Skip to main content

Sonera laittoi netin poikki

  • December 11, 2014
  • 4 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Sonera laittoi tällä viikolla netin poikki vanhenpien talosta. Kyseessä on adsl 24/1 liittymä. Tarkistin normaalisti modeemin, johdot ja muut liirumlaaremit, jotka on tapana aina netin katkoksen yhteydessä tehdä. Sitten kun netti oli poikki vielä seuraavana aamunakin, niin tarkistin lisäksi myös ulkopuoliset linjat. Kaikki vaikutti olevan ok. Karmean Soneran asiakaspalvelun asioinnin yhteydessä selvisi todellinen katkoksen syy. Verkossa oleva kone/koneet oli saastunut virukseen ja Sonera laittoi netin poikki. Tämä on ihan ok, mutta ilmoitus esimerkiksi asiasta kännykkään olisi ihan mukavaa vastaavaisuuden varalta.

Eli miten saa Soneran ilmoittamaan netin yksipuolisesta katkaisemisesta kännykkään, jottei vastaavaa rumbaa tarvitse uudelleen kokea?

4 kommenttia

  • November 2, 2012
Hei Gskriy4,

Ensinnäkin pahoittelut että tästä on koitunut haittaa ja asiasta lähetetty ilmoitus ei ole tavoittanut teitä.

Mikäli yhteydessä havaitaan haittaohjelmien aiheuttamaa liikennettä, voidaan internet yhteys katkaista. Tämä on asiakasta suojaava toimenpide, jolla pyritään varmistamaan, ettei asiakkaan tietoja päädy rikollisten käsiin.

Näistä tapauksista asiakkaalle lähtee aina viesti, jolla asiakasta informoidaan tilanteesta. Kannattaa siis asiakaspalvelumme kautta tarkistaa, että yhteystiedot ovat ajantasalla.

  • November 2, 2012
"Ensinnäkin pahoittelut että tästä on koitunut haittaa ja asiasta lähetetty ilmoitus ei ole tavoittanut teitä."

Joo.Ei mitään. Netin katkaisu siirsi vaan muutamia työtehtäviä, mutta niistä nyt ollaan selvitty.

"Mikäli yhteydessä havaitaan haittaohjelmien aiheuttamaa liikennettä, voidaan internet yhteys katkaista. Tämä on asiakasta suojaava toimenpide, jolla pyritään varmistamaan, ettei asiakkaan tietoja päädy rikollisten käsiin. "

Tämä on ok ja todella hyvä asia, niin kuin tuossa aloituksessa jo totesin.

"Näistä tapauksista asiakkaalle lähtee aina viesti, jolla asiakasta informoidaan tilanteesta. Kannattaa siis asiakaspalvelumme kautta tarkistaa, että yhteystiedot ovat ajantasalla."

Pitää selvitellä miksei viesti ole tullut perille. Sain nimittäin tietoa vastaavasta netin katkaisemisesta toisaalta ja siinä tapauksessa liittymänhaltialle oli tällainen tieto tullut puhelimeen.

  • November 3, 2012
Selvisi että liittymänhaltialla on vaihtunut liittymä ja myös puhelinnumero. Saako tämän tiedon vaihdettua soneran nettisivujen kautta? Omat sivut ja asiakastiedot kohdassa on kenttä johon voisi puhelinnumeron syöttää. Siinä on tosin ehtona: "Haluan matkapuhelimeeni tietoja Soneran ja sen yhteistyökumppaneiden palveluista" . Mitään mainosviestejä liittymänhaltia ei halua puhelimeen. Ainoastaan häiriötiedotteen eli syyn, jos netti katkaistaan esimerkiksi tämän ketjun kaltaisissa tilanteissa. Onnistuuko tämä soneran nettisivujen kautta vai pitääkö soittaa asiakaspalveluun ja jos pitää, niin mikä on numero?

  • November 5, 2012
Hei gskriy4

gskriy4 kirjoitti:
Selvisi että liittymänhaltialla on vaihtunut liittymä ja myös puhelinnumero. Saako tämän tiedon vaihdettua soneran nettisivujen kautta? Omat sivut ja asiakastiedot kohdassa on kenttä johon voisi puhelinnumeron syöttää.


Omille sivuille määriteltävä numero tulee käyttöön vain Omille sivuille. Esim. salasanan uusinta onnistuu helpommin, jos numero on määritelty valmiiksi.

Yhteystiedot voi päivittää Asiakaspalvelun kautta. Asiakaspalvelun numeron on 0200 17000, ma-pe 8-20, la 9-16:30.

Ota yhteyttä Asiakaspalveluumme niin saamme yhteystiedot ajan tasalle!