Skip to main content
Sonera News -palvelu päättyy 30.9.2009
Miten tuon palvelun päättyminen näkyy kuukausimaksussa?
Käytän news palvelua noin 50% laajakaistan koko käytöstä.

T:Pekka
Suunnilleen aamukahdeksasta palvelu on taas ollut "on-line".
Tosin muusta toiminnallisuudesta ei -ainakaan vielä- ole havaintoa.

Onko toiveita, että palvelu käynnistetään uudelleen?
Tämä tieto varmaan kiinnostaisi monia, jotka ovat harkitsemassa palveluntarjoajan vaihtoa.
Ehkä vielä ehtisi miettimään toisen kerran, jos tähän saisi valaistusta.
Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla... tai tarkemmin itse asiassa Digitoday:n 18.6.2009 10:29 julkaistun uutisen jälkeen, jossa mainitaan:

"Tontin mukaan uutisryhmäkeskustelijoille pyritään löytämään mahdollisia korvaavia palveluita ennen news.inet.fi-palvelimien sulkeutumista syyskuun lopussa."

(Lähde: http://tinyurl.com/y8qp5p6 ).

Ystävällisesti huomauttaisin, että kyse on Internetin perustoiminnosta.
Aivan kuten sähköposti ja irc. Vai aiotaanko ne myös seuraavaksi sulkea "vähäisen käytön vuoksi" ?
Itse en käytä Soneran sähköpostia, mutta mail.inet fi:tä sekä irc1.inet.fi:tä.... toistaiseksi.

Näen news.inet fi:n lähestulkoon suomalaisena instituutiona, jonka aivan viimeiseksi soisin "Internetin kartalta" poistuvan.
Myös "vierasmaalaisen isännän" pitäisi nähdä paikalliset vaikuttimet, muuten menestystä markkinoilla ei ole.
Moni (kuten minäkin) vielä on luottanut jossain määrin Soneraan ja sen "selkärankaisuuteen", koska siihen on totuttu jo Posti- ja Lennätinlaitoksen ajoilta saakka.
(Lähdetiedonomaista infoa niille, jotka eivät muista: http://fi.wikipedia.org/wiki/Posti-_ja_telelaitos ).
Sonera eli palveluntarjoaja ei siis vastaa.
Aika soveltaa Soneran itsensä määrittelemää sanktiota eli 48 tunnin sääntöä korvausvelvollisuudesta siitä alkaen, kun palvelu on lakannut toimimasta.

Kello lähti käymään eilen.
Joutaisikohan tämän palstan alifoorumeineen poistaa, kun menee monologiksi tyystin.
Aihe ei näemmä kiinnosta enää asiakkaitakaan, palveluntarjoajasta puhumattakaan.
Palvelua odotellessa:
http://www.welho.com siellä se nyyssiserveri on... (news-server.welho.com)

Valitettavasti vain em. palveluntarjoajan toimialueella.
Hyvin tuntuu toimivan news.inet.fi.
djyallu kirjoitti:
Hyvin tuntuu toimivan news.inet.fi.


Ei se pelaa. Viestit kyllä pystyy hakemaan, mutta se ei
ota uusia vastaan.

Heh, onneksi tuo wimaxi/DNA yllätti minut todella
positiivisesti. Tämä (surina) paskalafka saa pitää tunkkinsa.

Ja kuukausikustannuksetkin tippuivat soneran hylkäämisen
johdosta _radikaalisti_.
JOKaija kirjoitti:
[quote="djyallu":1pt1uwmd]Hyvin tuntuu toimivan news.inet.fi.


Ei se pelaa. Viestit kyllä pystyy hakemaan, mutta se ei
ota uusia vastaan.

Heh, onneksi tuo wimaxi/DNA yllätti minut todella
positiivisesti. Tämä (surina) paskalafka saa pitää tunkkinsa.

Ja kuukausikustannuksetkin tippuivat soneran hylkäämisen
johdosta _radikaalisti_.[/quote:1pt1uwmd]

Tosiaan. En huomannut mokomaa pikaisessa testissä.
Kuka idiootti taas tästäkin on vastuussa? Nimi esiin! News-palvelut ovat _olennainen_ osa Internet-palveluntarjoajan palveluita. Aivan sama, mitä joku luupää Soneran johdossa tästä on mieltä, mutta tämä on fakta. Mikähän palvelu seuraavaksi lähtee pois? Sähköposti? Ei sitäkään varmaan kukaan enää käytä, kun kaikki vain "mesettää".

Palveluita osataan kyllä lopettaa, mutta liittymän hinnassa tämä ei toki näy. Toivottavasti mahdollisimman moni irtisanoo liittymänsä tämän takia.

Ps. Eikö Soneralla ole mitään muuta palautteenantokanavaa kuin puhelin ja tämä keskustelupalsta?
Ei taida olla ja täälläkään ei kukaan heiltä uskalla enää kommentoida, on ilmeiseti tullut kielto yläkerrasta!
Ari66 kirjoitti:
Joutaisikohan tämän palstan alifoorumeineen poistaa, kun menee monologiksi tyystin.
Aihe ei näemmä kiinnosta enää asiakkaitakaan, palveluntarjoajasta puhumattakaan.


Aihe on että "mitäpä asialle mahtaa". Telia-konserni ei välitä asiakkastaistaan vaan uutistenkin mukaan on vain huolestunut kun asiakkailta ei saada tarpeeksi rahaa kerättyä. Ja tällä lapin maassa se on lisäksi tosiasiallisena monopolina koska muita laajakaistan tarjoajia ei ole. Joten v****tunut asiakas ei voi äänestää jaloillaan.

Saunalahden mokkulaliittymällä newsit toimivat mutta se palvelin ei pärjää Soneran lakkautetulle uutisryhmäpalvelimelle, kotimaiset ryhmät löytyvät mutta ulkomaisissa on nyt minun listallani iskenyt hiljaiselo. Pari hassua viestiä aikaisempien kymmenien sijaan.
Moi
Kysytään nyt täältä kun vastausta ei tunnu muualta löytyvän.
Soneran kotisivujen mukaan kk-maksuun sisältyvissä palveluissa on mainittu News -palvelu. Nyt lopetettuanne tuon palvelun olisin tiedustellut miten se näkyy kk-maksussa ?

Pekka
Todella loistavaa "palvelua" taas Soneralta. Erehdyin ottamaan vuosi sitten Soneran määräaikaisen laajakaistan. Olen ollut Soneran asiakkaana aikaisemminkin reilut viisi vuotta sitten. Silloin vaihdoin operaattoria, koska soneralaiset eivät saaneet news-palvelinta toimimaan siten ettei se hukkaisi liitteitä. Monta kertaa lähetin asiakaspalveluun palautetta. Kertaakaan postiini ei vastattu. Yli viisi vuotta olin tyytyväinen Saunalahden asiakas. Sitten muuton seurauksena erehdyin taas Soneraan, koska Saunis ei pelitä nykyisessä asunnossa. Voiko ihminen tyhmempää ratkaisua tehdä? Taas lähettelin noin kuukausi sitten asiakaspalautetta news-palvelun loppumisilmoituksen vuoksi, mutta mitään vastausta en sähköpostiini ole saanut. Todella ylimielistä ja PASKAA toimintaa. Sitä ei voi edes nimittää palveluksi. Kun määräaikainen sopparini maaliskuussa päättyy, niin sen jälkeen milloinkaan - M I L L O I N K A A N - en suin surminkaan ole missään tekemisissä Soneran kanssa. Lisäksi tulen edistämään kaikin keinoin, ettei kukaan muukaan näin tekisi.
Ari66 kirjoitti:
Olen tässä tavannut Soneran yleisiä toimitusehtoja ja siellä kohdassa 12 mainitaan seuraavaa:

Samaisessa sopimuksen kohdassa on mainittu myös, millaisissa tilanteissa Soneralla on oikeus muuttaa ehtoja kuluttajan vahingoksi.
Nyt kiinnostaisikin tietää, mihin kohdassa 12 mainittuihin seikkoihin palvelun oleellinen huonontaminen asiakkaan vahingoksi perustuu?

Vastaisitteko ystävällisesti tähän viestiketjuun?



Kyseessä on kuluttajasuojaviraston toteama kohtuuton sopimus....yrityksellä ei ole yksipuolisesti oikeutta heikentää palveluaan koskaan.....ei edes vähäisiä. Muuten kuluttajalla on oikeus saada purkaa sopimus/saada hinnan alennusta.
Soneran toimintahan on ollut todella törkeää useilla eri tavoilla jo vuosia. Ei tämä uutispalvelimen alasajo ole mitenkään poikkeavaa tuon firman toiminnassa. Sopii oikeastaan aika hyvin Soneran toiminnan luonteeseen. Kieroa ja kaikinpuolin väärää toimintaa, johon kuluttaja-asiamieskin on joutunut tuon tuostakin puuttumaan.

Sonera käyttää sumeilematta hyväksi monopoliasemaansa syrjäseuduilla, joissa asiakas ei voi vaihtaa operaattoria halutessaan. Näitä halukkaita olisi varmasti tuhansia.
Täällä Lapissakin on paljon alueita, joilla ei laajakaistayhteyksiä saa, korkeintaan jollain lailla toimivan ISDN-liittymän, kuten minulla. Tuosta pätkivästä ISDN-yhteydestäkin Sonera veloittaa minulta joka kuukausi 49,- euroa, jolla saisi muualla jo hyvinkin nopean laajakaistaliittymän.
Toisinaan tämä minunkin liittymäni on ollut poikki pitkiäkin aikoja, enimmillään jopa toista viikkoa ja Soneralta perusteltiin, ettei sitä saada kuntoon ennen kuin se ainoa asentaja palaa lomalta. Mitään hyvitystä noista katkoksista ei koskaan ole annettu.
Olen matkailuyrittäjä, jolle toimivat tietoliikenneyhteydet ovat tänä päivänä elinehto, sillä iso osa asiakkaista tekee varauksensa sähköpostin kautta.

Erittäin iso osa asiakkaistani on tullut myös uutisryhmien kautta, joten uutisryhmien lakkauttaminen aiheuttaa minulle myös suoranaista taloudellista tappiota. Nyt viimeistään pitäisi liittymäni kuukausihinnan pudota sille realistiselle tasolle, joka olisi enintään 10-15 euroa kuukaudessa, mutta sitä on ihan varmasti turha edes toivoa.

Soneralta on tullut jo parikin kirjettä, joissa on kerrottu lankalinjojen purkamisen aloitettava silloin ja silloin, mutta onneksi asiaan puututtiin korkeammalta taholta ja noiden linjojen purkaminen on sitten jäänyt.

Niin, piti vielä kertoa, että täällä ei kuulu edes kännykät, muutenhan olisin jo aikaa sitten vaihtanut tämän takkuilevan ISDN-liittymäni johonkin langattomaan yhteyteen.
Olen luvannut Soneralle ilmaisen maston tontinkin, jos he rakentavat GSM-tukiaseman tähän lähelle, mutta sekään ei ole auttanut. Käsittämätöntä toimintaa.
Ehkä se on sitten otettava Ficoraan ja Liikenne- ja Viestintäministeriöön yhteyttä.
Tämä ei todellakaan tällä kertaa jää tähän.
(Paitsi jos saan ensi viikolla kohtuullisen tarjouksen viikonloppun aikana tiedustelemastani 1 Gbps -kuituliittymästä, jota ei toimita Sonera).
Ailigas kirjoitti:
Sonera käyttää sumeilematta hyväksi monopoliasemaansa syrjäseuduilla, joissa asiakas ei voi vaihtaa operaattoria halutessaan. Näitä halukkaita olisi varmasti tuhansia.

On tullut todettua.
Harmi että Elisakaan ei ole pystynyt (ainakaan vielä) levittäytymään "mokkulayhteyksineen" alueelle, vaikka siitä he uutisoivatkin kattavasti jo kuukausia (vai oliko jo puolitoista vuotta) sitten.


Ailigas kirjoitti:
Niin, piti vielä kertoa, että täällä ei kuulu edes kännykät, muutenhan olisin jo aikaa sitten vaihtanut tämän takkuilevan ISDN-liittymäni johonkin langattomaan yhteyteen.

Jep.
Itsekin viettäisin aikaani paljon enemmän seudulla (=jäisi rahaa Lappiin), mutta kun ei voi.
Ei toimi yhteydet, jotta voisi tehdä etätöitä sieltä käsin.
Etätyöhön tarvittaisiin tämän päivän työkaluilla vähintään 2/1 Mbps -nopeusluokan yhteys.
Jatkossa tietenkin nopeampi.
Kotona homma toimii, kun on nyt tällä hetkellä Soneran 100/10 Mbps, mutta ne newssit... ne newssit...


Ailigas kirjoitti:

Olen luvannut Soneralle ilmaisen maston tontinkin, jos he rakentavat GSM-tukiaseman tähän lähelle, mutta sekään ei ole auttanut. Käsittämätöntä toimintaa.

Onhan niillä tontteja siellä täällä kun on keskuskoppeja ja sähkötkin niissä valmiina, ei vaan halua rakentaa ja selvähän se, kun ei investointeja saa takaisin aivan äkkiä...
Joka tapauksessa tietoyhteiskunnasta höpiseminen saa jo loppua ja tutkitustihan ollaankin jo jälkijunassa ja pahasti.

Saa nähdä mitä tuo tullessaan se haave, että jokaisella olisi ihan oikea laajakaista vähintään kahden kilometrin päässä.
Ari66 kirjoitti:
[quote="Ailigas":3r5xnec8] Sonera käyttää sumeilematta hyväksi monopoliasemaansa syrjäseuduilla, joissa asiakas ei voi vaihtaa operaattoria halutessaan. Näitä halukkaita olisi varmasti tuhansia.

On tullut todettua.
Harmi että Elisakaan ei ole pystynyt (ainakaan vielä) levittäytymään "mokkulayhteyksineen" alueelle, vaikka siitä he uutisoivatkin kattavasti jo kuukausia (vai oliko jo puolitoista vuotta) sitten.[/quote:3r5xnec8]

Juu, eipä ole vielä Elisan kuuluvuuskaan parantunut ainakaan tällä alueella. Kyllä täällä on odotettu ihan sama, mikä operaattori alkais toimimaan edes vähän, niin välittömästi lähtis irtisanomisilmoitus Soneralle. Ei kyllä pätkääkään ole sympatioita siihen firmaan. Ja olenkin jo saanut muutamia vaihtamaan pois Soneralta sellaisilla alueilla, joissa Soneralla ei ole monopoliasemaa. Ja jatkossakin teen kyllä kaikkeni, jotta sma meno jatkuisi, minullahan on työni kautta jonkinlainen mahdollisuus vaikuttaa ainakin ihmisten mielipiteisiin... :-)


Ari66 kirjoitti:
Hquote="Ailigas":3r5xnec8]Niin, piti vielä kertoa, että täällä ei kuulu edes kännykät, muutenhan olisin jo aikaa sitten vaihtanut tämän takkuilevan ISDN-liittymäni johonkin langattomaan yhteyteen.

Jep.
Itsekin viettäisin aikaani paljon enemmän seudulla (=jäisi rahaa Lappiin), mutta kun ei voi.
Ei toimi yhteydet, jotta voisi tehdä etätöitä sieltä käsin.
Etätyöhön tarvittaisiin tämän päivän työkaluilla vähintään 2/1 Mbps -nopeusluokan yhteys.
Jatkossa tietenkin nopeampi.
Kotona homma toimii, kun on nyt tällä hetkellä Soneran 100/10 Mbps, mutta ne newssit... ne newssit...[/quote:3r5xnec8]

Juu, aika moni muukin viettäisi täällä aikaa paljon enemmän. Tuohan suorastaan karsii minulta paljon asiakkaitakin, koska monella tämän päivän ihmisellä pitää olla tavoitettavissa 24/ myös lomankin aikana ja täällä se ei ole mahdollista.

Ari66 kirjoitti:
Olen luvannut Soneralle ilmaisen maston tontinkin, jos he rakentavat GSM-tukiaseman tähän lähelle, mutta sekään ei ole auttanut. Käsittämätöntä toimintaa.

Onhan niillä tontteja siellä täällä kun on keskuskoppeja ja sähkötkin niissä valmiina, ei vaan halua rakentaa ja selvähän se, kun ei investointeja saa takaisin aivan äkkiä...
Joka tapauksessa tietoyhteiskunnasta höpiseminen saa jo loppua ja tutkitustihan ollaankin jo jälkijunassa ja pahasti.

Saa nähdä mitä tuo tullessaan se haave, että jokaisella olisi ihan oikea laajakaista vähintään kahden kilometrin päässä.[/quote:3r5xnec8]

No joo, onhan noita keskuskoppeja, mutta kovin harvassa tällainen maasto huomioonottaen ja yleensä lähes poikkeuksetta jossain montun pohjalla, tai ainakin alavassa paikassa, kun maston taas pitäisi olla mahdollisimman korkealla, jossain vaaran rinteessä, tai tunturissa. Lähin keskus tällä hetkellä on 5,5 km:n päässä ja se juuri ja juui riittäisi, jos sieltä saisi laajakaistapiuhan vedettyä tänne. Mutta kun tuolta keskuksesta kuulemma puuttuu ne laajakaista kilkkeet, mitä sitten lienevätkään.

No tuota täällä nyt sitten kieli pitkällä odotetaan, että jos edes silloin viimeistään tänne saatais toimivat tietoliikenneyhteydet. Toivottavasti operaattori on joku muu kuin Sonera. Joku sellainen, jolla on myös toimiva uutispalvelin.
Tuli muuten mieleeni, että kun surina on swedujen ostama, niin toimiikos heillä newssit kotomaassaan surinalla?
JOKaija kirjoitti:
Tuli muuten mieleeni, että kun surina on swedujen ostama, niin toimiikos heillä newssit kotomaassaan surinalla?

Ei tietoa, mutta tämä kotimainen ongelma olisi helposti ratkaistu sillä, että oikeudet olisivat jollekin muulle news -palvelimelle (kuten esim. ruotsalaiselle palvelimelle), jossa on samat ryhmät.
News-palvelun lopettaminen ei vaikuta liittymien kuukausimaksuihin. Operaattorilla on oikeus tehdä sopimusehtoihin vähäisiä muutoksia, jolla ei ole vaikutusta sopimuksen keskeiseen sisältöön. News-palvelulla on ollut vain vähäinen määrä käyttäjiä ja tämän lisäksi internetissä on saatavilla lopettamisen jälkeenkin useita maksuttomia vastaavia palveluja.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
News-palvelun lopettaminen ei vaikuta liittymien kuukausimaksuihin.

Tuon jatkuva toistaminen jo riittää.
Pitäisi palvelun toimittajankin jo ymmärtää, että se ei enää ole vaihtoehto.
Tänne ei juuri Soneran edustajat enää ole vastailleet, vaikka sivun ylälaidassa rehvakkaasti edelleen seisoo:
"Me asiakaspalvelusta olemme aktiivisesti mukana" :D

Tuskin tässä asiakaspalvelun eturintamaa on juuri moitittukaan, mutta viestittäkää nyt ihmeessä sinne ylemmäs, että tää nyt ei vaan toimi näin.
Itse vähennän seuraavan laskun suorituksesta neljänneksen, koska sen verran on palveluitakin kadonnut.
Ja samalla sen typerän paperilaskueuron.. ennen kuulumatonta jo sekin, että asiakas maksaa siitä että saa laskun :D

Palvelunne siis ovat (tai siis sopimusta tehtäessä olivat):
-internetyhteys
-sähköpostipalvelut
-irc -palvelut
-news -palvelut

Ja 25% siis palveluista on nyt kadonnut.
Melko "vähäinen" muutos siis, kuten väitätte. Vai onkohan... oikeasti?

Odotan itse perjantaihin saakka, että news.inet.fi palaa toimintakykyisenä tai osoitetaan saman konsernin toinen news -palvelin käytettäväksi samoin toiminnoin.
Sen jälkeen otan yhteyttä Ficoraan ja kuluttaja-asiamieheen (kuten monet jo ovat kuuluneen tehneenkin).
On se mukavaa kun toi paikallinen puhelinyhtiö joka myös tarjoaa laajakaistapalveluja kaivaa kuitua maahan. Saattaa tulla piakkoin vaihto toiseen palveluntarjoajaan 😉
http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/349 ... 889f4.aspx

Vastaa