Skip to main content
Moro,

Tuli postissa teiltä tuollainen lappu että pitää päivittää mun Zyxel P870HN-51b laitteen ohelmisto koska se aiheuttaa jotain häiriötä teidän verkkoon. No kyseessä onkin tällä kertaa ihan minun iki oma laite joten summassa en ala mitään Soneran karsittua firmistä siihen asentamaan ku ei ole edes tietoa että voinko palauttaa vanhan version takaisin laitteeseen jos haluan sen vaikka myydä:

- Mitä tarkalleen on tuo mystinen häiriö mitä laitteeni teidän verkossa aiheuttaa?

- Mitä Sonera spesifisiä muutoksia tuossa tarjotussa Zyxel softassa on verrattuna normaalisoftaan?

- Voinko myöhemmin palauttaa laitteeseen jonkin toisen version? Miten?

- Mistä löydän Zyxel softan versiohistorian tai release notes tiedoston mistä voin katsoa mitä muutoksia siihen on tullut jotta voin varmistua että minulle tärkeitä ominaisuuksia ei ole esimerkiksi poistettu? Haluaisn myös nähdä että mitä ongelmia tuossa on aiempiin versiohin verrattuna korjattu. On mielestäni törkeää että Sonera ja Zyxel ei tätä tietoa automaattisesti tarjoa.

- Tällä hetkellä on verkkoni konfiguroitu niin että puhelinpiuha tulee Zyxeliin, missä yksi portti sillattuna, mihin Soneran Thomson reititin on kytketty, mihin on taas kytketty kaikki olohuoneen laitteet + Motorola Digiboksi. Muut laitteet on kytketty suoraan Zyxelin muihin portteihin missä on NAT päällä. Toimiiko tämä edelleen päivityksen jälkeen? Toimiiko siltaus edelleen pävityksen jälkeen?

Jos luette minun aiempia viestejä niin huomaatte varmaan että mitta on ollut Soneran Thomson yms. sekoiluja täynnä jo kauan aikaa ja ei kiinnostaisi alkaa säätämään taas yhtä työpäivää näitä vehkeitä kun on viimein ne saanut viriteltyä toimimaan.

EIKÄ MYÖSKÄÄN KIINNOSTA OSTAA YHTÄÄN LISÄÄ NOITA PURKKEJA MITÄ ON JO KÄMPPÄ TÄYNNÄ SIKSI ETTÄ SONERA EI ASIAKKAILLEEN PYSTY TOIMIVAA MODEEMIA LIITTYMÄN MUKANA TOIMITTAMAAN! Eli olisi kiva jos tuo Zyxel ei päivityksen myötä menisi käyttökelvottomaksi minun käyttötarkoitukseeni.

Edit: Lapussa lukee että pitää päivittää mahdollisimman nopeasti. Vastatkaa siis mahdollisimman nopeasti. En aio päivittää ennen kuin vastaatte.

Edit2: Ja sen verran vielä että vaikka kirjeessänne niin väitetään niin nettiyhteyteni ei ole hidastellut vaan toimii oikeinkin hyvin. Eli ymmärrätte varmaan että ei kiinnostais alkaa päivitt'mään ja konffaamaan kaikkia asetuksia uudestaan, ainakaan ennekuin saan lisätietoja tästä asiasta.
Tervehdys
Tein ikävä kyllä päivityksen ja nyt WLAN ei enää toimi. Langan päässä toimii, mutta puhelin ja tabletti ei enää löydä koko modeemia.
Soneran palvelupiste sanoi vain , että vaihda toiseen pistokkeeseen, eivät vaikuta asiantuntevilta???
Modeemi on vasta muutaman kuukauden vanha ja on tähän saakka toiminut suht hyvin.
Toivoisin asiantuntevaa apua ilman, että soitan maksulliseen palvelunumeroon.
Hei thomson_fanipoika

Vastailin tästä päivitysasiasta myös toisessa ketjussa: viewtopic.php?f=48&t=15640

thomson_fanipoika kirjoitti:
- Mitä tarkalleen on tuo mystinen häiriö mitä laitteeni teidän verkossa aiheuttaa?

Vanha ohjelmisto haittaa muiden liittymien toimintaa verkossa ja esiintyy heillä mm. hidasteluna/ pätkivänä. Myös oman liittymän toiminta voi olla epävakaata kuten kirjeessä mainittu.

thomson_fanipoika kirjoitti:
- Mitä Sonera spesifisiä muutoksia tuossa tarjotussa Zyxel softassa on verrattuna normaalisoftaan?

Suoraan tarkkoja muutoksia en tuosta Zyxelin ohjelmiston päivityksestä osaa sanoa kuin että se korjaa yllämainitut ongelmat. Kyseessä ei siis ole Soneran tarjoama päivitys vaan Zyxelin ja koska kyseessä on sinun itse hankkima modeemi, ei siinä alunperinkään ole ollut mitään spesifioitua softaa soneran verkkoon.

thomson_fanipoika kirjoitti:
- Voinko myöhemmin palauttaa laitteeseen jonkin toisen version? Miten?

- Mistä löydän Zyxel softan versiohistorian tai release notes tiedoston mistä voin katsoa mitä muutoksia siihen on tullut jotta voin varmistua että minulle tärkeitä ominaisuuksia ei ole esimerkiksi poistettu? Haluaisn myös nähdä että mitä ongelmia tuossa on aiempiin versiohin verrattuna korjattu. On mielestäni törkeää että Sonera ja Zyxel ei tätä tietoa automaattisesti tarjoa.

- Tällä hetkellä on verkkoni konfiguroitu niin että puhelinpiuha tulee Zyxeliin, missä yksi portti sillattuna, mihin Soneran Thomson reititin on kytketty, mihin on taas kytketty kaikki olohuoneen laitteet + Motorola Digiboksi. Muut laitteet on kytketty suoraan Zyxelin muihin portteihin missä on NAT päällä. Toimiiko tämä edelleen päivityksen jälkeen? Toimiiko siltaus edelleen pävityksen jälkeen?

Näihin kysymyksiin pyytäisin vastausta suoraan Zyxelin tuesta niin saat varmasti oikean vastauksen.
Hei ToChAn

Palaako modeemissa enää wireless- tai Wlan- merkkivalo? Jos valo ei pala, kannattaa käydä kytkemässä wlan takaisin päälle.

- Aloita kytkemällä tietokone ensin verkkokaapelilla kiinni modeemiin.
- Surffaa osoitteeseen 192.168.1.1, syötä käyttäjätunnus ja salasana (oletuksena admin ja 1234)
- Avaa valikosta Network > Wireless LAN
- General ikkunasta saat valittua / tarkistettua onko wlan kytketty päälle/pois (active wireless LAN-täppä). Samasta ikkunasta voit myös vaihtaa verkon nimeä / salasanaa.

Tässä myös suora linkki ohjeeseen: ftp://ftp2.zyxel.com/P-870H-51a_v2/user ... e.Tutorial
Tervehdys,
Kaikki merkkivalot palavat. Kävin sivustolla 192.168.1.1, ja sen jälkeen muilla laitteilla löytyy WLAN nimellä ZYXEL_5503 mutta se on salattu. Omalla tunnuksellani ei löydy edelleenkään. Mitkään salasanat eivät päde.
Onko ratkaisu, että resetoin modeemin ja aloitan asennuksen uudelleen (uusi tunnus ja salasana)?
Yritin uudelleen mennä sivustolle192.168.1.1, mutta se ei enää onnistu, se herjaa jostakin salauksesta, pitää olla salaamaton. Tunnus admin ja salasana 1234 eivät toimi????
Mitä tehdä?
Terveisin ToChAn
Hei ToChAn,

Zyxelin modeemin pohjassa tulisi olla tarra mistä löydät alkuperäiset tunnukset WLAN-verkkoon. Tuo löytämäsi verkko ZYXEL_5503 viittaa juurikin tähän, salasana on merkitty yleensä tekstillä Wireless key modeemin pohjassa.

Modeemisi on kuitenkin niin tuore ja ongelmat alkoivat heti päivityksen jälkeen, niin voisit olla yhteydessä suoraan Zyxelin maksuttomaan käyttöönoton tukeen jos ongelma ei meinaa ratketa.
Zyxeliltä asiaa tiedusteltu ja ympäripyöreitä vastauksia sieltäkin tulee eli nyt pitäisi jonkun Soneralta sinne varmaan soittaa että release notet jakoon tai jos ei ole niin alkakaa kirjoittaa ne.

Eikö siellä Soneralla tajuta että EI OIKEIN VETELE että alatte kiristää asiakkaita netin katkaisulla jos ei omaan ihan itse omalla rahalla kaupasta ostettuun boksiin asenna jotain mystistä Soneran firmistä jonka ominaisuuksista tai mistään muustakaan ei saa mitään tietoa mistään.

Vastaa