google.com
Address: 8.8.8.8

Non-authoritative answer:
Name: static.cache.l.google.com
Address: 74.125.8.213
Aliases: s.ytimg.com


> static.cache.l.google.com
Server: ns6.inet.fi
Address: 193.210.19.19

Non-authoritative answer:
Name: static.cache.l.google.com
Address: 208.117.241.155

> s.ytimg.com
Server: ns6.inet.fi
Address: 193.210.19.19

Non-authoritative answer:
Name: static.cache.l.google.com
Address: 208.117.241.165
Aliases: s.ytimg.com


Lisäksi googlen DNS antoi molemmille samat.
Ongelma todellisen syyn selvittäminen ja toimiva korjaus siihen on edelleen työn alla. Tiettyjä asioita on selvinnyt, mutta kuten osa on huomannut, ongelmaa ei ole vielä ratkaistu.

Aiemmassa vastauksessa tässä ketjussa kaivattiin vikailmoituksia asiasta ja mukana oli ohjeet mitä tietoja vikailmoituksessa olisi oltava mukana. Vikailmoitukset ja niiden sisältämä tieto ovat yksi keino rajata vikaa eli niistä on oikesti apua selvitykseen.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Oulussa sama ongelma Soneran 10/2 -liittymällä. Youtube ei useimmiten käynnisty ja jos käynnistyy niin videot eivät ainakaan lähde rullaamaan ja jos hyvllä tuurilla lähtevät niin latautuvat etanavauhtia. On tämä Soneralta ihme toimintaa. Asiakaspalvelu on mitä on (yhteyttä ei voi saada periaatteessa millään), sadat asiakkaat valittavat samasta (ainoastaan Sonera-palveluntarjoajalla) ilmenevästä ongelmasta, mutta mitään ei asialle tunnuta tekevän. Sanotaan vain että "vika ei ole soneran runkoverkossa", vaikka itsestäänselvästi vika on tavalla tai toisella juuri siinä. Muuten Youtube tökkisi muillakin palveluntarjoajilla samalla tavalla. Tämä on SELKEÄSTI soneran ongelma, ja asialle tulisi tehdä jotakin. Nyt on toistaiseksi annettu vain epäselviä selityksiä tässä ketjussa, syytetty palomuuria (joka oletuksena ei todellakaan ole esteenä), ja puhuttu ympäripyöreitä ja yritetty sysätä ongelmia KÄYTTÄJIEN niskoille. Missä on vanha sananlasku "Asiakas on aina oikeassa", varsinkin kun näin laaja-alaisesta ilmiöstä on kyse. Sonera lähtee todellakin vaihtoon heti kun nykyinen sopimuskauteni loppuu, sillä niin ala-arvoista palvelua täältä saa kerta toisensa jälkeen. Kerrotaan siis vielä että Youtube ei toimi kummalakaan koneellani ja yhteyteni on 10/2 megainen SUPERNOPEA EKSTRA-liittymä (huraa!). Mikäli vikaa ei korjata, lienee käyttäjillä myös oikeus purkaa määräaikainen solmittu sopimus, jos ei muuta niin kuluttajansuojavirastoon tukeutuen, sillä Sonera ei hoida hommiaan kuten pitäisi. Niin selkeä vika on niin monella käyttäjällä.
Itsellä on tökkinyt monina päivinä myös youtube. Monta kertaa saa ladata youtube sivun uudelleen, että pystyisi katsomaan jotakin videota ennen kuin video lähtee latautumaan tai ylipäätänsä koko sivusto aukeaa. Välillä taas youtube -sivusto saattaa hetkellisesti toimia 2min nopeasti ja moitteettomasti. Mutta monesti ei.

Kaverin elisan liittymällä kyllä sivusto toimii moitteettomasti.
Henkilökohtaisesti tökkii useimmiten koko YouTube ... ;)
Taitaa olla vikaa vikaa...
hohoijakkaa, sonera asiantutijan neuvojen mukaan laitoin viestiä soneran tukeen (tracerouten, pingit jossa noin 40% paketeista tippui yms.) ja siellä sitä sitten tutkittiin (saivat sentäs pingin kulkemaan s.ytimg.com:iin ilman että 40% paketeista tippuu) ja sain vastauksena "verkkohallinta tutkinut, vikaa verkosta ei löydy" ja youtube edelleen pirun hidas. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että soneran toiminta on ns. amatöörien puuhastelua.
On tämä niin uskomattoman raivostuttavaa, kun ei vikaa saada sitten millään korjattua.
Olen kyllä infonnut kavereitani ja puolituttujakin asiasta, että älkää vaan missään nimessä ottako Soneraa.
Aivan ala-arvoista asiakkaan kohtelua.
mli kirjoitti:
hohoijakkaa, sonera asiantutijan neuvojen mukaan laitoin viestiä soneran tukeen (tracerouten, pingit jossa noin 40% paketeista tippui yms.) ja siellä sitä sitten tutkittiin (saivat sentäs pingin kulkemaan s.ytimg.com:iin ilman että 40% paketeista tippuu) ja sain vastauksena "verkkohallinta tutkinut, vikaa verkosta ei löydy" ja youtube edelleen pirun hidas. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen että soneran toiminta on ns. amatöörien puuhastelua.


Asia on yhä selvityksessä tällä hetkellä. Välitimme asiasta myös palautetta ja viestiä vikapalveluumme.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa