Skip to main content

Soneralle kyseenalainen 1-sija: 1552 kuluttajasuojavalitusta

  • December 11, 2014
  • 2 kommenttia
  • 3 katselukertaa

Kaikista suomalaisista yrityksistä eniten valituksia Kuluttajavirastolle aiheutti ylivoimaisesti Sonera. Jopa 1552 valitusta tekee kyseenalaiseksi sen, että Sonera väittää olevansa "Suomen luotetuin operaattori". Tai sitten Soneran asiakkaat luottavat siihen, että Sonera aiheuttaa heille ongelmia.

Vuonna 2009 Sonera pamautti: me emme kilpaile hinnalla. Tämä on näköjään edelleen totta: Sonera on kiistatta kaikista kallein operaattori. Avaa vaan hinnasto ja vertaa - asiaa ei voi kiistää.

Laadullakin voi kilpailla. Jos Sonera on kallein, luulisi, että Sonera panostaisi laatuun. Mihin laatuun? Eniten kuluttajansuojavalituksia, SIM-lukitukset ja niiden purkamatta jättäminen, asiakaspalvelun puhelinnumerossa vastaava robotti: "Asiani koskee laajakaista-asioita." - "Tarkoititko kuuropasta-asukasta?", 3G-datarajoituskiusaaminen, NAT-sekoilu, olennaisten tietojen antamatta jättäminen liittymää ostettaessa, uudet tukiasemat -huijauskartta, peering-ongelmaa Googlen kanssa selvitetään varmaan vieläkin, naurettavat MMS-ongelmat, F-Sykerö-ohjelman myyminen tietämättömille uhreille, liittymän throtlaaminen, minuuttiveloitus, "Kaikki palvelut edullisesti myös ulkomailla", radiolennättimen tasoiset Edge-yhteydet...

2 kommenttia

  • January 5, 2013
Hei Jjzo !

Massiiviisen asiakasmäärän palveleminen ei aina suju niinkuin pitäisi. Vaikkakin olemme saaneet määrällisesti paljon valituksia, ei se poissulje sitä asiaa etteikö toiminta olisi ollut hyvää, koska saamme myös runsaasti positiivista asiakaspalautetta. Nämä positiiviset uutisoinnit vain harvoin tavoittavat asiakkaitamme ja muita kuluttajia.

Olemme nyt kuitenkin huomioineet tämän asian ja toimintaa tullaan tarkastelemaan, ja tietysti haluaisimme olla siinä tilanteessa, että asiakkailta ei tulisi yhtään valitusta.

  • January 5, 2013
Voisitte aloittaa vaikka siitä, että lopettaisitte lain rikkomisen. Tällä hetkellä Sonera toimii SIM-lukitusasiassa laittomasti. Lukitusta ei nimittäin pureta 2 vuoden kuluttua liittymäsopimuksen voimaanastumisesta. Sonera on keksinyt oman "lakinsa", jonka mukaan SIM-lukituksen purkua saa pyytää vain alkuperäinen omistaja, ja liittymän laskujen tulee olla maksettuna. Viestintämarkkinalaki on asiassa suoraviivainen: kaksi vuotta, ja sen jälkeen lukitus on pakko purkaa. Piste, ei poikkeuksia. (Viestintämarkkinalaki 7 luku 70 pykälä)