Skip to main content
Miksi Youtube ei toimi kunnolla Soneran yhteydellä? Sama vika toistuu kaikilla talouden koneilla. Aikasemmalla (Elisa) operaattorilla ei ollut kyseistä ongelmaa. Googlella löytyy kohtalotovereita.

Testasin Youtubea samanaikaisesti Songin, Elisan (remote desktop) ja Soneran yhtyksillä. Sonera oli ainoa jolla Youtube ei toiminut kunnolla.

Nykyinen yhteys on Soneran laajakaista extra 10/2 ja yhteys DSLAM:iin muodostuu nopeudella 11/2,2mbit. Kaikki muut internetpalvelut, Youtubea lukuunottamatta toimii moitteetta. Myös "Speedtest" näyttää nopeuden olevan kohdillaan, eli sisään tulee 11Mbit/s ja ulos menee 2,2Mbit/s.

Voisiko Sonera-asiantuntija ottaa kantaa tähän?

Kiitos.
Juu, eipä ole toiminut meilläkään(tampere). Dns-osoitteiden vaihto on ongelman poistanut. Itselläni on tällä hetkellä symantecin ylläpitämät ja youtube toimii pätkimättä.
olkaas huoleti olen PELKÄSTÄÄN netti sivua avannut jo 2 tuntia.. (enkä valehtele en tule muuten tänne )

24/1 rules... mites hitaammilla? 😃
Soneran asiakaspalvelijat ei edes vastaa tähän ketjuun koska ne tietää että kusetukset ja selitykset ei mee läpi kun hommat ei oikeesti toimi.
Täällä pätkii kans + lataa tosi hitaasti.. Käykääpä testaamassa youtubelatauksenne täältä: http://www.youtube.com/my_speed Itselläni lataa n.2megan nopeudella, ja sit välillä tipahtaa nolliin, ja alkaa taas lataamaan. Muilla operaattoreilla ei näin tee.
Ihmettelin kun jonkin aikaa jo youtube toiminut huonosti, googlettelin siinä jos vaikka ois youtubessa pitemmän aikaa jotain ongelmaa ollu tai muilla samaa... Aluksi ei tullut mieleenkään että Sonerasta vois ongelmat johtua, nopeustestit kumminkin näytti aika normaalia 10/10 liittymäks.

Löysin tämän keskustelun ja nyt kun mietin niin kyllä, youtuben hidastelut on alkanut juurikin siitä hetkestä, kun Saunalahden netti vaihtui Soneraan pari-kolme viikkoa sitten.

Niin ja nuo DNS kikkailut ei mulla toiminut eikä host tiedostoon rivien lisäys. Mitä tässä voi tehdä kun youtube toimii ku jollain puhelinmodeemilla?
Youtube on pätkinyt ja pätkii vieläkin jos käyttää soneran dns palvelimet. Esimerkiksi googlen dns:ät toimii (8.8.8.8 ja 8.8.4.4). Onpa surkeata ettei vika ole saatu korjattua vieläkään.
Pari päivää on nyt Youtube pätkinyt, tai ei oikeastaan toimi ollenkaan. Ei avaudu edes etusivu ollenkaan, ja alapalkissa lukee se tuttu "Lähettää pyyntöä palvelmielle s.ytimg.com". Näiden s.ytimg.com:ia koskevien rivien lisääminen hosts-tiedostoon ei vaikuta mitään, eikä toimi vaikka vaihtaa DNS:tkin. Comodon, Open DNS:n ja Googlen DNS:iä olen ainakin kokeillut mutta ei vaikutusta.
Kyllä pätkii taas. Tai oikeastaan ei toimi ollenkaan (ytimg jumittaa). Auttaa jos käyttää Soneran proxya. Korjausta kiitos!
Samoin Youtube ei ole toiminut Soneralla jo kohta viiteen päivään. Mikä mättää?
Ike4fin kirjoitti:
Samoin Youtube ei ole toiminut Soneralla jo kohta viiteen päivään. Mikä mättää?


YouTube suhteen ei ole tiedossa olevaa vikaa.
Tapio kirjoitti:
[quote="Ike4fin":3mmf814d]Samoin Youtube ei ole toiminut Soneralla jo kohta viiteen päivään. Mikä mättää?


YouTube suhteen ei ole tiedossa olevaa vikaa.[/quote:3mmf814d]

Youtuben kanssa on todellakin vakavia ongelmia juuri tälläkin hetkellä, sillä Soneran laajakaistalla ei saa yhteyttä s.ytimg.com-palvelimeen ja näin Youtuben etusivu, profiilisivut eikä oikein mikään muukaan aukea tai toimii ERITTÄIN hitaasti. Suorat url:t videoihin toimivat välillä, mutta etusivu ei siis edelleenkään. Käyttämällä proxyanne proxy.dial.inet.fi ongelma voidaan kiertää, mutta eihän sen tulisi olla pitkäaikainen ratkasu selvästi olemassa olevaan ongelmaan.

Samaan aikaan muiden palvelutarjoajien liittymillä kaikki toimii niin kuin pitääkin.

Tämä ongelma on esiintynyt jo n. viikon ajan, joten voisitteko jo tehdä asialle jotain? Kuinkahahan monen asiakkaan pitää vielä asiasta täällä sanoa, jotta ongelma olisi teilläkin tiedossa?
Omituista ettei tälle saada tehtyä mitään. Toimivuus on ollut vaihtelevaa, nyt youtuben katsominen taas mahdotonta. Suurin osa filmeistä ei vaan lataannu. Liittymän vaihto taitaa olla ainoa mikä auttaa ongelmaan... Aikaa ongelman paikantamiseen/korjaamiseen luulisi jo olleen tarpeeksi.
Tapio kirjoitti:

YouTube suhteen ei ole tiedossa olevaa vikaa.

Hah Hah Hah!! Heti tuli mieleen sen Irakin tiedotusministeri.

- Ilman proxya ei toimi
- soneran proxylla toimii

-> Vika Sonerassa. Koittakaa jo uskoa.
Mulla alkaa olemaan nyt siinä ja siinä, että tää useampivuotinen asiakassuhteeni Soneraan loppuu. Ei ole mitään järkeä, ettei internetin keskeisin videopalvelu toimi millään siedettävällä tavalla nykyaikaisilla 100/10M ja 10/10M valokuituyhteyksillä.

En ole noin viikkoon pystynyt katsomaan youtubesta mitään edes 480p:llä pätkimättä. 360p resoluutiollakin tällä hetkellä streami on katkonaista ja bufferiinlataus on niin etanamaista että kaikki useampiminuuttiset videot pitää jättää esilatautumaan ensin minuuteiksi ennenkuin niitä voi katsoa. On todella surullista että Saunalahden 1 megan nettitikulla youtube toimii paremmin kuin Soneran valokuitupohjaisella 100/10M extra-liittymällä.

Ja tämä ongelma on siis ollut jo vuosia, tosin se on nyt pahentunut vain ajan myötä. Sonera on yksinkertaisesti sietämättömän H-I-D-A-S verrattuna kilpailijoihin.

Jokainen voi käydä testaamassa tuubinopeutensa osoitteesta http://www.youtube.com/my_speed Kannattaa myös napauttaa auki se testivideo sivun alalaidasta. Onnea vaan niille jotka saavat 720p:n näkymään pätkimättä.

Tässä omat tulokseni:
http://aijaa.com/v.php?i=007848075092.png

Kuten kuvasta voi huomata, ISP:ni (Sonera) tulos on täysin luokaton. Paikkakuntapohjaisesti palveluntarjoajien keskiarvo on noin ~3x nopeampi. Ja tässä tulee vielä ottaa huomioon se, että Sonera varsin isona laajakaistapalvelujen palveluntarjoajana vetää tätäkin keskiarvolukemaa huomattavasti alaspäin.

Haluankin nyt että joku teiltä sieltä ylläpitopuolelta (mielellään laajakaistapalveluiden toiminnallisuudesta vastaava) vastaisi minulle näihin seuraaviin, asian käsittelyn helpottamisen vuoksi numeroituihin kysymyksiin:

1. Onko tällainen yli kolminkertainen alisuorittaminen ISP:ltä muuhun keskiarvoon nähden teidän mielestänne kohtuullista siellä Soneralla kun kyse on internetin suurimmasta videopalvelusta, jonka liikennöinti on kaikkien tilastojen kärjessä?

2. Onko tällaisessa tilanteessa oikein sanoa että youtuben suhteen ei ole tiedossa olevaa vikaa, jos en pysty ISP:ni tarjoaman nopeuden puolesta katsomaan edes SD-resoluutiolla tallennettuja videostreameja pätkimättä ja esilataamatta, HD-resoluutiosta puhumattakaan?

3. Jos minä maksan nykyaikaisesta 10-100M valokuituyhteydestä, onko minulla teidän mielestä oikeus olettaa että yhteyden toimivuus internetin keskeisissä palveluissa on vähintään yhtä nopeaa tai nopeampaa kuin 1M nettitikkuliittymällä?

4. Aikooko Sonera ottaa jonkinlaisia konkreettisia askelia korjatakseen muihin palveluntarjoajiin nähden huomattavan alisuorittamisensa youtubessa/ulkomaanyhteyksissä, vai onko tässä suosiolla alettava katselemaan muita palveluntarjoajia?

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne. Ikävä olisi palata taas leikkimään modeemeilla, kun tulee nettiyhteys suoraan RJ45-rasiasta, mutta pakko se kohta on, kun yhteyden toiminnallisuus ei kestä enää vertailua edes nettitikkuihin.
Tuo youtuben hitaus pitää myös täällä porissa paikkansa.Tolla youtuben nopeustestillä soneran keskiarvo täällä on puolet hitaampi kuin muilla.Jopa saunalahden prepaid mokkula lataa videot nopeammin.Ja tuo saunalahti toimii mulla noin 1megan nopeudella kun taas sonera antaa nopeustestillä 18megaa ja silti tuo mokkula vie youtuben latauksissa voiton.Mutta eihän ny soneralla mitään vikaa ole.
Jostain syystä vaihtaminen käyttämään Googlen DNS-palvelinta (8.8.8.8) saa tuon YouTuben testivideon latautumaan 20 megabitin vauhtia, siinä missä Soneran antamalla DNS-palvelimella tulos on reilusti alle megabitti sekunnissa. Jokin mättää nyt jossain.
jlaurila kirjoitti:
Jostain syystä vaihtaminen käyttämään Googlen DNS-palvelinta (8.8.8.8) saa tuon YouTuben testivideon latautumaan 20 megabitin vauhtia, siinä missä Soneran antamalla DNS-palvelimella tulos on reilusti alle megabitti sekunnissa. Jokin mättää nyt jossain.


Testasin tota googlen dns-palvelinta ja pystyin kattoo testivideota 720p resoluutiolla mikä ei soneran antamalla palvelimella ole ennen toiminut lainkaan.Eli joo kyllä nyt soneralla mättää ja pahasti.
Asko01 kirjoitti:
Testasin tota googlen dns-palvelinta ja pystyin kattoo testivideota 720p resoluutiolla mikä ei soneran antamalla palvelimella ole ennen toiminut lainkaan.Eli joo kyllä nyt soneralla mättää ja pahasti.

Sama homma täällä. Eli ilmeisesti joku DNS-pohjainen häipäkkä. Koko netin surffaus varsinkin ulkomaisilla palvelimilla nopeutui huomattavasti kun löi Googlen DNS-palvelimen asetuksiin. Nyt tulee helposti yli 10000kbps tuo Googlen HTTP-testistreami, kun Soneran DNS-palvelimen kanssa lukema pyöri jossain 500-800kbps tuntumassa.

Eli jotain perustavanlaatuista häikkää on ja pahasti.
Piti ihan testata tuota Googlen DNS-palvelinta, kun itsellänikin on ollut viimeaikoina ongelmia tuon Youtuben kanssa. Ja kas vain mokomahan nopeutui ihan silmissä. Saa nähdä vaikuttaako tämä myös tuohon JATKUVAAN netin pätkimiseen.

Piti vähän testailla eri koneilla ja käyttiksillä, läppärin Vista imutti tubesta WLAN:in kautta 10 mbps, Ubuntu 10.04 Acerin barebonessa 6 mbps ja Win 7 omassa rakentamassani koneessa vaivaset 2 - 3 mbps ja pätki. Tulee mieleen, että vika saattaa olla muuallakin kuin Soneran verkossa, esim. hosts-tiedostossa jotain vikaa. Ja tämä oli siis ilman Google:n DNS:ää, eli käyttiksissä / koneissakin on eroja valtavasti.

Mutta netin pätkiminen ei taas muuttunut mihinkään.

Logi A-Link RR24AP(N)

May 24 00:14:31 2011 authpriv info boa2411]: DSL Link down
May 24 00:14:33 2011 user info udhcpc: dhcpc receive sig 14.
May 24 00:14:33 2011 user info udhcpc: Received SIGUSR2
May 24 00:14:33 2011 user info udhcpc: Unicasting a release of 84.251.x.x to 84.251.128.1
May 24 00:14:33 2011 user debug udhcpc: Sending release...
May 24 00:14:33 2011 user info udhcpc: Entering released state
May 24 00:14:55 2011 authpriv info boa2411]: DSL Link up
May 24 00:14:55 2011 user info udhcpc: dhcpc receive sig 16.
May 24 00:14:55 2011 user info udhcpc: Performing a DHCP renew
May 24 00:14:59 2011 user debug udhcpc: Sending select for 84.251.x.x...
May 24 00:14:59 2011 user info udhcpc: Lease of 84.251.x.x obtained, lease time 43200

Eli tällästä pätkimistä, jopa ihan pienellä liikenteellä, DSL-linkki vaan katoo ja tulee sit takas jonkin ajan kulttua. On kokeiltu siirtää pääpistokkeeseen, eri kaapeleita on kokeiltu, ja eri modeemeita on kokeiltu. Kaikissa sama ongelma. Myös nopeus on pudonnut noin 24 mbps:stä 10 - 14 mbps, ulos menevä liikenne on kyl 1023 kpbs, eli 24/1 linjalle ihan kohallaan.
Suurella mielenkiinnolla odottelen Soneralta kommenttia/vastauksia Manalan hyvään tekstiin, sekä kysymyksiin.
KooKoo kirjoitti:
Suurella mielenkiinnolla odottelen Soneralta kommenttia/vastauksia Manalan hyvään tekstiin, sekä kysymyksiin.

On vähän sellainen fiilis ettei varmaan kannata odottaa henkeään pidätellen. Varsinkaan nyt kun kavereilla taitaa olla sosiaalipornosektorin hoitelussa kädet aika täynnä kaikennäköisien iphone-operaattorilukituskeissien kanssa.
Laittakaa vikailmoituksia tulemaan, jotta päästään tutkimaan ongelmaa. Lainaan tässä tästä samasta ketjusta poimittua Sonera asiantuntijan viestiä.

Jos Youtube -palvelussa on ilmennyt ongelmaa liittymäämme käyttäessä, siitä voi ilmoittaa vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta palvelupyyntönä. Vikailmoitukseen kannattaa tällöin liittää seuraavat lisätiedot ongelman kuvauksen lisäksi:

1. Tracert -testin tulos http://www.youtube.com :lle ja sille palvelimelle jolta selain odottaa vastausta (esim. tässä tapauksessa s.ytimg.com). Tracerouten saat esiin menemällä Windowsin komentokehotteeseen (Command Prompt), jonne kirjoitetaan komennoksi tracert youtube.com ja tracert s.ytimg.com

2. Yhteyden julkinen IP-osoite. Tiedon voi tarkistaa helposti http://www.ip-osoite.fi/ -osoitteesta.

3. Yhteyden käytössä olevat DNS-palvelimet, jotka on saatu automaattisesti palvelimemme kautta.

4. Kellonaika, päivämäärä ja avatun videon www-osoite.
On kyllä jotenkin taas niin soneramaista että kun on osoitettavissa ihan yleisestä statistiikasta että soneralla yhteysnopeudet ja homma yleisestikin kusee DNS-palvelimia myöten riippumatta aliverkosta, yhteysnopeudesta tai yhteyden toteuttamistavasta, niin asiakkaalta aletaan pyytelemään kirjanpitoa internetinkäytöstään vain voidakseen taas vastata että "meillä ei ole tiedossaolevaa vikaa youtuben suhteen, oletko kokeillut toisella modeemilla?"
Kyllä vain, EI TOIMI EI.

Tuntuvat perin loputtomilta nämä Soneran ongelmat.
YouTube / Sonera on käyttökelvoton!

Liittymäni nopeutta laskettiin n. 2 kk sitten käsipelillä talon kytkimistä, jotta 24 megainen liittymäni toimisi Soneran toimittamassa laitteistossa. Silti maksan TÄYTTÄ hintaa. Täytynee ottaa yhteyttä kuluttajasuojaviranomaiseen, että saadaan asiassa edes kohtuullista korvausta. Itselläni oli nimittäin koko viime VUOSI Soneran laajakaista lähes täysin käyttökelvottomassa kunnossa, eikä Sonera tehnyt asian hyväksi MITÄÄN. ITSE SAIN HOMMATA TYÖMIEHET ASIALLE, JOTTA KAISTA SAATIIN EDES TÄHÄN KUNTOON. Eipä ole kuulunut hyvityksistäkään vielä mitään, vaikka puhetta oli jo viime vuoden puolella.

EN SUOSITTELE SONERAA KENELLEKÄÄN.
Omakin vaihtunee Welhoon piakkoin.

Sama ongelma muuten matkapuhelinpuolella, sain viime vuonna perättömiä laskuja satojen eurojen edestä, joiden johdosta jätin maksamatta joka killingin ja annoin liittymän sulkeutua. Mielettämiä datasiirtomaksuja, vaikka oli rajaton käyttö ja kiinteä kk-hinta. Eikä siinä muuten mitään, MUTTA KUN EN LADANNUT iPHONELLANI ENSIMMÄISTÄKÄÄN VIDEOTA, MUSIIKKIA, KUVAA, EN SIIS MITÄÄN, PELKKIÄ KÄYNTEJÄ UUTISOTSIKOITA LUKEMASSA. Siirtoja oli gigatolkulla. Mielenkiintoista. Olkaa hyvät: vain Soneralta.
Tanja kirjoitti:
Jos Youtube -palvelussa on ilmennyt ongelmaa liittymäämme käyttäessä, siitä voi ilmoittaa vikapalveluumme, esimerkiksi Omien Sivujen vikailmoituslomakkeen kautta palvelupyyntönä.

Onko Soneran tämänhetkinen kanta se, että vikaa ei ole? En ainakaan ite ees huvikseen halua pistää vikailmotusta menemään ettei tuu 100 euron laskua siitä itselleni, vaikka ongelma näyttää keskustelujen perusteella jäädä Soneran verkkoon.

Kerrothan kun Sonera myöntää omassa verkossa olevan vikaa - jos sitä siis on, niin jätän vikiksen hetimmiten turvallisin mielin.

Vastaa