Skip to main content
Minulla on Soneran Liikkuva laajakaista ja pääosin olen ollut hyvin tyytyväinen. Liittymän mukana tuli Acer Aspire 4810TZ kannettava tietokone. Nyt viime päivinä ongelmana on ollut se että internet yhteys katkeaa yllättäen.
Tietokone yhdistetään internettiin Acerin omalla 3G Connection Manager ohjelmalla, josta klikataan yhdistä painiketta. Tämän jälkeen nettiselaimen voi avata ja yhteys toimii. Kuitenkin nyt yhteys katkeaa noin kerran pari tunnissa. Tällöin selaimeen tulee viestejä kuten "palvelinta ei löytynyt", "sivun lataamisvirhe", "yhteyden aikakatkaisu" ja "yhteys palvelimeen katkaistiin".
Tämä on sinänsä kummallista koska yhteys on edelleen päällä mutta Yhteyksissä lukee Soneran kohdalla että "Ei internet-yhteyttä" vaikka 3G Connection Managerissa yhteys on kytketty päälle. Se mikä tästä vielä tekee erikoisen on se että yhteydessä signaalin vahvuus on vähintään "melko hyvä". Tällöin yhteys pitää katkaista ja käynnistää uudelleen jonka jälkeen internet toimii jälleen normaalisti.
Tietokone on aina ollut samassa osoitteessa 3G-alueella. Lisäksi tuttavani jolla on sama liittymä samalla tietokoneella kärsii myös samoista yhteysongelmista.

Soneran Internet Avustajasta ei ole toistaiseksi ollut mitään hyötyä koska ohjelma tekee ainoastaan sen että se katkaisee yhteyden jonka jälkeen luo yhteyden uudestaan. Tämän pystyy tekemään jo pelkästään tietokoneen omalla yhteydenluomis ohjelmalla.

Windowsin verkon diagnostiikka löytää seuraavan ongelman:
"Windows ei pysty vaihtamaan tietoja laitteen tai resurssin (ensisijainen DNS-palvelin) kanssa. Ota yhteyttä verkonvalvojaan tai Internet-palveluntarjoajaan.

Missähän mahtaa olla vika?
Kannattaa kokeilla ensin onko tästä Ohjeet ja Vinkit -sivumme ohjeesta apua häiriötilanteisiin.

Jos ohjeen toimenpiteistä ei ole apua yhteyden pätkimiseen, kannattaa seuraavaksi olla yhteydessä matkapuhelinpuolemme vikapalveluun, 0206 90101 (mpm/pvm).

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu
Ohjeista ei ollut minkäänlaista hyötyä koska asetukset ovat jo määritelty Soneran toimesta oikein koska kone tuli valmiiksi asennettuna.
Kannattaa olla seuraavaksi yhteydessä matkapuhelinpuolemme vikapalveluun 0206 90101 (mpm/pvm), jos ohjeemme neuvojen läpikäyminen ei ollut auttanut ongelmaan. Vikapalvelumme numerosta kannattaa valita matkapuhelin- liikkuva laajakaista ja nettitikkuasiota koskeva valikkovaihtoehto 1.

T. Sami
Sonera Asiakaspalvelu

Vastaa