Skip to main content

Suoraveloitus e-laskuksi

  • December 11, 2014
  • 9 kommenttia
  • 65 katselukertaa

Hei.

Muutimme suoraveloituksessa olevan laskun e-laskuksi. Poistuuko suoraveloitus automaattisesti käytöstä kun tekee e-laskuilmoituksen vai pitääkö se erikseen lopettaa?

Jos samalla asiakasnumerolla tulee eri asioista erilliset laskut (kännykät ja lankapuhelin tulevat erikseen) niin riittääkö yksi ilmoitus?

9 kommenttia

  • July 2, 2013
Hei Hillevi35,

Pankkiin kannattaa olla yhteydessä, että suoraveloitus lopetetaan. Automaattisestihan suoraveloituspalvelu on kokonaan poistumassa alkuvuodesta, mutta tässä vaiheessa ilmoitus tarvittaneen. Jos suoraveloitussopimuksia on pankin kanssa tehty useampia, molemmat laskut tarvitsevat oman ilmoituksen.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • August 25, 2013
Verkkopankkiin on tarve tehdä e-laskuveloitusvaltuutus Soneralle, jos haluaa suoraveloituksensa e-laskuksi. Silloin pankki ilmoittaa Soneralle kyseisen laskutuksen e-laskutuksesta ja Sonera vaihtaa veloituksen e-laskuksi. Ainakin pitäisi, mutta jos suoraveloitus on peruttu ja lasku on jo lähetetty suoraveloitukseen kun tieto valtuutuksen perumisesta tulee Soneralle, Sonera joutuu tekemään myös e-laskun kun saa tiedon suoraveloituksen hylkääntymisestä pankissa. Soneralle ei erikseen tarvitse ilmoittaa e-laskuvaltuutuksesta. Tilanne lie toinen jos ilmoittaa pankiin hyväksyvänsä e-laskut kaikilta laskuttajilta - luulisi että silloin pitää itse ilmoittaa e-laskutusosoite haluamilleen laskuttajille?

Jos vain lopettaa suoraveloitusvaltuutuksen, silloin pankki ei saa enää maksaa tililtä laskuttajan suoraveloitusta. Ainakin omassa pankeissani on niin että suoraveloituksen peruutus tulee voimaan heti, eikä sitä voi sanoa irti määräpäivästä lukien. Lopettamisesta menee ilmoitus pankista laskuttajalle (Soneralle), joka epäilemättä vaihtaa paperilaskutukseen, jos ei ole muuta laskutustapatietoa saanut. Niinpä voinee jättää suoraveloitusvaltuuksen voimaankin, jos tekee e-laskuvaltuutuksen niin myöhäinenkin suoraveloitus tulee pienemmällä sähläyksellä maksetuksi. Paitsi tietenkin on se Soneran törkeästi velottama ja vielä heinäkuussa korottama veloitus paperisesta suoraveloitusilmoituksesta. Markkinatuomioistuimeen on menossa operaattorien hinnankorotukset ottamalla käyttöön erillinen maksu paperisesta laskusta/suoraveloitusilmoituksesta.

Koko suoraveloitus päättyy Suomessa 31.1.2014, että silloin raukeavat perumattomat suoraveloitusvaltuutukset. Valtuutus itsessään ei aiheuta laskuja vaan on lupa laskuttajan lähettää laskuja pankkin. Samoin kuin e-lasku- ja suoramaksuvaltuutus.

  • August 26, 2013
Hei Hillevi35!

Suoraveloituksen poistaminen ei muuta laskua automaattisesti e-Laskuksi, vaan lasku lähetetään jatkossa valitsemallasi toimitusmuodolla joko paperisena tai sähköpostilaskuna sähköpostiisi.

Mikäli haluat siirtyä e-Laskutukseen, on e-Lasku sopimus tehtävä omasta verkkopankista.

Ohjeet e-Laskun kytkemiseen löydät oheisesta linkistä.

http://www.sonera.fi/asiakastuki/laskut ... sku/elasku

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • August 26, 2013
Siis Sonera vahvistaa että suoraveloituksen peruutuksen jälkeen siirrytään perinteiseen paperilaskutukseen, jos sähköpostilaskua Soneran sivuilla tai e-Laskua omassa verkkopankissa ei ole asetettuna

Minä en eiLaskua halua, vaan haluan sellaisen laskutuksen jossa lasku lähetetään minulle tarkastettavaksi ennen veloitusta, ei ainostaan verkkopankille jonne saa mennä laskuja katsomaan.ja hyväksymään.

Omalla kohdallani riesana on että Sonera ei ole toimittanut sähköpostilaskua minulle, ei aikaisemmasta laskusta josta oli suoraveloitus (ei myöskään TeleFinland), eikä viimeisimmästä jolta hyvissä ajoin suoraveloitusvaltuutuksen pankissa peruin. Sen Soneran törkeästi korotetun laskutuslisän vuoksi piti jo ruveta muuttelemaan, ennen kuin Sonera on saanut systeeminsä virheettä toimimaan.


Olen pyytänyt Soneran laskutusta soittamaan, toivottavasti joskus saavat laskutuksen toimivaksi.

  • August 27, 2013
aina: Tarkistelin asiaa ja laajakaistalaskusi lähetetään tuohon Soneran laajakaistan yhteydessä tulleeseen pp.inet.fi -sähköpostiosoitteseen.

Telefinlandin liittymien laskut taas menevät toisiin sähköpostiosoitteisiin. Mikäli haluat muuttaa Telefinlandin liittymien laskutussähköposteja tulee se tehdä olemalla yhteydessä Telefinlandin asiakaspalveluun.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • August 28, 2013
Olin yhteydessä Soneran laskutukseen ja sieltä ystävällisesti luvattiin toimittaa paperikopio postissa viimeisimmästä minulle toimittamattomasta laskusta että sen maksaisin.

Soneralta en saanut laskua aiemmasta laajakaistan suoraveloituksesta sähköposti-ilmoituksella enkä uusimmasta laajakaistaveloituksesta jolla on sähköpostilasku. Telefinlandilta en saanut laskua aikaisemmasta suoraveloituksesta sähköposti-ilmoituksella, uusin lasku on liitetty seuraavaan laskuun, js siitä pitäisi tulla sähköpostilasku aikanaan. Seuraava Soneran lasku (viikon päästä?) on sitten kolmas kokeilukertani toimiiko Soneran sähköpostilaskutus jo. Tai neljäs jos TeleFinland luetaan mukaan. Ilman Soneran törkeää paperilaskuveloituksen korotusta veloitukseni olisivat joutaneet vielä olla hyvin toimineessa suoraveloituksessa. Paperi-ilmoituksesta yhdellä silmäyksellä näki veloituksen asianmukaisuuden ilman vekkopankkiin kirjautumista ja tietojen sieltä etsimistä ja tulostamista..

On käynyt ilmi, että Soneralla ja TeleFinlandilla on yhteinen asiakasrekisteri - esim. tekemällä "Sonera Tunnuksen" lakkasivat Telefinlandin tunnistautumistiedot toimimasta - ja kun sen paremmin Sonera kuin TeleFinlandkaan ei ole saanut toimitettua minulle sähköpostilaskuja, arvailen ongelman olevan jotenkin yhteinen. Eri sähköpostiosoitteet Soneralla ja TeleFinlandilla johtaisivat tilanteeseen jota Soneran järjestelmä ei osaa käsitellä tai joku muu tilanne. Ihan ystävällisyyttäni vikoja vilisevissä järjestelmissänne havaitsemiani parannusta tarvitsevia kohtia kerron. Mutta eihän tolkkua ole, että näin paljon vaivaa on tarpeen nähdä saadakseen laskunsa Soneralta maksettavaksi. E-lasku lisättynä myös maksajalle ennakkoon tarkastettavaksi lähetetyllä laskulla saattaisi hyvin tehtynä olla kelvollinen suoraveloituksen korvaaja.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • October 3, 2013
Pelleily jatkuu. Nyt Sonera on lisännyt 0,04 € myöhästyskoron uuteen (lokakuiseen) laskuun, kun sain aikaisemman (elokuisen) laskun vasta soittamalla Soneran laskutukseen ja laskun saatuani maksoin laskun samana päivänä. Uutta laskua ei vielä ole minulle toimitettu, mutta ilmenee laskuarkiston tiedoista.

  • October 3, 2013
Hei aina! Laskulle oli tosiaan ehtinyt viivästyskorkoa muodostumaan, pahoittelut tästä. Voit vähentää sen laskulta. Sopiiko tämä?

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • October 3, 2013
Juuri näin sopii hyvin. Itse asiassa olin jo laittanut laskun maksuun ilman neljän sentin viivästyskorkoa kun olin nähnyt vaivan kaivaa laskun tiedot esiin ilmoituksen laskusta tultua kännykkään. Nyt ilmoitus laskusta (linkki laskuun ja virtuaaliviivakoodi maksuun) tuli myös sähköpostiin.

Hankin muuten lisäpankkitilin ilman verkkopankkia voidakseni jatkossa käyttää suoraveloitusta vastaavaa suoramaksua, jota ei pankkien sopimuksesta verkkopankin käyttäjille suoda. Tiliotteetkin tulevat paperilla tästä pankista maksutta ja rahaa tilille voi lähettää verkosta.

On periaatteellinen kysymys, että laskuttajan tulee esittää veloituksen peruste minulle ennen suoritusta, ei minun asiani mennä katsomamaan haluavatko ja mistä laskuttajat laskuttaa minua.