Terve!
Haluan pitää huolta tietokoneeni kunnosta ja suoritan melko usein tietokoneeni täyden tarkistuksen Soneran tietoturvaohjelmalla. Nyt, varsinkin pankkitietoja kalastelevan Citadel-haittaohjelman noustessa esiin, olen kuitenkin ruvennut miettimään jos tietoturvaohjelma kuitenkin olisi haavoittuvainen, sillä tarkistusraportin yhteydessä tulee loppuun tiedostoja mitä ohjelma ei ole pystynyt tarkistamaan ja neuvotaan kirjautumaan järjestelmänvalvojan tunnuksin. Koneessani on tasan yksi käyttäjätunnus ja se on järjestelmänvalvojan tunnus, eli siis omani.
Mitäköhän tuo huomautus järjestelmänvalvojan kirjautumisesta mahtaa tarkoittaa?
Kun asiaa tarkemmin selvittelin, kerrotaan jossain että kaikki tiedostot tulisivat tarkistetuksi myös ajoitetulla tarkistuksella. Laiton ajoitetun tarkistuksen päälle ja valitsin että tarkistus suoritetaan kun kone on ollut käyttämättä viisi minuuttia. Odotin tuon viisi minuuttia, eikä mitään tapahtunut.
Missään ohjesivuillanne en esimerkiksi törmännyt siihen neuvoon, että mitä vaaditaan ajoitetun tarkistuksen toteuttamiselle. Pitääkö koneessa olla kyseisenä ajankohtana Internetyhteys päällä tai tuleeko tarkistusajankohdassa olla uloskirjautuneena (siis kohdassa, mihin syötetään käyttäjän salasana)? Entä edellytetäänkö tarkistuksen suorittamiselle jotain muuta määritystä? Näkeekö tarkistuksen aloittmista mistään; jossain myös luki, ettei tietoturvaohjelma ole koskaan suorittanut ajoitettua tarkistusta?
Sivu 1 / 1
Hei Mark_J!
Kiitos, mielenkiinnosta ja kiperistä kysymyksistä. Kyseinen virusturva on f-securen tuottama ja on sama tuote kuin mitä he suoraan tarjoavat. Heidän kotisivuiltaa löysin hyvän keskustelu palstan, johon kannattaa tutustua. sen löytää täältä: http://community.f-secure.com/t5/Tietoturvaa-PC/tkb-p/tietoturva%40tkb.
Jos ymmärsin oikein niin huomautus järjestelmänvalvojana kirjautumisesta on automaattinen viesti, joka tulee joka tapauksessa(olit sitten kirjautunut sillä tai et). Uskon että teit valinnat aivan oikein. Huomasitko että asetuksien voimaantulo yleensä vaatii uudelleen käynistyksen? Oletko sen jälkeen kokeillut toimiiko tämä? Löysin ohjeet kuitenkin mitenkä ajoitettu tarkistus määritellään: http://community.f-secure.com/t5/Tietoturvaa-PC/Ajoitetun-tarkistuksen-m%C3%A4%C3%A4ritys/ta-p/18988. Koneella ei tarvitse olla nettiyhteyttä kun se tätä tarkistusta tekee(tarkistuspyyntö ei tule verkon yli vaan suoraan ohjelmasta).
Kiitos, mielenkiinnosta ja kiperistä kysymyksistä. Kyseinen virusturva on f-securen tuottama ja on sama tuote kuin mitä he suoraan tarjoavat. Heidän kotisivuiltaa löysin hyvän keskustelu palstan, johon kannattaa tutustua. sen löytää täältä: http://community.f-secure.com/t5/Tietoturvaa-PC/tkb-p/tietoturva%40tkb.
Jos ymmärsin oikein niin huomautus järjestelmänvalvojana kirjautumisesta on automaattinen viesti, joka tulee joka tapauksessa(olit sitten kirjautunut sillä tai et). Uskon että teit valinnat aivan oikein. Huomasitko että asetuksien voimaantulo yleensä vaatii uudelleen käynistyksen? Oletko sen jälkeen kokeillut toimiiko tämä? Löysin ohjeet kuitenkin mitenkä ajoitettu tarkistus määritellään: http://community.f-secure.com/t5/Tietoturvaa-PC/Ajoitetun-tarkistuksen-m%C3%A4%C3%A4ritys/ta-p/18988. Koneella ei tarvitse olla nettiyhteyttä kun se tätä tarkistusta tekee(tarkistuspyyntö ei tule verkon yli vaan suoraan ohjelmasta).
jos tarkistus raportin alalaidassa on tämmönen viesti niin sen voi jättää huomiotta se tulee aina
manuaalisessa tarkistuksessa oli sitten tarkistettu kaikki tiedostot tai vain määritellyt tiedostot
Lisätietoja virheestä
"Tiedoston avaaminen ei onnistu" -virhe:
"Tiedoston avaaminen ei onnistu" -virheilmoitus tarkoittaa, että tarkistusohjelma ei voinut avata tiedostoa ja tiedostoa ei tarkistettu. Voit yleensä jättää tämän virheilmoituksen huomiotta, koska tälle ilmoitukselle on useita syitä, jotka eivät liity tietoturvauhkiin. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat syyt:
Tiedosto oli järjestelmätiedosto. Käyttöjärjestelmä suojaa järjestelmätiedostot oletusarvoisesti. Voit tässä tapauksessa jättää ilmoituksen huomiotta.
Sinulla ei ole valtuuksia tiedoston lukemiseen. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella, jolla on riittävät valtuudet (esim. järjestelmänvalvojan käyttäjätunnuksella) ja suorita tarkistus uudelleen.
Tiedosto oli jonkin sovelluksen käytössä tarkistusta suoritettaessa. Jos haluat tarkistaa tämän tiedoston, sulje kaikki sovellukset ja suorita tarkistus uudelleen.
manuaalisessa tarkistuksessa oli sitten tarkistettu kaikki tiedostot tai vain määritellyt tiedostot
Lisätietoja virheestä
"Tiedoston avaaminen ei onnistu" -virhe:
"Tiedoston avaaminen ei onnistu" -virheilmoitus tarkoittaa, että tarkistusohjelma ei voinut avata tiedostoa ja tiedostoa ei tarkistettu. Voit yleensä jättää tämän virheilmoituksen huomiotta, koska tälle ilmoitukselle on useita syitä, jotka eivät liity tietoturvauhkiin. Näitä ovat esimerkiksi seuraavat syyt:
Tiedosto oli järjestelmätiedosto. Käyttöjärjestelmä suojaa järjestelmätiedostot oletusarvoisesti. Voit tässä tapauksessa jättää ilmoituksen huomiotta.
Sinulla ei ole valtuuksia tiedoston lukemiseen. Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksella, jolla on riittävät valtuudet (esim. järjestelmänvalvojan käyttäjätunnuksella) ja suorita tarkistus uudelleen.
Tiedosto oli jonkin sovelluksen käytössä tarkistusta suoritettaessa. Jos haluat tarkistaa tämän tiedoston, sulje kaikki sovellukset ja suorita tarkistus uudelleen.
Hyvä mmallinen, kiitos mielenkiinnostanne lähettämääni pulmaan!
Tuo kuvailemasi kohta tarkistuksen jälkeen on juuri se, mitä itse tarkoitin. Itse arvasinkin näin, että tuo ilmotus tulisikin joka kerta tarkistuksen jälkeen. Sehän minua oikeasti ärsyttääkin, sillä tuohan antaa tietoturvayhtiölle mahdollisuuden virheellisen ja toimimattoman tuotteesta rahastamiseen. Jos sattumalta jokin haittaohjelma tietokoneessa pääsisi toimimaan, vaikka tarkistusraportti näyttääkin, että tietokoneesta ei tarkistuksen jälkeen ongelmia löytyisikään. Tietoturvayhtiö voisikin silloin näet väittää, että tietokonetta ei oltaisi tarkastettu oikein tarkastausraportin huomautuksesta huolimatta, vaikkei ohjeita oikein tutkimiseen annettasikaan.
Tuo kuvailemasi kohta tarkistuksen jälkeen on juuri se, mitä itse tarkoitin. Itse arvasinkin näin, että tuo ilmotus tulisikin joka kerta tarkistuksen jälkeen. Sehän minua oikeasti ärsyttääkin, sillä tuohan antaa tietoturvayhtiölle mahdollisuuden virheellisen ja toimimattoman tuotteesta rahastamiseen. Jos sattumalta jokin haittaohjelma tietokoneessa pääsisi toimimaan, vaikka tarkistusraportti näyttääkin, että tietokoneesta ei tarkistuksen jälkeen ongelmia löytyisikään. Tietoturvayhtiö voisikin silloin näet väittää, että tietokonetta ei oltaisi tarkastettu oikein tarkastausraportin huomautuksesta huolimatta, vaikkei ohjeita oikein tutkimiseen annettasikaan.
Kiitos vastauksestasi, Henry!
Kirjoitit mm. seuraavaa:
"
Jos ymmärsin oikein niin huomautus järjestelmänvalvojana kirjautumisesta on automaattinen viesti, joka tulee joka tapauksessa(olit sitten kirjautunut sillä tai et). Uskon että teit valinnat aivan oikein. Huomasitko että asetuksien voimaantulo yleensä vaatii uudelleen käynistyksen? Oletko sen jälkeen kokeillut toimiiko tämä? Löysin ohjeet kuitenkin mitenkä ajoitettu tarkistus määritellään: http://community.f-secure.com/t5/Tietot ... ta-p/18988. Koneella ei tarvitse olla nettiyhteyttä kun se tätä tarkistusta tekee(tarkistuspyyntö ei tule verkon yli vaan suoraan ohjelmasta).
"
Jos asetuksien voimaantulo tarvitsisikin laitteiston uudelleenkäynnistyksen, niin miksi ohjelmassa ole tuota kerrottu käyttäjälle; eihän niitä ollut F-Securen ajoitetun tarkastuksen määrityksen ohjeissakaan? Itse en uudelleenkäynnistyksen pakollisuuteen siis kuitenkaan usko, sillä myös tätä ajastetun tarkistuksen toimintakuntoonsaattamiseksi yritin. Tarkistusta ei tapahtunut, vaikka tietokone oli ollut käyttämättä monta tuntia, vaikka asetin tarkistuksen alkavaksi tietooneen ollessa käyttämättä viisi minuuttia.
Soittaessani Soneran teknilliseen asiakaspalveluun minua kehoitettiin soittamaan Helpson -tukipalveluun, jotta he voisivat tarkastaa onko koneessani joitain toimimattomuuden aiheuttavia asioita. Mutta jos soitan Helpsoniin, maksaa se varmasti maltaita kun he ottavat etäyhteyden koneeseeni ja räpläävät sitä. Miksi Sonera ei voi kertoa asiakkaalle, että mitkä ohjelmat haittaavat tietoturvan toimimiseen?
Kirjoitit mm. seuraavaa:
"
Jos ymmärsin oikein niin huomautus järjestelmänvalvojana kirjautumisesta on automaattinen viesti, joka tulee joka tapauksessa(olit sitten kirjautunut sillä tai et). Uskon että teit valinnat aivan oikein. Huomasitko että asetuksien voimaantulo yleensä vaatii uudelleen käynistyksen? Oletko sen jälkeen kokeillut toimiiko tämä? Löysin ohjeet kuitenkin mitenkä ajoitettu tarkistus määritellään: http://community.f-secure.com/t5/Tietot ... ta-p/18988. Koneella ei tarvitse olla nettiyhteyttä kun se tätä tarkistusta tekee(tarkistuspyyntö ei tule verkon yli vaan suoraan ohjelmasta).
"
Jos asetuksien voimaantulo tarvitsisikin laitteiston uudelleenkäynnistyksen, niin miksi ohjelmassa ole tuota kerrottu käyttäjälle; eihän niitä ollut F-Securen ajoitetun tarkastuksen määrityksen ohjeissakaan? Itse en uudelleenkäynnistyksen pakollisuuteen siis kuitenkaan usko, sillä myös tätä ajastetun tarkistuksen toimintakuntoonsaattamiseksi yritin. Tarkistusta ei tapahtunut, vaikka tietokone oli ollut käyttämättä monta tuntia, vaikka asetin tarkistuksen alkavaksi tietooneen ollessa käyttämättä viisi minuuttia.
Soittaessani Soneran teknilliseen asiakaspalveluun minua kehoitettiin soittamaan Helpson -tukipalveluun, jotta he voisivat tarkastaa onko koneessani joitain toimimattomuuden aiheuttavia asioita. Mutta jos soitan Helpsoniin, maksaa se varmasti maltaita kun he ottavat etäyhteyden koneeseeni ja räpläävät sitä. Miksi Sonera ei voi kertoa asiakkaalle, että mitkä ohjelmat haittaavat tietoturvan toimimiseen?
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.