Tuli liittymän vaihto yritykselle,
Sonera laskuttaa maksuhuomautuksesta 40 euroa, soitin ja kysyin mitä kuluttajavirasto asiasta sanoo. Kertoivat, että asia ei koske yrityksiä.
Kuitenkin lainaan tekstiä kuluttajavirastolta suoraan, tarkoitettu yrityksille:
Kuluttajien ja yritysten välisten sopimusten vakioehtojen pitää olla kohtuulliset. Samoin julkisorganisaatioiden toimilta kansalaisia kohtaan voidaan odottaa erityistä kohtuullisuutta. Tämä vaatimus on olemassa myös sopimusrikkomustilanteessa. Velallinen vastaa maksuviivästyksestään, mutta seuraukset eivät saa olla kohtuuttomia. Perintäkuluja ei voi käyttää ylimääräisen hyödyn tavoittelemiseen eikä niitä voi myöskään käyttää rangaistuskorvauksina.
Että mitenkä Sonera selittää tämän?
Sivu 1 / 1
Hei Juha Kulmala2!
16.3.2013 on astunut voimaan uudistettu laki saatavien perinnästä (10e §). Lakiin perustuen Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen laskun perintäkuluja vakiokorvauksena 40 € / lasku. Maksu muodostuu 14+2 päivää eräpäivän jälkeen. Aikaisempi maksumuistutusmaksu 5 € x 3 poistuu.
Viivästyneen maksusuorituksen viitekorko 8%+Suomen Pankin viitekorko.
Samassa yhteydessä säädetyllä korkolain muutoksella (32/2013) säädettiin viivästyskoron määrästä kaupallisissa sopimuksissa. Muutoksen myötä Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen maksusuorituksen määrälle viivästyskorkoa, joka on kahdeksan prosenttiyksikköä korkeampi kuin kulloinkin voimassa oleva Suomen Pankin vahvistama viitekorko.
Lue lisää: http://www.sonera.fi/yrittajille/laskutus/ajankohtaista.
Asiakkaille muutoksista kerrotaan myös laskun inforivillä 3.5.-30.9.2013.
16.3.2013 on astunut voimaan uudistettu laki saatavien perinnästä (10e §). Lakiin perustuen Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen laskun perintäkuluja vakiokorvauksena 40 € / lasku. Maksu muodostuu 14+2 päivää eräpäivän jälkeen. Aikaisempi maksumuistutusmaksu 5 € x 3 poistuu.
Viivästyneen maksusuorituksen viitekorko 8%+Suomen Pankin viitekorko.
Samassa yhteydessä säädetyllä korkolain muutoksella (32/2013) säädettiin viivästyskoron määrästä kaupallisissa sopimuksissa. Muutoksen myötä Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen maksusuorituksen määrälle viivästyskorkoa, joka on kahdeksan prosenttiyksikköä korkeampi kuin kulloinkin voimassa oleva Suomen Pankin vahvistama viitekorko.
Lue lisää: http://www.sonera.fi/yrittajille/laskutus/ajankohtaista.
Asiakkaille muutoksista kerrotaan myös laskun inforivillä 3.5.-30.9.2013.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.