Skip to main content
Miksi viikottainen raportti tulee nykyään päivittäin?
Ja miksi itse ohjelma kaatuu lähes joka kerta kun Windowsin sammuttaa, estäen sammutuksen, kun pitää aina kytätä ja painaa OK tms että sammutus voi jatkua?
Oletko tarkistanut että Sonera Varmuuskopion Asetukset - välilehdellä on Sähköpostiraporteihin valittu asetukseksi 'Viikottainen'.

Windowsin sammutusongelmaan voisi kokeilla Sonera Varmuuskopion uudelleenasennusta, mikäli vaikuttaa siltä että Sonera Varmuuskopio aiheuttaa ongelmia tietokoneen sammuttamisessa.

Lisätietoa Sonera Varmuuskopiosta artikkelissa

Sonera Varmuuskopio



T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Lisätietoa asiaan:

Varmuuskopion raportoinnissa on kuvaamaasi ongelmaa, raportointiin liittyvä asia on parhaillaan tutkinnassa.

T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
Onko varmuuskopioclientissä mahdollista tarkemmin valita mitkä tiedostotyypit haluan varmuuskopioitavan? Kun valitsen Office-dokumentit, niin varmuuskopio syynää kaikki levyllä olevat .txt tiedostot palvelimelle. Haluaisin esim. pelkät .docx .xlsx varmuuskopioitavan.

Mikäli tämä ei ole vielä mahdollista, onko tulevaisuudessa tarkoitus kehittää clienttiä, jotta tiedostotyyppien valikoiminen onnistuisi tarkemmin?
Käytännössä tietyntyyppisten tiedostojen varmuuskopioiminen onnistuu vain siten, että ne ovat koneella samassa kansiossa. Ohjelmassa on viisi luokkaa valmiina;

Office-asiakirja
Kuvat ja videot
Musiikkitiedostot
Sähköpostiviestit
Omat tärkeät tiedostot

Kaikissa paitsi Omat tiedostot -luokassa on tiedostotyypit ennalta määritetty. Käytännössä siis, jos haluat varmuuskopioida pelkästään word- ja excel-tiedostoja, voit siirtää ne joko Omat tiedostot -kansioon, Työpöytä-kansioon tai Internet Explorerin Suosikit-kansioon. Muuta keinoa ei käytännössä ole.

Käytännössä kyseinen tuote on F-Securen tuote, joka Soneran kohdalla on vain räätälöity Soneran tuotteeksi. Toki otamme kehitysehdotukset vastaan ja välitämme niitä eteenpäin, mutta paremmin palaute menee eteenpäin suoraan F-Securen sivuilta. Seuraavan version julkaisuversiossa ohjelmaan varmasti joitain muutoksia tulee. Sitä emme kuitenkaan osaa sanoa, mitä muutoksia ohjelmaan tulee tai milloin ohjelmasta on uusi versio tulossa.

T. Panu
Sonera Asiakaspalvelu
hei minäkin otin soneran varmuuskopion ja kaikki meni hyvin. Kopiointi kesti vaan pari vuorokautta. Uuteen koneeseen meni pian. Tietääkö kukaan miksi kone kysyy aina kun aukaisee koneen niin uudestaan avainsarjaa varmuuskopiosta vaikka sen ei pitäis. Onko kenties joku vialla, vaikka helpsonissa ei osattu sanoa, miksi se niin tekee. kiitos tiedosta jos joku tietää. Ja toimiiko silti normaalisti, niin kun sanottiin soneran asiakaspalvelussa, että sinne menee automaattisesti uudet asiat koneelta mitä sinne laitetaan. Esim: valokuvat.
Kun avaat Sonera Varmuuskopion, avaa ohjelma samalla järjestelmän valvojan oikeudet omaavalla käyttäjäprofiililla, jolla ohjelman koneelle asensitkin.

Varmuuskopioidut dokumentit voit tarkistaa osoitteessa http://www.sonera.fi/varmuuskopio/online

Lisää ohjeita, jotka kannattaa käydä läpi, löydät osoitteesta http://www.sonera.fi/varmuuskopio (Kohdat Huomioitava ja Ohjeet)


T. Jarmo
Sonera asiakaspalvelu
sweet64 kirjoitti:
hei minäkin otin soneran varmuuskopion ja kaikki meni hyvin. Kopiointi kesti vaan pari vuorokautta. Uuteen koneeseen meni pian. Tietääkö kukaan miksi kone kysyy aina kun aukaisee koneen niin uudestaan avainsarjaa varmuuskopiosta vaikka sen ei pitäis. Onko kenties joku vialla, vaikka helpsonissa ei osattu sanoa, miksi se niin tekee. kiitos tiedosta jos joku tietää. Ja toimiiko silti normaalisti, niin kun sanottiin soneran asiakaspalvelussa, että sinne menee automaattisesti uudet asiat koneelta mitä sinne laitetaan. Esim: valokuvat.



Mulla oli samanlainen ongelma kun asensin varmuuskopion ensimmäisen kerran. Poistin ohjelman ja asensin sen uudelleen, näin lähti homma toimimaan eikä enää kysele mitään ylimääräistä.
Sonera-asiantuntija kirjoitti:
Käytännössä tietyntyyppisten tiedostojen varmuuskopioiminen onnistuu vain siten, että ne ovat koneella samassa kansiossa. Ohjelmassa on viisi luokkaa valmiina;

Office-asiakirja
Kuvat ja videot
Musiikkitiedostot
Sähköpostiviestit
Omat tärkeät tiedostot

Kaikissa paitsi Omat tiedostot -luokassa on tiedostotyypit ennalta määritetty. Käytännössä siis, jos haluat varmuuskopioida pelkästään word- ja excel-tiedostoja, voit siirtää ne joko Omat tiedostot -kansioon, Työpöytä-kansioon tai Internet Explorerin Suosikit-kansioon. Muuta keinoa ei käytännössä ole.


Varmuuskopio jostain syystä ohitti joidenkin pelieni savet (esimerkiksi Dragon Age: Origins). Voikos mistään määritellä, että mitään tiedostoa ei jätetä varmuuskopioimatta loppuliitteeseen katsomatta?
gandalf kirjoitti:
Varmuuskopio jostain syystä ohitti joidenkin pelieni savet (esimerkiksi Dragon Age: Origins). Voikos mistään määritellä, että mitään tiedostoa ei jätetä varmuuskopioimatta loppuliitteeseen katsomatta?


Ohjelman Varmuuskopioi-välilehdellä on on kohta Omat tärkeät tiedostot. Sen kautta Muuta-painikkeella voit valita varmuuskopioitavaksi tietyn kansion sisällön eli tässä tapauksessa kansio/kansiot johon pelit tallentavat tietonsa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Terve,
Logi-tiedostoon tuli tälläisiä merkintöjä melkein kaikista tiedostoista. Lisäsin ne ilmoittamallasi tavalla jo eilen...
2010-01-19 18:51 => Ohitettu Duration : 0s File size = 47.7 kt File name = Omat tiedostot: /BioWare/Dragon Age/Characters/Neria/Saves/AutoSave_1/Neria_Story.xml
Olisikohan niin, että kyseiset tiedostot ovat käytössä jossain taustalla pyörivässä ohjelmassa ja se estää varmuuskopioinnin. Jos asia on näin, saisi varmuuskopioinnin näiden tiedostojen osalta toimimaan sammuttamalla kyseinen taustaprosessi tai vaihtoehtoisesti kopioimalla tiedostot toiseen kansioon, jossa ne eivät olisi käytössä ja siten varmuuskopiointi mahdollinen. Jälkimmäisessä mallissa varsinaisia pelin tiedostoja ei varmuuskopioitaisi, vaan niiden kopiot.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Hei,

Missä tuollainen gandalfin mainitsema log-tiedosto on?

Asensin Sonera Varmuuskopion pari päivää sitten ja masiina puksuttaa menemään ensimmäistä varmuuskopiota. Suurin osa varmuuskopioitavista tiedostoista on kuvatiedostoja. Sattumalta eilen huomasin, että yksi kuvatiedosto ei varmuuskopioitunut. Siinä ruudussa missä näkyy mitä ohjelma tekee, näkyy niitä vihreitä check-merkkejä, kun tiedostot varmuuskopioituvat ja rullaavat eteenpäin. Ko. tiedoston kohdalle tuli punainen ruksi. Kävin tänään katsomassa "Näytä tiedostot" ja ko. tiedosto tosiaankaan ei ollut varmuuskopioitunut.

Kyseessä on vain yksi ihan tavallinen .jpg -valokuva kymmenien tuhansien muiden joukossa. Tiedosto ei varmastikaan ollut käytössä, tai en keksi miksi olisi ollut. Tutkin pistokokeenomaisesti Näytä tiedostot-toimistolla varmuuskopioituja kuvatiedostoja, ja huomasin nopeasti, että muitakin tiedostoja on jäänyt varmuuskopioimatta.

Nyt kiinnostaisi katsoa log-tiedostosta, että kuinka paljon tiedostoja ohjelma on satunnaisesti skippailee. Lisäksi kiinnostaa, että yrittääkö ohjelma myöhemmin uudestaan varmuuskopioida ohittamiaan tiedostoja.
Lokitiedostot saa esiin seuraavasti:

- Paina ohjelman Varmuuskopioi-välilehdellä olevaa painiketta Näytä tiedot. Välilehden näkymä muuttuu.
- Valitse linkki Näytä tiedot. Windows avaa kansion jossa lokitiedostot ovat.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Olen ensimmäistä kertaa palauttamassa tiedostojani soneran varmuuskopiosta. 7.7gt yhteensä varmuuskopioituja tiedostoja ja palautusnopeus on 16kt/s ?! Aivan järjettömän hidasta! Olisikohan aika päivittää palvelimia hieman nopeammaksi? Nettimme nopeus on 8mt joten siitä ei ainakaan ole kiinni.

Ja eivätkö tiedostot säily varmuuskopiossa kuin 30 päivää? Jos olen poistanut tiedostot koneeltani niin varmuuskopiossa tiedostot säilyvät vain 30 päivää? Mitä jos minulla olisi huomattavasti enemmän tiedostoja kopioituna ja kovalevy särkyisi, ehtisinkö niitä tiedostoja edes ladata 30 päivän aikana hitaan latausnopeuden vuoksi!!

Vaikka tietoja tuhoutuisi kokonaan omalta koneeltasi, säilyvät ne verkkopalvelussa aina 30 päivää.
http://www5.sonera.fi/ohjeet/index.php?title=Sonera_Varmuuskopio

Varmuuskopiota kaupatessa palautusnopeuden hitaus olisi ehdottomasti pitänyt mainita! Taino, kuka hieman tekniikasta tietävämpi varmuuskopiota sitten ostaisi.. Harmi vaan kun äitini tämän palvelun teiltä tilasi. Ja tässä yhdessä tätä palautetta kirjoitetaan.

Tälläisenään soneran varmuuskopio ei palvele ketään!

Asiakaspalvelussa olisi myös paljon paranneltavaa: Sieltä jotain kysyttäessa saan saman vastauksen, jonka voin itse lukea soneran sivuilta. Aivan turhaa jonottamista kuullakseen sitaatin ohjeet ja vinkit -palstalta.


Vastaustanne ja parannuksia odotellen:

Veli-Pekka ja Satu
16 kt/s nopeudella vuorokaudessa siirtyy dataa noin 1,3 Gt. 7,7 Gt palauttaminen tuolla nopeudella veisi noin kuusi vuorokautta.

Varmuuskopio-sovelluksesta voi määrittää onko ohjelman käyttämä siirtonopeus optimaalinen vai täysi. Nopeuden voi muuttaa Asetukset-välilehdeltä kohdasta Varmuuskopioinnin nopeus. Vaihtoehtoina ovat Käytä optimaalista nopeutta tai Käytä täyttä nopeutta.

En tiedä kuinka paljon asetus käytännössä vaikuttaa asiaan. Testaamalla selviää. Kannattaa tietenkin palautuksen ajaksi vähentää liittymästä muu kaistaa runsaasti vievä liikenne minimiin.

Sonera Varmuuskopio säilyttää tiedostot 30 päivää sen jälkeen kun ne on poistettu tietokoneelta eli palautukseen on kuukausi aikaa.

T. Tapio
Sonera Asiakaspalvelu
Tämä varmuuskopio on kyllä surkein räpellys mitä olen koskaan nähnyt. Suht' karkeaa mainostaa varmuuskopiointipalveluna palvelua joka varmuuskopioi vain officetiedostoja, kuvia jne. Lisäksi koneelle pitää asentaa softa (eli palvelu toimii vain Redmondin laatutuotteilla), jonka pääasiallinen toiminto tuntuu olevan joko itsensä tai koko laatukäyttiksen kaataminen. Minä olen aina ymmärtänyt varmuuskopioinnin jonkinlaisena imagena, josta koneen voi pullauttaa takaisin henkiin savun hälvennettyä. Sopivampi palvelu olisikin tarjota asiakkaille vain reippaasti levytilaa palvelimelta.
Itse en tällä kikkareella tee yhtikäs mitään (väärä käyttis, laatufirman räätälöimä laatusofta jne). Mistä tämän voi sanoa poikki? Ei tod. kiinnosta alkaa makselemaan tästä mitään "koeajan" päätyttyä.
MoB kirjoitti:
Tämä varmuuskopio on kyllä surkein räpellys mitä olen koskaan nähnyt. Suht' karkeaa mainostaa varmuuskopiointipalveluna palvelua joka varmuuskopioi vain officetiedostoja, kuvia jne. Lisäksi koneelle pitää asentaa softa (eli palvelu toimii vain Redmondin laatutuotteilla), jonka pääasiallinen toiminto tuntuu olevan joko itsensä tai koko laatukäyttiksen kaataminen. Minä olen aina ymmärtänyt varmuuskopioinnin jonkinlaisena imagena, josta koneen voi pullauttaa takaisin henkiin savun hälvennettyä. Sopivampi palvelu olisikin tarjota asiakkaille vain reippaasti levytilaa palvelimelta.
Itse en tällä kikkareella tee yhtikäs mitään (väärä käyttis, laatufirman räätälöimä laatusofta jne). Mistä tämän voi sanoa poikki? Ei tod. kiinnosta alkaa makselemaan tästä mitään "koeajan" päätyttyä.


Sonera Varmuuskopio -palvelun irtisanomisesta voi ilmoittaa, esimerkiksi Omien Sivujemme palvelupyyntölomakkeen välityksellä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Sonera Varmuuskopio -palvelua voi käyttää Windowsin XP, Vista ja 7 -käyttöjärjestelmissä sekä Mac OS X:llä. Jos käytössäsi ei ole näitä käyttöjärjestelmiä, palvelusta ei ole sinulle hyötyä.

Varmuuskopio -palvelussa voi myös valita varmennettavaksi käyttäjän valinnaisesti valitsemia tiedostoja mm. Office-, musiikki-, kuva- ja sähköpostitiedostojen lisäksi.

Palvelun etuna pelkkään verkkolevytilaan verrattuna on mm. se, että kun Varmuuskopio -palvelu on otettu käyttöön, palvelu tekee valittujen tiedostojen varmennuksen helppokäyttöisesti ja automaattisesti varmennuspalvelimelle ilman, että käyttäjän tarvitsee itse säännöllisesti kopioida tärkeitä tiedostoja verkkolevylle talteen.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa