Skip to main content

Soneran netissä vikoja PALJON

  • December 11, 2014
  • 9 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Olen omistanut nyt noin 5 tai 6 vuotta Soneran 24 mbits download / 2 mbits upload nopeuksisen netin.
Joka viikko saa nauttia kun nopeus yhtäkkisesti ilman mitään varoitusta putoaakin sinne 0-4 mbits download / 1-2 mbits upload nopeuteen. Tätä tapahtuu useasti viikossa eikä tuo download nopeus oikeasti ole ollut kuin hädin tuskin 20 mbits. Soneran täytyy alkaa pistää nää netti ongelman kuntoon! Asiakaspalveluunkin kun yrittää soittaa niin aina vastaa kone, ei tunnista lauseita ja ei päästä puhumaan HUMANOIDILLE.

Kiitos että luit, sain purettua tämän sydämmeltäni.

P.S
Veti juuri pohjanoteerauksen. 1.14 mbits Download ja 1.44 mbits Upload

9 kommenttia

  • April 17, 2013
Veti juuri pohjanoteerauksen. 1.14 mbits Download ja 1.44 mbits Upload


Mullakin tökkii tänään pahasti. 1.46 down / 13.06 up (juuri noin päin!). Ja liittymä 100/10 kuitu, Valkeakoskella. Yleensä download 70+ Mbit/s.

  • April 17, 2013
msatvk kirjoitti:
Veti juuri pohjanoteerauksen. 1.14 mbits Download ja 1.44 mbits Upload


Mullakin tökkii tänään pahasti. 1.46 down / 13.06 up (juuri noin päin!). Ja liittymä 100/10 kuitu, Valkeakoskella. Yleensä download 70+ Mbit/s.

Tähän taloon en saa 24/2 nopeampaa mutta tämä hidastelu on jo törkeää, pitäisi saada jotain korvausta tämmöisestä.

  • April 18, 2013
Hei Semirotta ja Msatvk,

Yhteysongelmista kannattaa olla yhteydessä vikapalveluumme niin voimme selvittää ongelmaa tarkemmin. Jos ongemat ovat edelleen ajankohtaisia niin olettehän vikapalveluumme yhteydessä.

Voit jättää vikailmoituksen palvelupyyntölomakkeella tai soittamalla vikapalveluun 0206 90101, ma-pe 8-20, la 9-16.30.

  • May 6, 2013
Moi.

Hankimme juuri 100/10 valokuidun Töölön asuntoomme. Nopeustestit antoivat
- noin DL: 29Mt/s ja UL: 5Mt/s Wi-fillä
- noin DL: 75Mt/s ja UL: 5Mt/s kaapelilla kytkettynä

Eli aivan liian vähän siihen nähden, mitä luvattu.

Tutkin modeemin hallintasivua, mutta en tiedä mihin kannattaisi koskea. Modeemina ZyXEL P-870HN-51b.

Joku joskus sanoi, että kanavan vaihto voi nopeuttaa wi-fin käyttöä. Onko näin? Entä muissa keskusteluissa mainittu "IP floodin" pois kytkeminen? Sellaista en löytänyt hallintapaneelista.

Tietokoneena MacBook pro.

Vihjeitä kaivattaisiin. Melko nihkeää katsoa edes YouTubea, kun latailee ja pätkii.

-M-

  • May 7, 2013
Hei mirjok

Wlan yhteys on useasti hitaanpi kuin verkkokaapelilla kytkettynä. Tähän auttaa usein kanavan vaihtaminen. 29Mt/s kuulostaa normaaleilta arvoilta, jos laitteet käyttää 802.11g protokollaa. 802.11g teoreettinen nopeus on 54M, mutta käytännössä nopeus jää 20-30M väliin. Zyxelin modeemista löytyy 802.11n langaton. Sillä nopeus riittää usein lähemmäs 100M. Sama 802.11n pitää tietenkin löytyä tietokoneista, jotta nopeus voi nousta korkeammelle.

IP Flood detection asetus löytyy Ciscon EPC3825 kaapelimodeemista. Zyxelistä tätä asetusta ei löydy eikä sillä ei ole tässä tapauksessa mitään merkitystä.

Tutkin liittymääsi ja modeemille nopeus näyttää olevan n. 87M. Yleensä yhteyden hidastuminen johtuu puhelinjohdon pituudesta tai talon sisäverkosta. Yhteys tulee valokuituna taloon ja käytännössä sen kapasiteetti kyllä riittää suurempiinkin nopeuksiin. Kuinka pitkä puhelinjohto sinulla on modeemista puhelinpistokkeelle?

  • May 7, 2013
Moi.

Ja kiitos nopeasta vastauksesta.

Puhelinjohto kytketty pakkauksesta tulleella johdolla, joka on n. 1,5m pitkä.

Tietokoneeni (Mac) wi-fi toimii näköjään tuolla kyseisellä 802.11n protokollalla. Onkohan mahdollista, ettei sitä vain ole asetettu oikein?

About this Mac:
Supported PHY Modes: 802.11 a/b/g/n


Onko vinkkejä kanavan valintaan? Kokeilein vaihtaa kanavaa ja selain jäin lataamaan, kun painoin "apply". Jouduin resetoimaan modeemin fyysisestä nappulasta ja toimi taas.

-M-

  • May 7, 2013
Hei mirjok

Voi olla että laitteet pitää "pakottaa" käyttämään n-sarjan wi-fiä. Valitettavasti en osaa sanoa, miten se tapahtuu Mac:ssä. Sama "pakoitus" pitää todennäköisesti tehdä Zyxelin modeemiin. Ohjekirjsta löydätä tärkemmat ohjeet asetusten määrittelyyn. Ohjeet löytyy sivulta 129. Muuta 802.11 Mode kohtaa.

Kanavan vaihdon pitäisi onnistua normaalisti. Laita kone kiinni verkkokaapelin, kun teet muutoksia modeemiin. Wi-fi voi katketa, kun tallennat modeemin asetuksia.

Parhaan kanavan valinta onnistuu testaamalla muutamia kanavia läpi. Kannattaa kuitenkin ensin varmistaa, että laitteet käyttävät n-sarjan wi-fiä.

  • May 7, 2013
Moi.

Kokeilin modeemin eri asetuksia hallintapaneelissa, kaapeli kytkettynä koneeseen.

Sain vaihdettua n-protokollan pysyväksi ja testailin eri kanavia, mutta parhaat tulokset nopeustestissä, wi-fillä, jäivät 30Mt/s / 6Mt/s pintaan. Kaapelilla testi antoi 76,64Mt/s ja upload 6:n päälle.

Eli onko tuo 76/6 ja risat hyvä tulos 100/10M liittymälle?

Tänään tapahtui hämmentävä ilmiö: verkko katosi kokonaan meidän molempien läppärien wi-fi-listoilta. Se näkyi kylläkin iPhonen valikossa ja netti siinä toimi. Vaihdoin verkon nimen ja salasanan, niin sitten se taas löytyivät myös läppäreiden wi-fi -listalta. Onko tietoa, mitä tapahtui?

  • May 8, 2013
Hei Mirjok,

VDSL yhteyksissä sisäverkosta johtuen yhteydessä on jonkin verran vaimennusta ja se aiheuttaa nopeuteen myös hieman pudotusta. 76/6 megaa on vielä kohtuullisen hyvä tulos.

Zyxelin laitteilla on 3 kk:n käyttöönottotuki, jota voisi hyödyntää tuohon WLAN ongelmaan liittyen. Tuen yhteystiedot löydät Zyxelin sivuilta.